Page 1 of 1

Pyyhkijänsulat

Posted: 3.11.2010 9:26
by Ari-Matti Aho
Mitkä ovat kokemustenne mukaan parhaat sulat? Itse olen käyttänyt Boschin sulkia mutta nyt ajattelin kokeilla Valeon sulkia kun voittivat TM:n testinkin...Siis niitä "rungottomia" flat-sulkia.

Posted: 3.11.2010 9:45
by Pia
Tero ainaki on ollu tyytyväinen niihin valeoihin. Itellä on nyt käyttikseltä haetut alkuperääset sulat (ne aerot), ja ovat oikein hyvät kans. Niiden valmistajasta en sitte tiä.

Posted: 3.11.2010 10:49
by A.Leskelä
Nuukana käyttäny monessa autossa championia. Yllätyin kyllä TM Testissä että bossit oli häntäpäässä :O

Valeot menee joku kerta kyl testiin!

Posted: 3.11.2010 11:25
by Pia
Boschit tuntuu kuivuvan tosi nopeesti ja mulla ainaki lensi sulkien muoviset päätypalat melkein heti johonki.

Posted: 3.11.2010 13:04
by elwood
Orginaalit on todella hintansa väärti.

Posted: 3.11.2010 13:12
by DJDH
Mulle ei enää boscheja tule. Viimeset kolme paria rungottomia malleja on jo uudesta asti tehty raitaa.

Posted: 3.11.2010 13:21
by Wili
Valeot Motonetista Passattiin alle 30€

Posted: 3.11.2010 13:52
by molskit
DJDH wrote:Mulle ei enää boscheja tule. Viimeset kolme paria rungottomia malleja on jo uudesta asti tehty raitaa.
Ite tehny saman huomion kanssa. Melkein uudesta asti vetää juovaa.:evil: Mut motonetistä ei tunnu saavan muita ku noita boscheja aerona... :shock:

Posted: 3.11.2010 21:27
by kumita
Boschin sulat vaihoin championeihin jo monta vuotta sitten kun jotenkin tuntui että bosseissa laatu heikkeni niin että piti vaihella parin kk:n välein. Champpionit pyyhki hyvin ja pitkään.

Nyt on ollu bilteman "litteät" testissä 10 000km keväästä asti ja ihan hyvin vielä toimii. Saa nähä kun tulee ekat lumisateet toimiiko vielä sittenkin

Posted: 4.11.2010 8:53
by Ari-Matti Aho
Mitkä Valeot sopii tuohon -01:seen Passattiin kun siinä on vielä se koukkukiinnitys?

Posted: 4.11.2010 9:42
by teesel
Edellisessä autossa oli useammat Boschit ja Valeot. Tuntui että se oli aina se kuukausi tai pari niin rantua tuli lasiin. Sitten ostin bilteman litteät (sininen laatikko muistaakseni), niin jo vain alkoi toimimaan. En olis uskonut, mutta parhaat pyyhkijät mitkä siinä autossa koskaan oli ollut!

Posted: 4.11.2010 10:10
by timpsula
Omat kokemukseni niin boschista kuin valeostakin ovat surkeat. Kaverin suosituksesta olen nyt vuoden käyttänyt AC-Delco-sulkia, ja ovat paitsi kirkkaasti edullisimmasta päästä, myös ehdottomasti kaikista kokeilemistani parhaat. :D

Posted: 6.11.2010 20:35
by Clayman
Niistä mitä mulla on ollu, niin Boschit on ollu surkeimmat ja Valeota oon käyttäny sen jälkeen kun ekan parin ostin.

Posted: 6.11.2010 20:45
by enska
Ac-Delcon sulkia olen käyttäny, ja tyytyväinen olen ollu. Aattelin kyllä kokeilla noita Valeon jossain vaiheessa.

Posted: 6.11.2010 21:11
by Satelite
Ittellä Valeot ei ainaskaa käyny sedaniin... sulan reuna raapi apparin puolelta ikkunan tiivisteeseen vaikka sulka oli oikean mittainen.

