Page 1 of 1
Golf 3 variant -94 1.8 abs - Käy laihalla - Ratkaistu
Posted: 12.6.2010 10:38
by DamageS
Terve!
Tässä on tullut ihmeteltyä golffin tehottomuutta ja nykimistä. Tuli katsottua lambdaa, ja huomattiin että ennen lambdaa liittimestä (johon tulee 2 johtoa) oli molemmat johdot katkennut. Ikävä kyllä tästä ei selkeästi pystynyt näkemään, mistä nämä johdot olivat katkenneet. Tämän liittimen lähistöllä kuitenkin roikkui 2 johtoa joista ei selkeästi pystynyt erottamaan kuuluvatko tähän liittimeen. Kysymys kuuluukin, minkä väriseen johtoon lambda kuuluisi olla liitettynä, ja mihin tämän johdon kuuluu mennä?
Tämä liittimen koiraspuoli siis auton moottoritilassa edestä katsottuna vasemmalla, kiinnitettynä moottorikiinnikkeeseen. Toinen johdoista tälle liittimelle tulee lambdalta, ja toinen näyttäisi olevan joku maadoitusjohto, ja kiinni tämän moottorikiinnikkeen päällä.
Toiseksi, tarkemman tutkiskelun jälkeen näyttää siltä, niinkuin nämä johdot olisivat voineet olla aina poikki. Käykö moottori edes kunnolla ilman lambdaa kiinni? Moottori kuitenkin on ennen tuntunut pirteältä ja tehokkaalta, vaikka sitten ilman sitä lambdaa. Mikä muu voisi aiheuttaa kohtalaista tehottomuutta ja pientä nykimistä? Vika ilmeni ehkä jakopäänrempan jälkeen.
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Posted: 13.6.2010 15:14
by DamageS
No nyt kokeilin näitä lähellä roikkuneita johtoja liittimeen, ei muutosta. Eli en usko että lambda aiheuttaa tämän ongelman.
Innostuinpa katsomaan tulppia, jotka on vaihdettu muutama sata kilometriä sitten. Olivat kirkkaan valkoiset. Eikös tämä kieli sitä, että kone käy laihalla? Kone on myöskin tuntunut käyvän hieman kuumana, meinaa lämmetä melkein 100 asteeseen, vaikka joskus termostaatin vaihdon jälkeen kävi tasaisesti aina 90 asteessa. Minkä takia kone voisi käydä näin laihalla?
Posted: 16.6.2010 11:25
by DamageS
Eikö kellään olisi mitään ideaa, että mikä voisi aiheuttaa golfin käymisen laihalla..? tai että minne lambdan johdon kuuluu mennä..?
Posted: 17.6.2010 10:13
by -Jarkko-
Lamdasta lähtee 4 johtoa, 2 mustaa,harmaa ja valkoinen (vai oliko nyt 2 valkoista). Menevät neliöön liittimeen joka sijaitsee edestä katsottuna vasemmalla koneen pidikkeen tms päällä.
Tuosta liittimestä lähtevä johto menee luultavasti boksille joka löytyy tuulilasin alareunasta muovisuojan alta, pyyhkijänkoneiston luota.
Jos joku noista neljästä lamdan johdoista on poikki niin ne voi liittää esim sokerinpalalla mutta tinata ei saa.
Noilla kahdella samanvärisellä ei ole merkitystä eli väärin et niitä saa kytkettyä.
Jos lamda pitää uusia niin vpv-racing tampereella myy yleismallin Bosch 4-johtoisia antureita noin 80e hintaan.
Päästöihin vaikuttaa imuvuodot (onko kaasarin alla oleva kumikaulus ehjä + muut alipaineletkut) sekä pakoputki jonka pitää olla ehjä ja tiivis, eli nämä perusjutut. Virranjakajan kannen kunto? tulpat?
Posted: 17.6.2010 10:29
by DamageS
-Jarkko- wrote:Lamdasta lähtee 4 johtoa, 2 mustaa,harmaa ja valkoinen (vai oliko nyt 2 valkoista). Menevät neliöön liittimeen joka sijaitsee edestä katsottuna vasemmalla koneen pidikkeen tms päällä.
