Ujellus pienillä nopeuksilla
Ujellus pienillä nopeuksilla
Auto olis Golf V variant 2008 2.0TDI sportline ajettu nyt 70tkm ja vika seuraavanlainen: pienissä nopeuksissa rattia käännettäessä esim kun tekee u-käännöksen niin oikealta puolelta kuuluu (edestä tai takaa) ihmeellinen ulvonta ääni, hieman kuin pyörän laakerin ääni.
ääni kuuluu myös kun pakittaa ja kääntää rattia, ääni ei kuulu jos auto ei ole liikkeessä eikä yli 50km/h nopeuksissa.
Pörhöllä tutkittu vikaa takuuaikana mutta ei ole saatu kuntoon ja nyt sanoivat että ei voi tehdä enään mitään.
Tähän mennessä vaihdettu: molemmat ulommat vetonivelet, iskarin yläpään laakerit, hammastanko hiluineen.
Tietääkö kukaan mistä seuraavaksi vikaa etsisi vai lähteekö ääni vaan merkkiä vaihtamalla?
ääni kuuluu myös kun pakittaa ja kääntää rattia, ääni ei kuulu jos auto ei ole liikkeessä eikä yli 50km/h nopeuksissa.
Pörhöllä tutkittu vikaa takuuaikana mutta ei ole saatu kuntoon ja nyt sanoivat että ei voi tehdä enään mitään.
Tähän mennessä vaihdettu: molemmat ulommat vetonivelet, iskarin yläpään laakerit, hammastanko hiluineen.
Tietääkö kukaan mistä seuraavaksi vikaa etsisi vai lähteekö ääni vaan merkkiä vaihtamalla?
Sitä pyörän laakeria ei voinut vaihtaa uuteen edes kokeilumielessä vaikka noita muita osia on vaihdettu.
Takuuseen toi juttu pitäisi tulla kuntoon, ei takuuajan päättyminen lopeta takuuta, ja vika on annettu tiedoksi takuuaikana, todisteena siitä on korjausyrityksetkin.
Kovaa vaan pöytään ja laakeria vaikka seuraavaksi uusimaan.
Takuuseen toi juttu pitäisi tulla kuntoon, ei takuuajan päättyminen lopeta takuuta, ja vika on annettu tiedoksi takuuaikana, todisteena siitä on korjausyrityksetkin.
Kovaa vaan pöytään ja laakeria vaikka seuraavaksi uusimaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Kyllä se voi olla laakerivika tai sitten vetonivel... jos jarruja epäilet niin itse ainoan minkä jarruista keksin moisen vian aiheuttajaksi ois ehkä jarrukilpi.comfort wrote:aloin tuossa miettimään että kun pihassa teen u-käännöksen ja vauhtia on 10km/h niin ääni kuuluu silloinkin,,että voi olla että ei ole laakeri vika?
voisikohan äänen aiheuttaa jarrusatulat jos jotenkin jumittavat
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Jokin aika sitten tuo ujellus alkoi kuulumaan kun liikennevaloista lähti liikkeelle niin että toinen rengas pyöri tyhjää liukkaalla.. ja loppui kun sai pitoja. Muutama päivä sitten vaihdoin laatikkoon öljyt niin tuo ujellus loppui... tänään kävin merkkiliikkeessä kun aina kun on kova pakkanen yli -20 ja laitan auton käyntiin ja jätän käymään tyhjäkäyntiä niin laatikon suunnalta kuuluu rohinaa ja rohina loppuu kun loota lämpenee tai painaa kytkimen pohjaan.
Lämpimänäkin kun nostaa kytkimen niin kuulee selvästi kun laatikko lähtee pyörimään. Auton ollessa nosturilla huomasin että kun pyörittää toista eturengasta niin toinenkin pyörii samaan suuntaan ja jos toista rengasta kädellä jarruttaa niin toinen rengas ei pyöri kevyesti vaan saa aika lailla käyttää voimaa. Osaako kukaan kertoa missä vika..?
Maahantuojalta tuli korjaamolle viesti että laatikko pitää purkaa ja tutkia.
Lämpimänäkin kun nostaa kytkimen niin kuulee selvästi kun laatikko lähtee pyörimään. Auton ollessa nosturilla huomasin että kun pyörittää toista eturengasta niin toinenkin pyörii samaan suuntaan ja jos toista rengasta kädellä jarruttaa niin toinen rengas ei pyöri kevyesti vaan saa aika lailla käyttää voimaa. Osaako kukaan kertoa missä vika..?
Maahantuojalta tuli korjaamolle viesti että laatikko pitää purkaa ja tutkia.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Samaten mulla käyttäytyy tuo 02M-loota. (oletan että autosi on 6-v manuaali) Huomattiin asia sattumalta kytkinrempan yhteydes.Auton ollessa nosturilla huomasin että kun pyörittää toista eturengasta niin toinenkin pyörii samaan suuntaan ja jos toista rengasta kädellä jarruttaa niin toinen rengas ei pyöri kevyesti vaan saa aika lailla käyttää voimaa. Osaako kukaan kertoa missä vika..?