EDIT:Sellanen lisäys että hommasin Aerotwinit tilalle niin niissä menee reuna korkeammalle jotenka ei ota tiivisteeseen kiinni.

Posted: 7.11.2010 1:17
by makevw
Bilteman sulille ääni täältäkin. Vuoden kestävät ihan hyvin, tieten vaikuttaahan siihen käyttömääräkin, mut tollanen 10tkm tulee meillä mittariin niin sen menee ihan hyvin.

Posted: 7.11.2010 19:41
by JSKoto
Valeot tuli just hommattua ja ainakin nyt uutena ovat pirun hyvät. Jos vielä kestävät yhtä kauan nuo orkkikset oli niin vot.

Posted: 8.11.2010 2:58
by Sergey
makevw wrote:Bilteman sulille ääni täältäkin. Vuoden kestävät ihan hyvin, tieten vaikuttaahan siihen käyttömääräkin, mut tollanen 10tkm tulee meillä mittariin niin sen menee ihan hyvin.
Omas G3 variantis on bilteman rungottomat. ne toimii toki hyvin mutta juuri sopivan mittasta ei ole valikoimissa. Muuten pyyhkii hyvin. Samoten mersuissa on nuo samat. Hinta/laatusuhde kohillaan, ei harmita vaikka joutais vaihtamaan vaikka joka kuukausi, ja ei silti joudu, vaan kestää hyvin koko vuoden.

Posted: 8.11.2010 8:11
by makevw
Mullakin menee toss 4 variantissa melko liki toisiaan noi bilteman sulat kun lähtevät nousemaan. Pikkuisen pitkät ovat, mutta saapi olla kun just mahtuvat liikkumaan.

Posted: 9.11.2010 12:34
by Ari-Matti Aho
Ostin 53cm valeot mutta nehän olikin liian pitkät...Uskoin taas Motonetin tietoja... :evil: No, käy ne sitten Portteriin

Posted: 16.11.2010 19:21
by Sami Jalonen
Eikös toi 53cm oo ihan oikea mitta Passattiin? Ostin tänään Aerot mutta onkos BG ja B erilainen kiinnitys? Ihmeellisen näkönen vaan se kiinnike tossa minkä ostin, ja se oli tarkotettu BG. Prismassa vaan oli poistossa nuo, normi hinta 29 ja nyt oli 17e..

Posted: 16.11.2010 19:44
by Satelite
Ari-Matti Aho wrote:Ostin 53cm valeot mutta nehän olikin liian pitkät...Uskoin taas Motonetin tietoja... :evil: No, käy ne sitten Portteriin
Mulla oli sama juttu sedan 3B passatissa joka jo täs threadis taitaa lukea... itse sain vaihdettua vielä nuo sulat vaikka olin aukassu paketit ja kokeillu autoo... aerotwinit laitettiin kun ne on mittojen mukaiset ja ei ottanu tiivisteeseen kiinni.

Posted: 24.10.2011 20:37
by Jonsekki
Herätelläämpäs tämmönen vanha ketju 8)
En tiedä minkä aivopierun koin tänään kun päätin tuohon omaan varianttiin uusia kulahtaneet sulat kun alkaa tätä suolakeliä olla jo päällä. Eli päätin vaihtaa hyvin palvelleet rungottomat ACDelco sulat ihan perus rungollisiin boschin sulkiin ja pieleen meni. Kuskin puolen sulka pärisee ja pomppii kuin mikäkin.

Ois vain pitäny hakea uudet ACDelcon rungottomat halpahallista...

Posted: 24.10.2011 20:43
by Pasi Häkli
Tuohon pärisemiseen ja pomppimiseen auttaa sulkakulman säätö mikäli on pielessä. Sulan pitäisi siis olla 90 asteen kulmassa lasiin nähden. Jos on vinossa niin pärisee ja pomppii. Eli sulan varren päädystä kun vääntää kuntoon.

