T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by Timos »

Alkanut nyt aika usein tuo sähköinen liukuovi pamahtaen palaamaan auki keskenkaiken kun se on sulkeutumassa. Aluksi luulin että välissä on jokin jääkokkare, muttei siellä näillä säillä enää voi olla. Jokin osa varmaan kulunut, mutta mikä? Kahvasta vetämällä menee "pakkosyötöllä" nätisti kiinni.
as
Posts: 543
Joined: 30.5.2009 12:32

Post by as »

http://volkswagen.msk.ru/index.php?p=pl_t

Tuolla kuvia ja t5 osia-ovia-sähköjä, suomeksi ei mitään!
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Post by Timos »

vika ilmeisesti esteentunnistimessa. ei toiminut taaskaan, mutta muutaman testiajon nyt ainakin toimi sen jälkeen kun tiivisteen painoin kauttaaltaan pohjaan. eli oven etureunassa on tiiviste joka jatkuu hieman alas. tuon tiivisteen yhdessä hahlossa kulkee sähköjohdolta näyttävä piuha. mutta este tunnistuu jo heti kun kumitiiviste painuu kasaan n. sentin ennen tuota piuhaa. oliskohan tuon etutiivisteen sisällä vielä joku metalli/magneettinauha ja homma perustuisi jonkunlaiseen induktioon, mene ja tiedä. mielenkiintoinen homma kuitenkin. toivottavasti johtui tuosta ettei tiiviste ollut paikallaan, mikä taas oli todennäköisesti irronnut sen takia et näillä kelin vaihteluilla helposti jäätyy kiinni vaikka silikonia on tullut loivattuakin runsaasti tiivisteisiin.
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Jos vika tuossa esteentunnistimessa, sulkeutimen pitäisi onnistua myös pakkosyötöllä eli pitämällä ovensulkeutumisnappia koelaudassa pohjassa koko sulkeutumisajan. Mulla ei ovi sulkeudu kuin pitämällä tuota nappia kokoajan pohjassa, pitää tutkia tuo tiiviste hommeli. Voisko tuo toimia pneumaattisesti, kuten joissakin autotallin nosto-ovissa.

Kaiken kukkuraksi omassa T5:ssa ei kunnolla edes nappia pohjassa. Ilmeisesti mekanismit niin kuluneita, kun tuntuu olevan klappia mukavasti. Ovi näyttäisi etureunasta roikkuvan liian matalalla. Pystyyköhän tuota säätämään vai pitääkö uusia kaikki rulla ja systeemit?
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Mulla oli johto poikki tunnistimen alareunasta. Tuota ei saanut näkyviin muutakuin viiltämällä tiiviste takareunasta irti. Näköjänsä oli johto rehellisesti ruostunut poikki. No pätkä uutta ja tinalla kiinni. Tiivistettä paikkasin kuumaliimalla ja hyvä tuli.

Lisäksi vaihdoin alemman rullaston, jossa juttua toisessa ketjussa. Nyt toimii kaukosäätimestä ja konsolin napista kerran painamalla.
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Jatketaanpas tähän ketjuun liukuoviongelmista. Kävi nimittäin niin, että ovi ei suostunut menemään viimeistä 15cm kiinni, vaan pomppas takasin. Viimein vedin sen pakkosyötöllä kiinni, jolloin kuului jotain epämääräistä ääntä. Tuloksena näytti olevan vaijerin katkeaminen ja ovi ei aukea enään edes käsin kuin noin 15cm. Vilkuilin keskikiskoon, niin näyttäisi aivan siltä, että loppu vaijeri olisi jäänyt jotenkin solmuun kiskostoon. Eli tuota pitäisi alata purkamaan, että näkisi mikä on vikana.

Osaako kukaan sanoa, kuinka systeemit saa esille? Ulkopuolellahan on kiskon päällä noin 20cm korkea pelli lista, joka ulottuu oviaukolta taakse asti. Saako sitä ulkopuolelta auki vai pitääkö ensin repiä sisäpuolen verhoilu auki?

Tuli mieleen, että olisiko vaijeri voinut löystyä niin paljon, että olisi lähtenyt paikaltaa ja pakkosyötöllä sitten napsautti vaijerin poikki. Onkohan tuossa jokin mahdollisuus vaijerin kiristämiselle?
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Noniin, nyt on mekanismi käsissä. Ulkopuolelta lähtee pelti kiskon edestä pois, kun avaa yhden ruuvin molemmista päistä. Toiseen pääsee käsiksi oven ollessa auki ja toisen irrottaminen vaatii takalyhdyn poistamista. Tämän jälkeen pelti on vielä muistaakseni kuudella muoviklipsillä kiinni. Ilmeisesti pitää irrottaa vetämällä ulos päin samalla hieman nostaen. Pellin pois oton jälkeen kiskosto tulee näkyviin.

