Page 1 of 1

Passat 3C jäähdytinjärjestelmän ilmaus

Posted: 24.8.2010 13:08
by PMR
2007 3C 2.0TDI 103kw BMP koneella olevaan tuonti passattiin ois tarkoitus asentaa Calixin letkulämppäri, joutuu ilmeisesti asennuksen jälkeen ilmaamaan jäähdytin järjestelmän. Onko ilmaus kuinka hankala suorittaa kotikonstein? Vinkkejä otetaan vastaan.

Posted: 24.8.2010 15:18
by Tero Paalanen
^Saako tohon koneeseen laittaa letkulämppäriä?
Ainaki 1.9 tdi(bkc) 3C:hen calix ja defa näyttävät ainoastaan säteilylämmitintä. Noissa uuremmissa koneissa ku tuppaa olemaan erinäisiä antureita nii paljon et letkulämppärin käyttö saattaa aiheuttaa ongelmia kun anturin antama lämpöarvo ei vastaakkaan todellisuutta.

Posted: 24.8.2010 15:43
by PMR
En osaa varmasti sanoa, mutta ainaskin calixin ja defan sivuilta näyttäisi kyseiseen koneeseen letkun väliin tulevä lämppäri löytyvän. Mutta joku ketä tietää varmasti voisi vastailla.

Posted: 24.8.2010 15:43
by Tero Paalanen
Itse itselleni vastaten...
Näköjään saa. Tai ainakin Defa kauppas tohon koneeseen letkulämppäriä (kuten varmasti myös calix).

Posted: 24.8.2010 17:28
by Pasi Häkli
Ilmaaminen onnistuu yleensä tosi helposti pitämällä paisuntasäiliön korkki auki ja pitämällä kierrokset jossain 2500rpm jonkin aikaa. Vesi kiertää kunhan sisälle tulee lämmintä ilmaa. Lisäilee nestettä sitä mukaa kun pinta vajoaa. Sit korkki kiinni ja reilu koeajo(niin että termari varmasti on auki) ja tarkastaa nesteen määrän vielä kerran.

Posted: 25.8.2010 19:25
by PMR
Ok, hyvä tietää, että ilmaus onnistuu suht helpolla. Pitää testata kunhan saan osat.

Posted: 28.9.2010 14:16
by trsqr
Moro,

Oliko lohkolämppärin asennus minkälainen operaatio? Samanlaiseen, mutta BKP-koneelliseen tuontivermeeseen kun pitäisi asentaa Calixia. Mitä asennussarjaa muuten käytit? Calix kun näyttää listoillaan M18 sekä BKP:lle että BMP:lle, mutta varaosaliikkeet (esim. Motonet) tyrkyttäisivät M39:iä...

Tiedosta kiittäen,
-olli

Posted: 28.9.2010 15:56
by PMR
Terve, lämppärin asennus ei ollut mikään kovin vaativa operaatio. Mulla oli käytössä pari letkupuristinta jolla painoin letkut kasaan ennenkuin irroitin öljynlauhduttimelta lähtevän letkun, ei tullut paljon jäähdytysnestettä ulos. Calixilta tiedustelin myös noista asennus sarjoista, molemmat kuulemma käyvät, itsellä oli asennussarjana M18.

Posted: 29.11.2010 0:57
by trsqr
No nyt on letkulämppäri+akkulaturi ja sisähaara paikallaan. Olisinpa säästynyt monelta turhalta ähräämisvaiheelta, jos olisin huomannut tämän viestiketjun ennen työn aloittamista.

Tyhjäsin sen verran jäähdytysjärjestelmää mitä alavesiletkun irroittamalla sai ulos (noin 4 litraa eli karkeasti puolet). Mitään erityistä ilmausta en suorittanut, vaan annoin koneen käydä ja täytin paisuntasäiliötä aina pinnan laskettua. Kutakuinkin sama määrä kamaa meni tällä tavalla myös sisään, ja lämppärikin toimii entiseen malliin, joten en alkanut mitenkään erityisemmin ilmausreikiä etsimään.