Page 1 of 1

Lisävalojen asentaminen IV Varianttiin

Posted: 24.11.2004 21:44
by Papi
Miten olette lisävaloja asennelleet? Lähinnä kiinostaisi miten ne kannattaisi Golffin nokalle asentaa. Löytyykö jostain valmiita kappaleita (sepäntaidot ruosteessa)?

Lisävalosimulaattorista on kyllä apua lamppujen valintaan mutta miten kiinnitetään?

Posted: 24.11.2004 22:05
by sami76
Joihinkin autoihin on saatavilla mallikohtaisia lisävalotelineitä ja täällä niitä ainakin myy paikallinen AD-varaosaliike. Omaan autooni ei löytynyt mallikohtaista telinettä, joten tein itse rekisterikilven taakse kiinni tulevan telineen haponkestävästä teräksestä ja hyvä tuli :wink:

Posted: 24.11.2004 22:07
by Ari-Matti Aho
Muistaakseni IV Golffiin saa valmiit raudat ainakin merkkiliikkeestä, varmaan muualtakin.

Posted: 25.11.2004 16:59
by tommi
Mulla on se varaosaliikkeistä saatava yleismalli, joka tulee rekisterikilven taakse ja hyvin on pysyny ja nätisti piilossa. En tiedä miten ne mallikohtaset raudat sopii jos vaihtaa esim. etumaskin niinkuin allekirjoittanut....? (Asennuksesta kuvamateriaalia members listalla Annen ja Tommin variant)

Posted: 25.11.2004 17:06
by 1500A
Muistutuksena, kilven telineeseen voi laittaa kiinni kaukovalot, lailllisesti ei sumuvaloja. Sumuvalon etäisyys auton sivusta saa olla enintään 40 cm.

Posted: 25.11.2004 19:23
by Papi
Täytyy hommata sellainen teline. Sumuvaloja en kyllä meinanutkaan laittaa, mutta kiitos siitäkin vinkistä.

Mikä muuten on oikea referenssiluku lisäpitkille IV golffille? Tarkoitan lainpykälät täyttävää.
Aikoinaan oli vanhassa Jetassa sellaiset Boschin rallimalliset ja virkavalta oli jatkuvasti niitä kyttäämässä. Kyllästyttyäni myin ne kaverille joka laittoi ne Askonaan ja "neitsytmatkalla" polliisit pyysivät postamaan ne keulilta.

Posted: 25.11.2004 20:03
by 1500A
'Oikea' referenssi on yhteensä maksimissaan 75. Jos ja kun (?) Golfin vakiovaloissa on 20, jää lisävaloille käytettäväksi (enintään) 17,5 per valaisin.

Posted: 25.11.2004 20:10
by Papi
Jos ja kun (?) Golfin vakiovaloissa on 20

Mistä sen voi tarkistaa kun lasit on ihan kirkkaat? (siis ei mitään lukuja eikä muuta)

Posted: 25.11.2004 20:31
by MarkusK
Avaat konepellin, niin ref. luku on painettu muoviin siinä lyhyen valon yläpuolella.

Posted: 25.11.2004 21:07
by 1500A
Valomääräyksiä, referensseistä sivulla 2 :
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf

Posted: 26.11.2004 8:01
by Kale
Motonet:
VIHJE: Valeomalliset ref.luku=20 ja Hellamalliset ref.17,5

Saahan ne rallimalliset laittaa mutta auton omat pitkät eivät saa olla samaan aikaan päällä.

Posted: 26.11.2004 11:31
by Jaaba
Rekisterikilven alle laitettava teline on ainakin mun mielestä paras vaihtoehto lisävalojen asentamiseen. Ite ei juuri kannata tehdä, kun hinta on 5-10e. Muutamalla peltiruuvilla kun laittaa kiinni, niin on kohtuu tukevakin (omassa hella rallye 1000:t ilman erillisiä tukia). Kesäksi on helppo ottaa pois koko teline valoineen ja rumia reikiä ei jää näkyville.

Huonoina puolina on se, että valot tulevat niin eteen, että ottavat ensimmäisenä mahdolliseen esteeseen. Toisaalta isojen valojen avulla näkee missä auton keula on esim. parkkeerauksessa.

Posted: 26.11.2004 18:31
by Kale
Samaa mieltä, että kilven alle tuleva teline on fiksuin ratkaisu. Eikä se haittaa, että valot ovat puskuria edempänä. Asennuksesta tulee siisti ja saa helposti irti niinkuin Jaabakin totesi. Lisäksi valot ovat omasta mielestä oikealla leveydellä etteivät peitä ajovalojen keilaa. Sen verran pilkistävät konepellin takaa, että näkee missä kohdassa keula oikeasti on.

Tossa on kuva omista Hellan tonneista.
Image

Posted: 5.10.2005 11:37
by naukkis
Mistäs teillon vedetty piuhat...Akusta suoraan vai...? Onko jotain huomioitavaa jos varastan toisesta pitkästä tuon herätteen ja virrat suoraan akusta. Kuin paksut piuhat & sulakkeen koko...? Vinkkejä tai linkkejä ?
Valoina bosch 225

Posted: 5.10.2005 12:02
by VW-Bastard
Foorumilaiset neuvoivat minuakin tässä, eli..

Heräte akunpuoleisesta umpiosta pitkiltä (johto minulla IV koppasessa musta-valkea umpion ulkopuolelle, +12V), virta valoille suoraan akulta (IV koppasessa saa lähön nätisti siitä akun päällä olevasta jakokammasta), sulake väliin raskaammalle puolelle (55W+55W /12V = 9,16 A eli vaikka 15 A). Releen sain "nätisti" ilmanputsarin kannen ruuvin alle. Sisälle en kytkintä vetänyt. Sen saa kuulemma lämmityslaitteen putkien aukosta jos haluaa. Rosvoja käytin itsekin, mutta juottaminen olisi luotettavampaa. Johtoina minulla 2,5 mm2, mutta aikaisemmissakin autoissa käytetty 1,5 mm2 olisi riittänyt vakio 55W polttimoille. :wink:

Posted: 5.10.2005 15:21
by Juige
lainattu suoraan Tuulilasin artikkelista:
"Kokeemme vahvisti sen tosiseikan, että lisävaloissa kannattaa käyttää riittävän paksuja johtoja. Ohuemmassa johdossa jännitehäviö on huomattavasti suurempi kuin paksummassa, joten alle 2,5mm2 johtoja ei juuri kannata käyttää"
Ja itse jo aikaisempina talvina lisäpitkillä ajaneena, olen sitä mieltä että kannattaa vetää katkaisija sisätiloihin niin saa esimerkiksi kovassa lumipyryssä lisäpitkät pois päältä. Muuten joutuu ajelemaan lyhyillä.
Tämä siis oma mielipiteeni ja näin aion itse omani asentaa.