T4 1,9TD Raksapakusta harrastevälinepakuksi

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

T4 1,9TD Raksapakusta harrastevälinepakuksi

Viesti Kirjoittaja reds »

Kuva

Kuva


Pistetääs oma topiikki pystyyn viimeinkin, niin voi jakaa murheet ja ilot. Pari vuotta sitten jo hankittu kaksilla kilvillä varustettu entinen raksapaku, joka omaan ajoon muuttuu pikkuhiljaa camper-suuntaan. Koneena uskollinen ABL, vuosimalli 1996. Ilman mitään lisävarusteita tai herkkuja. Kuvassa alla 18x8 et 47 225/40. Madallettu halppisjousilla ~100mm takaa, edestä ruuvattu saman verran alaspäin.

Auto on ollut erittäin huonolla pidolla AVK:lta haun jälkeen, parsittu kasaan ja ylimaalattu. Sen jälkeen ollut ainakin parilla omakotitalorakentajalla joiden toimesta on hoidettu vain katsastus. Tästä johtuen ekat vuodet olen korjannut ja vaihtanut uuteen miltei kaiken paitsi laturin, alipainepumpun ja koneen :D

Takakoppiin olen ehtinyt rakentelemaan lämpöeristyksen, vaneroinnin verhoilulla, kattovalot ja kattotuulettimen. Niistä kuvia tuossa:

Alussa näytti tältä http://www.redsdesign.net/transporter/hylsy.jpg
Lattialle routaeriste http://www.redsdesign.net/transporter/lattiaeriste.jpg
Lattiavanerointi http://www.redsdesign.net/transporter/lattia.jpg ja http://www.redsdesign.net/transporter/kynnys.jpg
Irtomatto lattiaan jotta saa pestyä kunnolla http://www.redsdesign.net/transporter/matto.jpg
Seiniin Ewonaa http://www.redsdesign.net/transporter/s ... stetty.jpg
Ja päälle verhoiltu vaneri http://www.redsdesign.net/transporter/sein%e4.jpg
Kattoon kunnon tuuletin http://www.redsdesign.net/transporter/katto.jpg
Taas routaeristettä http://www.redsdesign.net/transporter/katoneriste.jpg
Kattotuuletin ulkoapäin, matalin malli mitä vain löysin. Suunnanvaihdolla ja portaattomalla kierrostensäädöllä http://www.redsdesign.net/transporter/k ... letin1.jpg
Takaluukkuun eristeet http://www.redsdesign.net/transporter/luukuneriste.jpg
Ja vaneri http://www.redsdesign.net/transporter/takaluukku.jpg Samalla tuli laitettua kaiutinparille piuhat valmiiksi luukun sisään. Jonkunlaiset mölyboksit siis tulossa aikanaan luukkuun.
Tuossa vielä vertailukuvaa alkuperäisen ja madallusjousen välillä. http://www.redsdesign.net/transporter/jouset.jpg
Takakopin tila on jo pidemmällä, täytyy vain ehtiä ottamaan kuvia... :)[/img]
Viimeksi muokannut reds, 7.4.2010 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T4 `99
jabetus

raksa pauku

Viesti Kirjoittaja jabetus »

huom ota tuo routa eriste pois ja laita pelkkä vaneri, muuten noin siisti pohja alkaa kuplimaan
tuo matto käy paremmin seinii ääni eristeeksi (10mm r-eriste vastaa 50mm tyroksia) :twisted:
Avatar
Pia
VCF Member
Viestit: 2910
Liittynyt: 2.8.2006 20:19
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Pia »

Jumaleissön! Mä tahon nuo sun vanteet! Juuri kyselin käyttikseltä noita Omanyt-vanteita 19":sina, jäi muuten ostamatta. Rapiat 900€/vanne...
Uuden auton mukana 530€/sarja. Aika erikoiset hinnat...
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
Avatar
tero
Viestit: 299
Liittynyt: 1.2.2008 22:31
Paikkakunta: jurva/vaasa, espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tero »

mulla on seinissä ihan vain normi villaa... lattiassa joku regolla laitettu muovimatto ja sen päällä terassimattoa... terassimattoon vaan tarttuu moska aika hyvin. noi vanteet on kyl siistit :)
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
Satelite
Viestit: 625
Liittynyt: 8.12.2008 16:41
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Satelite »

Pia kirjoitti:Jumaleissön! Mä tahon nuo sun vanteet! Juuri kyselin käyttikseltä noita Omanyt-vanteita 19":sina, jäi muuten ostamatta. Rapiat 900€/vanne...
Uuden auton mukana 530€/sarja. Aika erikoiset hinnat...
Ois kyl maukkaat 3B allakin jos mahtuu ja sopii vaan kiinni. 8)
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
jabetus

eristys

Viesti Kirjoittaja jabetus »

sinne ei saa laitaa mitään kivi(vuorivillaa)tai (lasivillaa) samakun laitaa hienoa hioma paperia niin maali pinta kuluu ja ruoste valtaa alaa :twisted:
Avatar
tero
Viestit: 299
Liittynyt: 1.2.2008 22:31
Paikkakunta: jurva/vaasa, espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tero »

kas kun ei ole 15 vuodes tuota pilannut? perustele...
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
Avatar
Patse
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2009 17:35