Tuosta liittimestä lähtevä johto menee luultavasti boksille joka löytyy tuulilasin alareunasta muovisuojan alta, pyyhkijänkoneiston luota.
Tässä vehkeessä on vain yksijohtoinen lambda.. Onko tämä boksi tuulilasin vasemmassa alareunassa? Koska sinne nämä vanhat lambdan lähellä roikkuneet johdot menee. Kyllä niiden on melkein pakko sitten olla oikeat johdot...
-Jarkko- wrote:Jos joku noista neljästä lamdan johdoista on poikki niin ne voi liittää esim sokerinpalalla mutta tinata ei saa.
Mikäs sen tinaamisen estää..? Mutta laattaliittimillä saan varmaan kätevimmin vanhat johdot liittimeen..
-Jarkko- wrote:Päästöihin vaikuttaa imuvuodot (onko kaasarin alla oleva kumikaulus ehjä + muut alipaineletkut) sekä pakoputki jonka pitää olla ehjä ja tiivis, eli nämä perusjutut. Virranjakajan kannen kunto? tulpat?
Ainakin tämä ruiskun alla oleva kumilaippa tuntui ehjältä, koitin painaa käsin ruiskua eri suuntiin koneen käydessä, ei muutosta käymiseen. Tulpat on edelleen täysin arjalaiset, eli laihallahan se käy kun on valkoinen kirkas tulppa..? Eikös imuvuodot aiheuta yleensä epätasaista käyntiä? Käy nimittäin ihan tasaisesti kylmällä ja kuumalla koneella.
Pakosarjassa on kyllä kollektorin laipassa selkeä vuoto, seuraavaksi tiivistetään se ja koitetaan uudestaan liittää lambdaa kiinni, jos toisi jotain muutosta...
Posted: 18.6.2010 11:45
by -Jarkko-
Hmm, meillä 4 volsua ja kaikissa 4-johtoinen lambda, boksi löytyy keskeltä tuulilasin alareunasta.
Ei ole tarkempaa tietoa kun ei ole tarvinnut sähköjen kanssa taistella.
Lambdan johtoja ei saa tinata, googlella löytyy siitä juttuakin, johdon pitää jotenkin saada happea ja tinaus estää sen.
Posted: 18.6.2010 13:06
by Tero Paalanen
^Riippuu koneversiosta ja vuosimallista onko yksi- vai nelijohtoinen lambda.
Muistaakseni yksi- ja nelijohtoisen lambdan erona on ainostaan nelijohtoisen lambdan lämmitys, jolloin kylmäkäynnistyksen yhteydessä lambda antaa nopeammin oikeaa tietoa.
Posted: 18.6.2010 14:14
by DamageS
Noniin, nyt löydettiin että mitkä johdot sinne lambdalle kuuluu, edellinen räpeltäjä oli jättänyt johdot vähän epämääräisiksi... Mutta nyt kun lambda kytkettiin kiinni ja käytiin testilenkillä, kone alkoi käymään vieläkin laihemmalla, nyt jo jopa vähän tukehtui. Tämä saattaa johtua myös siitä, koska kollektorin laipan tiiviste lambdan vieressä vuotaa melkoisesti, ja sekoittaa lambdan ajatusmaailman.
Seuraavaksi huomenna sinne vaihdetaan tiiviste, ja katsotaan mitä sanoo. Epäilen edelleen, että on olemassa jokin toinenkin vika, mikä aiheuttaa laihalla käymistä.
Posted: 18.6.2010 15:39
by AjH
Lambda ohjauksella ajetaan tasakaasulla ja tyhjäkäynnillä, muuten kait on käytössä ECUn kartat seoksen säädössä.
Jos putki vuotaa niin sehän oletettavasti lisää happea seokseen, jonka taas luulisi huijaavan lambdaa luulemaan seosta laihaksi ja rikastamaan. Ainakin siis päästötestissä liika happi on yleensä pakoputken vuodosta johtuvaa.