Jos vaijerit haluaa irti oven "saranasta", täytyy keskikisko irrottaa, minkä jälkeen ovi tipahtaa betoniin (näin meinasi käydä). Kisko on kiinni viidellä (tai kuudella) ruuvilla, jotka on ruostuneet paikalleen ja kahdesta meni kanta pyöreäksi. Porasin kannan pois ja yritin vastakierretapilla irrottaa loppu ruuvia. Tuloksena oli se, että mutteriosa lähti irti, oli ilmeisesti prässätty seinäpeltiin. Ratkaisin asian laittamalla tilalle alumiinisen niittimutterin.

Systeemissä on kaksi erillistä vaijeria, toinen sulkemista ja toinen avaamista varten. Molemmille on omat muovirullat, joiden ympärille vaijeri kelataan. Rullat on päällekkäin samalla akselilla. Lisäksi rullien välillä on jäykkäjousi, jonka tarkoitus on ilmeisesti pitää vaijeri tiukalla sen venyessä. Rullat saa näkyviin, kun irrottaa musta muovisuojan, jonka kiinnitys klipsit kätevästi katkeavat taivuttaessa. Mulla oli molemmat vaijerit aivan solmussa ja piloille menneinä.

Molemmat vaijerit kiertää kiskon päässä olevien rissojen kautta, mikä tarkoittaa sitä, että valmista vaijeria ei pysty asentaan. Toinen pää pitäisi olla paljaana ja nippa täytyisi laittaa vasta, kun vaijeri on ujutettu rissan läpi. Vaijeri on 1.5mm paksua ja pituudet ovat noin 2.3m ja 1.45m.

Käyttöautolta pitäisi ostaa koko systeemi, johon kuuluu kisko, rissat, vaijerit ja rullat koteloineen. Tämä kustantaisi vaatimattomat 550€ :shock: En vielä laittanut tilaukseen :( Paikallisesta työkalukaupasta löysin jo oikean paksuista vaijeria, joka kustansi kohtuullisen 5€. Vielä pitäisi löytää nipat päihin. Ilmeisesti pyörä- ja moottoripyöräkorjaamoista voisi löytyä. Nippa pitäisi olla aika pieni ja pitkittäinen. Normaalisti ruuvattavat nipat näyttävät olevan poikittaisia. Ilmeisesti on olemassa vielä jotain juotettavia nippoja. Jos jollakin kokemusta vaijereista, saa neuvoa.

En tiedä, kuinka kauan tuo tulisi kestämään, jos vaijerit saisi korjattua. Oli muovirullatkin aika kuluneen näköisiä. Pitää kuitenkin kokeilla, koska tuo sähköliukuovi on aivan huippu lasten kanssa. Romuttamoltakaan ja Ebaysta ei tunnut löytyvän, vanhan osan osanumero on 7H3843872R.

Tässä osassa oli valmistusviikko 27/06 ja auto on otettu käyttöön marraskuussa 2004. Eli ainakin kerran tuo on vaihdettu. Ymmärsin marmoritiskillä, että sähköliukuovi ei ole ollut kovin huoleton laitos.
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Post by Timos »

asiallista yksinpuhelua sulla. ;)
biltemasta ostin mönkijään moottoripyörän vaijerin korjaussarjan. 82-621 maksaa femman ja sisältää varmaan yli 10 erilaista nippaa myös pitkittäinen oli jonkun kokonen. pari vaijeria 1.2mm x 2M JA 1.5MM X 2M.

edit. aivan ehdoton sähköovi lasten kansss ja kaukosäädöllä. huippu. lapset pääsevät jo köyttämään itsensä kun itse vasta lähestyt autoa ostoskärryjen kanssa.
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Noniin nyt toimii; jonkun aikaa :)

Löysin paikallisesta mp-liikkeestä messinkisiä juotettavia nippoja. Juotin ne normaalilla piirilevytinalla vaijeriin ja lujasti tuntuu pysyvän. Mp-liikkeen myyjä käski juottaa hopeatinalla, mutta taas jossain keskustelupalstoilla väitettiin hopeatinan olevan huonoa, koska vaatiin enemmän lämpöä. Kuulemma vaijeri voisi karkaistua ja katketa helpommin. "Normaalitinahan" on tietysti pehmeämpää, mutta nyt se nähdään, kuinka kauan toimii.

Oli hankala saada vaijeri työnnettyä suojakuoreensa. Viime äkkäsin pyörittää oikeaan suuntaan samaanaikaan työntäessä, niin meni melko sutjakasti. Ensin katkaisin vaijerit noin mittaan vanhojen mukaisesti. Tämän jälkeen katkaisin kiinnipäin vetävän vaijerin lopulliseen pituuteen. Jätin vaijeria yhden kierroksen rullalle, jonka jälkeen piti vielä ulottua ääriasentoon. Lisäksi tarkistin, että kaikki mahtuu kiertymään rullalle toisessa ääriasennossa. Saksalaisinsinööri on suunnitellut tämän huonosti, kun kiinnivetovaijeri pitää kiinnittää ennen oven kiskolle laittoa. Tosin vaijerin lyhennys voisi onnistua rullan päästä, johon epähuomiossa oli laittanut jo nippelin.