Re: eristys

Viesti Kirjoittaja Patse »

jabetus kirjoitti:sinne ei saa laitaa mitään kivi(vuorivillaa)tai (lasivillaa) samakun laitaa hienoa hioma paperia niin maali pinta kuluu ja ruoste valtaa alaa :twisted:
heh, Ei kai se ny ihan hetkessä puhki kulu villan heilumisesta ainakaan :lol: Varmasti ton auton käyttöiän kestää. Väittäisin että pahempi on että tuo villa imee mahdollista kosteutta, ja nuo mahdolliset vanhemmat vammat pelleissä kupruilee lisää.. Tai minä mitään tiedä, arvuuttelen vaan että ei tartte ottaa hernettä ja sillee :D

Tarttisko itekki tehä oma topikki, päinvastainen kuin tää? "Harrastepelistä duunarin kulkuvälineeksi" Yhtenevä siinä mielin että 3000 euroa on laitettu korjauksiin ja osiin reilun vuoden aikana, tarttisko välillä tulla niitä huolettomia kilometrejäkin :roll:
Transporter 2,5tdi vm99
Avatar
tero
Viestit: 299
Liittynyt: 1.2.2008 22:31
Paikkakunta: jurva/vaasa, espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tero »

tuo villa on ihan normaali eriste näissä busseissa... koittakaa kurkata, ne joilla bussi on...
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
Avatar
maastis
Viestit: 203
Liittynyt: 10.12.2007 20:05
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja maastis »

normi lasi villa (isover?) löytyy täältäkin. avasin kaitsareiden asennuksen vuoksi sivu vanereita eikä sieltä mitää kukkaa löytyny eikä muutakaan epäilyttävää kuitenkin vm92 ja alkup rego (löyty valmistuslaatta apukuskin penkistä)
Veronkierto kunniaan!
Ex: T4 pornstarter matkailuauto
Nykyinen g3variant 2+3 paku.
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

Pia kirjoitti:Jumaleissön! Mä tahon nuo sun vanteet! Juuri kyselin käyttikseltä noita Omanyt-vanteita 19":sina, jäi muuten ostamatta. Rapiat 900€/vanne...
Uuden auton mukana 530€/sarja. Aika erikoiset hinnat...
http://www.nettivanne.fi/vanteet/Alumii ... x112-et35/ Rengasturusta nuo omat tilasin. Tosin isommalla et:llä kuin tuo 35. Vähän on mielessä ollut vaihtaa vannetta, onhan nuo jo kaks kesää olleet pakun alla.
Menee vaan ne vähäisetkin pitkän matkan ominaisuudet jos ulkokehä pienenee... Mistä sais 235/45/18 kumit sopuhintaan, kantavuusluokka vähintään sen 94?

edit: Villat heiluu korkeintaan palleissa, nuo on liimattu kiinni peltiin. Työn puolesta tuttua ja tutkittua puuhaa ;)
T4 `99
Avatar
KARITAPANI
Viestit: 5
Liittynyt: 2.2.2010 20:35
Paikkakunta: Viekijärvi,Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja KARITAPANI »

Siistin näköinen tuo verhoilu onko se joku huopapohjainen, kuinka paksua. Kerrotko mistä tuollaista löytyy ja mikä oli neliöhinta. Liimaamalla kait kiinnitit vaneriin. Myös tuulettimen ostopaikkaa vielä utelisin :?:
Transporter 2.4D vm.-95 pitkä umpimalli.
temee
Viestit: 3
Liittynyt: 10.5.2009 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja temee »

Täältäpä löytyy kanssa samanlainen laitos, tosin paria vuotta tuoreempi ('98 ).

Eriste/äänieristehommaa pitäisi kesän tullen harjoittaa ja mietin tossa että pitäiskö ne ison pinta-alan omaavat seinäpellit kuitenkin jollain raskaammalla tavaralla kuorruttaa ennen villaa. Brittiforumilla oli joku tehnyt omansa jollain Thermawrapiksi kutsutulla tavaralla (=foil backed bubble wrap) ja 25mm polystyreeni(?) levyin. Liimannut thermawrapin peltiin ja teipannut reunat jesarilla, ja liimannut polystyreenin sen päälle - sekä teipannut jesarilla reunat.

Oma idea olis laittaa 2mm bitumi värinöiden vaimennukseen, sitten routaeriste, ja päällimmäiseksi ehkä tuota ewonaa? Vanerin päällystän jollain huopatavaralla ja sitten nippuun. Pitäisköhän ewonan ja vanerin väliin jättää ilmarakoa tms?
Vai tekeekö tuo routaeriste villasta tarpeetonta ja toisinpäin?

Lattia todennäköisesti routaeriste-vaneri-raskasmatto kumipinnalla, pyöränkotelot katepalilla ja paksulla bitumilla, päällimmäiseksi huopaa.

Ideoita/ehdotuksia?
Avatar
lukkari
Viestit: 195
Liittynyt: 15.3.2006 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja lukkari »

Siistin näköiset verhoilut. Tuo routamatto on kyllä oivaa ainetta. Terassimatto on hieman huono ratkaisu autokäyttöön, kerää tosiaan tehokkaasti likaa ja roskia.

