Page 1 of 1

Passat 3B:hen ledpäiväajovalot

Posted: 20.9.2010 20:37
by Kilu
Olisi tarkoitus asentaa 3B passattiin ledpäiväajovalot. Haluaisin ledien toimivan valokatkaisimen ollessa 0-asennossa ja ajovalojen ollessa silloin pimeinä (pelkästään etuvalojen). Löytyykö tietoa valokatkaisimen piuhojen numeroinneista? Auto on 2.8 V6, johon ei näytä löytyvän korjausopasta ja 3B:n oppaasta en löytänyt kaaviota valokatkaisimen ollessa 0-asennossa. Onko kokemusta vastaavista asennuksista?

Posted: 21.9.2010 12:40
by teesel
Tuolla on ohjeet sen DRL:n pois saamiseksi. KLIK
Nyt en löytänyt tähän hätään sitä suomenkielistä ohjetta.

Niin oliko tarkoitus, että takavalotkin palaa 0-asennossa?

Edit: Löysinhän sittenkin.

Posted: 21.9.2010 13:24
by Kilu
Kiitos ohjeista. Xenonit ja umpiot ehdinkin jo asentaa aiemmin. Ledien ja takavalojen olisi tarkoitus palaa 0-asennossa, joten vain etuajovalojen pimennys ja tilalle ledien sytytys.

Posted: 21.9.2010 14:00
by teesel
Tuossa suomenkielisessä ohjeessahan ne poisti kokonaan sen johdon. Omassa autossani laitoin sähkömiehen teipistä palasen sen liittimen päälle. Nyt en muista minkä liittimen päällä mulla on se teippi, mutta mulla palaa 0-asennossa parkit ja takavalot. Ja oma autoni on 3bg mallia.

Olen kans suunnitellut omaani noita ledpäivävaloja, mutta suunnittelu asteella vielä. Mietin, että jos ryöstäis ton parkkien sähkön niille päivävaloille ja ottaisin sen pois parkeilta, niin sittenhän tuo ois laillinen asennus. Eli:
0-asento: päivävalot ja takavalot
parkki: parkit ja takavalot
1-asento: etuvalot, parkit ja takavalot

Posted: 21.9.2010 14:43
by Kilu
teesel wrote:Olen kans suunnitellut omaani noita ledpäivävaloja, mutta suunnittelu asteella vielä. Mietin, että jos ryöstäis ton parkkien sähkön niille päivävaloille ja ottaisin sen pois parkeilta, niin sittenhän tuo ois laillinen asennus. Eli:
0-asento: päivävalot ja takavalot
parkki: parkit ja takavalot
1-asento: etuvalot, parkit ja takavalot
Unohdin, että tietenkin parkit palaa myös 0-asennossa. Miksiköhän näitä juttuja pitää aina ajatella vaikeimman kautta? Kait parkit saa palaa led päivävalojen kanssa yhtäaikaa? Itsellä on asennettuna "laadukkaat" bilteeman lediparkit, joten näkyvyys on taattu. 8) Silloin pieni katkaisimen modifikaatio riittäisi ja päivävalojen syötön voisi ottaa parkeilta.

Posted: 21.9.2010 16:06
by teesel
Kilu wrote:Kait parkit saa palaa led päivävalojen kanssa yhtäaikaa?
Saa palaa, mutta ei oo pakko palaa.

Posted: 21.9.2010 17:50
by Kilu
teesel wrote:
Kilu wrote:Kait parkit saa palaa led päivävalojen kanssa yhtäaikaa?
Saa palaa, mutta ei oo pakko palaa.
Mutta jos valokatkaisin on parkki-asennossa, niin saako silloin päiväajovalot olla toiminnassa? Tästä syystä alunperin ajattelin yrittää korvata ajovalojen syötön päiväajovaloihin valokatkaisimen ollessa 0-asennossa. Silloin toki olisi hyvä tietää liittimen nastojen kaikki johdotukset. Äkkiseltään pääteltynä, jos tuon TFL-nastasta lähtevän valkokeltaisenjohdon korvaa päiväajovalojen plusjohdolla, niin kytkentä olisi siinä. Toki ajovaloista pitäisi olla heräte päiväajovaloille, jotta ne sammuisivat.

