Ujellus pienillä nopeuksilla

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
comfort
Posts: 84
Joined: 19.8.2005 18:35

Ujellus pienillä nopeuksilla

Post by comfort »

Auto olis Golf V variant 2008 2.0TDI sportline ajettu nyt 70tkm ja vika seuraavanlainen: pienissä nopeuksissa rattia käännettäessä esim kun tekee u-käännöksen niin oikealta puolelta kuuluu (edestä tai takaa) ihmeellinen ulvonta ääni, hieman kuin pyörän laakerin ääni.

ääni kuuluu myös kun pakittaa ja kääntää rattia, ääni ei kuulu jos auto ei ole liikkeessä eikä yli 50km/h nopeuksissa.

Pörhöllä tutkittu vikaa takuuaikana mutta ei ole saatu kuntoon ja nyt sanoivat että ei voi tehdä enään mitään.
Tähän mennessä vaihdettu: molemmat ulommat vetonivelet, iskarin yläpään laakerit, hammastanko hiluineen.

Tietääkö kukaan mistä seuraavaksi vikaa etsisi vai lähteekö ääni vaan merkkiä vaihtamalla?
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Sitä pyörän laakeria ei voinut vaihtaa uuteen edes kokeilumielessä vaikka noita muita osia on vaihdettu.
Takuuseen toi juttu pitäisi tulla kuntoon, ei takuuajan päättyminen lopeta takuuta, ja vika on annettu tiedoksi takuuaikana, todisteena siitä on korjausyrityksetkin.
Kovaa vaan pöytään ja laakeria vaikka seuraavaksi uusimaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
comfort
Posts: 84
Joined: 19.8.2005 18:35

Post by comfort »

Täytyypä kokeilla mennä Pörholle itkemään jokupäivä tuota laakeria.
User avatar
Pia
VCF Member
Posts: 2904
Joined: 2.8.2006 20:19
Location: Kauhava

Post by Pia »

Ja jos en ny ihan väärin muista ni noihin on vaihdeltu niitä laakereita aika paljon.
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
-Jarkko-

Post by -Jarkko- »

Uskomatonta mutta golffiin just vaihdatin turhaan etupyörän laakerin pelkääjän puolelle kun ujellus aivan selvästi sieltä kuuluu, vaihto oli turha, takapyörän laakeri oli löysällä kuskin puolella eikä auttanut kiristys, uusia pitää.
comfort
Posts: 84
Joined: 19.8.2005 18:35

Post by comfort »

aloin tuossa miettimään että kun pihassa teen u-käännöksen ja vauhtia on 10km/h niin ääni kuuluu silloinkin,,että voi olla että ei ole laakeri vika?

voisikohan äänen aiheuttaa jarrusatulat jos jotenkin jumittavat
Satelite
Posts: 620
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

comfort wrote:aloin tuossa miettimään että kun pihassa teen u-käännöksen ja vauhtia on 10km/h niin ääni kuuluu silloinkin,,että voi olla että ei ole laakeri vika?

voisikohan äänen aiheuttaa jarrusatulat jos jotenkin jumittavat
Kyllä se voi olla laakerivika tai sitten vetonivel... jos jarruja epäilet niin itse ainoan minkä jarruista keksin moisen vian aiheuttajaksi ois ehkä jarrukilpi.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
comfort
Posts: 84
Joined: 19.8.2005 18:35

Post by comfort »

Jokin aika sitten tuo ujellus alkoi kuulumaan kun liikennevaloista lähti liikkeelle niin että toinen rengas pyöri tyhjää liukkaalla.. ja loppui kun sai pitoja. Muutama päivä sitten vaihdoin laatikkoon öljyt niin tuo ujellus loppui... tänään kävin merkkiliikkeessä kun aina kun on kova pakkanen yli -20 ja laitan auton käyntiin ja jätän käymään tyhjäkäyntiä niin laatikon suunnalta kuuluu rohinaa ja rohina loppuu kun loota lämpenee tai painaa kytkimen pohjaan.

