Page 1 of 7

Passat Variant TDI -00

Posted: 1.5.2010 21:48
by Sami Jalonen
Vois kirjotella tänne jotain omastakin kikottimesta, kun vaan aina muitten autoja haukkuu :D

Eli 2007 maaliskuussa ostin Passatin, Porin mies toi sen Tampereelle ja koeajon jälkeen auto vaihto omistajaa.
Alla kesärenkaat ja kontissa 2x12" Rockfordin Punch-subia ja SPL:n digipääte. Popit tosin myytiin noin puolen vuoden päästä.
ImageImage


Tuossa siinä kunnossa kun kotipihaan sen sieltä ajoin.

Ajatuksia oli silloin kaikkea kromivanteista shogun-korisarjaan, jotka molemmat onneksi jäi rahapulan takia toteuttamatta :) Mitään muutakaan en oikeastaan ensimmäsen vuoden aikana autolle tehnyt, muuta kun ajoin työmatkoja.

Sen jälkeen on autoon ilmestynyt:
merkitön maski,
12" JBL ja H&K-vahvari (nämäkin myyty),
mustat annelit xenoneilla,
listat maalattu,
takavalot vaihtuneet,
130PD:n ahdin ja Optimecin ohjelma,
FK:n Silverline-säädettävä alustasarja,
W8-sisävalo,

ja tämän kevään hankintana Barzetta Tendenza 8x18 et 35, päällä 225/40r18 Zalkenin renkailla.

ImageImageImage


To do-lista on vielä aivan liian pitkä..
-BG-takavalot
-spacerit taakse
-parin parkkipaikkalommon suoristaminen
-pikkupeili kuskin puolelle
-japaninlista eteen
-lisää woimaa
-sekä kenties jos keksin jonkin helpon ratkaisun, kattokaiteiden poisto.

Posted: 12.5.2010 18:17
by Sami Jalonen
Eilen tontille rantautuneet BG-valot asentelin tänään, ja pienen pähkimisen jälkeen sain vielä toimimaan :) Kiinnitykseen käytin kahta isoa prikkaa joitten avulla sai kolme kiinnityskohtaa neljästä kireälle, kaipa tuo riittää. Eihän alkuperäinen valokaan ole kun kolmella kiinni. Myös sähköt noihin joutuu tekemään uusiks, mutta kaikenkaikkiaan reilusti halvemmalla pääs kun ostamalla valmiin sarjan, joka maksoi 35e. Täytyy vaikka kirjotella pieni opastus noihin piuhoihin..


ImageImage
Varmaan joutuu vähän tummentamaan noita valoja. Kiitos tyrvikselle kaupoista!

Spaceritkin on hommattu (8mm), pitäs huomenna vapaapäivän kunniaks ruuvata alle. Lasken perästä samalla vähän, on asento liian kenossa. Etukaarien kantit tuli viime viikolla taivuteltua, eli varmaan täytyy laskea keulastakin vähän :) Keulalle tulossa myös 3mm lätyt.
Matalaks tota ei kyllä noillakaan renkailla saa, mut menköön tän kesän. Ens kesäks leveämmät vanteet ja kapeammat kumit :D

Näin tänään..

EDIT: Aukes mahdollisuus ens viikolla päästä penkittämään Passattia, Boschin penkki missä TM ja miliisit yms. käy autoja testaamassa. Toivottavasti suurinpiirtein paikkansa pitävä. Kehuivat et ainakin kalibroidaan usein yms.. Mut siitä lisää jos se onnistuu.

Posted: 16.5.2010 21:23
by Sami Jalonen
Eteen speiserit ja pieni alustan ruuvaus.
Onkos joku toteuttanu säädettävää camberia passatin etupäähän? Vinkkejä otetaan vastaan, 1,46 ja 2,04 oli asteet kun katoin kulmat. Huomaa selvästi ton eron kun heitin tänään noi lätyt eteen ni toinen rengas on selkeesti enemmän kaarella kun toinen. 0,30 tais olla ohjearvo tolle camberille..