Kun ovi oli kiskoilla mitoin avausvajeriin oikean pituuden ja laitoin nipan kiinni. Tämän kanssa meinasi tulla käpy, kun en ollut huomioinut rullien ansentoja aikaisemmin. Avausvaijeria piti lyhentää, että ne jäivät riittävän kireälle. Tämän vuoksi avausvaijeria ei jäänyt kuin ehkä puoli kierrosta rullalle kiinniasennossa. Ajattelin, että olisi hyvä jäädä vähintään yksikierros, ettei kuormitus tulisi niin suureksi vaijerin nippaan ja vaijerin osaan, joka tulee aika terävästi rullasta ulos. Lopuksi tungin vaselinia sinne sun tänne.

En tiedä, kuinka kierällä vaijeri pitäisi olla, tuntui jäävän löysälle. Voi olla, että rullien välissä oleva kiristinjousi on jo elähtänyt. Uskon, että edellinenkin ongelma on syntynyt siitä, että vaijeri on löystynyt, minkä seurauksena hypännyt pois paikaltaan ja juminut.

Nyt on paketti kasassa ja kustannukset olivat noin 12€. Tarksitin, ettei alkuperäinen maksanutkaan kuin 515€, joten vain reilu 500€ "säästin" (markkinointimiesten mukaan, mutta todellisuudessa hävisin 12€).

Huomasin Biltemassa olevan korjaussarjan, mutta lähimpään Autoaiheeseen on runsas 100km.

Lisäksi liukuovi on aika hankala sulkea sisältäpäin ja varsinkin vieraiden kyytiläisten. Itse muuten teen niin, että könyän lasten kanssa liukuovesta ja laitan ne vöihin. Tämän jälkene hyppään suoraan ohjaamoon ja laitan ovesta napin kiinni - kuskin saranat ei kulu :D

Timos, jääkö sulla liukuoven moottori vasteeksi, jos laitat oven käsikäytölle? Tällöin ovi on aika raskas. Kuulemma esim. Voyagerissa käsikäytöllä moottori on irti. Mietin vain, pitäiskö tässäkin olla.
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Post by Timos »

ööö...laitan käsikäytölle? voiko niinkin tehä. kappas kävin kokeileen. luulin että lukitaan tuosta toisesta napista vain. joo moottori jarruttaa mukana. on todella raskas.
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Post by Timos »

Ajattelin et jos mullakin on johto murtunut, niin revein ne esiin, niin että meni mollemmat poikki. Ovi toiminut aina mutta välillä pomppas takas. Tinaus oli vähän hankalaa kun olivat pahasti hapettuneet piuhat. No ei sen jälkeen toiminut ovi ollenkaan ja revein kaikki taas irti kun ajattelin et meniköhän värinpäin tjtn. No olin kytkenyt oven jossain vaiheessa käsikäytölle ja söi miestä. Uudestaan sama homma, mutta pomppas takas, eli en ymmärrä miten tuo systeemi toimii. Kuvia operaatiosta T5 kansiossani. Sisällä tiivisteessä kaksi piuhaa ja omassa urassaan joku paksumpi mikä lie. Mulla tuntuu toimivan kun tiivisteen painaa uraansa pohjaan, täytyy vielä yrittää liimata liimamassalla se pohjaan kun tiivisteen sisällä olevan rautakiinnikkeet (jolla lukittuu uraan) ovat ruostuneet alaosasta eikä tiiviste pysy kunnolla siitä kohtaa paikallaan. Tähän aikaan sekavaa tekstiä, mutta tinaus oli turha homma, olis varmaan riittänyt tiivisteen uraan liimaus ja nyt on tiiviste kunnolla leikelty. Yritin parsia sen kasaan värittömällä MS-polymeerimassalla.
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Mullakin toi ovi oikkuilee vähän väliä. Eli yleensä lähtee menemään kiinni päin, mutta pomppaa takasin noin 40cm sulkeuduttua. Alkasin miettimään sellaista vaihtoehtoa, että oven kahvasta lähtevät piuhat olisivat kuluneet, mikä aiheuttaisi satunnaisesti "ovi auki" -komennon. Demosin tämän komentamalla oven kiinni ja vedin kahvasta oven liikkuessa kiinnipäin. Tällöin ovi pysähtyy ja lähtee aukenemaan. Kuitenkin liike on pehmeämpi kuin tuo satunnainen oven pomppaaminen auki. Tämän perusteella uskoisin, että käsky tuolle satunnaiselle pomppaamiselle tulee jostain turvalaitteesta.

Jos pomppaamisen aiheuttaisi oven turvareuna, ei sen pitäisi häiritä ns. pakko syöttöä (=nappi pohjassa). Kuitenkin minun kokemusten perusteella, pomppaaminen voi tapahtua pakkosyötölläkin, mutta ei niin todennäköisesti. Usein tilanne on niin, että ovi pomppaa takaisin parilla normaali yrityksellä, tämän jälkeen yritän pakkosyötöllä ja saattaa silläkin pompata auki, mutta yleensä toisella yrittämällä menee kiinni. Mikäs on TimoS:n kokemukset pakkosyötöstä, toimiiko paremmin?