Posted: 21.9.2010 19:52
by teesel
Kilu wrote: Mutta jos valokatkaisin on parkki-asennossa, niin saako silloin päiväajovalot olla toiminnassa?
Jos nyt oikein tulkitsin noita pykäliä, niin saa palaa parkkien kanssa, mutta eivät ajovalojen kanssa. Joku voi vielä varmistaa tämän.

Posted: 23.3.2011 18:42
by teesel
teesel wrote: 0-asento: päivävalot ja takavalot
parkki: parkit ja takavalot
1-asento: etuvalot, parkit ja takavalot
Tilasin nyt päivävalosarjan ja tuota kytkentää aloin miettimään tuolla yllämainitulla tavalla. Sehän olis helppo toteuttaa sillä tavalla, että 0-asennossa palaisi pelkät päivävalot, mutta tahtoisin väkisinkin saada takavalot palamaan. Onko kenelläkään ideaa miten sen toteuttaisi.
Tällä hetkellä mulla palaa siis parkit ja takavalot 0-asennossa. Saisinko siis jostain otettua pois sen parkeille menevän herätteen(?) ja laitettua sen päivävaloille..?

Posted: 26.3.2011 19:36
by Kilu
teesel wrote:
teesel wrote: 0-asento: päivävalot ja takavalot
parkki: parkit ja takavalot
1-asento: etuvalot, parkit ja takavalot
Tilasin nyt päivävalosarjan ja tuota kytkentää aloin miettimään tuolla yllämainitulla tavalla. Sehän olis helppo toteuttaa sillä tavalla, että 0-asennossa palaisi pelkät päivävalot, mutta tahtoisin väkisinkin saada takavalot palamaan. Onko kenelläkään ideaa miten sen toteuttaisi.
Tällä hetkellä mulla palaa siis parkit ja takavalot 0-asennossa. Saisinko siis jostain otettua pois sen parkeille menevän herätteen(?) ja laitettua sen päivävaloille..?
Eipäs ole noita bg:n kytkiksiä, joten tarjotaan releviritelmää. Etuparkkien syöttöpiuha poikki ja avautuvarele väliin. Herätinpiuha releeseen vedetään valokatkaisimen 0-asennosta, sekä syöttö led-päivävaloille.
Itse en viitsinyt syksyn sateessa pihalla asiaa tarkemmin tutkimaan, toisaalta nuo led-parkit ovat olleet mielestäni aivan hyvät, joten annan parkkien palaa noiden led-päivävalojen kanssa ja sävykin on sama.

Posted: 28.3.2011 20:12
by teesel
Kilu wrote: Eipäs ole noita bg:n kytkiksiä, joten tarjotaan releviritelmää. Etuparkkien syöttöpiuha poikki ja avautuvarele väliin. Herätinpiuha releeseen vedetään valokatkaisimen 0-asennosta, sekä syöttö led-päivävaloille.
Itse en viitsinyt syksyn sateessa pihalla asiaa tarkemmin tutkimaan, toisaalta nuo led-parkit ovat olleet mielestäni aivan hyvät, joten annan parkkien palaa noiden led-päivävalojen kanssa ja sävykin on sama.
Löytyy sähkökaavioita. Noita selailin eilen, mutta en löytänyt miten parkkien ja takavalojen sähköt toteutettu.

Taidan kans hakea Mätänetistä releen ja led-parkit. Palakoot parkit ja päivävalot yhtäaikaa. Kattelis sit kesällä lisää.

