Page 1 of 1
Lämmöt ja käynnistyskysymykset
Posted: 21.9.2010 4:23
by Lassi Jyrkkänen
Elikkäs mistähän tuota kannattas vikaa kattella kun tuon moottorin lämpötilamittari nousee n. 35 asteeseen ja sitten taas tipahtaa nollille, kesällä tuo mittari pysy auton lämmettyä normaalisti siellä ysikympissä. Autossa lämmitys toimii normaalisti jne. mutta olisi mukava saada tuo pomppiva liike pois tuoasta mittarista, mitä voipi tehä?
Toinen kysymys koskee tyhjäkäyntiä, liikennevaloihin pysähtymistä, pihassa auton kääntelyä. Siis ongelman nimi on sellaanen, että auto käy hirveän heikosti käynnistyksen jälkeen, jos pihassa käännät vaan auton ja parkkeeraat niin tuntuu kuin auto tukehtuisi siihen paikkaan ja jos tämän liikuttelun on tehnyt kylmiltään, seuraavassa käynnistyksessä auto tihkasee vielä pahemmin.
Sitten tuollaisena puolikylmänä ja joskus jopa lämpimänä auto rupeaa yskimään esim. liikennevaloissa, jos katsoo kulutusmittaria niin arvot nousevat sinne 99.9l/h Ajaessa ei ongelmaa mutta näissä odotteluissa ja pikku liikutuksissa tuntuu tosi ikävälle. Mistähän voisi johtua?
Jos tästä selvityksestä ei saa selvää niin kysykää niin koetan luonnehtia vaivoja. Kiitos.
Posted: 21.9.2010 9:35
by Pasi Häkli
Ite vaihtaisin ensimmäisenä jäähdytinnesteen lämpötila-anturin. Vaikuttaa seoksiin(käyntiin yms) sekä myös tuohon lämpömittarin sekoiluun. Jos ei käyntivaivat sillä tokene, niin kaasuläpän putsausta ja perussäätöä seuraavaksi.
Posted: 21.9.2010 10:49
by Lassi Jyrkkänen
Mites tuo homma etenee jos käyn anturin ostamas, ei oo ennen tullu tuommoosta vaihdettua, onko kuinka yksinkertainen projekti?
Posted: 21.9.2010 14:09
by Pasi Häkli
Vanha pois ja uus tilalle, ei oo edes pahassa paikassa. Nestettä kannattaa varata jos pääsee kauheesti valumaan maahan.
Ja mielellään moottori kylmänä, ettet polta näppejäsi. Paineet kannattaa päästää paisuntasäiliöstä ensin pois korkki avaamalla.
Posted: 22.9.2010 6:57
by Lassi Jyrkkänen
Kiitokset ohjeistuksesta! käyn tänään hakemas anturin ja koetan asennella paikalleen huomisen aikana.
Posted: 22.9.2010 10:58
by Nipa
Mites tuon anturin vaihdon jälkeen se ilmaus? Ilmaako itse itsensä vai miten?
Posted: 22.9.2010 11:10
by Basu
Ilmaa itse itsensä.
Posted: 23.9.2010 12:19
by Lassi Jyrkkänen
Semmonen kysymys vielä, että mistähän tuo lämpöanturi 1.6 bensa golfissa löytyy?
On tuossa sateessa jo tunnin verran miettiny ja etsiskellyt...
Posted: 23.9.2010 13:24
by Pasi Häkli
Edestä katsottuna pakosarjan oikealla puolella, sojottaa alaviistoon eteenpäin.
Posted: 23.9.2010 16:02
by Lassi Jyrkkänen
Ruuvasin irti siinä pakosarjan oikella puolella olevan onaleen ja sieltähän rupes tulemaan öljyä? äkkiä kiersin takas kiinni.