Onkohan tuossa vielä jokin voimanrajoitin mottorissa? Millainen kontakti oven johdoista on runkoon päin? Onko siellä jotkin liukukontaktit vai pitkä kaapeli, joka liikkuu mukana?

Oon ollut huomaavinani, että ovi sulkeutuu nykien. Kun oven rullat ja kiskot on kuluneet, ovessa on klappia, mikä paljastaa oven nykivän liikkeen. Muistaakseni sulkeutuessa näkyy 3-4 kertaa, että ovi tihkasee johonkin. Mahdollisesti ensimmäinen kohta voisi olla se, jossa kohtaa ovi pomppaa takaisin. Kuitenkin käsikäytöllä ovi tuntuu liikkuvan jouhevasti.

Tulipas taas filosofoitua. Ihmeellisiä nämä VW:t ja varsinkin nämä hienot lisävarusteet...
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Post by Timos »

hyvää filosofiaa. mulla pomppaa ohjaamonapin pakkosyötölläkin takas. kiinni menee vain kahvasta koko ajan vetämällä. ja vaimo saa oven kiinni yleensä myös sisältä kahvasta repäisemällä vauhdilla, että nuo kahvan piuhat täytyis varmaan selvittää. ovi myös todellakin klappaa jolloin piuhat ehkä heilahtavat. mielestäni mulla menee hyvin kiinni kun kädellä pidän tiivistettä alapokkauksen kohdalta pohjassa. en ole vielä liimannut sitä pohjaan. äkkiä katsottuna vain omassa urassaan oleva letku menee autoon yläkannakkeen kautta. onko sähköpiuhat sisällä vai mitä ja miten sen liitännät auton päässä. jos niissä joku liukupinta niin hyvinhän se sieltäkin klapatessa vois pätkästä.
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Onkohan oven sisässä jotain älyä ja meneekö tuossa yhdessä piuhassa ainoastaan jotain kommunikointia. Ovenhan pitäisi kertoa moottorille (tai moottorin keskusyksikölle) vähintään tiedot turvareunan tilasta ja kahvan asennosta. Tuohonhan tarvittais 3 tai 4 karvaa.

Ihmetyttää vain tuo pakkosyötöllä toimimattomuus, koska pakkosyötönhän pitäisi nimenomaan ohittaa tuo turvareuna. Mullahan toimi aluksi vain pakkosyötöllä, kun turvareunan piuhat oli poikki. Tosin silloin en muista oven pomppineen samanlailla. Eli oliskohan tuossa jokin sellainen toiminto, että pakkosyötölläkin turvareuna vaikuttaa, jos tila muuttuu. Eli jos sulkeutumisen alussa turvareunan mukaan ei estettä, mutta kesken sulkeutumisen tunnistaa esteen, ovi pomppaa takaisin pakkosyötölläkin. Jos jo aluksi truvareunan mukaan este, menee kuitenkin pakkosyötöllä kiinni. Tämä nyt oli vain omaa arvailua, ei kannata ottaa kovin vakavasti.

Mäkin reukaloin sen turvareunan alareunan ja paikkasin sen muistaakseni kuumaliimalla. Ei kauhean hyvä, tuli aika jäykkä. Joskus tosiaankin jumittanut kokonaan tuo turvareuna, mutta nätti potku on auttanut. Eli voishan tuo ehdotuksesi olla aika. Pruuttaa turvareuna jollain kuumaliimalla kiinni oveen, niin saat joskus irtikin. Raportoi tulokset tänne.
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Timos, ootko liimannut turvareunan paikalleen ja onko ovi alannut toimimaan kunnolla?

Täällä ei olla ehditty tekemään asian hyväksi vielä mitään.
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Post by Timos »

Kiirettä pidellyt. En ole kerennyt. Kun pitäis olla autotallin lopputarkastus niin yhen asian puolesta alkaa kiiruut helpottaa...
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Täällä myös ihmetelty tuon oven toimintaa. Eli alussa liukuovi meni auki ja kiinni kun kahvasta "nykäisi". Joku päivä sitten ei enää toiminut kuin yhden kerran eli kun lukot avasi ja nykäisi kahvasta niin ovi avautui mutta kiinni ei enää mennyt eikä tehnyt mitään. Kojelaudan napista menee kiinni ja auki kun painaa kahdesti ja pitää nappia pohjassa. En nyt oikein ymmärrä tuon logiikkaa.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Post by Timos »

Nähnyt erilaisia systeemejä noissa, mutta itselläni on kaksi nappia kojetaulussa ja avaimenperäkaukosäätimessä vielä oma nappi ovelle. (kaverilla muistaakseni kajelaudassa vain yksi nappi). Toinen kojetaulunappi kytkee oven käsikäytölle, jolloin voidaan avata vain manuaalisesti (muistaakseni sama vaikutus jos piuhat tiivisteen sisältä poikki). Toisesta napista sitten avataan/suljetaan, tämä nappi ei toimi jos käsikäytölle kytketty. Lisäksi oven pitäisi mennä auki ja kiinni kahvasta vetäsemällä kerran ja kaken napista. Kahvaa vetämällä ulospäin kokoajan pitäisi joka tapauksessa mennä "pakkosyötöllä kiinni".