Kerropa, mistä tuo kattotuuletin ja mikä on sen korkeus?
Mistä sais 235/45/18 kumit sopuhintaan, kantavuusluokka vähintään sen 94
Mikä paku noin kevyellä indeksillä menee? Caravellessa on painavampi akseli min. 97 ja Multivan vaatii min. 99 kantavuuden.
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

Kattotuuletin on Widni Kalori ADT 350 12v tuossa ebay linkki,

http://cgi.ebay.co.uk/KALORI-12-VOLT-RO ... 9002r16119

Tuotetiedot löytyy Widnin sivuilta, http://www.widni.fi/uploads/File/Ilmast ... mmitys.pdf ja sieltä sivu 4. Ostettu suoraan maahantuojalta, hinta jotain 80e luokkaa? En muista tarkkaan enää.

Verhoilu on ihan perus huopaa, löytyy hifiliikkeistä ja isompina rullina tuolta http://koritukku.fi/index.php?product=9 ... group2=271 Paksuus 1-2mm luokkaa? Mukavasti venyy joka suuntaan, tarkoituksena vielä verhoilla kaikki paljaat pellit takatilasta. Verhoiluhuovan neliöhinta...8e/m2? Sekin tietysti riippuu paljonko sitä ostaa. Sparyliimalla kiinnitys, tarttuu erittäin tiukkaan.

Eristyksestä / äänieristyksestä: Ewona on aika tiivistä ja tukevaa tavaraa, en usko että bitumilla siellä alla olisi hirveästi merkitystä. Villa tappaa kaiun ja kuminan tehokkaasti. Sikaosastolla matkustaneet kehuivat että kopissa kuulemma hiljaisempaa kuin ohjaamossa... :D Olen laittanut joihinkin autoihin "tuplaeristystä" eli routaeriste peltiin ja siihen päälle villa, mutta tuolla tavaralla hoitaa saman asian. Itselle tärkeintä oli ettei itse villa aiheuta kutinoita tai allergioita kun joskus tuolla perällä on tarkoitus yöpyäkin.

Kantavuudesta: 97 on kai se ohjekirjan mukainen. Mutta jos painavammalla akselilla (edessä) max. kokonaismassa on otteessa 1250kg, se puoliksi niin tuloksena on 625kg. Tuon mukaan järkeiltynä 92 jo riittäisi? Tässä taidetaan olla nyt jälleen kerran "harmaalla katsastusvyöhykkeellä" joka selviää vain konttorilla käymällä...ja eri puolilla suomea tulos on eri, riippuen konttorista ja päivästä. http://www.nettivanne.fi/kantavuusindeksi-kantavuus-kg/
T4 `99
Avatar
lukkari
Viestit: 195
Liittynyt: 15.3.2006 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja lukkari »

Vaikuttaa fiksulta flektiltä. Noitahan tuulettimiahan on varsinkin Saksan camper-kaupoissa on myös kaupan ihan pilvin pimein. Ovat vain niin saakutin rumia ja korkeita tötsiä ja toisekseen, 190 cm. on aikalailla kipuraja, jonka ylityksestä mm. autolautoilla joutuu maksamaan lisää ja parkkihallien rampeissakaan ei liiemmin tilaa katon päälle jää.

Omassa Multivanissa on erikseen raitisilmatuuletin takaosaan 6:lla suuttimella, mutta ei vaikuta oikein tehokkaalle. Kesäksi pitäisi saada lisää ilmaa kabiiniin koirien hyvinvointia varten.

Jos nyt en aivan väärässä ole, niin akselimassa määrittelee ko. akselille asennettavien renkaiden kantavuusindeksin. Näin autossa voi olla eri indeksin renkaat edessä ja takana. Akselilla olevien renkaiden on täytettävä akselimassan vaatima kantavuusindeksi.
temee
Viestit: 3
Liittynyt: 10.5.2009 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja temee »

Mulla ainakin on massat 1250/1300, joten pitäis LI93 kumi riittää.

edit: Mitä nuo eristyskamat suunnilleen maksoi?
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

Ei mitään hajua mitä maksaa mutta tuskimpa paljoa. Yhdellä paalilla selviää. Jospa tuosta ois apua:

"Sinivalkoista Ewona-eristettä myyvät hyvin varustetut rautakaupat kautta maan. Sinua lähinnä olevat jälleenmyyntipisteet
saat selville soittamalla Ewona Oy:n neuvontaan: 02-5729 6555 tai osoitteesta: www.ewona.fi
Varastoivat jälleenmyyntipisteet:
ESPOO: K-rauta Espoon Keskus, HELSINKI: Rautia Malmi, JYVÄSKYLÄ: K-rauta Tourutorni,
JÄRVENPÄÄ: K-rauta Järvenpää, MIKKELI: K-rauta Mikkeli, TAMPERE: K-rauta Lielahti ja K-rauta Rauta-Otra Nekala,
TURKU: K-rauta Itäharju ja Sarokas, VANTAA: K-rauta 75"
T4 `99
Heze.R
Viestit: 25
Liittynyt: 11.3.2010 23:04

