Page 1 of 1

Pari reissussa huomioitua Passat-kyssäriä?

Posted: 9.7.2010 19:48
by Hilleri
Tuli tuossa reissattua Passatilla ja kysyisin paria asiaa:

En tiedä onko joku yleinen tekniikkaan liittyvä ominaisuus, mutta hitaassa vauhdissa käännettäessä rattia (ihan ääriasentoon oikea tai vasen) ja pumpattaessa kaasua kuuluu kilkatusta ja sellasta jännää naksahdusta etupäästä? Onko joku tietoinen mistä tuo ääni voi tulla ja onko ominaisuus vai mahdollinen huolenaihe? On joo vähän heppoiset huomiot toistaiseksi, mutta täytynee lähteä testaamaan vielä tarkemmin mistä se ääni oikeasti tulee. Oli jokseenkin erikoinen ääni. Ihan kuin joku olisi irti tai vastaavaa. En aiemmin ole moista mistään autosta kuullut. Passatin, DSG:n juttuja(ko)..

Toinen huomio oli se, kun tsekkailin renkaita ja vanteita huoltoaseman pihassa. Autossa on uudet kesärenkaat, toukokuussa ostetut. Oikea takarengas oli sivusta ruskean värinen. Liekö sitten jarrupölyä vai mitä? Muissa renkaissa ei väritys ollut lähellekään samanlainen. Kun ostin kyseisen Passatin keväällä, huomasin sitten kuinka ollakaan kotipihaan päästyäni että kitkarenkaista vain yksi, juurikin oikealla takana oleva rengas, oli sakkorengas. Muut renkaat olivat kuluneita, muttei ihan sliksejä kuten tuo yksi. Osaakos siis joku sanoa, mistä moinen renkaan värjäytyminen muita enemmän johtuu, onko tuo pölyä, ja miksi vain yksi rengas näin käyttäytyy? Ilmanpaineet pitäisi olla kohdallaan, en ole niitäkään vielä ehtinyt varmistamaan. En vielä suurempaa kulumistakaan ole tuossa renkaassa huomioinut, mutta mikäli merkit täsmää.. niin...

Jotain erikoista tuolla oikealla takana voisi olla. Ajatuksia?

Posted: 9.7.2010 21:28
by Pasi Häkli
Toi eka vaiva kuulostaa ihan selvältä vetonivel-ääneltä. Jompi kumpi ulompi vetonivel paskana.
Toiseen vaivaan, jos se oikea takajarru laahaa päällä, ja jarrupölystä likaantuu?

Posted: 9.7.2010 21:51
by Hilleri
Mulla oli katsastus tossa ihan kuukausi takaperin, eikä siellä ainakaan mitään huomiota vetonivelestä tai jarruista tullut. Oisko nyt sitten salakavalasti iskenyt molemmat/jompikumpi katsastuksen jälkeen.

Tuosta jäljemmästä asiasta vielä sen verran, että senhän ei pitäisi kuitenkaan selittää miksi kitkarengas oli kulunut slicksiksi. Täytyy vielä huomenissa tutkia asiaa tarkemmin.

Posted: 10.7.2010 8:27
by Pasi Häkli
Ei ne vetoniveliä mitenkään pysty tarkastamaan katsastuksessa, suojakumin kunnon katsovat, ei muuta. Jos se raksuttaa ohjaus ääriasentoon käännettynä ja kaasua painettaessa niin kyllä se vetarivialta kuulostaa. Tosin itse en oo ääntä kuulemassa niin voihan se olla jotain muutakin.

Jos yks jarru jumittaa niin kyllähän se rengastakin kuluttaa. Ajattele asiaa vaikka niin että se jarru olisi täysin jumissa niin rengashan tulee nahkoineen päivineen perässä ja kuluuhan se :lol:

Posted: 10.7.2010 10:18
by Hilleri
Pasi Häkli wrote:Ei ne vetoniveliä mitenkään pysty tarkastamaan katsastuksessa, suojakumin kunnon katsovat, ei muuta. Jos se raksuttaa ohjaus ääriasentoon käännettynä ja kaasua painettaessa niin kyllä se vetarivialta kuulostaa. Tosin itse en oo ääntä kuulemassa niin voihan se olla jotain muutakin.

Jos yks jarru jumittaa niin kyllähän se rengastakin kuluttaa. Ajattele asiaa vaikka niin että se jarru olisi täysin jumissa niin rengashan tulee nahkoineen päivineen perässä ja kuluuhan se :lol:
Järkeenkäyvät perusteet kylläkin. Pitää tsekkailla. En ole vielä ehtinyt lähteä liikenteeseen, aurinkoinen aamu vei voiton autolla ajamisesta..yllätys :lol:

Posted: 10.7.2010 21:53
by Killer
Mulle ainaki yks kaveri väitti jolla oli ennen 3bg passatti että jos ajaa paljon tyhjähköllä tankilla niin kuluttaa enemmän oikeaa takarengasta. Väitti että on tehty tasapainoitus niin että kun ajetaan täydehköllä tankilla niin sitten kuluu kaikki tasaisesti.

Posted: 11.7.2010 0:19
by Musti
Killer wrote:Mulle ainaki yks kaveri väitti jolla oli ennen 3bg passatti että jos ajaa paljon tyhjähköllä tankilla niin kuluttaa enemmän oikeaa takarengasta. Väitti että on tehty tasapainoitus niin että kun ajetaan täydehköllä tankilla niin sitten kuluu kaikki tasaisesti.
No huhhuh... Kuulostaa aika oudolta... Ja pidetään ne herneet pakkasessa... :lol:

Posted: 11.7.2010 0:32
by DJDH
En nyt henkilöautoista niin tiedä, mutta raskaassa kalustossa esim. MEPA autoissa tehdään kulmien säätö kuormattuna. Johtuen yksinkertaisesti siitä että autot ajavat pääsääntöisesti täysiä meno-paluu kuormia ja kuormattuna alustan asento on olelliisesti toinen kuin tyhjänä. Tietty sama koskee myös muita vastaavia autoja, jne... Mutta yksi 50kg sinne tänne on oikeastaan ihan se ja sama :lol:

Posted: 12.7.2010 9:09
by Killer
Juu ei herneitä vedetty mihinkään.
Tämän se vaan kertoi omasta kokemuksesta ku se ajeli lähes tyhjällä tankilla aina ja kulutti pari oikeaa takarengasta muut renkaat oli senki jälkeen ajokunnossa.
Sen jälkeen rupes ajelee lähes täydellä tankilla niin rupes renkaat kulumaan tasaisesti..

Posted: 13.7.2010 1:09
by AjH
Siis eikös tankki ole oikealla takana 3BG etuvetosessa, miten kevyempi kuormitus kuluttaa sitä rengasta?

Sen tiedän itse varmaksi että kun takajarruja ei riittävästi käytä ne alkavat laahaamaan ja se syö rengasta. Ja tietysti kuumentaa jarrua ja muuttaa palat pölyksi.
Yksi tapa todeta toi jarrujuttu, vähän pidemmän ajon (5-10km riittää varmaan hyvin) perään käyt tunnustelemassa vanteen keskiötä ja jarrulevyä että kuinka kuumana on.