Koitin haulla mutta en löytänyt tästä aiheesta keskustelua.
Eli pitäisi vaihtaa golffiin tulpat ja tänään purin niitä koneen muoveja pois edestä ja huomasin että 1 ja 4 tulpan pystyy vaihtamaan ongelmitta mutta 2 ja 3 on piilossa muovien takana jotka muistuttaa imusarjaa muodoiltaan.
Eli kysymys kuuluu iskaltaako niitä itse alkaa purkailemaan että sais vaihdettua?
Tulppien vaihto Golf IV
Tulppien vaihto Golf IV
EX VW Golf IV Variant -00
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Täällä sama ongelma, koneena '03 2.0 AZJ. 2-3 tulpat on imusarjan takana ja sinne koloon ei saa oikein edes kättä laitettua, että saisi vedettyä tulpanjohdot irti, puhumattakaan että saisi johdot asennettua takaisin paikalleen tai tulpat vaihdettua.
Työkalulla voi ehkä tulpat saada irti, mutta sekin vaatii aikamoista taiteilua kun tila on niin ahdas. Eniten pelkään, että en saa johtoa takaisin tulppaan kun oon sen kerran irroittanut vai oisko tähän jotain työkalua?
Aika naurettavaa, mutta pitääkö tässä viedä golffi liikkeeseen tulppien vaihtoon?

Työkalulla voi ehkä tulpat saada irti, mutta sekin vaatii aikamoista taiteilua kun tila on niin ahdas. Eniten pelkään, että en saa johtoa takaisin tulppaan kun oon sen kerran irroittanut vai oisko tähän jotain työkalua?
Aika naurettavaa, mutta pitääkö tässä viedä golffi liikkeeseen tulppien vaihtoon?

Last edited by juhis on 30.9.2010 12:57, edited 1 time in total.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Kyllä mä sain ihan suht helposti johdot irti ja takas. Tulppien irtisaamiseksi kannattaa olla juuri tuo pasin mainitsema nivel ja sellainen hylsy missä on se kumi siellä sisällä että se tulppa pysyy itsestään siellä hylsyssä. Helpottaa kummasti tulpan pois nostoa ja takaisin laittoa.
En ole vielä ikinä omistanut autoa mihin on näin ärsyttävä vaihtaa tulpat.
En ole vielä ikinä omistanut autoa mihin on näin ärsyttävä vaihtaa tulpat.
EX VW Golf IV Variant -00
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
Ja tuon nivelellisen tulppa-avaimen kanssa hyvä työkalu on vänkärauta, joka on tarkoitettu tulpanjohtojen irtivetämiseen. Ei tarvitse yrittääkkään johdosta repiä sitä irti.
Itselläni on käytössä räikkäavain, jossa on nivel sekä jatkossa "kääntyilevä" pää (En tiedä tarkempaa nimitystä, mutta se hylsy pääsee elämään puolelle ja toiselle.). Ei suurempia ongelmia tulpanvaihdossa.
Itselläni on käytössä räikkäavain, jossa on nivel sekä jatkossa "kääntyilevä" pää (En tiedä tarkempaa nimitystä, mutta se hylsy pääsee elämään puolelle ja toiselle.). Ei suurempia ongelmia tulpanvaihdossa.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Kiitos vaan kommenteista ja vinkeistä. Tulpat on nyt vaihdettu, vaikka hankalaa se vähän olikin näin ensikertalaiselle
(Aiemmin vaihtanut 96 primeraan, joka oli huomattavasti helpompaa).
Noin tunti meni hommaan, josta puolet käytin hankalimmassa paikassa olevaan 2-tulppaan, josta aloitin koko homman. Tulpanreikä oli kyllä hankalassa paikassa, vanhan poisto onnistui suht hyvin, mutta uutta tulppaa en meinannut millään saada kääntymään nivelen päässä reikään, kun maan vetovoima veti sitä suoraan alaspäin. Jatkovarresta välillä irtoileva nivel ei tietenkään auttanut asiaa. Sitten keksin, että imusarjan alakautta pääsee myös kosketuksiin tulpan kanssa ja ruuvarilla sain työnnettyä tulpan pään osumaan reikään oikeassa asennossa. No, sitten tuli ongelmia, kun tulppa ei halunnut lähteä millään oikealle kierteelle, mutta sormilla sain alakautta sen verran autettua, että n. puolen tunnin aherruksen jälkeen sain tulpan paikoilleen. 3-tulppa olikin helpompi vaihtaa vaikka samalla tavalla siinäkin piti auttaa tulppaa kääntymään reikään alakautta. Loput menikin heittämällä.
Nyt on taas opittu uutta ja toisella kertaa menee varmaan puoleen tuntiin, kun nyt tietää mitä tehdä. Tosin toista kertaa tuskin tulee vastaan ennen auton vaihtoa...

Noin tunti meni hommaan, josta puolet käytin hankalimmassa paikassa olevaan 2-tulppaan, josta aloitin koko homman. Tulpanreikä oli kyllä hankalassa paikassa, vanhan poisto onnistui suht hyvin, mutta uutta tulppaa en meinannut millään saada kääntymään nivelen päässä reikään, kun maan vetovoima veti sitä suoraan alaspäin. Jatkovarresta välillä irtoileva nivel ei tietenkään auttanut asiaa. Sitten keksin, että imusarjan alakautta pääsee myös kosketuksiin tulpan kanssa ja ruuvarilla sain työnnettyä tulpan pään osumaan reikään oikeassa asennossa. No, sitten tuli ongelmia, kun tulppa ei halunnut lähteä millään oikealle kierteelle, mutta sormilla sain alakautta sen verran autettua, että n. puolen tunnin aherruksen jälkeen sain tulpan paikoilleen. 3-tulppa olikin helpompi vaihtaa vaikka samalla tavalla siinäkin piti auttaa tulppaa kääntymään reikään alakautta. Loput menikin heittämällä.
Nyt on taas opittu uutta ja toisella kertaa menee varmaan puoleen tuntiin, kun nyt tietää mitä tehdä. Tosin toista kertaa tuskin tulee vastaan ennen auton vaihtoa...
Re: Tulppien vaihto Golf IV
MPlussan Spark Plug Key 16 mm nivelletty, oiva peli hommaan, ostin Puuilosta, maahantuoja Motoral.
Tämä ei ole maksettu mainos vaan ilmoitus perustuen silkkaan asiakastyytyväisyyteen.
Ari
Tämä ei ole maksettu mainos vaan ilmoitus perustuen silkkaan asiakastyytyväisyyteen.
Ari