Viesti Kirjoittaja Heze.R »

Mites onko sulla nyt siel seinissä pelkkä evona?
Itsellä pitäs tuo äänieristys tehä takana kans uusiks jossain vaiheessa. Oon miettiny et millä sen nyt sit eristäsin niin että ulkopuoliset äänet vaimenee melkein kokonaan.
Vaikka on Regon sisustalla niin mun mielestä kuuluu silti ylättävän paljon melut sisään.
Uskaltaiskohan etuoviin tehä mitään äänieristyksiä? Meinaan vaan että sinnehän pääsee se vesi aika paljon helpommin kuin tuonne peräluussiin. Oviin ei mitään villoja voi oikein sen takii laittaa vai?
Volkkarilla pääsee?
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

Takakopin seinissä pelkkä ewona. Etuoviin laittaisin bitumia. Sekin olisi to-do-listalla....
T4 `99
Avatar
lukkari
Viestit: 195
Liittynyt: 15.3.2006 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja lukkari »

Oviin ei mitään villoja voi oikein sen takii laittaa vai?
Alkuperäisten pahvien sisäpuolella on lumppuvilla muovikelmun sisällä. Periaatteessa samalla systeemillä, mutta hieman paksummalla aineella voisi vaimentaa, ottaen huomioon avautuvan ikkunan. Itse sivelin joku kesä sitten Caravellen ovipelteihin reilusti katepalia, ainakin oven sulkeutumisääneen tuolla on selkeä vaikutus. Kovin paljoa se ei esim. tieääniä vaimenna, siihen sopisi tuo lumppuvilla.
Avatar
Kuikka
Viestit: 61
Liittynyt: 29.4.2005 12:55
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Kuikka »

tero kirjoitti:tuo villa on ihan normaali eriste näissä busseissa... koittakaa kurkata, ne joilla bussi on...
Ainakin takaluukkuun olen sen verran kurkannut että, Carsportin toimesta sieltä löytyy ihan normilasivillaa.

Muistelisin joskus lukeneeni ... olikohan wanhasta TM:sta notta, eristelivät takatuuppari Portteria (T3) ja liimasivat peltiä vasten "telttapatjaa" jonka päälle sitten villat. Oli mainittu erikseen että telttapatja täytyy liimata huolella ettei jää ilmataskuja, joihin mahdollisesti kondensoituu kosteutta ja näinollen aloittaa ruostumisen sisältäpäin.
Avatar
KARITAPANI
Viestit: 5
Liittynyt: 2.2.2010 20:35
Paikkakunta: Viekijärvi,Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja KARITAPANI »

Entäs styroxi, sehän ei ime eikä kerää kosteutta.
On tietysti hankalampi leikata reunoista niin tiiviiseen muotoon kuin tuo ewona ja villa.
Lasivillaa teiltä on löytynyt autoista, mutta onko kivivillaa tullut kellekkään vastaan?
Transporter 2.4D vm.-95 pitkä umpimalli.
makevee
Viestit: 397
Liittynyt: 19.7.2006 19:31
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja makevee »

Tarkoititko karitapani fimpparia eli finnfoamia? Sillä kyllä siihen stryroksiin kosteus menee ihan heittämällä.
Vw T5
Avatar
lukkari
Viestit: 195
Liittynyt: 15.3.2006 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja lukkari »

Ilmeisesti ainakaan sellaiset styroxit eivät ime kosteutta, joita käytetään esim. ponttooneissa.
makevee
Viestit: 397
Liittynyt: 19.7.2006 19:31
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja makevee »

totta.
Vw T5
Avatar
KARITAPANI
Viestit: 5
Liittynyt: 2.2.2010 20:35
Paikkakunta: Viekijärvi,Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja KARITAPANI »

Ihan tavallista styroxia tarkoitin, kun eihän tuolla seinässä nyt ihan vedenpaisumus olosuhteet pitäisi olla normaalisti.
Mutta on se kondensiovesi kyllä muodostumassa mitä kummallisimpiin paikkoihin.
Transporter 2.4D vm.-95 pitkä umpimalli.
makevee
Viestit: 397
Liittynyt: 19.7.2006 19:31
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja makevee »

Niin juuri tuota ajoin takaa, että vesi tod.näk. kondensoituu varmaan ajan myötä ikävästi sinne styroksiin.
Vw T5
Blue_vw
Viestit: 35
Liittynyt: 26.9.2009 17:36
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Blue_vw »

Alkuperäisten pahvien sisäpuolella on lumppuvilla muovikelmun sisällä. Periaatteessa samalla systeemillä, mutta hieman paksummalla aineella voisi vaimentaa, ottaen huomioon avautuvan ikkunan. Itse sivelin joku kesä sitten Caravellen ovipelteihin reilusti katepalia, ainakin oven sulkeutumisääneen tuolla on selkeä vaikutus. Kovin paljoa se ei esim. tieääniä vaimenna, siihen sopisi tuo lumppuvilla.
Itse juuri etuoviin laitoin tuolla tyylillä lisäeristystä, sen verran paksusti että ikkuna juuri mahtuu aukeamaan vielä. Villa oli sellainen jossa oven puolella oli kumi/bitumin tyylinen pinta, sitten villaa ja näkyviin jäävä puoli muovikelmua. Vähän vielä lisämuovia laitoin palojen päätyyn että ei vettä pitäisi imeä.