Ite hain hetki sitten uudet sulat motormarketista, oliko ne nyt jotkut swf:n sulat kun oli -25% tarjouksessa.
Ihan semmoset perus rungolliset. Viimeks oli ne aero sulat, eli rungottomat, mutta meni aika nopeasti huonoksi ja jätti pienen osan pyyhkimättä oikeasta alanurkasta. Ei vaan taivu se "runko" tarpeeksi että ottais kiinni sinne päätyyn.
Talvella tosin hyvät kun siihen ei jäädy kökköä niin pahasti jumiin verrattuna rungollisiin.

Posted: 24.10.2011 20:47
by Jonsekki
Ahaa, tuommostapa en tiennytkään. Täytyypä tarkistaa. Kiitosta vain :)

Posted: 24.10.2011 22:02
by Jonsekki
Kävin tarkistamassa tuota pyyhintä ja kyllä se vain kuskin puolen sulka oli vinosti lasiin nähden. Sain väänneltyä sitä semmoseen asentoon, että takasin tullessa lähellä alaosaa enää pomppii. Tuossa kuskin sulassa on se tuuliohjain ja näyttää niin paljon ahistavan tuota rakennetta, että ei saa enää paremmin väännettyä. Täytyy kokeilla vaikka jotain halpissulkaa ilman tuuliohjainta, että miten muuttuu. Vänkärin puolella ei ongelmaa.

Posted: 25.10.2011 7:01
by Pasi Häkli
Niin siis ota se sulka irti siitä vääntelemisen ajaksi niin ne ei kärsi. Siitä päädystä voi sit vääntää vaikka pihdeillä sen suoraan.

Posted: 25.10.2011 9:21
by Jonsekki
Käytin eilen siinä illan kähmässä vanhaa sulkaa, jolla väänsin sitä vartta (sulka paikallaan ja sulan rungosta vääntämällä). Välillä kokeilin sitten uudella sulalla. Nyt hienosäädin pihtien kanssa sitä vartta. :oops:

Edit: Mikäs muuten tuon aiheuttaa, että se varsi vääntyy? Talvisin kiinni jäätyneet sulat?

Posted: 25.10.2011 17:47
by Pasi Häkli
En oo ikinä asiaa ajatellut sen enempää, mutta joo esimerkiksi jäätyvät sulat voi ajan myötä vääntää sitä vartta.

Posted: 26.10.2011 21:00
by aspir
Ns. normaaleissa rungollisissa ehdottomasti paras hinta-laatu -suhde on Bilteman pyyhkijöillä. Aikaisemmin on ollut Valeota, Championia ja Boschia, jotka eivät ole pyyhkineet saati kestäneet yhtään paremmin kuin Biltsun 5 €/kpl pyyhkimet. Voittivat Ruotsin tekniikan maailman vertailunkin aikoinaan. Noita kun ostaa 30 eurolla niin varmasti pyyhkii vuoden paremmin kuin millään muulla merkillä :lol:

Posted: 27.10.2011 3:12
by Satelite
Ittellä oli pakko ottaa Boschit jos meinas rangattomia... Valeot oli vakiosulkien pituisina sellaset että ainaskin sigun passatissa otti se sulan pään muovi ikkunan reunatiivisteeseen kiinni jotenka piti vaihtaa Boschiin.