Posted: 29.3.2011 14:44
by Kilu
teesel wrote:
Taidan kans hakea Mätänetistä releen ja led-parkit. Palakoot parkit ja päivävalot yhtäaikaa. Kattelis sit kesällä lisää.
Jos annat parkkien palaa päivävalojen kanssa yhtäaikaa, niin et tarvitse sitä relettäkään. Yleensä nuo ledit ottavat 1w/per ledi. Itsellä vie yhteensä 10w:a, joka vie virtaa alle 1A:n. Ryöstät päivävaloille syötön parkeista ja katkaisun lyhkäsiltä ja tietenkin miinus runkoon. Itse en viitsinyt katkoa piuhoja. Ajattelin kesällä selvitellä tuota auton omaa johtohässäkkää ja missä menee katkaisimen 0-asennon piuha. Näillä mennään toistaiseksi.

Posted: 29.3.2011 22:25
by teesel
Kilu wrote:....Ryöstät päivävaloille syötön parkeista ja katkaisun lyhkäsiltä ja tietenkin miinus runkoon....
Ilman relettä on vähän hankala ottaa katkaisu lyhkäsiltä, koska mulla on sellaiset valot jossa on vain kaks johtoa (plus ja miinus). Sun sarjassa vissiin oli sellainen missä useampi johto?
Jos tässä nyt aletaan huomenna lakkoileen, niin vois yrittää asentaa noi päivävalot paikoilleen.

Posted: 30.3.2011 15:06
by Kilu
teesel wrote:Ilman relettä on vähän hankala ottaa katkaisu lyhkäsiltä, koska mulla on sellaiset valot jossa on vain kaks johtoa (plus ja miinus). Sun sarjassa vissiin oli sellainen missä useampi johto?
Jos tässä nyt aletaan huomenna lakkoileen, niin vois yrittää asentaa noi päivävalot paikoilleen.
Päiväajovaloissako on vain kaksi piuhaa? Käsittääkseni kaikissa päiväajovaloissa on tuo katkaisu integroitu tuohon valomoduliin. Riittää kun kytket sen katkaisun ryöstäjällä lyhkäisiin.
Tällaiset valot itse asensin:

http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... jovalot%22

Posted: 30.3.2011 20:21
by teesel
Kilu wrote:Päiväajovaloissako on vain kaksi piuhaa? Käsittääkseni kaikissa päiväajovaloissa on tuo katkaisu integroitu tuohon valomoduliin. Riittää kun kytket sen katkaisun ryöstäjällä lyhkäisiin...
Eipäs olekaan. Ei mulla ole mitään valomoduulia, vain pelkät "lamput". Tälläiset!
JOS huomenna yrittäis värkätä, nyt kun ruvettiin lakkoileen... :twisted:

Posted: 4.4.2011 22:50
by teesel
Valot paikoillaan ja toimii.
Ritilöihin viilsin aukot mattoveitsellä ja asensin ruuveilla valot kiinni.
Valot otti yhteensä 0,82A virtaa, eli noin 10W.
Vaihtoreleellä toteutin kytkennän. Herätteen parkilta, eli aina kun parkissa on virtaa niin led:t palaa. Valokytkimen nastasta 13 tai 14 otin releelle herätteen, eli kun kytkin on parkki- tai 1-asennossa niin rele vetää ja led:t sammuu.
Voin yrittää vielä kuvaa ottaa jos jotain kiinnostaa.

Ja valot siis toimii näin:
0-asento: led-drl, parkit ja takavalot
parkkiasento: parkit ja takavalot
1-asento: normaalit ajovalot

Posted: 5.4.2011 9:20
by Kilu
teesel wrote:Valot paikoillaan ja toimii.
Ritilöihin viilsin aukot mattoveitsellä ja asensin ruuveilla valot kiinni.
Valot otti yhteensä 0,82A virtaa, eli noin 10W.
Vaihtoreleellä toteutin kytkennän. Herätteen parkilta, eli aina kun parkissa on virtaa niin led:t palaa. Valokytkimen nastasta 13 tai 14 otin releelle herätteen, eli kun kytkin on parkki- tai 1-asennossa niin rele vetää ja led:t sammuu.
Voin yrittää vielä kuvaa ottaa jos jotain kiinnostaa.