Todella selkeä vaikutus oven sulkeutumisääneen, enää ei ole sellainen peltinen rämähdys. Nyt vaan pitäisi alkaa ovien/ikkunoiden tiivisteet vaihtamaan kun sieltä suhisee häiritsevän paljon selkeämmin kuin aiemmin. :D
T4 2.4d -92 matkailuauto & Golf II 16v GTi
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

Blue_vw kirjoitti:
Itse juuri etuoviin laitoin tuolla tyylillä lisäeristystä, sen verran paksusti että ikkuna juuri mahtuu aukeamaan vielä. Villa oli sellainen jossa oven puolella oli kumi/bitumin tyylinen pinta, sitten villaa ja näkyviin jäävä puoli muovikelmua. Vähän vielä lisämuovia laitoin palojen päätyyn että ei vettä pitäisi imeä.

Todella selkeä vaikutus oven sulkeutumisääneen, enää ei ole sellainen peltinen rämähdys. Nyt vaan pitäisi alkaa ovien/ikkunoiden tiivisteet vaihtamaan kun sieltä suhisee häiritsevän paljon selkeämmin kuin aiemmin. :D
Mistä hait materiaalit?
T4 `99
Blue_vw
Viestit: 35
Liittynyt: 26.9.2009 17:36
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Blue_vw »

Mistä hait materiaalit?
Biltemasta
T4 2.4d -92 matkailuauto & Golf II 16v GTi
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

Hommat etenee. Viikonloppuna tuli hankittua kuskin penkki vanhan sämpylän tilalle. Hieman oli istuttamista ja sovittamista mutta hyvin onnistui loppujen lopuksi. Samalla tuli tarkistettua hankitun hupiakun penkin alle mahtuminen. Uuden penkin myötä tilaa on reippaasti enemmän, vaikka istuinkorkeus on sama. Nyt jostain vielä kyynärtuki. Vaihdekepin jatkokin on tullut tehtyä jo aikoja sitten, en vaan ole ehtinyt kuvaa näppäämään. Ensin tuli testattua taivutettuja jatkoja ja eri pituuksia, loppujen lopuksi päädyin sorvaamaan suoran jatkon terästangosta, n. 70mm korotus. Vaihdetankoa itsessään taivutan kuskiin päin ja taaksepäin jossain vaiheessa. Saa keskellä istuva vähän enemmän tilaa koivelle, eikä kuskin tarvi kurotella 5. vaihteelle lykkiessä. Jatkon myötä kepin liikerata tietysti kasvoi mutta sen pitäisi korjaantua vivustoa muokkaamalla...

Kabiinin kattoverhoilun purkasin pois ja yhden reiän hitsasin umpeen, lienee vilkun tms. vanha asennusreikä. Pintapuoli tarvii hieman pakkelia ja pintamaalia korin värisenä. Tuulilasin kulma oli vuotanut, paikallistin vuodon ja lasiliimalla paikkasin. Kattoverhoilu on uuden pinnan tarpeessa ja nyt on hakusessa verhoilukangasta, joku räikeä ja erilainen vois piristää... :) Kattopeltiin tulee bitumia ja villa eristeeksi sen perään. Lisäilen kuvia tähän jahka vain saan oman koneeni takaisin lainasta.
T4 `99
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

Luvattuja kuvia muutama:

Kuskin penkki koko komeudessaan. Väliseinästä vaan leikattava pala pois että saa selkänojan hyvään kulmaan.

Kuva

Kysymys: Mistä autosta peräisin? :)

Vaihdevustoa, vanhat superpallot oli suht kuluneet. http://www.redsdesign.net/transporter/v ... 0helat.jpg Pienemmän superpallojen vastakappale, uusi hela paikallaan. http://www.redsdesign.net/transporter/v ... 20hela.jpg Yksi kuva vaihdevälin lyhennyksestä, kuvassa ulompana aikaisempi kiinnityspiste, ja sisemmällä uusi paikka. http://www.redsdesign.net/transporter/lyhennys.jpg Hieman miedompi lyhennys passaa mikäli ei aio laittaa vaihdekepin jatketta. Normimittaisella staagilla oli meinaan suht "kisaset" vaihdevälit. Nyt aika sopiva, vaihdetankoa pitää vielä taivuttaa hitusen jotta kurottelu loppuu. Koko roska kasattuna, menossa takaisin autoon. http://www.redsdesign.net/transporter/v ... asassa.jpg

Kuvat kepin jatkeesta hukassa, pitää yrittää löytää ne jostakin. Kattoverhoilu saapui, ei pitäisi tulla samanlaista vastaan ihan heti. Seuraavia projekteja tuleva jakopään remontti ja ohjaamon äänieristyksen ja verhoilun kasaus. Pääsiäisenä ennen pitkälle matkalle lähtöä tarkistelin nesteitä ja öljyjä ja huomasin laturin remmin hiukan kaventuneen, yksi kuudesta urasta oli rispaantunut pois... Kauhusta jäykkänä varasin samantien ajan hihnan vaihtoon kun olin lukenut hihnan katkeamisesta foorumilta. Uuden remmin kanssa sitten uskalsi ajaa kotio.
Ärsyttävää siinä mielessä että kotona oli odottamassa kaikki uudet hihnat jakopään remonttia varten. Hihna oli hinkkautunut jakopään alakoppaa vasten, syypää pakko olla aiemmin tehty dieselhuolto, itse en ole jakopään koteloon kajonnut. Koteloa taivutettiin vähän jottei hankaa enää. Jakorempassa täytyy tarkistaa vielä.
T4 `99
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