Mitenkä toi laihalla käyminen on todettu, tehottomuus ja pätkiminen/nykiminen voi olla muutakin kuin laihaa seosta.
Posted: 18.6.2010 15:57
by DamageS
AjH wrote:Lambda ohjauksella ajetaan tasakaasulla ja tyhjäkäynnillä, muuten kait on käytössä ECUn kartat seoksen säädössä.
Jos putki vuotaa niin sehän oletettavasti lisää happea seokseen, jonka taas luulisi huijaavan lambdaa luulemaan seosta laihaksi ja rikastamaan. Ainakin siis päästötestissä liika happi on yleensä pakoputken vuodosta johtuvaa.
Mitenkä toi laihalla käyminen on todettu, tehottomuus ja pätkiminen/nykiminen voi olla muutakin kuin laihaa seosta.
Soitettiin eräälle mekaanikolle, joka sanoi että putken vuoto lambdan kohdilla voi vaikuttaa molempiin suuntiin, eli voi tulla rikkaampaa tai laihempaa seosta, tässä tapauksessa laihempaa.
Seoksen laihuus todettu siten, että tulpat ovat vitivalkoiset, ja vielä kun se lambda oli kiinni niin jopa tukehtuili hieman :/
Posted: 18.6.2010 21:57
by -Jarkko-
Ähh! Käy jossakin parkkiksella hieman polkemassa sitä, tukossa se on.

Posted: 18.6.2010 23:36
by Tero Paalanen
^Tuohan onki ihan vitun hyvä neuvo...
Ko. toimenpiteellä saa kyllä helposti isompaakin vahinkoa aikaan jos kerran kone käy laihalla.
Posted: 20.6.2010 17:47
by DamageS
En kyllä oikeen uskalla polkasta

Mutta, nyt sitten on pakosarja tiivis, ja lambda sai rehellisiä lukemia itselleen. Edelleen, käyntihäiriöitä kuten epäilinkin. Ei osaa sanoa, että paransiko vai huononsiko lambdan kytkeminen, mutta selkeästi on käyntihäiriötä. Tulppa edelleen liian valkoinen, eli laihalla käy.
Mitäs asioita nyt voisi oikeen olla, mitkä aiheuttavat laihalla käymistä?
Posted: 20.6.2010 20:33
by -Jarkko-
Ei mulla tuo golffi ole koskaan käynyt tasaisesti vaikka kaikki on ok ja kulutuskin 7-9L.
Tulpat on kerran vaihdettu mun aikana mutta en niiden väriä katellu, uudet tilalle ja ajoa.
Mutta onko se sun lambda varmasti ehjä?
Posted: 20.6.2010 20:50
by DamageS
-Jarkko- wrote:Ei mulla tuo golffi ole koskaan käynyt tasaisesti vaikka kaikki on ok ja kulutuskin 7-9L.
Tulpat on kerran vaihdettu mun aikana mutta en niiden väriä katellu, uudet tilalle ja ajoa.
Mutta onko se sun lambda varmasti ehjä?
Ehjä tuntuu olevan, tyhjäkäynnillä voltit seilaa auton tässä tilassa 0,3-0,7 voltin välillä. Tosiaan, auto on käynyt ennen komiasti, vaikka ilmankin lambda kytkettynä, eli lambda ei aiheuta tätä seoksen vaarallista laihuutta :/
Posted: 20.6.2010 22:10
by DamageS
Tuli vieläkin tutkittua alipainevuotoja... ei mitään...
Bensapaineensäädin. Mitenkäs tällaisen viat ilmenee? Voisiko tuollainen aiheuttaa laihuutta? Tuli mieleen, kun kone ottaa pienen "tehopiikin" tuossa 3000 kierroksen paikkeilla, jonka jälkeen tuntuu kiihtyvän melko normaalisti. Ehkä.