Eli kuvaamasi ongelma liittyy aikaisempiin pohdintoihin (cordo-00) missä saattaisi olla joku häikkä kahvan piuhoissa oven sisällä.

Eiköhän nämä selviä jossain vaiheessa kun nyt jo 3 käyttäjää ehtii jossain vaiheessa paneutumaan asiaan.
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Post by Timos »

tiiviste liimattu, mutta satunnaisesti pomppaa edelleen. Pitää seuraavaksi tutkia oven sisältä kun alkaa häiritsemään tai ei ole muuta tekemistä.
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Nyt taas sain toimimaan kun painelin tiivistettä paremmin paikalleen...
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Post by Timos »

Ihme tiiviste, mulla pomppaa nykyään melkein joka kerta, mutta pokkauksen kohdalta tuo tiiviste ei olekaan pohjassa, tarttee jossain välissä liimata sekin kuumaliimalla pohjaan ja ihmetellä lisää...
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Odottelen mielenkiinnolla tuloksia. Mä jättäydyin hetkeksi pois näistä murheista, kun vaijeri katkesi heinäkuun alussa uudestaan. Silloin nappasin vaijerit kokonaan pois ja käytän ovea ainoastaan käsin. Samassa hötäkässä murtui se muovirulla, jonka ympärille vaijeri kiertyy.

Ei oikeen oo motivoinu korjata, kun on vähän muutakin tekemistä ja kun tuossa on toi "pomppaa takaisin"-ongelmakin ratkaistavana.
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by Timos »

liimasin tuon tiivisteen aikanaan kuumaliimalla. satunnaisesti pomppas takasin mutta usemmiten toimi normaalisti...mutta...
nyt katkes vaijeri. onneksi porukat oli jo ulkona ku vaijeri jumitti niin ettei ovi auennu ku 15cm kunnes sain sen nirhattua toisesta kohtaa poikki. pellin irrotin väkisin. sitä olis pitäny työntää samalla eteenpäin.
en ajatellut nyt korjata, saa olla manuaalisena mutta voiko vaijerikelan avata ulkopuolelta vai pitääkö jotain purkaa cabiinin puolelta?
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by cordo-00 »

Vaijerikelan voi avata ulkopuolelta. Ensin vain se suojapelti irti: pari ruuvia takavalon alla ja pari ruuvia "ovipielessä", keskeltä pelti on sellaisilla muoviklipseillä kiinni. Tämän jälkeen kelarulla tulee jo näkyviin.

Joudut todennäköisesti irrotamaan sen kiskon, jos uusit vaijerit, mutta sehän on vain parilla ruuvilla kiinni. Taisi olla niin, että liukuovi piti ottaa alakiskosta irti, että saa tuon keskikiskonkin irti. Ovea pitää työntää ulospäin, että kiskon saa rullattua pois.

Mullahan ei korjattu vaijeri kestänyt montaa kuukautta. Luultavasti vika on siinä, että muovisen vaijeripyörän "kierteet" ovat kuluneet. Noihin "kierteisiin" siis vaijeri kelautuu. Epäilen, että vaijeri menee päällekäin, kun kierteet kuluneet --> tämän vuoksi jumittaa --> vaijeri katkeaa. Noi pyörät pitäisi saada uusittua, mutta eihän Volkkarilta saa kuin koko kiskoa noin 500€ hinnalla. Miettinyt, jos joku paja jyrsisi tuollaiset alumiinista, mutta en oo jaksanut alata kyselemään.
pienim
Posts: 28
Joined: 20.7.2014 21:29

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by pienim »

Otetaas esille tämmönen topic. Eilen katkesi liukuoven vaijeri 2005 vuoden Carsport Transportterista. Irrotin sen sivussa olevan listan ja sain vanhat vaijerit revittyä pois ja oven manuaalinen käyttö onnistuu. Tosin moottori surraa turhaan joka avauskerralla, koska en löytänyt liukuoven sulaketta...

Vaijerien vaihto näytti siltä, etten itte luultavasti selviä ilman selkeitä ohjeita, joita tosin jonkun verran tässä ketjussa on annettu. Onko homma ihan mahdoton ja tekeeköhän joku korjaamo tommosta hommaa, vai vaativatko, että koko helahoito vaihdetaan kerralla? Onko kokemuksia?
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by cordo-00 »

Muistaakseni aika ikävä homma vaijerien vaihto oli, eikä itellä uudet vaijerit kestänyt kovin kauaa. Ostin siis vaijeria ihan metritavarana ja voi olla että katkaisin väärän mittaiseksi. Ebaystä saisi korjaussarjoja tuohon:

http://www.ebay.de/itm/ELEKTRISCHE-SCHI ... 1e80afaafa

http://www.ebay.de/itm/VW-T5-MULTIVAN-E ... 20d2148d6c

Luulisi, että noilla onnistuisi. Onkohan ovessa muutakin vikaa, jonka vuoksi vaijerit katkesi, esim. jumittaako välillä?

