Page 1 of 1

Riittääkö auton akussa virta

Posted: 24.8.2010 19:24
by palikka
Eli ajattelin tälläisen kysymyksen laittaa kun mietin että riittääkö talvella akussa tehot kun minulla on siitä auton vakio laitteiden lisäksi 150w aktiivi subi ja erikseen 500w vahvistin subi yhdistelmä. Lisäksi autossa on lisävalot mutta ovat kesän olleet irti kytkennöistä. Nyt talveksi ajattelin laittaa takaisin niin mietin että mitenköhän virta riittää

Tässä vähän tietoja laitteista
Akku: Exide Premium EA640, 64Ah, 640A, 12V (ostettu kesällä)
Soitin: Pioneer deh-4200sd
Subi 1: Pioneer ts-wx210a (aktiivi)
Subi 2: 10" Bayerische Power BP-SPL10 500WMAX
Vahvistin nro 2 subille: Bayerische Power BP-2200
RMS tehot @ 4ohm 2 x 100WRMS
RMS tehot @ 2ohm 2 x 150WRMS
Sillattu teho 1 x 300WRMS
MAX teho 800WMAX
Lisävalot: Hellan perus keskiverto lisärit, 100€/pari


Miltä vaikuttaisi? Onko tarvetta kaiuttimien suhteen esim konkan asennukseen kun olen kuullut että tarvitsisi 1 faradin konkan/1KW Joten minullahan alittuu 1000W aika paljon. Mitenkähän virransyönnin kanssa jos on kaikki subit päällä ja lisävalot päällä ja vielä navigaattori ja soittimella äänet aika kovalla niin riittääköhän akussa virrat?


Itse en ole hirveän tietoinen näistä asioista niin jos joku viisaampi auttaa ja kertoisi uskaltaako kaikkia laitteita käyttää/kytkeä edes!

Posted: 24.8.2010 19:26
by palikka
Auto on siis Golf variant 1.8 vm. 1997...


Pahoittelen kirjoitusvirheitä. Näppäimelläni on lukihäiriö :)

Posted: 24.8.2010 19:31
by palikka
Vielä lisäyksenä eli Vahvistimen max tehohan on 800W ja aktiivissa on RMS 150W(ei lue missään max tehoja)

Niin aika lähelle menee 1kW silloin.

En ole vielä kytkenyt toista subia ja vahvaria niin kannattaakohan kytkeä ja onhan ne varmasti käyvät toisilleen...

Tässä vielä linkkinä mitkä tuotteet kyseessä:

http://www.taskuraketti.com/tuote.php?id=45

JA

http://www.taskuraketti.com/tuote.php?id=49

Posted: 24.8.2010 20:55
by AjH
No ei noilla laitteilla vielä laturista puhti lopu, akussahan on virtaa vaan varastossa starttia jne varten, moottorin käydessä kaikki virta tulee laturista ;)
Eli jos et moottori sammutettuna kauheasti luukuttele ja ajat enemmän kuin kilometrin siirtymiä kerrallaan niin eiköhän virta pysy akussa talvellakin ihan riittävästi, ainakin jos akku on suht uusi.

Konkan tarve on enemmän johdotuksista ja liitoksista kiinni, riittävän isolla johdolla ja kunnon liitoksilla tehty järjestelmä tulee hyvin toimeen ilman konkkaakin.

Posted: 24.8.2010 21:07
by palikka
Nii joo. Olen vaan kuullut että tulee joitain virta aaltoja jotka saattaa rikkoa vahvistimen ja joutuisi akku "polvilleen" niin onkohan tämä riski suurikin vai esiintyykö vain jos puhutaan useammista kilowateista!

Tarkoitatko hyvillä johdoilla ja liitännöillä mm. johdon paksuutta?

Itellä on virta 35mm johdolla ja liitännät ihan normaaleilla liittimillä mitä johtosarjassa on mukana... näissä ei kuitenkaan vissiin hirveästi ole eroja. Ja mitä vahvistimessakin oli että suositeltu johdon paksuus niin 21mm ja 40-50A sulakkeella Niin minulla on kummiskin 35mm johdolla ja 40A sulake välissä!