Huh. Jakoremppa takana. Onneksi oli tekijämies vääntämässä, itse vaan haki työkaluja käskystä. Samalla itse otin alipainepumpun pöydälle. Kansi oli vuotanut ja ruostunut, putsaus, reunan hionta ja silikonin kanssa uudestaan kiinni. Toivottavasti loppuu öljyn tihkuminen. Jakorempan yhteydessä paljastui toinenkin öljyvuoto, öljypumpun laipan pultit vähän löystyneet, kiristyksellä selviää ainakin toistaiseksi. Tankkiin meni Forte diesel-conditioner, saas nähdä ja kuulla vaikuttaako.

Egr pitäis tulpata, iski laiskuus enkä jaksais itse työstää tulppauslätkiä. Onko jollakulla valmiina myytäviä tai tietoa mistä niitä saa? Rosteri/haponkestävä mieluusti. 2kpl
T4 `99
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

Egr tuli sitten tulpattua. Ei ollut toiminnassa ollut pitkiin aikoihin mutta tulppasin silti. Hiukan ahtoja nostin, nyt 0,9. Jakoremontin myötä pumpun ajoitus ehkä hiukan liikaa aikaisella, aika terävä käynti on. Kellä ois tietoa, kokemusta ja taitoa säätää pumpun ajoitus absolut oikeaan? Uudet kesäkumitkin on alla, Toyo Proxxes T1R 225/45/18, samalla vähän fiksailin vanteita kuntoon. Sitten muutama kuva:

Kuva

Kattoverhoilu valmistui, ei ihan täydellinen mutta ok. Peltiin vedin bitumin ja 20mm vaahtomuovieristeen.

Kuva

Vaihdekepin jatke, pitää vielä taivuttaa läheltä lattiaa.

Kuva

Vihonviimein löytyi umpiovi järkevään hintaan, ja vieläpä suht ehjä ja ruosteeton. Pari pientä lommoa oikaisin ja ruosteet pois. Maalaushomma alkuun tällä viikolla.

Kuva
Kuva

Ebay hankintoja, pari kappaletta kuppitelineitä. Oviin ajattelin ruuvailla.

p.s. Kuskin penkki on r-33 v-spec:istä nyppäisty hanttarin penkki.
T4 `99
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

Maalaushommat etenee...pellit sai 2-K epoksia pohjamaaliksi.

http://www.redsdesign.net/transporter/l ... epoksi.jpg

http://www.redsdesign.net/transporter/m ... hiottu.jpg

Kuva

Ensimmäistä kertaa elämässäni kittasin auton peltejä, ei mitään hauskaa hommaa tosiaankaan. Maalareille ja pohjien tekijöille hatunnosto. Maskipelti ei ihan täydellinen, oven lommot onnistui paremmin. Riittävä taso käyttövehkeelle...
T4 `99
Avatar
lukkari
Viestit: 195
Liittynyt: 15.3.2006 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja lukkari »

Tuo on sikäli palkitsevaa hommaa, että työn jäljen näkee melko välittömästi. Omasta Multivanista tasoittelin juuri takapuskurin lommot, maalasin takaluukun täytepalan ja luukun yläpuolisen spoilerin -viimeistään pohjamaali keroo, onko kittauksessa oikaistu.
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

Syöttöpumpun ajoitus on nyt tehtaan arvoissa ja eron kuulee kilometrin päähän. Vaikutti koneen käyntiääneen huomattavasti. Muutenkin on hiukan miellyttävämpi ajaa. Metallinen ääni katosi miltei kokonaan, oli ilmeisesti liikaa aikaisella. Tekniikan taas toimiessa oli motivaatiota saattaa loppuun aloitettu maalaushomma. Aiemmin epoksilla pohjamaalatut pellit hioin veden kanssa ja sitten vedettiin pintaan auton väriin sävytetty 2-k PU - raskaan kaluston maali.

http://www.redsdesign.net/transporter/l ... maali3.jpg

http://www.redsdesign.net/transporter/l ... maali4.jpg

http://www.redsdesign.net/transporter/m ... amaali.jpg

http://www.redsdesign.net/transporter/m ... maali2.jpg

Mukitelineet löysi paikkansa oviverhoilusta, avauskahvan vierestä. Nyt kelpaa sumppia ryystää sekä kuskin että apukuskin...
T4 `99
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

Hehehe omituisia asioita tapahtuu tämän auton kanssa. Yhtenä helteisenä aamuna kuuntelin että jostain kuuluu dumpin suhahtelu, kurkin peileistä että joko kohta evo tai sti tulee ohi, muttei ketään näkynyt. Pian tajusin että omien vaihtojen tahdissa kuului suhahtelu. Ihmetystä pullollaan poimin kaverin kyytiin ja sitä kahdestaan kuunneltiin ja ihmeteltiin lisää. Auto kulki täysin normaalisti. Hiukan jo hävetti ajaa, tuolla kun saa koko ajan hämmentää kaupungissa. Asian unohdin päiväksi ja seuraavana arkena päätin tutkia asiaa. Nopeasti vika selvisikin, putki poikki katin jälkeen... :D Katissa kun ei ole mitään sisällä niin tusahdukset tuli suoraan hanttarin oven kohdalta. "Vika" korjautui mikkiliimalla.

