Nokka-akseli ja huollot

Kaikki tekniikkaan liittyvä
chesterfield
Viestit: 3
Liittynyt: 3.11.2008 21:30

Nokka-akseli ja huollot

Viesti Kirjoittaja chesterfield »

Hei vaan foorumilaiset, minusta tuli tänään vw golf variant 1.6 16v -02 onnellinen omistaja.

Vaiko sittenkään niin onnellinen? Autollani on ajettu 88000km, eikä huoltohistoriassa ole merkintöjä jakopään-, nokka-akselin tahi hammashihnan vaihdoista, tms. Onkohan tässä nyt heti edessä huolto ja isommat rempat. Minkälainen vaihtoväli tuolla nokka-akselin hihnalla on? Huoltohistorian mukaan auto on huollettu seuraavasti:

26000 LongLife-huolto
52000 LongLife-huolto
80000 Öljynvaihto +aika/km-perusteinen huolto

Toinen kysymykseni liittyy kaiketi alipainejärjestelmään..? Moottoritilasta kuuluu tyhjäkäynnillä kova nakuttava ääni, kurkkaamalla huomasin sen kuuluvan moottoritilan vasemmasta sivusta. Kauppiaan mukaan sisään asti kuuluva nakuttava ääni on normaali, ja kuuluu alipainejärjestelmään... eli, oliko myyjän omat paineet kohdillaan näin kertoessaan?

Kiitos teille, jotka jaksatte auttaa!
Avatar
DJDH
Viestit: 1796
Liittynyt: 31.7.2006 21:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DJDH »

Jakopäänremontti kannattaa yleensä tehdä 90tkm paikkeilla. Se on halvempi tehdä ajoissa, koska ko. moottori ei ole vapaasti pyörivä. Jakopäänremontissa vaihdetaan normijuttujen lisäksi mm. hihnat, rullat, ohjurit, vesipumppu ja jäähdytysneste. VW:n ohjehinta oli koko huollolle joskus n. 1100€, mutta tehdään niitä edukkaamminkin.

Naputus on ns. EVAP venttiili ja ääni on aivan normaali. Se kuuluu kun moottori on hieman lämmennyt.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Avatar
Nixu
Viestit: 399
Liittynyt: 4.10.2007 10:32
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Nixu »

DJDH kirjoitti:Jakopäänremontti kannattaa yleensä tehdä 90tkm paikkeilla. Se on halvempi tehdä ajoissa, koska ko. moottori ei ole vapaasti pyörivä. Jakopäänremontissa vaihdetaan normijuttujen lisäksi mm. hihnat, rullat, ohjurit, vesipumppu ja jäähdytysneste. VW:n ohjehinta oli koko huollolle joskus n. 1100€, mutta tehdään niitä edukkaamminkin.

Naputus on ns. EVAP venttiili ja ääni on aivan normaali. Se kuuluu kun moottori on hieman lämmennyt.
Jakopää olisi pitänyt huoltaa jo 60tkm kohdilla !! Itellä entisen golfin kanssa olin kans sormi suussa,että koska se pitää tehdä,mutta siellä ohjekirjassa lukee,että vaihdettava 60 tkm.
Normaalisti se väli on 90tkm,näin luulin itsekin,mutta jostain syystä golfeissa 60tkm.ainakin se eka vaihto !?!

Vw:n hinnat nyt kannattaa unohtaa,jos on noin kallista!
Mulla maksoi jakopää merkkivaltuutetussa korjaamossa n. 300e koko huolto :wink:
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
chesterfield
Viestit: 3
Liittynyt: 3.11.2008 21:30

Viesti Kirjoittaja chesterfield »