äsken meinasin lähteä ajamaan niin ajotietokone sanoo, että: STOP / Oil pressure
Mitäs nyt? onko vihjeitä
Posted: 24.9.2010 8:03
by Nipa
Mulla oli ainakin sellainen vihreä 4 napanen se anturi. Se ei ole kierteellä kiinni vaan sellasella U:n muotoisella sokalla ja anturin juuressa paksu O-rengas. Ja mulla se kyllä törrötti ylhäällepäin... Siis se liittimen puoleinen pää.
Posted: 24.9.2010 13:48
by Lassi Jyrkkänen
Sellasta nelinapasta vihriää mäkin etsin mutta kun ei onnistu niin ei onnistu..
Ehkä se tästä vielä iloks muuttuu

Posted: 24.9.2010 14:53
by Pasi Häkli
Selostuksesta päätellen taisit ottaa öljynpaineanturin irti?

Muistaakseni 1.6 SR 8v moottoreissa se anturi törröttää ylöspäin, 16v moottoreissa yleensä sinne etualaviistoon.
Jos ei mitenkään löydy, niin nappase kuva siitä konehuoneesta niin voin siitä selostaa/piirtää missä se on. Ota kuva sieltä akun puolelta.
Posted: 25.9.2010 0:01
by Lassi Jyrkkänen
Sain tuossa hieman apua ja lämpöanturi vaihdettu, tuo vikakoodi tuli siitä että juurikin tuo öljynpaineanturin sähköjohto otti hieman damagea ja irtosi. Nyt homma kunnossa ja auto pelaa ja ei enää mittari heittele omiin nimiin. Katotaan ny tuo käynti kun tulee tilanteita päällensä. Kiitokset vaan neuvoista! Tietääpä seuraavalla kerralla kun vastaan tulee että mitä tekee.
Posted: 4.10.2010 20:21
by Nipa
Kyllä mulla on silti vaihdoin jälkeen tehnyt muutamia kertoja ettei lähde ekalla käyntiin.
Posted: 7.10.2010 23:46
by Lassi Jyrkkänen
Mulla taas hävis ongelmat autosta samointein. Tyhjäkäynti tipahtii n. 600-650 sataan kun ennen vaihtoa se liikkui siellä 800-1100 kierroksessa, nämä moottorin ollessa lämmin.
Posted: 8.10.2010 8:28
by Nipa
Mulla taas ei omassa ollut noita tyhjäkäynti tai mitään lämpömittari ongelmia. Pelkästään että ei välttämättä lähde lämpöisellä käyntiin. Ei tee kylläkään läheskään niin usein kun ennen mutta nyt tuntuu kun se tekee niin saa välillä sahata aika paljon että lähtee kun ennen tuntui lähtevän helpommin ja teki useammin.
Posted: 17.10.2010 10:53
by Nipa
Olen huomannut että sen anturin vaihdon jälkeen lämpömittari ei nouse ihan niin ylös kun ennen. Ennen se oli lämpöisellä koneella siinä 90 asteessa. Eilen ajettiin vantaalle ja mittari heitteli siinä onkohan se nyt sit 80 asteen viiva ennen 90 astetta niin molemmin puolin.
Ulkolämpötila oli +1 ja kotkasta ajettiin vantaalle ja koko matka oli lämpömutikka täysillä ja puhallus kakkosella eikä kertaakaan autossa tullut edes kuuma. Normaalisti veikkaisin kyllä termostaattia mutta voiko tuo uusi anturi jotenkin vaikuttaa asiaan??? Eri arvot tai vastaavaa? Ei kai tuolla järjestelmässä ilmaakaan luulisi olevan jos kerta ilmaa itse itsensä...
Posted: 20.10.2010 13:59
by Pasi Häkli
Tai sit sulla on vesipumpun siivet irti akselista, ja vesi ei kierrä. Tosin sillon yleensä lämmöt nousee... Vaikka sisälle ei lämmintä tuliskaan. Anturi ei vaikuta koneen lämpöihin. Termari on ehkä se todennäköisempi vika.
Posted: 20.10.2010 20:20
by Nipa
Pasi Häkli wrote:Tai sit sulla on vesipumpun siivet irti akselista, ja vesi ei kierrä. Tosin sillon yleensä lämmöt nousee... Vaikka sisälle ei lämmintä tuliskaan. Anturi ei vaikuta koneen lämpöihin. Termari on ehkä se todennäköisempi vika.
Eilen vaihdoin termarin ja nyt pelittää.
Posted: 4.11.2010 8:41
by Nipa
Nyt olen pannut merkille sellaisen että kun volkkari tekee tiltit eikä lähde käyntiin niin kaks kertaa olen saanut heti sen käyntiin kun on startatessa pikkasen hipaissut kaasuun. En tiedä onko tosta tosissaan apua vai liekö vain sattumaa

Re: Lämmöt ja käynnistyskysymykset
Posted: 14.3.2013 0:10
by mikse
Tänään tossa huomasin treeneihin ja pois ajaessa, että moottorin (Golf IV 1,6 BCB) lämpötila ei jaksanut nousta aivan siihen yhdeksäänkymppiin ajossa, vaan jäi heilumaan siihen edellisen viivan ja tuon ysikympin välille. Pakkastahan nyt oli kyllä melkein 15 astetta ja veivasin kaupungissa menomatkan. Takaisin tulinkin sitten motarin kautta. Lämmintä kyllä puhaltaa sisälle. Olisiko tuohon tarvittaessa ratkaisuna jotain suojaa maskiin? Lämpötila-anturi vaihdettiin muutama kuukausi sitten ja jakopää vesipumppuineen viime kesänä. Lähinnä sitä termarin vaihtoa tässä yritän vältellä, kun myyntiin toi uskollinen työhevonen on nyt menossa. Kilometrejä mittarissa 170000.
Re: Lämmöt ja käynnistyskysymykset
Posted: 14.3.2013 7:11
by Basu
En tiedä mikä sun matkasi kilometrimäärä oli, mutta itselläni pari kertaa tänä talvena jäänyt viisari yli kasikympin mutta hieman alle ysikympin silmämääräisesti katottuna. Matkaa oli noin seitsemän kilometriä. Mut heti kun lähti ajamaan siitä niin nousi normaalisti puoliväliin. Voikai se toki olla alustavaa termarin oireilua mulla ainakin, kun 122tkm ajettu...
Re: Lämmöt ja käynnistyskysymykset
Posted: 14.3.2013 8:54
by Monkelo
Samaa ongelmaa oli itselläni ennen termarin vaihtoa. Nyt on noussut 90c noin 2 kilometrin jälkeen, auto ollut 2h roikassa..
Re: Lämmöt ja käynnistyskysymykset
Posted: 16.3.2013 10:48
by mikse
Tarkennetaan vielä pari speksiä. Puhallin nollalle ja lämmöt nousevat taas 90 asteeseen. Puhallin päälle ja vaikka isoilla kierroksilla ajoa niin putoavat siihen edellisen viivan kohdalle 80 asteeseen. Normaaliajolla puhallin kakkosella lämmöt pysyvät siinä 85 asteessa.
Toi termarin vaihto ei vissiin olekaan mikään kovin kallis operaatio osineen päivineen.
Re: Lämmöt ja käynnistyskysymykset
Posted: 17.3.2013 17:14
by mikse
Jatkan yksinpuhelua:
-Puhallin kakkosella Yhä Kekkosella lämmöt pysyvät 90 asteessa vitosella 80km/h ajellessa. Heti, kun vääntää kierroksia, alkavat putoamaan.
-Tyhjäkäynnillä puhallin pois lämmöt pysyvät myös 90 asteessa mutta eikun puhallin kakkoselle ja alkavat taas hieman tippumaan. Miten toi puhaltimen sielunelämä mahtaa toimia? Lämmintä kyllä puskee koko ajan.