Maalausprojektikin nytkähti eteenpäin, kaveri maalasi peilien kuoret ja uudet puskimet korin väriin. Tällä kertaa sävykin vaikuttaisi oikealta, vag 902. Aiemmin automaalikaupasta haettu sävy jolla maskipelti ja liukuovi on vedetty ei ole likimainkaan oikea sävy...vaikka sama vag 902 lukee purkissa. Ylitervaus jää tulevaisuuteen, yritän ottaa kuvaa jahka ehdin laittaa uudet puskimet kiinni. Uusi tuulilasi odottelee asennusta myös.
T4 `99
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

Miltei 8000km ajettu viimeisestä viestistä, kiirettä siis pitänyt. Saksanmaalle portteri poiki luonnollisesti, summereiden ja vilkkuvien valojen saattelemana. Missään vaiheessa ei tietenkään tajunnut että ongelmana voisi vain olla laturi. Noh, VW huolto vaihtoi tilalle kullasta tehdyn laturin, reipas 800e töineen. Tilalla ollut vuokravito sai sitten osansa rahanmenon aiheuttamasta raivosta...tuloksena ratamaksu Sveitsin moottoritieltä. Autoon ilmaantui kiihtyvä jäähdytysnesteen häviäminen, joka väheni jos lämmityslaitteen käänsi kylmälle. Vuotoa en ole löytänyt vielä, ja samaan syssyyn alkoi valkean savun pukkaus tyhjäkäynnillä. Savutus onkin lisääntynyt reippaasti. Onkohan nyt vesi löytänyt palotilaan tiensä vai onko muita arvioita? Yksi mahdollisuus tietysti on pumpun pohjaennakko... tyhjäkäynnillä tupruttaa niin että takana olevat katoaa näkyvistä. :) Muuten kyllä toimii normaalisti, kulkua, vetoa ja ahtoja normaalisti. Käynnistys joskus hankalaa, ihan niinkuin kävisi kolmella. Hehkujen sulakkeet pitäis olla ehjiä ja hehkutkin puoli vuotta vanhat. Suutinvika?
T4 `99
vorkkari
Viestit: 10
Liittynyt: 8.10.2010 9:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja vorkkari »

Kyllä mä epäilisin kannentiivistettä :cry:
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

vorkkari kirjoitti:Kyllä mä epäilisin kannentiivistettä :cry:
Eilen pumpun pohjaennakkoa hieman säädin ja vaikutti siltä että savutus väheni? Kannentiiviste tietysti kummittelee mielessä, täytyy ruveta seuraavaksi tutkimaan onko lämppärin kenno ja letkut ehjiä. Veden katoaminen tosiaan vähenee huomattavasti jos lämppärin hana on kiinni...
T4 `99
temee
Viestit: 3
Liittynyt: 10.5.2009 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja temee »

reds kirjoitti:Vuotoa en ole löytänyt vielä, ja samaan syssyyn alkoi valkean savun pukkaus tyhjäkäynnillä. Savutus onkin lisääntynyt reippaasti. Onkohan nyt vesi löytänyt palotilaan tiensä vai onko muita arvioita? Yksi mahdollisuus tietysti on pumpun pohjaennakko... tyhjäkäynnillä tupruttaa niin että takana olevat katoaa näkyvistä. :) Muuten kyllä toimii normaalisti, kulkua, vetoa ja ahtoja normaalisti. Käynnistys joskus hankalaa, ihan niinkuin kävisi kolmella. Hehkujen sulakkeet pitäis olla ehjiä ja hehkutkin puoli vuotta vanhat. Suutinvika?
Mulla on termarin vaihdon jälkeen pudonnut nesteen pinta paisuntasäiliössä noin sentin. Rempasta aikaa ~3kk ja kilometrejä tullut n. 2500.
Samanlaisia "oireita" täälläkin, kaikki toimii, ei syö öljyä ja vetoja on, pakkasilla valkosavua tuprauttelee reilusti. Syöttöjen noston myötä savutus kasvoi kanssa. Oon päätellyt että vois ajoituksesta johtua. Ajattelin jakopäärempan yhteydessä vetää ennakon sinne 1mm tienoille, katsoo sitten miten vaikuttaa. Jollei rupea vähenemään niin sitten vasta suuttimiin käsiksi ja viimeisimpänä sit kansi syyniin.