Olisko noissa 02M-laatikoissa sitte joku vähä erikoisempi tasauspyörästön rakenne, jonka takia renkaat pyörii ko. tilanteessa samaan suuntaan eikä eri suuntiin kuten yleensä. (joku lukon tapainen joka ei kuitenkaa ole lukko)
En oikeen usko et tuo johtuu mistään viasta. Oon kuitenki "muutamia" paikaltaan lähtöjä ottanu kakkosella ku on ollu tarvetta päästä ripeästi liikkeelle, joten uskon et tuo laatikko ois jo porsinu jos tasauspyörästös olis jotakin vikaa. (45tkm ajettu tuon havainnon jälkeen)
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
ok.mulla kuuluu aina kun nostaa kytkimen ylös niin sellainen ääni että ikäänkuin huomaa että kytkinakseli lähtee pyörimään..sitten tietyllä nopeuksilla kiihdyttäessä sekä moottori jarrutuksessa kuuluu pientä vinkumista
ihmetystä tuossa aiheutti se että viimeiset 40tkm laatikosta on kuulunut aika kova ujellus aina kun heittää u-käännöksen tai renkaat sutivat liikkeelle lähdettäessä..laatikko öljynvaihto poisti tuon äänen kylläkin?
ihmetystä tuossa aiheutti se että viimeiset 40tkm laatikosta on kuulunut aika kova ujellus aina kun heittää u-käännöksen tai renkaat sutivat liikkeelle lähdettäessä..laatikko öljynvaihto poisti tuon äänen kylläkin?
Nyt olis vika selvitetty... vein auton "kuultavaksi" toiseen merkkiliikkeeseen ja heidän diagnoosi oli että vaihteiston suunnalta kuuluu jotain mikä ei sinne kuulu.
Ottivat laatikon irti ja purkasivat niin siellä oli pääakseli syönyt itsensä melkein ulos.. eipä oo kumma että kytkimiä on mennyt pari kappaletta.
Noh uus laatikko tilattu ja menee takuun piikkiin ,muutenkin erittäin asiallista palvelua Pietarsaaren Pörhöllä.
Ottivat laatikon irti ja purkasivat niin siellä oli pääakseli syönyt itsensä melkein ulos.. eipä oo kumma että kytkimiä on mennyt pari kappaletta.
Noh uus laatikko tilattu ja menee takuun piikkiin ,muutenkin erittäin asiallista palvelua Pietarsaaren Pörhöllä.
Kuulostaa uudehkolle autolle aika villiltä vialta, mikä siellä oli aiheuttanut pääakselin pakoyrityksen?
Viehän vikaseloste toiselle Pörhölle, oppivat ehkä sielläkin jotain.
Viehän vikaseloste toiselle Pörhölle, oppivat ehkä sielläkin jotain.

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Joo tästä saisi jo kirjan kirjoitettua
Tässä koko tarina..
Golffi saapui minulle kesäkuun puolessa välissä 2008, mukava auto ajaa ja muutenkin juuri sellainen kuin mitä olin tilannutkin. Ensimmäisen kerran talvella tammi-helmikuu 2009 huomasin autoa lumesta putsatessani että vaihteiston suunnalta kuuluu pientä raksutusta (kylmänä) kilsoja silloin n 20tkm. En sen kummemmin kiinnittänyt asiaan huomiota silloin.
Maaliskuu 2009 kilsoja mittarissa 24tkm, kytkin ravistaa liikkeelle lähdettäessä, soitto liikkeeseen ja vastaus: kosteutta kytkimessä aja menemään vaan... abaut syys-lokakuu 2009 kilsoja mittarissa n. 59tkm, edelleen kytkin ravistaa, soitto liikkeeseen ja ajanvaraus kytkimen vaihtoon (takuu korvaa) sen jälkeen 14tkm ajoa ja taas ravistaa "vitusti"... varmaan jotain alkuvuotta 2010. Soitto liikkeeseen ja vastaus: nuissa nyt kaikissa ravistaa tuo kytkin, ei vaihdeta tai jos vaihdetaan niin itse olen maksumiehenä.
Joskus loppukesästä 2010 painelaakeri huutaa, käynti liikkeessä ja toteavat että paskanahan se on, ajanvaraus ja kytkin, massapyörä sekä painelaakeri uusiksi (takuuseen)
Tuossa ensimmäisen kerran kun laatikko irroitettiin 59tkm:n kohdalla niin sen jälkeen alkoi kuulumaan "jotain ujellusta aina kun autolla kääntyi risteyksessä... tai liukkaalla toinen rengas suti. Tähän vaivaan vaihdettiin molemmat ulommat vetonivelet, iskarin yläpään laakerit, hammastanko (takuuseen) tuloksetta, ujellus jatkui kunnes vaihdoin öljyt lootaan. Merkkiliike ei sitä tehnyt, kun ei kuulemma pysty vaihtamaan tähän laatikkoon öljyjä, no minulta se kuitenkin onnistui.