Mulla on koetaulussa nappi, jolla sähköisen avauksen/sulkeutumisen saa kytkettyä pois päältä. Vähän samannäköinen nappi, jolla ovi avataan.
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by cordo-00 »

Jatketaampas vähän ohi aiheen, mutta samaisesta liukuovesta. Mulla liukuoven takareuna roikkuu aika pahasti, taitaa koskea koriin alareunasta. Oven takareunassa oleva lukko nostaa kyllä oven suunnilleen paikalleen, mutta kiinni ollessaankin takareuna jää matalalle.

Kysymys kuuluu, että mikä rullastoista kannattelee ovea pystysuunnassa? Onko se keskirullaston tehtävä? Onko ala- ja ylärullat vain tukemassa sivusuuntaan?

Toinen kysymys, että mitenkähän mahtaa toimia ns. automaattinen loppusulku? Nyt se ei toimi jostain syystä. Mistä tämä loppusulku saa käskyn toimia? Saako se inputin ovikatkaisijasta (se perinteinen kumitatti, joka painuu pohjaan oven sulkeutuessa), että nyt ovi on melkein kiinni. Vai onko sille jokin oma nastansa? Mietin, että voisiko syy olla siinä, että koetaulussa palaa kokoajan "ovi auki" -merkkivalo? Ilmeisesti liukuoven ovikatkaisija on hajonnut.
pienim
Posts: 28
Joined: 20.7.2014 21:29

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by pienim »

Kiitti! Toi alempi varaosa näyttäis semmoselta, jolla meikäläinenkin voisi onnistua... Auto on ollu mulla vasta viikon verran. Joitain kertoja ehti käydä niin, että liukuovi pomppas takas vähä ennen sulkeutumista. Pari kertaa tönäsin ihan fyysisesti sen lopun 20 senttiä ja voi olla, että se on tehny hallaa. Voi olla myös, että vaijeri ei oo ollu enää ihan oikein paikoillaan ja se on aiheuttanu takasin pomppaamista ja lopulta katkeamisen.
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by cordo-00 »

Kerrotaampas tännekin tutkimustuloksia liukuovesta. Ensinäkin meidän autossa oleva "perinteinen ovikatkaisija" on jokin jälkiasennus. Sen tarkoitus on hieman epäselvä. Ilmeisesti ylärullastossa on katkaisija ja mahdollisesti se on korvattu tuolla jälkiasenteisella ovikatkaisijalla. Sen käyttötarkoitus on mulle vielä epäselvä. Mahdollisesti liittyy sähköiseen vaijerisulkuun; tama katkaisija voisi pysäyttää moottorin eli indikoida, että ovi on kiinni.

Liukuovi alkasi temppuilemaan sillä tavalla, ettei välistä saanut millään kiinni. Kun käsin paukautti kiinni, niin ovi pomppasi auki. Välistä meni ihan nätisti kiinni. Myös oli "ovi auki"-merkkivalo paloi kokoajan ja liukuovi ei mennyt keskuslukituksella lukkoon. Viime viikonloppuna ovi päätti olla sulkeutumatta 200km päässä kotoa bussipysäkillä. Aikani roplattua totesin, etten saa kuntoon tienpäällä ja vedin oven kiinni kiristysliinalla toisen rivin penkin jalkaan.

Eilen sitten alkasin tutkimaan systeemiä. Ovessa oleva lukko oli löysällä, toinen ruuvi oli käytännössä irti ja toinen sormikireydellä. Lukon "taustalevy" on kiinni näillä samoilla ruuveilla, joten niiden löystyessä oli lukon kieleke ja vapautin mennyt vääriin asentoihin. Jos tämän olisi tiennyt, olisi ehkä ollut mahdollista ronklata ne järjestykseen vain kiinnitysruuvit löysäämällä. Irrotin liukuoven sisäpuolisen verhoilun, minkä jälkeen lukon sai aika näppärästi irti.

Lukon ympärillä oleva muovi oli murtunut ja siinä kohdassa oleva katkaisija oli irronnut. Tämän vuoksi ei tunnistanut oven sulkeutumista. Liimasin palan paikalleen ja aikani järkeiltyä sain muutkin osat oikeille paikoilleen. Koko lukko ei näyttänyt olevan kovin kallis ebayssä, joten pitää tilata uusi, jos korjaus ei kestä. Lopuksi kasasin systeemin ja kaikki toimii: ovi menee kiinni, loppusulku toimii ja koetaulussakin sammuu "ovi auki" -valo.

Irronnut katkaisija aktivoi loppusulun ja indikoi ovin auki oloa. Lukossa oli myös toinen katkaisija, joka käsitykseni mukaan tunnistaa, jos oli on mennyt jo "kunnolla" kiinni. Lukossa on ikäänkuin kolme asentoa, auki, kiinni ja enemmän kiinni. Jos ovi jää vain kiinni-asentoon, niin silloin tehdään sähköinen loppusulku.