Lämpimänäkin kun nostaa kytkimen niin kuulee selvästi kun laatikko lähtee pyörimään. Auton ollessa nosturilla huomasin että kun pyörittää toista eturengasta niin toinenkin pyörii samaan suuntaan ja jos toista rengasta kädellä jarruttaa niin toinen rengas ei pyöri kevyesti vaan saa aika lailla käyttää voimaa. Osaako kukaan kertoa missä vika..?

Maahantuojalta tuli korjaamolle viesti että laatikko pitää purkaa ja tutkia.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Auton ollessa nosturilla huomasin että kun pyörittää toista eturengasta niin toinenkin pyörii samaan suuntaan ja jos toista rengasta kädellä jarruttaa niin toinen rengas ei pyöri kevyesti vaan saa aika lailla käyttää voimaa. Osaako kukaan kertoa missä vika..?
Samaten mulla käyttäytyy tuo 02M-loota. (oletan että autosi on 6-v manuaali) Huomattiin asia sattumalta kytkinrempan yhteydes.
Olisko noissa 02M-laatikoissa sitte joku vähä erikoisempi tasauspyörästön rakenne, jonka takia renkaat pyörii ko. tilanteessa samaan suuntaan eikä eri suuntiin kuten yleensä. (joku lukon tapainen joka ei kuitenkaa ole lukko)
En oikeen usko et tuo johtuu mistään viasta. Oon kuitenki "muutamia" paikaltaan lähtöjä ottanu kakkosella ku on ollu tarvetta päästä ripeästi liikkeelle, joten uskon et tuo laatikko ois jo porsinu jos tasauspyörästös olis jotakin vikaa. (45tkm ajettu tuon havainnon jälkeen)
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
comfort
Posts: 84
Joined: 19.8.2005 18:35

Post by comfort »

Joo tuo lukko vois olla joku selitys tuolle asialle..kuuluuko sulla mitään ääntä tuolta laatikosta kun painat kytkimen pohjaan ja sitten nostat ylös(vaihde vapaalla ja auto tyhjäkäynnillä)
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Kyllähän se "pientä" rallatusta pitää.
Se tosin johtuu kiinteästä vauhtipyörästä. Orkkis kaksoismassalla ei pitänyt mitään ääntä.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
comfort
Posts: 84
Joined: 19.8.2005 18:35

Post by comfort »

ok.mulla kuuluu aina kun nostaa kytkimen ylös niin sellainen ääni että ikäänkuin huomaa että kytkinakseli lähtee pyörimään..sitten tietyllä nopeuksilla kiihdyttäessä sekä moottori jarrutuksessa kuuluu pientä vinkumista

ihmetystä tuossa aiheutti se että viimeiset 40tkm laatikosta on kuulunut aika kova ujellus aina kun heittää u-käännöksen tai renkaat sutivat liikkeelle lähdettäessä..laatikko öljynvaihto poisti tuon äänen kylläkin?
comfort
Posts: 84
Joined: 19.8.2005 18:35

Post by comfort »

Nyt olis vika selvitetty... vein auton "kuultavaksi" toiseen merkkiliikkeeseen ja heidän diagnoosi oli että vaihteiston suunnalta kuuluu jotain mikä ei sinne kuulu.

Ottivat laatikon irti ja purkasivat niin siellä oli pääakseli syönyt itsensä melkein ulos.. eipä oo kumma että kytkimiä on mennyt pari kappaletta.
Noh uus laatikko tilattu ja menee takuun piikkiin ,muutenkin erittäin asiallista palvelua Pietarsaaren Pörhöllä.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kuulostaa uudehkolle autolle aika villiltä vialta, mikä siellä oli aiheuttanut pääakselin pakoyrityksen?