Ei oikeen keksi enään mihin sormella osottais

Posted: 20.6.2010 23:05
by Tero Paalanen
^Jos en väärin muista ni noissa ykspisteräkijöössä se bensapaineensäädin on toteutettu siten, et säätimen jumiutuessa bensanpaine jää liian suureksi ja aiheuttaa koneen käymisen rikkaalla.
Posted: 21.6.2010 0:00
by DamageS
Tero Paalanen wrote:^Jos en väärin muista ni noissa ykspisteräkijöössä se bensapaineensäädin on toteutettu siten, et säätimen jumiutuessa bensanpaine jää liian suureksi ja aiheuttaa koneen käymisen rikkaalla.
ettei sieltä voi olla kalvo puhki tms, mikä laihistais..? no perkele.
Mitä täs nyt vielä keksis ton vehkeen kanssa, ettei kävis laihal

ruisku ite? voiko se jotenkin häröillä, tukkiutua tai jotain muuta..?
Posted: 21.6.2010 9:49
by Tero Paalanen
^Voithan sä tarkistaa sen bensapaineensäätimen, siinähän se on ruiskun yhteydessä.
Näät ainakin onko säätimen kalvo ja jousi ehjiä.
Posted: 29.6.2010 13:35
by DamageS
Voiko sytytyksen ajoitus mennä jotenkin pieleen jakopäänrempan yhteydessä tässä autossa? kuulin sekin on mahdollista. Onko tässä moottorissa edes mitään keinoa säätää sytytyksen ajoitusta?
Mitenkäs Hall-anturin tai moottorin asentotunnistimen viat ilmenevät? Eräs tuttu sanoi että voisi aiheuttaa tällaista.
Posted: 29.6.2010 18:55
by Tero Paalanen
^No kampiakselin asentotunnistinta ei tuossa moottorissa ole lainkaan. Ja rikkinäisellä hall-anturilla kone ei lähde edes käyntiin.
Jakorempan yhteydessä sytkyn saa kyllä vituralleen, sytytyksen säätö tapahtuu virranjakajaa kääntämällä.
Posted: 29.6.2010 22:10
by DamageS
Tero Paalanen wrote:^No kampiakselin asentotunnistinta ei tuossa moottorissa ole lainkaan. Ja rikkinäisellä hall-anturilla kone ei lähde edes käyntiin.
Jakorempan yhteydessä sytkyn saa kyllä vituralleen, sytytyksen säätö tapahtuu virranjakajaa kääntämällä.
Ei tuossa koneessa virranjakajaa näköjään kuitenkaan pysty kääntämään..? ihan kiinteä näyttäisi olevan.. ja alfamerin huoltokirjassakin sanotaan että sytytys säätyy automaattisesti tjsp :/
Posted: 29.6.2010 22:44
by Tero Paalanen
^Aika jännä jos siinä on kiinteä virranjakaja.
Ainakin velipoijan ABS-koneella olevassa Ventossa oli virranjakaja säädettävissä. Ja samaten mulla olleessa ADZ-koneellisessa Golffissa pysty virranjakajaa kääntämään.
Posted: 30.6.2010 18:30
by Tero Häkli
itellä gti:ssä oli virranjakaja mut säätö ei onnistunu ennenku koneen kans lukitti sen ja sitte käänsi jakajaa ja sitten "lukitus" pois.... outo ettei se kääntys lainkaa... itellä oli kyl se niin jumis että tarvi taltan ja vasaran ennenku alko liikkumaan =)
Posted: 30.6.2010 18:48
by Clayman
Kyllä se jakaja kääntyy. Juuresta vaan ruuvi löysälle, jonka jälkeen varmaan joutuu hiukan naputtelemaan jakajaa, ennenkö lähtee liikkumaan. Sitä mää en kyllä ymmärrä miksi kone pitäisi lukita, jakajan runkoahan siinä käännetään...
Ensin ny tietysti kannattaa tarkistaa se jako väliakselin suhteen, jos se epäilyttää jakopäärempan jälkeen.