Loppusulku hoidetaan lukon vastakappaleella. Se on epäkesko, jota pyöräytetään 180 astetta, kun salpa on lukittunut. Vinkkinä, ettei kannata irrottaa tätä salpaa huvin vuoksi, koska sulkumooottori "tipahtaa" samalla 5 cm päähän oikeasta paikasta. Oli aika työläs ronkkia moottori ja salpa paikalleen, kun ei viitsinyt purkaa koko kyljen verhoilua. Jos salpa pitää irrottaa, kannattaa ensin poistaa toinen ruuvi ja laittaa sen tilalle jokin pitkä ruuvi. Tämän jälkeen poistaa toinen ruuvi ja moottori ei tipahda. Sitten salvan saa vedettyä pois ja laitettua alkuperäisen ruuvin "salvan alle" pitämään moottoria paikallaan. Vasta sitten poistaa pitkäruuvi ja salpa lähtee irti. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Sekavasti selitetty, mutta tuntosarvet pystyssä, kun salpaa irrottelet...
peeki
Posts: 30
Joined: 26.8.2014 20:37

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by peeki »

Oi kaikillle kanssakärsijöille...

Olen enemmän ollut tuolla ffp ja audi sivustoilla mutta täällä näyttää olevan enemmän näitä T5 omistajia..

Asiaan:

Eilen ostin carsportin, tarkemmin vw T5-06, laatikkovikaisena. Menossa vaasan käyttöautolle laatikon vaihtoon, pihassa on vanha poliisiauto josta aski otetaan ja loppu auto myydään....molemmat ovat 6v manuaaliaskilla ja tuo carsportin laatikko sylkee 2 ja 3 vaihdetta ulos/ tuuttaa varattua...

Tuo liukuovi toimii kaukosäätimestä avatessa ok mutta kiinni ei mene kuin pakko-ohjaamalla hytistä, valo jää vilkkumaan hytin napista vaikka ovi on kiinni. Epäilen tuntoreunassa/sen johdoissa olevan vikaa mutta onko kytketty niin että virtapiirin ollessa ehjä(tuntoreunan) ovi menee kiinni kaken napista. Jos taas jää esine, ihminen tms väliin/ johto poikki niin ei mene kiinni kuin pakko-ohjaamalla?....
Missä sijaitsee fyysisesti noiden johdotuksien päätepysäkki: sieltä saisi hyppylangoilla yhdistettyä piirejä ehjiksi ja näin paikallistettua vian puukottamatta jokaista johtoa...
peeki
Posts: 30
Joined: 26.8.2014 20:37

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by peeki »

Onko joku vielä ohittanut tuota turvareunaa sähköisesti? Ei ilmeisesti onnistu pelkällä johdot yhteen-metodilla vaan ilmeisesti oven sisällä olevaan yksikköön jotain?

edit: vikakoodina pinch protection 02366. Eli ilmeisesti tuo tuntoreuna ovessa temppuilee. Onko ohikytkentään jollain kaaviota tai käytännön kokemusta? Tarpeellinen varmasti suurimmassa osassa mutta ei minun käytössä...
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by cordo-00 »

peeki wrote:Epäilen tuntoreunassa/sen johdoissa olevan vikaa mutta onko kytketty niin että virtapiirin ollessa ehjä(tuntoreunan) ovi menee kiinni kaken napista. Jos taas jää esine, ihminen tms väliin/ johto poikki niin ei mene kiinni kuin pakko-ohjaamalla?....
Näin käsittääkseni toimii. Itellä oli muistaakseni piuhat hapettunut tuntoreunan alareunasta. Vedin mattopuukolla tuntoreunan alareunan auki ja fiksasin johdot.
peeki
Posts: 30
Joined: 26.8.2014 20:37

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by peeki »

Voisiko joku mitata vastusarvon johto irroitettuna? Siis tuntoreunan vastusarvo hakusessa
peeki
Posts: 30
Joined: 26.8.2014 20:37

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by peeki »

2.3kilo-ohmia jos joku muukin haluaa ottaa pois käytöstä tai laittaa vaikkapa valoverhon tms tilalle..
pienim
Posts: 28
Joined: 20.7.2014 21:29

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by pienim »

Enpä oo saanu aikaseks vaihtaa vaijeria, mutta menee se perinteisellä tyylilläki. Nyt on vaan ilmenny ongelma, että ovi on toisinaan tosi raskas. Ovi ikäänkuin roikkuu ja kiinnike alhaalta ottaa peltiin kiinni. Onko oven nostaminen mahdollista jotenki kiristämällä, kannattelisko vaijeri ovea niin, että ongelmaa ei olis, vai miten asian vois korjata? 2005 vuoden 2,5 Carsport
Toitsu
Posts: 4
Joined: 6.1.2015 22:27

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by Toitsu »