Öljynvaihdon jälkeen alkoi 5 vaihde ääntämään 70km/h nopeudessa, tämän jälkeen soitin toiseen merkkiliikkeeseen ja he ottivat laatikon alas ja purkasivat ja siellä oli tuo pääakseli ollut viturallaan. Tarkemmin en tiedä mutta säätö/asennusvirhe... taitaa olla tuo syynä tuohon kytkimen rikkoontumiseenkin. Nyt odotetaan uutta lootaa Saksasta (onneksi takuu korvaa)

Tässä koko tarina..
Golffi saapui minulle kesäkuun puolessa välissä 2008, mukava auto ajaa ja muutenkin juuri sellainen kuin mitä olin tilannutkin. Ensimmäisen kerran talvella tammi-helmikuu 2009 huomasin autoa lumesta putsatessani että vaihteiston suunnalta kuuluu pientä raksutusta (kylmänä) kilsoja silloin n 20tkm. En sen kummemmin kiinnittänyt asiaan huomiota silloin.
Maaliskuu 2009 kilsoja mittarissa 24tkm, kytkin ravistaa liikkeelle lähdettäessä, soitto liikkeeseen ja vastaus: kosteutta kytkimessä aja menemään vaan... abaut syys-lokakuu 2009 kilsoja mittarissa n. 59tkm, edelleen kytkin ravistaa, soitto liikkeeseen ja ajanvaraus kytkimen vaihtoon (takuu korvaa) sen jälkeen 14tkm ajoa ja taas ravistaa "vitusti"... varmaan jotain alkuvuotta 2010. Soitto liikkeeseen ja vastaus: nuissa nyt kaikissa ravistaa tuo kytkin, ei vaihdeta tai jos vaihdetaan niin itse olen maksumiehenä.
Joskus loppukesästä 2010 painelaakeri huutaa, käynti liikkeessä ja toteavat että paskanahan se on, ajanvaraus ja kytkin, massapyörä sekä painelaakeri uusiksi (takuuseen)
Tuossa ensimmäisen kerran kun laatikko irroitettiin 59tkm:n kohdalla niin sen jälkeen alkoi kuulumaan "jotain ujellusta aina kun autolla kääntyi risteyksessä... tai liukkaalla toinen rengas suti. Tähän vaivaan vaihdettiin molemmat ulommat vetonivelet, iskarin yläpään laakerit, hammastanko (takuuseen) tuloksetta, ujellus jatkui kunnes vaihdoin öljyt lootaan. Merkkiliike ei sitä tehnyt, kun ei kuulemma pysty vaihtamaan tähän laatikkoon öljyjä, no minulta se kuitenkin onnistui.
Öljynvaihdon jälkeen alkoi 5 vaihde ääntämään 70km/h nopeudessa, tämän jälkeen soitin toiseen merkkiliikkeeseen ja he ottivat laatikon alas ja purkasivat ja siellä oli tuo pääakseli ollut viturallaan. Tarkemmin en tiedä mutta säätö/asennusvirhe... taitaa olla tuo syynä tuohon kytkimen rikkoontumiseenkin. Nyt odotetaan uutta lootaa Saksasta (onneksi takuu korvaa)
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
^ Olisko siellä sitten sen pää-akselin laakerit niin pahasti sökönä että akseli pääsi liikkumaan ylös/alas suuntaan jonka takia kytkinkin ravistaa kun ottaa epätasaisesti kiinni, akselin heilumisen takia. Hyvin todennäköisesti. Pitkittäissuuntainen välyshän ei periaatteessa vaikuta kytkimen toimintaan, booreillahan se kytkinlevy liukuu.
Hieno homma että sait takuuseen kaikki
Hieno homma että sait takuuseen kaikki

Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Nyt on auto kotiutettu pajalta ja uusi laatikko asennettu.. hienosti toimii.
Pääsin näkemään tuon vanhan laatikon niin hieman tarkennusta vikaan.. eli tuolla pääakselilla oli jokin hammaspyörä päässyt jyrsimään vaihteiston kuorta, oli ihan silmin havaittavissa. Sen seurauksena metalli jäystettä oli kulkeutunut öljynseassa muihinkin laakereihin.
Pääsin näkemään tuon vanhan laatikon niin hieman tarkennusta vikaan.. eli tuolla pääakselilla oli jokin hammaspyörä päässyt jyrsimään vaihteiston kuorta, oli ihan silmin havaittavissa. Sen seurauksena metalli jäystettä oli kulkeutunut öljynseassa muihinkin laakereihin.