Ja valot siis toimii näin:
0-asento: led-drl, parkit ja takavalot
parkkiasento: parkit ja takavalot
1-asento: normaalit ajovalot
Mitä kautta toit valokatkaisimelta piuhan moottoritilaan?

Posted: 5.4.2011 17:39
by teesel
Kilu wrote: Mitä kautta toit valokatkaisimelta piuhan moottoritilaan?
Siitä ECUn vierestä, eli kuskin puolelta ravotin sitä mustan laatikon kantta ja siellä on ihan sellainen iso reikä mistä johdon kivasti saa läpi.

Posted: 12.4.2011 19:12
by Kilu
teesel wrote:
Kilu wrote: Mutta jos valokatkaisin on parkki-asennossa, niin saako silloin päiväajovalot olla toiminnassa?
Jos nyt oikein tulkitsin noita pykäliä, niin saa palaa parkkien kanssa, mutta eivät ajovalojen kanssa. Joku voi vielä varmistaa tämän.
Nyt sitten selvisi tämäkin. Ei saa palaa, kuin pelkät parkit. Selitystä en saanut, että miksi ei saa palaa. Eivät kyllä tuntuneet tietävän asiasta oikein mitään. No, ei tullut merkintää otteeseen ja xenonitkin kelpasi, joten läpi meni, että heilahti. Joutuu kait tässä kuitenkin tuon kytkennän muuttamaan. En vaan löytänyt äkkiseltään mitään näppärää paikka tuoda tuota 0-asennon piuhaa konetilaan.

Posted: 12.4.2011 23:06
by teesel
Kilu wrote:...En vaan löytänyt äkkiseltään mitään näppärää paikka tuoda tuota 0-asennon piuhaa konetilaan.
Tuossa on kuva siitä ecuboxin sisältä. Siis ecu poistettu tuossa kuvassa, mutta siinä on tuollainen ISO reikä, josta saat vedettyä johdon sinne jalkatilaan. Audissa vedin tuon kautta 30mm2 virtajohdon, eikä tehnyt yhtään tiukkaa. Otat vain sieltä kuskin jalkatilasta sen muovin pois, niin sieltä valo paistaa läpi kun ecuboxin kannen aukaiset.

Posted: 13.4.2011 7:17
by Henkka83
Kilu wrote:
teesel wrote:
Kilu wrote: Mutta jos valokatkaisin on parkki-asennossa, niin saako silloin päiväajovalot olla toiminnassa?
Jos nyt oikein tulkitsin noita pykäliä, niin saa palaa parkkien kanssa, mutta eivät ajovalojen kanssa. Joku voi vielä varmistaa tämän.
Nyt sitten selvisi tämäkin. Ei saa palaa, kuin pelkät parkit. Selitystä en saanut, että miksi ei saa palaa. Eivät kyllä tuntuneet tietävän asiasta oikein mitään. No, ei tullut merkintää otteeseen ja xenonitkin kelpasi, joten läpi meni, että heilahti. Joutuu kait tässä kuitenkin tuon kytkennän muuttamaan. En vaan löytänyt äkkiseltään mitään näppärää paikka tuoda tuota 0-asennon piuhaa konetilaan.
Mulla oli edellisessä autossa sillai että kun käänsi kytkimen parkeille tai I-asentoon niin päivävalot himmenivät, mutta eivät sammuneet. Ja tämä ilmeisesti oli laillinen kytkentä..onhan esim. mersuissa samalla systeemillä.