Posted: 16.5.2010 21:47
by Joni Sairanen
valopäivitys on oikeinki hyvin omaan silmään istuva, propsit 8)

Posted: 16.5.2010 23:10
by AjH
Aika vaikea on tehdä camberille säätöä joka oikeesti toimisi ja olisi kätevä vielä säätääkkin, ne useammat tukivarret siellä ei asiassa auta. Pituussäädettävät tukivarret vaan niin siinähän se, ei taida kyllä kukaan valmistaa moisia...
Tasaamaan camberit pystyy siirtämällä apurunkoa eli alavarsien kiinnityspisteitä. Täähän on Passatin madaltamisen huono puoli kun camberit kaatuu ketuilleen.

Posted: 16.5.2010 23:13
by Sami Jalonen
Se on joo, ja olihan se tiedossa.. Ei se ero niin iso oo että viittis ilman nosturia ruveta apurunkoa siirtään, täytyy vaan laittaa toiselle puolelle paksumpaa spaceria :)

Posted: 17.5.2010 14:06
by AjH
^ Mut toihan ei taas camberiin auta mitään, eri kenoissa ne renkaat silti on kai? Joo olen huumorintajuton :lol:

Posted: 17.5.2010 16:16
by Micco
Etummaisiin alatukivarsiin korin päähän epäkeskot rakentamalla saa camberia jonkin verran korjattua.

Posted: 29.8.2010 20:59
by Sami Jalonen
Alustan kymmenennen säätökerran jälkeen ollaan tässä:

Image

Keula nyt millin ylempänä ettei raavi kokoajan, vaan välillä :) Ei viittis loksuja enempää mankeloimalla pullistaa, sit tarvis taas spaceria enemmän, joten kierre olis valmis. Perästä säätöpala ja kumit pois, eli alemmas ei takaa enää saa.

Alustavaa keskustelua Nastolalaisen herran kanssa käyty mahdollisista kairaustoimista syksymmällä :) Jäähdytysnestettä vähän hävittäny, täytys tutkia altapäin mistä vuotaa. Kilometrejä mulla kertyny nyt 125 tuhatta 8)

Image

Posted: 29.8.2010 21:16
by Micco
Taisit tulla lauantaina päivällä Hyvinkää-Mäntsälä välillä vastaan? Ainakin hyvin samanoloinen laitos oli liikenteessä. :P

Posted: 29.8.2010 21:21
by Sami Jalonen
Rajamäki-Hyvinkää ajoin la, mut en kyllä Mäntsälään päin.. Jos Hyvinkään kohdalla ajoit Hankoon päin, saatoin huomata?

Posted: 29.8.2010 21:27
by Micco
Hmmm. Tarkkaa paikkaa en muista, mutta itse ajoin vain Lahdentieltä Hyvinkään keskustaan ja myöhemmin takaisin. Joskus klo 12-13 se tais olla. En kääntynyt radan varresta vaan siitä seuraavasti liittymästä kylälle. Hopeinen 3b, taisi olla jotkut "päivävalot" tai vastaavat edessä ja 3bg:n takavalot. :shock: Ihan ainakin samanoloinen peli se oli. :lol:

Posted: 29.8.2010 21:41
by Sami Jalonen
Ok, sit se on se kylän toinen, erilaisilla vanteilla ja niillä päivävaloilla. Itellä vaan noi mustat annelit :) Muuten ihan saman näkönen, kerran Prisman parkkiksella joutu miettimään et mihis sen auton laitoin :D

Posted: 29.8.2010 22:48
by Micco
No ilmankos... :lol:

Posted: 9.9.2010 20:51
by Sami Jalonen
Kytkinosat tilattu Säkylään, joskus ens viikolla kiinni. Ei kyllä (vielä) oo ollu mitään ongelmia sen kans :)
Moottorin lämpötila-anturin kävin hakemassa marmorilta, joulukuussa vaihoin ja sillon kiireessä hain tarvikkeen, puol vuottta se kestiki.
Maanantaina tulee marmorille myös niitä helman tunkinkohdan irtopalasia, joista toinen oli jonnekki hävinny.