Ja auto on siis 1.9TD T4 täälläkin.
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

temee kirjoitti:
reds kirjoitti:Vuotoa en ole löytänyt vielä, ja samaan syssyyn alkoi valkean savun pukkaus tyhjäkäynnillä. Savutus onkin lisääntynyt reippaasti. Onkohan nyt vesi löytänyt palotilaan tiensä vai onko muita arvioita? Yksi mahdollisuus tietysti on pumpun pohjaennakko... tyhjäkäynnillä tupruttaa niin että takana olevat katoaa näkyvistä. :) Muuten kyllä toimii normaalisti, kulkua, vetoa ja ahtoja normaalisti. Käynnistys joskus hankalaa, ihan niinkuin kävisi kolmella. Hehkujen sulakkeet pitäis olla ehjiä ja hehkutkin puoli vuotta vanhat. Suutinvika?
Mulla on termarin vaihdon jälkeen pudonnut nesteen pinta paisuntasäiliössä noin sentin. Rempasta aikaa ~3kk ja kilometrejä tullut n. 2500.
Samanlaisia "oireita" täälläkin, kaikki toimii, ei syö öljyä ja vetoja on, pakkasilla valkosavua tuprauttelee reilusti. Syöttöjen noston myötä savutus kasvoi kanssa. Oon päätellyt että vois ajoituksesta johtua. Ajattelin jakopäärempan yhteydessä vetää ennakon sinne 1mm tienoille, katsoo sitten miten vaikuttaa. Jollei rupea vähenemään niin sitten vasta suuttimiin käsiksi ja viimeisimpänä sit kansi syyniin.

Ja auto on siis 1.9TD T4 täälläkin.
Veden katoaminen ennen joulua paheni, eikä löytynyt vuotoa, ennenkuin nyt aatonaattona, tietysti -30 pakkasella.
Kuin ihmeen kaupalla perille asti päästiin ~470km ajon jälkeen. Mökin pihalla sitten höyrysi pellin alla. Pakkasen vähän hellitettyä keula huoltoasentoon ja saman tien löytyi vika. Öljynlauhduttimeen menevässä vesiletkussa 6mm pitkä pitkittäinen halkeama. Pätkä putkea pois ja uusi klemmari tilalle. Nesteet sisään ja kovaa ajoa :D. Täytyy tarkkailla nyt nesteen pintaa, mutta ei ainakaan lisäämään joutunut paluumatkan aikana...
T4 `99
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

300tkm rikki, itse ajettuna viimeiset 100tkm. Nestevuotokin selvisi, 3. pytyn palotilaan pääsi nesteet. Kansi siis sisältä halki.
Muutenkin klassisesti venttiilien välistä halki niinkuin nämä yleensäkin.
Ei kun uutta kantta hiluineen tilalle ja matka jatkuu. Kiertovesipumppu vielä tihkuttaa, vinkkejä mistä saisi uuden vai onko mentävä marmorilta kyselemään? Turbokin olisi aika huoltaa, uusi vaan maksaa sen verran vähän että se kai olisi oikea vaihtoehto. Onko tuohon koneeseen mitään parempaa bolt-on hyrrää olemassa?

Kuvissa olevat kesävanteet on muuten myynnissä. Suorat ja ehjät, 18x8, kanttari-ihottumaa on paikoitellen. Takana muutama tuhat ajetut halpiskumit 225/50 edessä täysin entiset Toyot. 400e koko paketti. Privalla voi kysellä. ET47 eli juuri oikea 8" vanteille.
T4 `99
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja reds »

vannehaku.fi

Nyt kaupan. Jos modet eri mieltä niin siirretään myydään-osioon?
T4 `99
Avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Viestit: 2582
Liittynyt: 18.1.2005 23:45
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

^Jep, myydään osio on tuossa hieman alempana ;)
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: T4 1,9TD Raksapakusta harrastevälinepakuksi

Viesti Kirjoittaja reds »

Pari kiperää kysymystä:

Käykö T4 ei-egr-version kaasuvaijeri suoraan kikottimeen jossa semmoinen on vakiona paikallaan? Ei mitään mutuja vaan faktaa, onko joku vaihtanut?

Kokemuksia käsisäätöisestä kytkinvaijerista? Kiinnostaisi kokeilla tuon automaattisäätöisen tilalle...
T4 `99
vaelly
Viestit: 17
Liittynyt: 25.2.2012 11:50
Paikkakunta: Pori

Re: T4 1,9TD Raksapakusta harrastevälinepakuksi

Viesti Kirjoittaja vaelly »

Moro Reds !
Onko mitään uutta kuvamateriaalia, missä mennään? :P
Volkswagen Transporter T4 1.9TD -99 170tkm

Ex-autoja on yli 50 joten niitä ei kannata alkaa luettelemaan ;-)
reds
Viestit: 85
Liittynyt: 18.4.2008 7:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: T4 1,9TD Raksapakusta harrastevälinepakuksi

Viesti Kirjoittaja reds »

No eipä kyllä ole, ainakaan mitään mainitsemisen arvoista. Ruoste raiskaa ja kolhut lisääntyy...kovalla ajolla ja käytöllä joka päivä. Välijäähdytin pitäis asennella talven iloksi. Alla pyörii 16" pellit kesäkumeilla. Tänä kesänä tosin autossa tuli yövyttyä useaan kertaan reissun päällä.
T4 `99
Vastaa Viestiin