Page 1 of 1

Golf IV variant 2000 takaluukku ei aukea

Posted: 16.4.2010 23:10
by säätäjä
Pissapoika takana kussu kaiken täyteen kun liitin oli löysä---> lukon päällä oleva liitin oikosissa, oli hapettumaa ja kuoret sulanut johdoista. Ilmeni talvella takaluukun valon palamisena mittaristossa miten sattuu + takakontin valo ei toiminut.

Sain talvella myös hajalle kiireessä tuon mekaanisen lukon väkisin avaimella vääntämällä, nyt pyörii ympyrää--> kieli ei mene mikrokytkimelle lukkosylinterin takana.

Nyt ei sitten toimi kahvan hipaisukytkinkään.

- Molemmat mikrokytkimet mitattu ja ne toimii
- moottorin liittimelle ei tule jännitettä, vastusmittaus saa mittarin pomppaamaan.
- moottoria ei näin ollen testattu.

Haitarikumit otettu edestä pois luukun yläpuolelta ja piuhat on ehjät, virta ei tule sinnekkään, sielläkin on liitin.

Löysin korjaamokirjasta vinkkiä eteenpäin ja maalaisjärki sanoo että vika on kynällä osoittamassa releessä, tai maadoituksessa. F38 sulake siis on ehjä.

Vaan missä helvetissä tuo rele on? Tai maadoituspisteet? Vai olenko ihan hukassa tän kanssa?

[/img]http://img132.imageshack.us/i/16042010332.jpg/

Posted: 17.4.2010 8:12
by Pasi Häkli
Rele on siellä valokatkasijapaneelin takana. Jos se pissapoika on vuotanut reilusti niin todennäkösesti se avausmoottori on entinen, se ruostuu sisäpuolelta jumiin. Sitäkin voit kokeilla antamalla sille suoraan 12 volttia, jos ei tapahdu mitään niin rikki on.

Oliko tuo nyt niin että avauspainike ja tietty se avausmoottori ei pelaa jos luukku on auki, eli lukon mikrokytkimenkin on oltava kunnossa. Sinnekin se vesi mielellään menee ja hapettaa liitokset.

Semmosiakin on ollut että edellä mainittujen vesiongelmien takia se on polttanut vielä releen kärjetkin.

Posted: 18.4.2010 22:46
by säätäjä
Onko mitään hajua miten sen releen sieltä tunnistaa? Löytyy useempia.

Lukossa olevaan mikrokytkimeen menee 3 piuhaa, maa, kontin valo ja mittaristossa luukku auki valo. Mun mielestä se ei ole yhteydessä tuohon sähkömoottorin toimintaan. Ainakaan allekirjoittaneen masiinassa ei ole.

Posted: 26.5.2010 21:15
by säätäjä
Rele vaihdettu, mutta mutta...

Kontti pelaa, sähkömoottori vetää sen auki, mutta ei perkele palauta sitä. Mittasin mittarilla liitintä niin se antaa 12V sinne jotain 3:n sekunnin ajan ja sitten rele katkaisee sen.

Siinä vivustossa on jousi (löysähkö), joka on just sen näköinen että sen tehtävä on palauttaa moottori "nolla asemaan". Lukossa on myös jousi joka siis yhdistyy vivustoon, mutta se lukko on nyt paskana. Eli avaimella ei tapahdu mitään.

Tällä hetkellä mun pitää kontin aukomisen jälkeen vääntää kaksin käsin se moottori kiinni jos haluan kontin menevän lukkoon.

ja tästä päästään kysymykseen:

- Kuuluuko sen moottorin olla löysä palauttaa vai todellakin noin perkeleen jäykkä kun kontti on auki. Josta seuraa seuraavaa--> moottori on joltain osin paskana tai se lukko liittyy vielä jotenkin tähän. Näin maalaisjärjellä kun tuolla lukolla ei ole mitään tekoa tuon sähkömoottorin kanssa.

Posted: 27.5.2010 15:36
by Pasi Häkli
Jos sinne sähkömoottorin sisälle on päässyt sitä lasinpesunestettä niin se ruostuu jumiin ja ei palauta.
Jos purat sen auki pöydälle niin näet millanen systeemi siellä on ja melko vikaherkkä vedelle/ruosteelle.

Posted: 14.6.2010 20:09
by grafenwalder
Se moottori on pikku kotelossa ja kotelon sisällä moottorin palautusjousi, joka lävähtää silmille, jos aukoo kotelon puolihuolimattomasti...kuten kävi allekirjoittaneelle. Kotelon sisälle pääsee kosteaa, niin sehän ruostuu ja jousi jumittaa. Pari kertaa olen sen aukaissut ja putsannut. Nyt pelannut pari vuotta ongelmitta, uutta osaa en ostanut, kun halus itse räpläillä...