Niinpä... Huoltokirjan yhteydessä on LongLife -paperilirpake, johon siihenkään ei ole hihnan vaihtoa merkitty... Toisaalta se taitaa olla tuon ekan LongLife -huollon lappunen, joten ei ole ollut silloin ajankohtainenkaan. Ei kai tässä auta, kuin ryhtyä soittelemaan entiselle omistajalle.
Avatar
Jouni
Viestit: 155
Liittynyt: 6.4.2004 9:40
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Vaihtoväli riippuu moottorityypistä ja oikean tiedon löytää siitä huoltokirjasta. -03 1,6 16v BCB:ssä vaihtoväli huoltokirjan mukaan 180 tkm, jonka suomen vw:n huolto muuttanut 90tkm. Ensimmäinen tarkastus (ei vaihto) hammashihnan kunnosta tulisi tehdä 60 tkm:n kohdalla ja sen jälkeen joka huollon yhteydessä.
Golf Variant 2003 1,6 16v BCB
New Beetle Cabriolet 2008 1,8T AWU
Avatar
DJDH
Viestit: 1796
Liittynyt: 31.7.2006 21:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DJDH »

Ekoissa pumpparidieseleissä, AJM nyt ainakin, oli muistaakseeni eka jakopään huolto 60tkm, sittemmin 90tkm.

Pikkulohko 16V koneet longlife ohjelmalla mahdollistavat jakopään huoltoväliksi 180tkm, mutta en kyllä itse niin pitkälle ajaisi. 180tkm huoltovälissä avainasemassa on kuitenkin ne tarkastukset. Jos näyttää pahalta, niin vaihtoon vaan. Tuskin kovinkaan moni on Suomen oloissa niin pitkään vaihtoväliin päässyt.

Omassa eka vaihtoväli on ollut 90tkm ja toinen vähän reilu 60tkm. Lyhyemmän vaihtovälin syy vesipumppu. Kaverilla eka oli 120tkm, jolloin myöskin vesipumppu laukesi. Jos vesipumppu ei laukea, hajoaa ne muoviset rullat. Eli kyllä se kannattaa vaihtaa siinä 90tkm paikkeilla ja tarkastaa säännöllisesti. Itsekin huomasin vesipumpun vasta kun hihna lauloi ja vedet valui tallin lattialle. Siinä vaiheessa puolet hihnasta oli mössönä vesipumpun ja pohjamuovien päällä.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Avatar
juhis
Viestit: 19
Liittynyt: 21.7.2008 12:29

Viesti Kirjoittaja juhis »

Muiden kokemuksista viisastuneena itse vaihdatin varmuuden varalta jakohihnan + vesipumpun äskettäin 90 tkm kohdalla (Golf '03 2.0). Hinnaksi tuli n. 400 e merkkivaltuutetussa korjaamossa. Oli aiemmin LL käytössä, vaihdoin samalla sen kiinteään huoltoväliin, kun ajoa tulee sen verran vähän (n 12 tkm vuodessa). Viime huolto oli tehty n. 2 v ja 30 tkm sitten.
Uskon, että ainakin 6-7 sen vuotta ajelisi taas huoletta hihnan osalta, tosin 5 v taitaa olla suositusikä sille.
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Joo, on niitä jakohihnan kiristinrullia hajoillut jo reilussa 30tkm. Just vaihdoin jakopäähilppeet yhteen autoon mistä oli ihan kaikki menossa paskaksi. Alakiristinrulla oli halki, se isohko välirulla oli halki ja myös se pikkuhihnan kiristinrulla oli halki.
Melko tuurilla oli sekin seilannut. Ja tosiaan vesipumput hajoilee helposti.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
chesterfield
Viestit: 3
Liittynyt: 3.11.2008 21:30

Viesti Kirjoittaja chesterfield »

Hiphei!

Kiitos kaikille! Olin liikkeeseen vielä yhteydessä, ja koska hihnan vaihdosta ei löytynyt tietoa, lupasivat he hoitaa vaihtotyön ja tarvittaessa myös vesipumpun vaihdon reilulla parilla sadalla eurolla. Mukava saada tuo asia nyt pois huolettamasta.
Vastaa Viestiin