Ajovaloautomatiikka T4seen
Ajovaloautomatiikka T4seen
En löytäny haulla valmista topikkia... joten miten olis järkevin ja helpoin toteuttaa T4seen ajovaloautomatiikka? Saako jotenkin helposti muutettua jo olemassa olevaa joka sammuttaa ajovalot mut ei parkkeja?
Veronkierto kunniaan!
Ex: T4 pornstarter matkailuauto
Nykyinen g3variant 2+3 paku.
Ex: T4 pornstarter matkailuauto
Nykyinen g3variant 2+3 paku.
Helposta en tiedä, mutta omassani oli tuollainen, joka sytyttää valot laturin aktiviteetin mukaan:
Automaatin rele saa ohjauksen laturin D+ navalta, jolloin valot syttyvät auton käynnistyttyä. Releen miinuspuolelle laitoin kytkimen, jotta "pakko"valot saa tarvittaessa kytkettyä pois päältä.
Rele saa "maa"ohjauksen kaukovalojen plussalangasta: kun valot ovat pimeällä valokytkimen kautta täydellä teholla, lähivalot eivät pala pitkien kanssa.
Releen navasta 87 molemmille lähivaloille kytkin kolme 6A diodia myötäsuuntaan sarjaan, jolloin valoille tuleva jännite aleni noin 11.2 volttiin auton käydessä.
Seisontavalot kytkin releen navasta 87 diodin kautta oikealle ja vasemmalle erikseen pysäköintivalojen piiriin. Tuon voisi tietty toteuttaa kaksoisreleelläkin. Diodien takia pieni, mutta varsin merkityksetön jännitehäviö koituu.
Periaatteessa tuollainen alennetulla jännitteellä toimiva järjestelmä pitäisi olla hyväksyttyä mallia, mutta tärkeämpi lienee, että valot ovat aina toiminnassa, kun auto on liikkeellä.
Mistäkö tietää kytkeä oikeat valot päälle, ettei vahingossa aja himmein lyhdyin -mittarivalot eivät pala automaatin päällä ollessa.
Automaatin rele saa ohjauksen laturin D+ navalta, jolloin valot syttyvät auton käynnistyttyä. Releen miinuspuolelle laitoin kytkimen, jotta "pakko"valot saa tarvittaessa kytkettyä pois päältä.
Rele saa "maa"ohjauksen kaukovalojen plussalangasta: kun valot ovat pimeällä valokytkimen kautta täydellä teholla, lähivalot eivät pala pitkien kanssa.
Releen navasta 87 molemmille lähivaloille kytkin kolme 6A diodia myötäsuuntaan sarjaan, jolloin valoille tuleva jännite aleni noin 11.2 volttiin auton käydessä.
Seisontavalot kytkin releen navasta 87 diodin kautta oikealle ja vasemmalle erikseen pysäköintivalojen piiriin. Tuon voisi tietty toteuttaa kaksoisreleelläkin. Diodien takia pieni, mutta varsin merkityksetön jännitehäviö koituu.
Periaatteessa tuollainen alennetulla jännitteellä toimiva järjestelmä pitäisi olla hyväksyttyä mallia, mutta tärkeämpi lienee, että valot ovat aina toiminnassa, kun auto on liikkeellä.
Mistäkö tietää kytkeä oikeat valot päälle, ettei vahingossa aja himmein lyhdyin -mittarivalot eivät pala automaatin päällä ollessa.