Posted: 15.4.2011 20:44
by Kilu
teesel wrote:Siitä ECUn vierestä, eli kuskin puolelta ravotin sitä mustan laatikon kantta ja siellä on ihan sellainen iso reikä mistä johdon kivasti saa läpi.
Kiitos hyvästä vinkistä! Itse jouduin irroittamaan kannen. Kun takimmainen kiinnitysruuvi oli mahdotonta irroittaa, jouduin sitten ensin irroittamaan pyyhkijät ja tuulilasin alareunan muovisuojuksen. No tulipahan siivottua kompostoituneet lehdet koloista pois.
Katkaisin valokytkimen 0-asennosta lähtevän TFL-piuhan ja liitin sen päivävalojen syötöksi, sekä tietenkin irroitin parkkeilta tulevan syötön pois. Nyt valot toimivat sitten "lakien" mukaan. Tosin ajattelin lisätä vaihtokytkimen niin, että päiväajovalot voivat toimia joko 0-asennossa tai parkkiasennossa. On mukavampi ajella, kun mittaristossa on valot päällä. Tuota "laillista" kytkentää käytän vain katsastuksessa.
Henkka83 wrote:Mulla oli edellisessä autossa sillai että kun käänsi kytkimen parkeille tai I-asentoon niin päivävalot himmenivät, mutta eivät sammuneet. Ja tämä ilmeisesti oli laillinen kytkentä..onhan esim. mersuissa samalla systeemillä.
Käsittääkseni päiväajovalot saa palaa silloin ajovalojen kanssa, kun ne himmenevät.

Posted: 15.4.2011 21:12
by AjH
^ Ainakin mun 3BG Passatissa siihen ECU-boksin takimmaiseen ruuviin pääsi käsiksi tuulilasilistan reiän kautta, siinä oli joku tulppa kyllä päällä ja sen sai myös takasin kun operaatiot oli valmiit :)

Ei sillä että se komposti sieltä lasin alta on kyllä hyvä tyhjentää, aiheuttaa sekin erilaisia ongelmia ajanoloon varmasti.

Posted: 16.4.2011 23:11
by teesel
Mä olin niin laiska, että aukaisin vain etummaiset ja ravotin kantta sen verran että sain käden mahtumaan väliin. Ja jakarin päätä pidin välissä, että ei tuu sormille.

Posted: 17.4.2011 17:10
by AjH
Runttasikko sen piuhan sitten siitä johtojen läpiviennistä konehuoneen puolelle, tuskin kannen raosta kuitenkaan :lol:
On vaan semmonen paikka että on syytä saada suht tiiviiksi, ettei ala sisätilat lainehtia.

Posted: 18.4.2011 20:23
by teesel
AjH wrote:Runttasikko sen piuhan sitten siitä johtojen läpiviennistä konehuoneen puolelle, tuskin kannen raosta kuitenkaan :lol:
On vaan semmonen paikka että on syytä saada suht tiiviiksi, ettei ala sisätilat lainehtia.
Siinä meni jo entuudestaan pari karvaa Defan ajastinkellolle ja oli tiivistetty sellaisella mustalla "purkalla", joten siitä samasta purkkapallosta painoin läpi. Ja johdot tulee siis siitä ecun johtojen yläpuolelta kumiosan läpi.

Posted: 31.8.2011 13:13
by Kilu
On kyllä olleet surkeaa laatua nuo meikäkäisen ostamat led-päivävalot. Ensimmäinen satsi kesti n. 8kk:tta ja takuuna vaihdettu uudempi "parannettu" versio kesti alle 2kk:tta. Ongelma on siinä, että osa ledeistä vilkkuu tai on kokonaan pimeänä. Onko teillä tullut vastaan samoja ongelmia?

Posted: 15.10.2011 19:16
by Kilu
Nyt sitten motonetistä ostetut ledpäiväajovalot muuttuivat akvaarioksi. Kestivät melkein 2kk:tta ja maksoivat "vain" 85euroa. Saas nähdä, kuinka takuu toimii? Kyllä alkaa lopullisesti mennä usko näihin jälkiasennus himmeleihin. :evil: