Page 1 of 1
1.9tdi AFN lämpötila ihmettelyä
Posted: 21.10.2010 18:00
by A.Leskelä
Otsikonmukainen pirssi ihmettelyn aiheena. Lämpöjä ei nostanut ensin kuin vartin verran, vaihtoon meni termostaatti jonka jälkeen lämmöt nousi normaaliin 90asteen näyttämään.
Tänään lähtiin töistä ajeleen (ei ollut roikan nokassa, ulkolämpötila +2) ja ajelin n.15km päähän, lämmöt oli normaali 90. Pysähdyin, jätin auton käymään tyhjäkäyntiä, palasin 3-5min kuluttua jolloin lämpöviisari oli laskenut sinne kahden ohuen viivan väliin. Lähdettyäni ajamaan n. 600-700m lämmöt nousu jälleen 90.
Mistä johtuu moinen? Termostaatin vaihdon yhteydessä katoin nesteitä sillä silmällä ja en huomannut mitään kannentiiviste vuotoon viittaavaa.
Kylmänä kun starttaa ja lähtee ajamaan, keskikonsolista keskeltä kuuluu ihan kuin veden lorinaa, liittyykö tämä asiaan? Lorinaa kuuluu vain hetken.
Posted: 21.10.2010 19:28
by jsajanti
Tuohon lämpötilamittariin vois auttaa anturin vaihto.
Lorinasta tuli mieleen oma kokemus viime kesältä. Vesi pääsi valumaan raitisilmasuotimeen, josta se sitten valu ilmastointiin ja lopulta vänkärin lattialle. Kannattaa ainakin kattella konehuoneen puolelta pääseekö vesi jostain loriseen hytin puolelle.
Posted: 21.10.2010 19:59
by A.Leskelä
Eli onko tuo anturi nyt moottorin lämpötila-anturi, jäähdytinnesteen lämpötila-anturi vai mikkee

Posted: 21.10.2010 20:43
by Sami Jalonen
Moottorin lämpötila-anturi. Nelisen kymppiä marmorilla, vihree nelinapainen mokkula

Posted: 21.10.2010 22:28
by Basu
Kannattaa katsoa vanhan lämpötila-anturin väri, on meinaan muutama vaihtoehto tarjolla...
Posted: 22.10.2010 5:48
by A.Leskelä
Juu, kurkataan ja haetaan uus niin saadaan niiltä osin mielenrauha. Parilta AFN kuskilta kuultua, että nuin se moottorin lämmmöt käyttäytyy, eli normaalia kuulostaa olevan.
Mielenkiintoinen talvi tiedossa Hrrrrrr

Posted: 22.10.2010 8:30
by Pasi Häkli
Lämmöt tippuu kylmillä keleillä kyllä heti kun jättää joutokäynnille, sen osalta normaalia. Nimimerkillä Eberi pakko-ostos.
Omaan autoon ajattelin vaihtaa termarin ja katsoa vaikuttaako mitään lämpöihin, käyttäytyy siis samallailla.
Työkaverin 3B passatissa oli kannentiiviste mennyt, siinä lorisi sisäkennossa myös. Loppui tiivisteen vaihdon jälkeen.
Kyseessä tosin oli AJM-moottori.
Posted: 22.10.2010 8:32
by Leroy
Juu voi se olla noinkin, että on ominaisuus. Kun se lämpötila-anturi alkaa p*lluilemaan, niin se mittari tipahtaa ihan kyllä kesken ajonkin pelistä pois, eikä niinkuin tässä tapauksessa ole sidonnainen noihin pysähtelyihin..
Posted: 22.10.2010 8:45
by A.Leskelä
Pasi Häkli wrote:Lämmöt tippuu kylmillä keleillä kyllä heti kun jättää joutokäynnille, sen osalta normaalia. Nimimerkillä Eberi pakko-ostos.
Omaan autoon ajattelin vaihtaa termarin ja katsoa vaikuttaako mitään lämpöihin, käyttäytyy siis samallailla.
Työkaverin 3B passatissa oli kannentiiviste mennyt, siinä lorisi sisäkennossa myös. Loppui tiivisteen vaihdon jälkeen.
Kyseessä tosin oli AJM-moottori.
Jossain toisessa keskustelussa, taisipa olla ihan FFP:n puolella oli juttua tuosta sisäkennon lorinasta ja mahdollisesta kannentiivisteen vuotamisesta, mutta kun nesteet näytti "terveeltä" termostaatin vaihdon yhteydessä ja ajossa lämpömittari ei osoita humpaamisen merkkejä nii en oikeen tahtos sitä uskoa
Mutta vaihetaanpa varulta se anturi ja seurataan vajuuko neste säiliössä, sillähän se sit vähän selviää vuotaako kannentiiviste vai ei.
Jos se kannentiiviste vuotaa, liekkö isoki homma näihin AFN koneisiin vai

Posted: 22.10.2010 9:40
by Leroy
Mulla piti se 3bg(bensa) myös sitä lorinaa jostain kojelaudan tienoilta muutaman sekunnin starttauksen jälkeen kun oli liikkeelle lähtenyt. Joskus panikoin, että kannentiiviste olisi mennyt, mutta ei. Oli ominaisuus....Olivat tuolloin Pörhöllä mitanneet päästöt paisarista jonkun 20min lenkin jälkeen ja olivat ok. Eikä mitään muitakaan viitteitä ollut kannentiiviste vikaan. Eikös siinä ffp:n topiikissa ollut, että sillä lorinalla ja kaasun painamisella oli suora yhteys?!
Posted: 22.10.2010 11:19
by A.Leskelä
Leroy wrote:Mulla piti se 3bg(bensa) myös sitä lorinaa jostain kojelaudan tienoilta muutaman sekunnin starttauksen jälkeen kun oli liikkeelle lähtenyt. Joskus panikoin, että kannentiiviste olisi mennyt, mutta ei. Oli ominaisuus....Olivat tuolloin Pörhöllä mitanneet päästöt paisarista jonkun 20min lenkin jälkeen ja olivat ok. Eikä mitään muitakaan viitteitä ollut kannentiiviste vikaan. Eikös siinä ffp:n topiikissa ollut, että sillä lorinalla ja kaasun painamisella oli suora yhteys?!
En muista. en niin tarkkaan lukenut sitä FFP:n tekstiä.