Page 1 of 1

EVRY moodi ja EGR

Posted: 6.6.2010 14:33
by jsajanti
No niin eli jussiviikko pitäs pistää käyntiin EGR:n tuluppauksella ja EVRY:n asentamisella.

EGR:n meinasin tulpata näin:

Pakarilta tuleva putki tukkoon laipalla ja alipaineputkeen tuluppa siten, että letkun saa vielä kiinne siihen ufoon (katsastuksen takia) Tämän jäläkeenhän "sammutus" laipan pitäisi vissiinkin toimia.

EVRY:n meinasin tehdä näin:

270 ohmin kiinteällä ja 1K ohmin potikalla. Rosvoliittimillä 2 ja 3 piuhasta piuhat hytin puolelle ja penkin alle boksi missä on/off kytkin, kiinteä vastus ja potikka näkyvillä säätöä varten.

Koneena on perusvarma 90hp ALH

Menneekö nämä väin oiken vain päin sitä kuuluisaa perus saksalaista ahteria?

..ja vihreät kiittää :lol:

Posted: 6.6.2010 18:21
by dr_ink
EGR:n tulppaus onnistuu juuri noin. Kannattaa samalla miettiä sitä imusarjan tai vähintään sen venttiilin putsausta.
Evryä olet ilmeisesti tekemässä jakajapumpulliseen?! Kannattaa miettiä myös pikkasen isompaa kiinteää vastusta ja vaikka 0-480ohm potikkaa, on meinaan kohtuullisen paljon tarkempi säädellä tuo 480ohminen ku se kilonen.

Posted: 6.6.2010 18:48
by jsajanti
Juu siis venttiili ja imusarja mennee pesuun iliman muuta.

Kiinteitä vastuksia on reservissä 270, 300 ja 330. Potikka on trimmerimallia eli se pyörii 10 kierrosta, joten 1 kiekka ja 100 ohmia. Boksista tulee semmonen, että sitä kiinteetä vastusta voipi muuttaa ilman kolvia.

Niin ja kone on jakajamallinen.

Kiitosta vaan ! Parempi varmistella ku päätyä marmoritiskille :idea:

Posted: 7.6.2010 7:24
by JukkaA
itsehän katkaisin toisen niistä johdoista rosvoliitintä irroittaessa. Eli en voi suositella rosvojen käyttöä kenellekään.

Oma evry oli aikanaan 1k potikka ja kytkin. Oli erittäin näppärä hakea savurajalle aina vähän tilanteen mukaan.

Posted: 8.6.2010 18:02
by jsajanti
No niin.

Nyt sitte tuli asennettu EVRY ja sain sen jopa toimimaan. Kiinteänä 380 ohmia ja 1 Kohmin potikka. Vaikutus tuli vasta kun potikka oli nollassa. Savutusta ei juurikaan huomannu, mitä nyt vähä pölläytteli. Tyhjäkäynnillä vähä täristi ja rohisi. Muutaman kerran polokasin ja nautin, jonka jäläkeen tankille. Tankkauksen jälkeen kytkin EVRYn takaisin päälle ja kas kummaa ei mitään vaikutusta missään. Tyhjäkäynti ja kaikki muukin ihan normaali.

Missä siis vika?

Yleismittari kertoi että boksin ohmit on 380. Konetilassa 2 ja 3 rosvoilla kiinni, johtona 2x1,5mm "huonekalu" johto. Kaikki liiitokset kiinni.

Posted: 8.6.2010 20:10
by dr_ink
JukkaA wrote:en voi suositella rosvojen käyttöä kenellekään.
6v autosähköasentajan kokemuksella en minäkään.


jsajanti wrote:EVRYn takaisin päälle ja kas kummaa ei mitään vaikutusta missään. Tyhjäkäynti ja kaikki muukin ihan normaali.Missä siis vika?
Ja itse itsellesi vastaten
jsajanti wrote:Konetilassa 2 ja 3 rosvoilla kiinni

Posted: 8.6.2010 20:18
by jsajanti
Jaaha että tämmönen oli vika (ehkä).

Boksin ja johtojen välissä oli putkiliittimet. Näiden ollessa konetilasta sai 380 ohmia 2 ja 3 johdoista. No tämä älykäävitön päätti vaihtaa liittimet perinteisiin apikoihin ja voil'a, homma toimii kuin rasvattu: alle 2000 kiekan kytin luistaa, mutta savua ei juurikaan tule. Tiiä sitten toimiiko tämä enään huomenna.. :roll:

Ainut mitä pittää boksista muuttaa on tuo kiinteä vastus pienempään niin voipi nähä miltä se mustataivas näyttää.

Posted: 9.6.2010 12:10
by AjH
Alle 2000 kiekan kytkin luistaa, ja nyt lisää ainetta koneeseen :roll:

No ei kai se kytkin sen pidemmälle kestäisi, mutta ainakin remonttikunto tulee nopeemmin vastaan näin. :lol:

Posted: 9.6.2010 12:22
by jsajanti
No kokkeilun halut monesti voittaa tuon järjen 8)

Ei kai siinä ku kestevempää kytkintä kattelemmaan.

Posted: 9.6.2010 14:03
by JukkaA
Aika harva haluaa näihin tdi vehkeisiin lisää vääntöä alle 2000 alueelle. Toisaalta tuohon tarkoitukseen evry on parhaimmillaan :)

Itse käytin evryä tosi pienellä vastusarvolla. Kytkin sen päälle vain ja ainoastaan niihin kiihdytyksiin kun sitä tarvitsin, yleensä noin 2500 kierroksen kohdalla. Auto hyppi tyhjäkäynnillä niin rajusti evryn kytkin päällä, että päätin siis kytkeä sen vasta kiihdytyksen ajaksi.

Posted: 9.6.2010 14:15
by AjH
Eikös jonkun diesel-boxin ohjeessa säätö ollut niin että ruuvaa sen verran että tyhjäkäynnillä alkaa kone humppaan ja siitä sit takasin kunnes kone ei enää humppaa pahasti. Ei sillä taida syöttöjä paljon lisää saada sillä metodilla :)

Posted: 9.6.2010 16:07
by Tero Paalanen
^Siitä en tierä kuinka paljon se määrällisesti vaikuttaa syöttöön, mut ainaki 130hv 3BG passatti kulki 60-100km/h välin yli sekunnin ripeämmin vakioon verrattuna ku boxi oli säädetty siten ettei aiheuttanut vielä älytöntä tärinää tyhjäkäynnillä.

Posted: 9.6.2010 19:13
by jsajanti
Boksiahan on ainakin mun tapauksessa tarkotus käyttää hyödykdsi vasta 2000 rpm jäläkeen, jotta se kytkin ei pasahtaisi ainakkaan saman tien :twisted:

Juhannusviikolla pistetään koloffi penkkiin ja katotaan palijo irtuaa boksilla tehoa/vääntöä.

Posted: 10.6.2010 9:35
by Razur
Eiköhän sieltä evryllä suunnilleen samat irtoa, kuin vastaavasta toisesta.
Vakiona penkissä 74.5kW/219Nm, evryllä 87kW/317Nm. Tuossa käppyrät (vakio/evry).