Viehän vikaseloste toiselle Pörhölle, oppivat ehkä sielläkin jotain. :)
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
comfort
Posts: 84
Joined: 19.8.2005 18:35

Post by comfort »

Joo tästä saisi jo kirjan kirjoitettua :D

Tässä koko tarina..

Golffi saapui minulle kesäkuun puolessa välissä 2008, mukava auto ajaa ja muutenkin juuri sellainen kuin mitä olin tilannutkin. Ensimmäisen kerran talvella tammi-helmikuu 2009 huomasin autoa lumesta putsatessani että vaihteiston suunnalta kuuluu pientä raksutusta (kylmänä) kilsoja silloin n 20tkm. En sen kummemmin kiinnittänyt asiaan huomiota silloin.

Maaliskuu 2009 kilsoja mittarissa 24tkm, kytkin ravistaa liikkeelle lähdettäessä, soitto liikkeeseen ja vastaus: kosteutta kytkimessä aja menemään vaan... abaut syys-lokakuu 2009 kilsoja mittarissa n. 59tkm, edelleen kytkin ravistaa, soitto liikkeeseen ja ajanvaraus kytkimen vaihtoon (takuu korvaa) sen jälkeen 14tkm ajoa ja taas ravistaa "vitusti"... varmaan jotain alkuvuotta 2010. Soitto liikkeeseen ja vastaus: nuissa nyt kaikissa ravistaa tuo kytkin, ei vaihdeta tai jos vaihdetaan niin itse olen maksumiehenä.

Joskus loppukesästä 2010 painelaakeri huutaa, käynti liikkeessä ja toteavat että paskanahan se on, ajanvaraus ja kytkin, massapyörä sekä painelaakeri uusiksi (takuuseen)

Tuossa ensimmäisen kerran kun laatikko irroitettiin 59tkm:n kohdalla niin sen jälkeen alkoi kuulumaan "jotain ujellusta aina kun autolla kääntyi risteyksessä... tai liukkaalla toinen rengas suti. Tähän vaivaan vaihdettiin molemmat ulommat vetonivelet, iskarin yläpään laakerit, hammastanko (takuuseen) tuloksetta, ujellus jatkui kunnes vaihdoin öljyt lootaan. Merkkiliike ei sitä tehnyt, kun ei kuulemma pysty vaihtamaan tähän laatikkoon öljyjä, no minulta se kuitenkin onnistui.

Öljynvaihdon jälkeen alkoi 5 vaihde ääntämään 70km/h nopeudessa, tämän jälkeen soitin toiseen merkkiliikkeeseen ja he ottivat laatikon alas ja purkasivat ja siellä oli tuo pääakseli ollut viturallaan. Tarkemmin en tiedä mutta säätö/asennusvirhe... taitaa olla tuo syynä tuohon kytkimen rikkoontumiseenkin. Nyt odotetaan uutta lootaa Saksasta (onneksi takuu korvaa)
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

^ Olisko siellä sitten sen pää-akselin laakerit niin pahasti sökönä että akseli pääsi liikkumaan ylös/alas suuntaan jonka takia kytkinkin ravistaa kun ottaa epätasaisesti kiinni, akselin heilumisen takia. Hyvin todennäköisesti. Pitkittäissuuntainen välyshän ei periaatteessa vaikuta kytkimen toimintaan, booreillahan se kytkinlevy liukuu.

Hieno homma että sait takuuseen kaikki :)
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
comfort
Posts: 84
Joined: 19.8.2005 18:35

Post by comfort »

Nyt on auto kotiutettu pajalta ja uusi laatikko asennettu.. hienosti toimii.

Pääsin näkemään tuon vanhan laatikon niin hieman tarkennusta vikaan.. eli tuolla pääakselilla oli jokin hammaspyörä päässyt jyrsimään vaihteiston kuorta, oli ihan silmin havaittavissa. Sen seurauksena metalli jäystettä oli kulkeutunut öljynseassa muihinkin laakereihin.
Post Reply