Posted: 24.8.2010 23:51
by AjH
En tiedä mitä virta-aaltoja on tarkoitettu, mutta akku ja laturi antaa virtaa kykynsä mukaan, sitten jännite tippuu. Tietysti akun lataus purkaantuu tässä hetkellisesti, mutta sitten taas laturi lataa kun piikki on ohi.
35 neliötä riittää hienosti, liitoksilla tarkoitin sitä että ne ovat oikeasti hyvällä kontaktilla eikä vain liittimiä vähän kärkipihdillä sinnepäin puristeltu, miten sattuu kuorittu johdon päät ja liittimien ruuvit löysällä.
Kohtuullisista tehoista kuitenkin jo puhutaan niin pienillä asioilla menettää paljon laitteiston potentiaalista.

Alun virtajuttuihin vielä sen verran että sinulla 40A sulake varmistaa että mitään suuria virtapiikkejä ei pääse tapahtumaan, eikä akusta saati laturista pitäisi kyky loppua kesken missään tilanteessa sulakkeen kestäessä. Mutta edelleen moottori sammutettuna kaikki teho otetaan vain akusta ja starttiin tarvittava virtamäärä saattaa kadota aika nopeasti kovalla luukutuksella.

Vielä akun kyykkäämisestä, tavallinen akku ei tykkää syväpurkamisesta, eli että otetaan virtaa niin kauan että mitään ei enää tapahdu. Tätä pitäisi välttää, ja edelleen tätä ongelmaa ei koskaan tule jos moottori käy ja laturi toimii. Eikä myöskään kovin pian kohtuu tehoilla kuunnellessa vaikka moottori ei olisikaan käynnissä.

Posted: 25.8.2010 14:58
by palikka
Eli tiisivettynä:

Uskallan käyttää kaikkia kyseisiä laitteita ajaessani mutta ei hirveästi kannata käyttää auton ollessa sammutettuna!
Ja virtapuoli riittää helposti kunhan kone käy!


Vielä kysyisin vinkkiä talven varalta että pidättekö tälläisiä laitteita autossa talven yli vai tekeeköhän pakkanen tepposia laitteille. Minulla kun ei ole lämmintä auto-tallia käytössä. Soitinta nyt en tietenkään runttaa irti mutta lähinnä subi(vahvarit mietityttää!

Posted: 25.8.2010 15:16
by DJDH
Ihan ok kunhan et heti ekana -40 pakkasessa ala luukuttamaan. Muuten voipi olla ettei elementtien ripustukset tykkää kovin hyvää. Hiljalleen vaan antaa lämmetä. Ehkä se kaikkein tärkein homma on se että varmistuu syksyllä että laturi lataa normaalisti, hihna on kunnossa, ettei auto syö itsekseen akkua tyhjäksi, ja että akussa on riittävästi kylmäkäynnistyskykyä. Pelkkä jännitteen mittaus ei riitä, vaan akku pitää mitata rasitusmittarilla. Noita on yleensä akkuliikkeissä ja ne tekee syksyisin ilmaiseksi mittauksia. Tarvittaessa sitten vaan uusi riittävän iso ja hyvällä kylmäkäynnistyskyvyllä varustetu merkkiakku tilalle. Syväpurkausakut on hyviä, mutta kalliita. Joku fiksu akkulaturikaan ei tee pahaa jos on pistokepaikka tai saa auton muuten valovirran päähän säännöllisesti.

Posted: 25.8.2010 16:31
by palikka
Hyvä! Kiitos paljon vastauksista!

Akku on vasta kesällä ostettu ja sanoi että paras mitä tuohon autoon saa. Edellisellä akulla auto lähti talvellakin kuin palmun alta käyntiin joten tuolla akulla kuullemma vielä tuplasti tehokkaammin käynnistyy! Joten sen suhteen ei sitten pitäisi olla huolta kun on kerta kallein ja paras akku mitä tuohon autoon sieltä sai