Page 1 of 1

Passat 1.8T ahtaa liikaa?

Posted: 21.9.2010 1:38
by Liekkis
Tervehdys arvon foorumilaiset!!

Auton merkki vaihtui japanilaisesta saksalaiseen noin 1,5kk sitten ja nyt sitten ensimmäiseen ongelmaan ratkaisua foorumilta metsästämään. Ongelmana liian suuret ahtopaineet, asensin erillisen mittarin imusarjan ja bensapaineen säätimen vällin ja ahdot nousevat 3-4-5 vaihteella täyskiihdytyksessä noin 1.4bar. Käsittääkseni vakiona kuuluisi olla jotain 0,6-0,8 väliltä ?

VAG-COM löytyy ja vikakoodit luin, mutta ei antanut mitään. Lambda arvo pysyy täyskiihdytyksessä ihan tasasesti noin 0,85v eli seoksen uskoisi kuitenkin olevan kohdallaan? Jos osasin oikein katsoa niin ilmamassaa liikkuu täyskiihdytyksessä noin 130g.

Nyt tässä sitten ihmettelen että mistä nuo paineet voisi johtua? Viallinen N75 tai bypass on pomppinut monessa ketjussa ratkaisuksi, mutta voisin myös yhtä hyvin uskoa että auto olisi lastutettu? Näkeekö jostain jos autoon on asennettu lastu? Persepenkissä tuo ei kyllä tunnu kovin montaa kaakkia yli 150hv:n olevan. Muuten ei autossa mitään "vikaa".

Ja auton tarkempia tietoja: Volkswagen Passat Variant 3B 1.8T AEB vm.1999

Posted: 21.9.2010 14:33
by AjH
Bypassi viallisena vaan vuotaa ahtoja takas turbon imupuolelle eli hukkaa ilmaa.
N75 vika vois olla, mutta noilla ahdoilla kait pitäisi ECUn olla vakiona aina vikatilassa ja tehot poissa.
Lastu saa yhden äänen kyllä täältä.
Tehoa pitäisi kyllä tommosella ahdolla olla jo reilusti enempi kun 150hv, mutta minkätehoisesta olet siirtynyt? Nimittäin ei toi 150hv Passatin massalla mikään raketti ole, lähinnä semmoinen mukavasti vääntävä kuminauha tyylinen.

Posted: 21.9.2010 18:11
by Liekkis
Sehän se jännä tässä on kun ei anna mitään vikakoodeja + joutokäynti ja kaasuun vastaaminen on normaalia. Sitten kun painaa reilummin kaasua (talla pohjaan) nousee paineet aina sinne 1.4 tienoille. Joskus kun kaasun jättää 1-2cm ylemmäs ennen pohjaa niin mittari heiluu 1,0 barin molemmin puolin.

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=74920 <-- tämmösen topicin löysin niin pitää vähän katsella nuita arvoja ja tsekata aktiivihiilisuodatin.

Aiemmin käyttöautona ollut 626 GE 1.8 mazda jossa pönttö tukossa joten tähän verrattuna pasuuna on oikea formula, mutta kuitenkaan bensaturbosta ei ole tosiaan kokemusta. Muutamalla 320, 325 vaparipemmillä ajanut ja pikkusella äffä mazdalla (1.8 Doch 132hp) jotka nyt kiihtyvyyden 0-100km/h puolesta menisi ehkä samoille sekunneille? Ainakin kaikille luvataan kiihtyvyys 8-9s välille :)

Posted: 26.9.2010 14:06
by Liekkis
Tuli tässä mieleen kun netistä metsästin nuita vakio arvoja MAFille ym. Niin voisiko hukkaportissa olla semmonen vika ettei aukea (juuri) ollenkaan ?
Eli paineet kasvaa yli 1.4bar mutta MAF antaa arvona vain sen vakion 130g ?? Jos olisi lastutettu niin eikö tuota läpivirtaavan ilman määrä olisi myös tarpeen kohota?? Tuon 130g pitäisi riittää vakiopaineille 0,5-0,6bar mutta miten kun määrä on nyt yli kaksinkertainen :S

Mitään yskähtelyä tai pätkimistä ei kyllä ole esiintynyt...

Posted: 26.9.2010 21:15
by Pasi Häkli
Voihan hukkaportin kellon kalvokin olla rikki. Jos sitä yhtään näkee että liikkuuko se tanko niin katso.
Semmosiakin on ollut missä kalvo on puhki ja siks ei hukkaportti aukea. Tai sitten hukkaportin ohjaus ei pelaa.

Posted: 27.9.2010 9:28
by Liekkis
Täytyy nyt ekana melkein katsoa se hukkaportin toiminta ja jos tuntuu/näyttää olevan kunnossa niin vaihtaa sitte tuo N75. Eikös just tuo N75 ohjaa tuota kelloa? (nm. Siis ensimmäinen turboauto itsellä alla niin vähän opettelua)

Posted: 27.9.2010 20:14
by MarcusS
Kyllä ohjaa. Samalla kun otat imuputken pois, niin kokeile akselilta välykset ja pakopesän mahd. halkeamat.

Posted: 23.1.2011 3:15
by Liekkis
Aika pitkä aika kun tästä viasta kirjoittanu, mutta vika oli siis N75 venttiilissä jos joku joskus näitä topicceja lukee :)