Posted: 17.9.2010 21:18
by Sami Jalonen
Image

Tommoset löys paikkansa tänään Passatissa, sekä suuttimista otettiin viimoset irti. Kiitokset Tero ja Mikko! :)

Posted: 8.10.2010 13:27
by Sami Jalonen
Minkälainen homma vaihtaa Powerflexin puslat? Olis melko edukkaasti tyrkyllä sarja. Tarviiko jotain erikoisia työkaluja vai meneekö tossa parkkipaikalla?

Posted: 13.10.2010 22:20
by Sami Jalonen
Tuli bongattua tuommoinen mittariteline Ffpltä, ja kävin hakemassa sen. Viikonloppuna jos sais tuon ahtopainemittarin pois heilumasta letkun varassa pitkin kojelautaa :)


Image

Posted: 20.11.2010 15:22
by Sami Jalonen
Barzettat myyty, tilalle hain tänään Meshit koossa 8x18 ja 9x18 215/35 ja 225/35 renkailla. Joskos noilla sais sen häiritsevän korkeuden ens kesänä pois.

Posted: 2.12.2010 20:00
by Sami Jalonen
PD150 suuttimet tilattu BV43:selle kaveriks :)

Posted: 10.12.2010 12:40
by Sami Jalonen
Image

Tuossa noista vielä kuvaa jos joku ei tiedä miltä näyttää. Kiitos vaan Jukalle :)

20pvä menis noi paikalleen jakohihnan vaihdon yhteydessä, jos sais säätöihin ja sit penkkiin..


Vanhat suuttimet ja ahdin siis olivat hajalla, jonka takia vaihdetaan toimivat tilalle. Penkkiin mennään ettei tehot pääse kasvamaan (kats.mies.huom.)

Posted: 9.1.2011 20:33
by Sami Jalonen
Kävin mallailemassa Koivusen pohjapanssaria paikalleen, ei onnistunu yhdeltä mieheltä lattialla laitto.. :oops:
Koitin samalla takavannetta paikalleen speiserin kanssa, saattaa tuo 9" ET20 ottaa hiukan kiinni, sit sen näkee kun laskee kesäkorkeuteen. Jos raapii ni sit kapeempaa lättyä väliin..


Image Image

Posted: 10.1.2011 11:55
by Osku.T
rupee toi venytys oleen kohillaan :D

Posted: 10.1.2011 22:34
by Patu
Passelisti istuu vanne ja rengas kaareen, älä nyt spaceria kavenna jos ottaa kiinni vaan ensin dremelillä ne ulkonemat sieltä muovisesta sisälokarista vekeen ja sitte vielä kaarimankelia hiukan perään jos dremel ei auta.

Posted: 10.1.2011 23:55
by PeeJii80
Tos olis omasta passatista takaa kuvatus. Vanne on 9x18 et25 ja rengastus 215/40-18
Image

Posted: 11.1.2011 15:55
by Sami Jalonen
Minkä merkkinen rengas? On meinaan ihan eri tavalla vanteella kun toi 225/35 nangangi..

Posted: 11.1.2011 19:52
by PeeJii80
Sami Jalonen wrote:Minkä merkkinen rengas? On meinaan ihan eri tavalla vanteella kun toi 225/35 nangangi..
Falkenin FK 425 tai jotain sinnepäin toi numerosarja. Ja toi rengastushan on 215/40R18

Posted: 11.1.2011 21:31
by Sami Jalonen
Juu, ja nyt hiffasin et toi mun rengas näyttää niin ihmeelliseltä vannesuojan takia..

Posted: 11.1.2011 22:32
by PeeJii80
Onhan noissa falkkeneissakin vannesuoja.

Posted: 12.1.2011 10:01
by AjH
Sentin ero mittaleveydessä, vanteen todelliset koot on kysymysmerkki, mutta noiden kuvien perusteella Falken olisi aika kapea rengas Naimakankeen verrattuna.
On kyllä sinänsä huvittavaa että senttimitta on senttimitta, mutta silti samalla senttimitalla kaksi valmistajaa voi tehdä renkaistaan ihan eri kokoset.

Posted: 13.1.2011 20:44
by Sami Jalonen
Pikakysely, katon reunoihin tulee n. 5cm leveä raita, musta vai graffitin harmaa?

Posted: 13.1.2011 22:24
by Antti Hartikainen
Harmaalle ääni.

Posted: 14.1.2011 10:25
by Osku.T
Harmaa

Posted: 14.1.2011 10:53
by Sami Jalonen
Juu no tuli jo haettua nuo harmaat teipit, oli niin edulliset et voi vaihdella jos ei miellytä silmää. Kuvia kun saan laitettua..

Posted: 14.1.2011 21:18
by Riku
Tosiaan juu naimakangas on falkeneihin verrattuna leveempi rengas vaikka sama leveys olisikin. Juu ja tuli silloin otettua noihin mesheille tuo vannesuojalla oleva rengas koska omaan silmään venytys on paremman näköinen kuin jos olisi ilman vannesuojaa tuo rengas :)

Posted: 22.1.2011 15:39
by Sami Jalonen
Tänään löys Koivusen pohjapanssari paikkansa, ei tarvi ihan joka lumikönttiä varoa.. :)
Kiitokset Antille asennusavusta ja paikasta :!:

Posted: 22.1.2011 22:26
by Pasi Häkli
Tossa takavannekuvassa taitaa olla vähän extra painoa takapenkillä/kontissa. Tuskin sentään tommosella korkeudella ajelet :lol: Aika miehekkäällä ET:llä hommasit vanteet, olisko vielä varaa mennä sisäänpäin vai miksi noin ulos tulevat vanteet?

Posted: 23.1.2011 12:53
by PeeJii80
Pasi Häkli wrote:Tossa takavannekuvassa taitaa olla vähän extra painoa takapenkillä/kontissa. Tuskin sentään tommosella korkeudella ajelet :lol: Aika miehekkäällä ET:llä hommasit vanteet, olisko vielä varaa mennä sisäänpäin vai miksi noin ulos tulevat vanteet?
Anteeks pyydän ensin Samilta.... menee tää kirjoitus pikkasen oman auton esittelyksi

Tarkoititkos tota minun kuvaa? Vanteen alkuperäinen et 35, mut laitoin 10mm levikepalan ni siitä toi et 25. Joo on mulla kontissa n.200kg hifiä ja tolla korkeudella sitä tulee ajeltua kesäisin. On vanteella varaa mennä sisemmäs :D Ens kesäksi oliskin sit tulossa erikoisemmat peltivanteet, eteen 9x19 et35 (215/35-19 rengastus) ja taakse 10x19 et35 (225/35-19 rengastus). Pitäähän vanteitten tulla pikkasen kurkisteleen kaaresta pihalle :)

Posted: 23.1.2011 13:07
by Sami Jalonen
Ja mun vanteessa on normi et 30, tossa 10mm speiseri.

Posted: 2.2.2011 19:34
by Sami Jalonen
Kävin äsken hakemassa 6,5x16 et 43 pellit mistä olis tarkoitus kesän aikana levitellä 9&10x16 versiot. Näille tulee päälle ens talveks 205/55 nastarenkaat :) Vannepajan kautta olis tarkotus homma hoitaa, ja maalata huulet näillä näkymin valkoseks tuomaan vanteita enemmän esille. Onko joku joskus mitannut millä et:llä maksimissaan mahtuu vanne pyörimään takana? Pystyis laskemaan tuon takavanteen et:n itelle..

