Page 1 of 1
Golf IV tehot häviää
Posted: 21.7.2010 9:56
by calibu
Heippa,
Ostin kyseisen golfin (Golf IV Variant TDI PD 85kw -00 ) pari viikkoa sitten ja ostohetkellä tuumailtiin, että taitaa olla MAF rikki ja vanha omistaja tämän halusikin kustantaa autoon.
Eilen sitten savilahden auto vaihtoi MAFin ja tehoongelma tuntuikin ratkaistulta. Ajelin noin 150km hyvillä mielin tehot tallella, mutta tänä aamuna vika ilmeni uudestaan.
Itse asiaan, eli Golf ei kulje mihinkään 3 - 4 - 5 - 6 vaihteilla eikä vääntöä ole.. Tuskaista on kiihdyttää motarille kolmosella kun vaatii koko kiihdytyskaistan, että vauhtia on 100. EGR-venttiili vuotaa öljyä jonkin verran ja se varmaan kannattaa joko vaihtaa tai tulpata, mutta auttaneeko tuohon teho-ongelmaan mitenkään? Savilahden autosta meinasivat, että vaihtasivat EGR:n 270e + 70e (asennus ja moottoritilan pesu), nuo kyllä tosin onnistuu itsekin.. Voisiko imusarjan putsaus auttaa, vaiko N75:n vaihto?
Mistähän kannattaa lähteä liikkeelle? Outoa sinänsä että MAF:n vaihdon jälkeen auto toimi kuin uusi tuon 150km matkan..

Posted: 21.7.2010 10:12
by okram83
Veikkaan N75: ekana. Sit voi tietysti vois nykästä MAF:ilta piuhan irti ja kokeilla toimiiko. Jos toimii piuha irti, nii MAF sökö.
Posted: 21.7.2010 10:16
by calibu
Voisko olla mahdollista, että uusi MAF hajoaa päivässä? Pitänee ottaa johto irti ja kokeilla tässä kun töistä pääsee.
Posted: 21.7.2010 18:56
by calibu
Maf toimii ja vika on tod näk n75:ssa, sillä ongelma ilmenee vain pidemmässä ajossa ja uudelleen käynnistäminen auttaa asiaan.
Mutta.. auto tiputteli hieman myös jäähdytysnestettä ja töistä kotiin ajettuani aloin tutkimaan vikaa. Savilahden autossa sanoivat että syynä on ainostaan viallinen paisuntasäiliön korkki, mutta ajon loputtua katsoin paisuntasäiliöön ja nestepinta vaihteli miten sattuu ja käydessä pulputtaa pakokaasut pihalle sieltä, eli kansiremonttikin vielä edessä ennen kuin tuolla ajellaan enää mihinkään... ehtihän tuolla pari viikkoa töissä käymäänkin ja kaks tuhatta ajamaan... Ei ole helppoa. Ja auton moottorihan on siis AJM, joten taitaa olla tyyppivikakin tämä...
Mitähän tuolle nyt kannattaa tehdä ton kansirempan yhteydessä, ainakin jakopää laittaa samalla? Halpaa tää volkkarin omistaminen

kiihtyvyys loppuu n. 3300rpm kohdalla.
Posted: 26.7.2010 23:48
by gona84
Golf IV 1999, 90hv tdi.
Elikkäs, kiihdytyksessä kun kaasujalan lyö pohjaan, niin auto kiihtyy suht hyvin siihen 3000 kierroksen kohdalle, mutta sitten tehot häviää ja kiihtyvyys loppuu. taitaa olla juuri siinä kohtaa kun turbon pitäisi tulla mukaan. Autolla tosin on ajettu "jo" 340tkm, mutta voisiko vika olla muualla kuin että turbo on finaalissa.
lisäkysymyksenä: mikä turbo tuossa on ja mitä maksaa "uusi" tai vaihtoehtoisesti tuon vanhan turbon huolto?
Olen uusi jäsen tällä forumilla, ja alla on ensimmäinen VAG-konsernin auto, ja ensimmäinen diesel