Re: Pyyhkijänsulat

Posted: 11.11.2013 10:04
by sahti
Ostin motonetistä ton Valeon sulkaparin ja 2h ajon jälkeen lähti sulka irti ajossa. Hirvee vesisade joten vaihdoin apparin sulan kuskin paikalle ja nostin apparin varren ilmaan ettei naarmuta tuulilasia, niin 0,5h ja sekin lenti taivaan tuuliin. Eli tämä http://motonet.fi/fi/varaosatuote/12-0925?ajoneuvo=628" onclick="window.open(this.href);return false;. Onko tuossa kiinnityksessä jotain erikoista mitä en ole ymmärtänyt? Vanhat lähti irti kun vain nosti pyyhkijän pystyyn, taittoi sen vaakatasoon ja veti. Ajattelin että eihän se tuolta pysty irti lähtemään kun on siellä kolon sisällä ja painaa tuulilasiin, mutta niin vain lähti molemmat. Vanhat oli boschit ja laitoin nyt sellaiset taas. Eikö noissa ole mitään millä "lukita" noita tms? Täytyy varmaan laittaa nippuside ettei lähde irti ajossa.

Mun pyyhkijät on siis samannäköset kun tässä touareg videossa: http://www.youtube.com/watch?v=nyb28E-jen8" onclick="window.open(this.href);return false; ei kyl ollu tollasta kiinnikkeen suojaa mikä tuossa videolla laitetaan. Eipä ne vanhat boschit mihinkään irronnut ja noissa uusissakin on tollanen syvennys mihin se asettuu nätisti. Valeoissa en muista että syvennystä olisi ollut. Myydäänkö missään tollasia suojia? En ainakaan motonetin nettisivuilta löydä.

Varmaan aiheuttaa huvitusta monien mielestä mutta ei paljon naurattanut kun vettä tulee kunnolla ja on pimeää, hyvä etten ajanut tuon takia kolaria. Ihan kivat naarmut myös kerkes vetää tuulilasiin kun en heti laittanut pyyhintää pois päältä.

Re: Pyyhkijänsulat

Posted: 12.11.2013 14:25
by jj72
Mä ostin valeon lerppusulat IV golffiin, ja kahdessa viikossa alko tekemään viirua. Kävin sitte takuuna vaihtamassa toiset, nyt ei tuu viirua, mutta keskelle kuljettajan näkökenttää tulee aina alas mennessä läiskä. EI tuu toisia valeoita enää, edelliset oli bosch:it ja sellaset ostan näiden valeoiden jälkeenkin.

EDIT: Mulla on siis nuo tuossa edellisessä youtube videossa kuvatut sulkien kiinnitykset...

Re: Pyyhkijänsulat

Posted: 12.11.2013 15:16
by sahti
Onko noissa jotain millä lukitaan ne sinne koloseen? Nehän on periaatteessa irtonaisena siellä mutta eihän ne sieltä kolosta pitäs pois päästä. Huomasin että kuskin puoleinen kiinnike on hieman "koholla", johtui irtoaminen todennäköisesti siis siitä. Se kiinnike otti enää nipin napin kiinni pyyhkijänsulkaan. Sehän irtosi juuri siinä vaiheessa kun pyyhintä alkoi vetää alaspäin, jolloin ajoviima+vesi jarrutti sopivasti vastaan ja pääsi ilmeisesti sen takia muljahtamaan. En ymmärrä miksi vanha sulka ei koskaan lähtenyt, en mielestäni ole noita väännellyt, liekkö vääntyi sulan irrotessa. Nyt on nippusiteet molemmissa niin ei pitäs lähtee enää irti ajon aikana. On kyllä paskasti tehty kiinnitys kun ei voi mitenkään lukita noita pysymään kiinni.

Pyyhkijänsulat

Posted: 12.11.2013 17:08
by karhjoo
Mulla toiminut valeon rungottomat ihan moitteetta sigun passatissa, mitä nyt ekan viikon vähän narisi. Autoon on siis vaihdettu 3BG:n varret näitä rungottomia varten.

Jos varret ovat suorat ja sulat niihin sopivat, niin eihän tuo yksinkertaisesti voi irrota kiinnityksestään paitsi "huoltoasennossa". Yksinkertaisuudessaan nerokas kiinnitys, tosin ei toimi jos palikat risoja tai vailla yhteensopivuutta. Jos varret on kunnossa, niin marmorilta tai ebaystä orggis-sulkaa kiinni...