Page 1 of 1
Passat 2.0 96kw: moottori (ja auto) alkoi täristämään
Posted: 16.8.2010 7:48
by Asmo
Matkalla töihin tänään aamusta, ja risteyksessä ollessa alkoi tuntua moottorista kevyttä tärinää. Samalla auto myös täristi.
Kojetauluun syttyi merkkivalo, joka ohjekirjan mukaan ilmoittaa "Merkkivalo vilkkuu, jos katalysaattori on vahingoittunut sytytyshäiriöidenn tai polttoaineen epätasaisen palamisen vuoksi".
Koneesta (2.0 96kW, pitkittäinen) oli toiseksi ylin (matkustamon puolelta) sytytyspuola irti.
Laitoin kiinni ja käynnistin koneen uudelleen, merkkivalo ei syttynyt heti uudelleen, mutta takaisin kotipihaan ajaessa matkalla kyllä. Sytytyspuolan kiinnilaittamisessa ei ollut huomattavaa apua koneen käyntiin (tärinään).
Mikähän nyt liene totuus asiassa, ja mikä liene katalysaattorin laita? Siinäkö se nyt meni, kun yksi puola oli irti?
Mitähän tässä voisi tehdä?
T: Ongelmallinen
Posted: 16.8.2010 10:45
by AjH
Tuskin sentään, vaikka ei se toki mahdotonta ole. Koneen tärinä johtuu kyllä siitä että sytytys ei edelleenkään toimi kunnolla. Onkohan ne puolat tai se irronnut enää ehjä? Noi puolat tiemmän on vähän arkoja pelejä, eikä olisi ihme jos irrallaan olisi hajonnut. Tai hajonnut jo ennen irtoamistaan, oliko se edes ehjä?
Ensimmäisenä siis sytytysosien tarkistus, puolat ja tulpat että tulee kipinää ja pelaa. Sitten lisää ihmettelyä mutta voisi korjautua ihan tuollakin jo. Ei se katalysaattori kuitenkaan ihan pienestä ota nokkiinsa.
Posted: 16.8.2010 17:18
by Pasi Häkli
Uus puola vaan ja kovaa ajoa. Yhden kerran on A4 Audista paukahtanut yksi äänenvaimennin rikki kun bensa on siellä jostain syystä tykännyt syttyä

Mutta katteja ei vielä oo hajoillut. Yhtään ylimääräsiä ei kannata ajaa viallisella puolalla, jos ei katti hajoa niin ainakin se bensa pesee moottoriöljyt aika tehokkaasti sylinterin seinämiltä pois ja sen jälkeen saa sit alkaa lisäilemään öljyä öljynvaihtovälillä

Posted: 17.8.2010 16:24
by Asmo
AjH wrote:Tuskin sentään, vaikka ...
Pasi Häkli wrote:Uus puola vaan ja ...
Näinhän tässä vain oli käynyt, että kun eilen 'lennätti' uuden sytytyspuolan paikalleen niin tänään auto on toiminut taas kuin entiseen hyvään malliin. No nää on näitä 'uusia' autoja, nyt ei ole enää pelkästään kiinni sytytystulpasta tai johtosarjasta vaan siihen väliin on jotain tuollaista kevyttä moottorijumppaa ja pientä huolta aiheuttavaa osaa pitänyt tunkea lisäksi.
Ei siinä, vaihto itsessään oli helppo ja yksi puola ei varaosatiskiltä paljoa kustantanut joten nytkös sitä voi taas onnesta huokaista ja hymyillä
Kiitokset AjH:lle ja Pasille 'mielipiteistä' asiaan. Ne on aina tarpeellisia
Ai niin, jäi mietityttää se miksi juuri rikkinäinen sytytyspuola oli pompannut ulos kolostaan:
onkohan siinä "oma-diagnostiikka" joka pompauttaa puolan ulos ilmoittaakseen "Vaihda minut!" ;D
tagit:
sytytyspuola
epätasainen käynti
Passat 2.0 96kw
ALT
moottorijumppa
Posted: 17.8.2010 16:43
by AjH
No itellä tuli se mieleen että jos se puolan pohja joka tulppaan tulee olisi jollain tapaa hajonnut myös ja siitä syystä puola päässy ponnahtaan ulos. Hyviä arvauksia kaikki tyynni mutta tällä kertaa onneks homma korjautui näillä.
Posted: 20.2.2011 22:51
by Juhizz
Taitaapa olla omassa sama juttu. Etummainen puola pomppii ylös reiästään.. Ei ole vielä tähän päivään mennessä vaikuttanut mitään vaikka olenkin sen jo arviolta viisi-kuusi kertaa painanut takaisin. Nyt sitten taisi paukahtaa.
Aikä jännä tosiaan tuo ylösnousemus.. Onko sitten tyyppivika että nousee itseksiin esim tärinästä johtuen ja sen seurauksena rikkoutuu.. Vaiko toisin päin, että rikkoutuu ensin ja sitten ponnahtaa ylös.. heh

"Mene ja tiedä"