Alfamerista: Ei pidä uskoa kaikkea mitä siinä lukee. Sytys kyllä "säätyy automaattisesti" käyttötilanteen mukaan, niin kuin on tehnyt ottomoottorin keksimisen jälkeen. Mutta kun koneessa ei muita antureita ole kuin tuo hall jakajassa, niin se pitää olla kohillaan, että moottorinohjaus tietää moottorin asennon. Sen sijaan tarkka ajoitus ilman tarvittavia erikoislaitteita ei onnistu, vaan homma menee korvakuulolla ja kokeilemalla.
Posted: 30.6.2010 20:38
by DamageS
Kyllä, katsoin tarkemmin ja siellä onkin säätö! En huomannut kun muissa autoissani on ollut hieman erilainen tapa säätää sytkää. Tänään myöhemmin voisin perstuntumalla koittaa vähän säätää.
Posted: 30.6.2010 22:31
by DamageS
Jaahas, uskaltaisin sanoa että vika on nyt korjattu. Säädin ensin sytytystä myöhäisemmälle pari astetta, ongelma huononi. Säädin aikaisemmalle eli vastapäivään, ja golffin kiukku palasi takaisin. Piti laittaa oikeen tuo äiti koittamaan autoansa, että miltä hänestä auto tuntuu nyt, hänhän sillä päivittäin ajaa. Meinasi perhana lähdössä ajaa ojaan kun polkasi tottumuksesta kunnolla
Mutta lambdan kanssa vielä jotain häikkää tuntui olevan. Kun sen kytki kiinni, alkoi pientä nykimistä esiintyyn välillä. Jätin johdon irti, niinkuin se kai on "aina" ollut tässä autossa...
Mutta eniveis, ongelma on nyt ratkaistu, kiitosta paljon kaikille vastanneille, ilman teikäläisten neuvoja olis auto varmaan lähtenyt ammattimiehen syynättäväksi

Posted: 1.7.2010 0:42
by Tero Häkli
ei konetta lukita vaan koneella lukita

ainakin 2e koneessa, kyllä se muutenki vähä säätyy mut tietsikalla lukittee sen niin se laittaa ajotusen nolliin ja voi lampun kans kattoo kohdalles, koneelle jää sillon enempi säätövaraa

itellä ainakin vaikutti ku oli nokka ym vaihdettu, se kun yrittää koko ajan sitä ittekki säädellä ku jakajaa käännät jos ei lukitte sitä säätöö
Posted: 2.7.2010 23:14
by Clayman
Jaa juu, ymmärsin tuon vähän väärin.
2E-koneessa on näihin ABS- ja AAM-koneisiin erona se, että 2E:ssä on nakutusanturi, eli se voi sen perusteella muuttaa ajoitusta sytkykartoista poikkeavaksi.
Toki noissa kaikissa moottorinohjain yrittää tehdä asialle jotain, kun jakajaa kääntää ja kierrokset (sun muut arvot, seokset?) muuttuu. Mutta ei kai se voi sitä mitenkään niin muuttaa, että jakajan kääntö ei vaikuttaisi mitään (eli karttoja muuttaisi)..? Omastakin tullu joskus tuota käännettyä ja kyllä sen vaikutukset ainakin on huomattavissa.
Lampun kanssa säätämisestä ei tokikaan tule mitään, jos ajoitusta ei ole lukittu, kun ohjain säätelee sitä myös ja kun ei ole ennakkomerkkejäkään missään, ainoastaan yläkuolokohdan merkki. Eli sitä tarkoitan, että ajoituksen säätö oikeaoppisesti tehtäessä, täytyy sytytys moottorinohjaimesta lukita paikalleen, mutta ajoituksen muuttaminen onnistuu myös korvakuulolla/perstuntumalla?
Onnistuuko muuten tuo lukitus VAG-COM:lla vai pitääkö olla paremmat vermeet?
Posted: 3.7.2010 9:03
by Patse
Eikö volkkarissa onnistuis sama kikka kuin esim nissanissa? Kaasuläpän asennon tunnistimesta liitin vaan irti, sitten ei tarvinnut sitä tietokonetta tossa hommassa ja sytkänsäätö kuitenkin onnistui..