Posted: 26.7.2010 23:56
by DJDH
Kyllä se dieselin ahdin pitäs vakiona ottaa jo alle 2000rpm. Koitas ettiä joku jolla on vagcom ja sitten logittamaan maffit ja ahdot.
Posted: 15.9.2010 17:58
by calibu
Päivitystä alkuperäiseen viestiin (Golf IV 2000 Ajm 85kw) ja auto ei ole vieläkään kunnossa. Eli tähän mennessä tehdyt toimenpiteet teho-ongelmaan liittyen ovat:
- Uusi N75
- Uusi EGR
- Uusi MAF
- Turbo tsekattu, että säätötanko liikkuu.
- Uutta alipaineletkua yli 3m
- Imusarja kiiltelee puhtauttaan
- Kannentiiviste vaihdettu (ei liity olennaisesti ongelmaan)
+ samalla jakopää + vesipumppu yms..
Tehoja autossa tuntuisi olevan todella reippaasti (epäilivät merkkiliikkeessä 170hp) ja yhteisvoimin yksityinen korjaamo, sekä merkkiliike sanoivat että auto mahtaa olla lastutettu, mutta he eivät voi sitä tarkastaa mitenkään?!
Merkkiliike sanoi, että turbo ahtaa liikaa heti alusta alkaen ( 1,6 bar ). Merkkiliikkeen vag-com sanoi turbon ahtopaineen arvoksi 2590 ja ohjearvon tulisi olla 2060. He sanoivat myös, että auto menee vikatilaan kun turbon ahtopaineet ylittää 1,8bar.
Auto siis menee vikatilaan kun vedättää tarpeeksi ja tehot häviää, uudelleenkäynnistys auttaa aina asiaan.
Auton saa vikatilaan vasta pidemmän ajon jälkeen (yli 30km) ja täysin lämpimällä koneella.
Joten kysymykset kuuluukin:
Onko muuttuva(juuttuva)siipinen turbo paskana vai ei?
Voiko ahtopaineen rajaa säätää ohjelmallisesti läppärillä obd-kaapelin avulla?
Miten todentaa, onko auto lastutettu?
Olisiko Mikkelin alueella ketään obd-kaapelillista / lastuvirittäjää, joka voisi auttaa asian suhteen?
Uutta turboa on tarjottu, sekä vanhan "entisöimistä" ja tähän mennessä autoon on saanut menemään jo semmosen summan rahaa, että sylettää kyllä, jos pitää vielä turbo ostaa ja siitäkään ei ole varmuutta auttaako uusi turbo mitenkään..
Kiitokset jo mielenkiinnosta ja vastaukista..
Posted: 15.9.2010 20:44
by jonneilari
Maffi voi olla rikki vaikka niitä vaihtas jokapäivä... kokemusta on.
Posted: 15.9.2010 21:08
by Razur
Kuulemma myös esim voimaa.comin teho ohjelmalla huudetaan niin paljo ahtopyyntiä, että pidemmällä vedätyksellä pysyy ahdot yli rajojen = vikatila. Eli vika voi olla myös ohjelmassa. Jos VNT siivet liikkuu käsin, en uskoisi että ne jumittaa.
Posted: 15.9.2010 22:21
by Tero Häkli
kuinka hyvin pyydetty ahto pysyy toteutunutta? =)
Posted: 16.9.2010 8:03
by MarcusS
Olikos sitä snowscreeniä vielä tarkistettu? Kuuluisin maffin tappaja ever
Posted: 16.9.2010 9:06
by calibu
Mikähän ihme on snowscreen ja mistä sen paikantaisi? En usko kyllä että MAF on viallinen, sillä vika ilmenee vasta pidemmän ajon jälkeen ja uudelleenkäynnistys poistaa aina vian. Kun auto menee vikatilaan, antaa se myös vikakoodin jonka numeroa en muista tähän hätään (viittaa kuitenkin N75:n). Antoi saman koodin siis ennen ja jälkeen N75:n vaihdon.
Posted: 16.9.2010 12:13
by MarcusS
kuskinpuolen ajovalon takaa lähtee ilmanputsarikotelolle putki, jossa - jos on - on sukkahousuriekale ottamassa oravat ja kärpäset kiinni. aikaa myöten se tukkiutuu kokonaan ja maffit alkaa kuolemaan. Tarkista nyt kuitenkin.
Posted: 16.9.2010 12:42
by calibu
Joo, ehdottomasti täytyy tarkastaa, kiitos vinkistä!
Posted: 16.9.2010 21:58
by Timeout
Motonet mallin MAF ei mun Golfissa (ALH kone) toiminut ollenkaan kunnolla. Auto nyki ja savutti. Alkää vaan kukaan ostako sellaista!
Posted: 16.9.2010 23:45
by Tero Häkli
juu halpa ja hyvä tarvii aina ostaa erikseen =)
Posted: 17.9.2010 8:51
by calibu
Snowscreeni on puhdas. Turbo tosiaan pyytää vakiot, eli oisko ollu 2060 kun taas ahtopaineet oli siellä 2500-2600 paikkeilla. VNT-siivethän ne jumii, vaikka nyt säätötanko liikkuukin, vai?
Posted: 17.9.2010 12:41
by Pasi Häkli
^ Siltä se vaikuttaisi.
Posted: 17.9.2010 15:06
by Putko
Olisiko Mikkelin alueella ketään obd-kaapelillista / lastuvirittäjää, joka voisi auttaa asian suhteen?
Huomenna oisin Mikkeliin tulossa niin voisin vilkaista.