Itselläni 2009 Pegabus T5. Ovi vetää lopun itse kiinni, mutta vaijerit on kuulemma irti. Hieman takerteleva on ovi manuaalisena, eli lienee olisi syytä ostella uudet rullat aluksi. Oliko joku nähnyt jotain motonet/bilteema -korjaussatsejakin näille? Hieman ihmettelen, ettei ole mitään pegabus kaukosäädintä yms. mukana, millä oven saisi auki etänä. Mistä kannattaisi rullia kysellä, vai meneekö marmoritiskikamaksi?
peeki
Posts: 30
Joined: 26.8.2014 20:37

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by peeki »

Just itse kattelin saksanmaalta...
http://m.ebay.de/itm/321560808268?nav=SEARCH" onclick="window.open(this.href);return false;
ekassu
Posts: 38
Joined: 17.9.2007 14:54
Location: Riihimäki

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by ekassu »

Nyt on sähköovi kunnossa, ostin uudehkon paketin, jossa rullat, sarana ja vaijeri valmiiksi kiinni kiskossa. Riihimäen ammattikoululla vaihtoivat koko paketin, ovisäädössä kuulemaa oli vähän haastetta. Vähän aikaa toimi normaalisti, mutta nyt muutaman kerran kojetaulun napista sulkiessa, ovi pomppaa takas 15-20cm ennen kuin on kiinni. Kaukosäätimen napista sulkeutuu normaalisti, missähän vika, kojetaulun napissako?
japejun
Posts: 33
Joined: 11.6.2015 8:08

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by japejun »

Liukuovi probleemaa mullaki. Missähän vika kun keskuslukituksesta ei mene lukkoon? Etu ovet kyllä lukkiutuu ja toi sähkö ovi pelaa muuten normaalisti. T5 -06

Tuuhon oven takaisin "pomppaamiseen" vaikuttaa jos auto on vähänkin kallellaan jonnekki päin. Johtuu varmaan kuluneista rullista/kiskoista...
japejun
Posts: 33
Joined: 11.6.2015 8:08

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by japejun »

Rasvasin sen sähkölukon niin alko toimiin...
pekapussi
Posts: 6
Joined: 6.8.2016 19:15

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by pekapussi »

Moikka. Olisko saatavilla apua liukuoven vaijeripaketin asennukseen paikalleen, lähinnä vaijerikelojen, jotka tulee moottorin akselille. T.pekapussi
Koima
Posts: 2
Joined: 7.7.2016 0:51

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by Koima »

peeki wrote:2.3kilo-ohmia jos joku muukin haluaa ottaa pois käytöstä tai laittaa vaikkapa valoverhon tms tilalle..
Kiitos tästä!
Olen ihmetellyt tätä tiivistehommelia puolisen vuotta kun ovi toiminut ainoastaan "pakkosyötöllä". Tämän tiedon löydettyäni marssin elektroniikkakauppaan ostamaan 2.3 kilo-ohmin vastuksen. Vastus tinaten tiivisteeseen menevän piuhan päähän ja vot: kaikki toimii kaukosäädintä myöden!
Vastus kustansi kokonaisen €uron:)
Btw: terveisiä cordolle-00lle...
User avatar
terohamalainen
VCF Member
Posts: 56
Joined: 23.2.2005 11:22
Location: Laukaa

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by terohamalainen »

Moi. Itsellä kanssa vaijerien vaihto operaatio edessä ja vanhoista ei ollu mitään jäljellä ,joten jos jollain olisi kuvia miten vaijerit tulee.
Redevil75
Posts: 10
Joined: 25.6.2016 11:07

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by Redevil75 »

terohamalainen wrote:Moi. Itsellä kanssa vaijerien vaihto operaatio edessä ja vanhoista ei ollu mitään jäljellä ,joten jos jollain olisi kuvia miten vaijerit tulee.
Moi.

Tässä video jonka löysin ;)

https://www.youtube.com/watch?v=9qIWewnCdDM
Redevil75
Posts: 10
Joined: 25.6.2016 11:07

Re: T5 sähköliukuovi pomppaa takas

Post by Redevil75 »

Hello!

Kellään mahdollista ottaa kuvaa sähkö-oven yläpuolisesta ohjausrullasta. Huomasin että siellä on tuo joku tunnistin samassa railossa ja kiinni siinä ohjausvarressa. (Tajuaako kukaan mitä tarkoitan :mrgreen: )

Itselläni tuo tunnistin on irti tuosta varresta ja en yhtään tiedä miten se on ollut kiinni joten kuva kertoisi vähän enemmän :wink:

Tässä kuva siitä netistä mutta tästä ei oikein selviä mitään:

http://www.justkampers.com/7h0-843-435- ... onder.html

Homma jo selvä ja ei tuota transponderia voi vaihtaa. Ostettava uusi ohjainrullasto jossa tuo jo mukana.

Löysin syyn oman autoni sivu-oven takaisin pomppaamiseen ja se on juuri tuo anturi. Tässä tekemäni video:

https://www.youtube.com/watch?v=vr4cL1N86hM
Post Reply