Posted: 2.2.2011 22:09
by AjH
Meneekö 205/55 10" leveelle vanteelle vielä jotenkin järkevästi? Alkaa olla aika leveä noin kapeelle renkaalle...
Leveet pellit on silti komeet :) Itellekki olis vähä tehny mieli mutta kun ei noita 16" Passattiin sopivia niin ollu liikkeellä niin joutu sit isompaan aluun tyytyyn.

Posted: 3.2.2011 8:10
by JukkaA
ET:n lisäksi siihen takavanteen sopivuuteen vaikuttaa tietenkin myös leveys. Mutta levitetyissä pelleissä on hiukka eroa, oletko ottanut huomioon, että normaalissa vannepajan levityksessä ei vanne kasva kuin ulospäin. Joutuu muuten tilaamaan keskiön siirrot sieltä vielä, joka kasvattaa hintaa aika huimasti.

Teetätkö lippilevitetyt vai normaalisti levitetyt vanteet? Vaikuttaa aika merkittävästi ulkonäköön...

Posted: 3.2.2011 11:29
by Sami Jalonen
Vanteen keskiö käännetään ja levitetään sisäänpäin tarvittavasti, jolloin et:n pystyy muokkaamaan tarpeen mukaan.. Eli lippaa jää normaalin sisälipan verran ilman hitsijälkiä ja venttiiliä. En ollu laskenu budjettiin tota keskiön kääntöä, joten täytyy alkaa säästämään kun tuli nää päätettyä jo :) Onko tietoa muista levityspajoista? Ei googlella oikeen löytyny..

Lähinnä siks kyselin tota takavanteen mittoja vaan jollain leveydellä, kun voi siitä laskea.. Mutta käyn tänään koittamassa tota peltivannetta paikalleen ni saan sen ite mitattua.

Posted: 3.2.2011 12:01
by JukkaA
Teetä vaan vannepajalla, siellä ne osaa tehdä sen kunnolla. Mittaa muuten samalla paljonko sitä ehjää sisälippaa on, ihan hiukka kiinnostaa riittääkö se sun 10":seen.

Posted: 3.2.2011 13:13
by Sami Jalonen
Juu katotaan miten se menee. Ei oo itellä eikä tutuilla oo ollu levitettyjä peltejä, joten vähän auki vielä miten toi toteutetaan. Käsittääkseni se vannepajan sälli osaa asiansa, joten ratkaskoon se, sanoin vaan et suurimmalla mahdollisella huulella :)

Posted: 3.2.2011 16:05
by Sami Jalonen
6,5x16 et 43 jää tilaa iskarin tolppaan 34mm ja valon osoittamaan paikkaan 28mm

Image

Image


Isommalla vanteen halkaisijalla tulee ensimmäisenä vastaan iskari. Eli mun laskujen mukaan 10x16" vanne mahtuu sisäänpäin juuri ja juuri et:llä 25.

Edessä sisäänpäin jäi 9x18 et 30 vanteella n.9mm, eli 9" menis et 37 juuri kaaren sisään.

Image

Image

Tässä vielä Jukalle kuvaa tosta vanteen mitotuksesta, saa nähä miten onnistuu.. Kymppiin tarvis levittää reilu 8cm sisäänpäin..

Image

Image

Posted: 7.2.2011 21:56
by Kime72
Vieläkö muistat miten noi bg valojen johdotukset meni? Olis tarkotus sama homma tehdä.

Posted: 8.2.2011 15:54
by Sami Jalonen
Täytyy kattoa onko mulla vielä sitä paperia tallessa mihin noi piirsin, jos ei niin katon autosta millä tavalla ne on.

Posted: 8.2.2011 21:14
by Kime72
Älä suotta etsi jos tämä on oikea piuhoitus? http://www.passatplus.de/umbauten/rueck ... dapter.htm

Posted: 9.2.2011 15:43
by Sami Jalonen
Juu ton ohjeen mukaan muistaakseni tein. En löytäny ite mistään tarpeeks pieniä urosliittimiä ni halkasin isompia :) Naaraita löyty elektroniikkaliikkeestä.