volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Kyselisin kuinka tuo tdi kone kestää. itsellä nyt mittarissa 344tkm. Nyt pajalla huollossa vaihdetaan jakohihna, kiristimet ja vesipumppu. Pääsiskö tuolla 800tkm
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Noita 1.9TDI koneita on rapiat kolmekymmentä erilaista. Anna moottorikoodi niin pystyy vastaamaan vähän tarkemmin.
Yleisesti nuo aivan vanhimmat jakajapumpulliset kyllä kestää 500-600tkm asti vakiokomponentein jos huoltohistoria on normaali. Uudemmat PD-koneet voivat syödä nokka-akselinsa vaihtokuntoon jo alta 300k.
Yleisesti nuo aivan vanhimmat jakajapumpulliset kyllä kestää 500-600tkm asti vakiokomponentein jos huoltohistoria on normaali. Uudemmat PD-koneet voivat syödä nokka-akselinsa vaihtokuntoon jo alta 300k.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Kysyisin myös sellaista, että mikähän öljy tolle tdi koneelle on hyvä. Yritin ostaa valvolinea, niin motonetin myyjä sanoi että se ei oo hyvää tolle koneelle, että mobilin 3000 5w40w on kuulemma hyvää, kun täyttää suositukset. Ostin sitten sitä, vai onko sillä merkitystä mitä öljyä tonne tunkee?
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Kylläpä sillä vaan on merkitystä. Se ei oo suositus vaan luokitus jonka moottori vaatii kestääkseen.
Ainakin pumppari koneet on tarkkoja siitä millä luokituksella olevia öljyjä käytetään.
Ainakin pumppari koneet on tarkkoja siitä millä luokituksella olevia öljyjä käytetään.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
No kai toi mobilin 3000 on sopivaa
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Mobil Super 3000 X1 -öljyllä on seuraavien valmistajien hyväksynnät: VW 502 00 / 505 00
Kerro nyt se moottorikoodi vielä. Tuo öljy ei sovi pumppusuutinkoneisiin, vain pelkästään vanhempiin jakajapumpullisiin.
Kerro nyt se moottorikoodi vielä. Tuo öljy ei sovi pumppusuutinkoneisiin, vain pelkästään vanhempiin jakajapumpullisiin.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Lue ohjekirjaa, se ei ole siellä koristeena!
Passat variant 1.9tdi 4motion highline ja Bora Variant 1.9tdi tiptronic highline, VCDS@turku
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
AHU eli eikös ole jakajapumpullinen elektronisesti ohjattu TDI-kone.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
AHUun passaa nuo öljyt kyllä. Ahtimessa ei ole jumittavia VNT-siipiä eli ei pitäisi siitäkään koitua ongelmia. Nokka-akselistakaan ei tarvi murehtia.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Ai miten niin nokka-akselista ei tarvitse murehtia?
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Kyseessä on jakajapumpullinen kone, eli nokka-akseli ei osallistu polttoaineen syöttöön millään tavalla. PD-koneissa akselin nokat koskettavat fyysisesti suutinyksikköjä, joka aiheuttaa selkeää mekaanista kulumista nokkiin.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Pakko sanoa, että on vittumainen vaihtaa jakohihna tuohon autoon. Joutui purkaa koko etupään. Puskurin ja umpioiden väleistä pääs käsiksi puskureiden pultteihin, kun pulttien päät mihin tulee avain kiinni, oli puskurin sisällä .
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Ensimmäistä kertaa tehdessä vaikuttaa kyllä melkoiselta savotalta. Veditkö törmäyspuskurin pois ja jäähdyttimenkin kokonaan irti? Sen keulan saa huoltoasentoon puolessa tunnissa, kannattaa ostaa alfamerin kirja jossa selostettu tuo toimenpide.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
okei no vedin koko puskurin pois
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Mites AVB koneen kestävyys? mulla vm. 2003, 305tkm mittarissa ja tietääkseni alkuperäinen kytkin, turbo jne.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Niin ja mietin millanen ton ahu koneen kulutus on ite ajoin 35l 600km tasan ni piti tankille mennä ja äkkiä
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Omalla AHU koneisella toledolla taisin ajella kaupunkiajoa tankillisella (55L?) noin 700-800km. Passatti painaa kuitenkin useamman sata kiloa enenmmän. (toledo oli muistaakseni 1150kg)
Kesäpirssi GIV -05 ATD
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Toisella foorumilla oli harrastepelinä avb passatti jolla mittarissa päälle 600k ja kaikki voimantuottoon/siirtoon liittyvä kuulemma alkuperäistä.sahti kirjoitti:Mites AVB koneen kestävyys? mulla vm. 2003, 305tkm mittarissa ja tietääkseni alkuperäinen kytkin, turbo jne.
Oma sedan-AHU-passatti meni pienimmillään 4.3 litraan pitkässä matkassa 80km/h ajellessa. 30km maantiepätkiä ajellessa sitten 5.4 luokkaa.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Oletteko minkälaisia kilometrimääriä päästelleet PD AVF-koneisella Passatilla? Minkälaisia remontteja on tarvinnut tehdä isommilla kilometreillä moottoriin tai voimansiirtoon? Ilmeisesti PD-koneen kannen sisuskalut ja turbo eivät oikein tykkää pitkistä öljynvaihtoväleistä, vaikka huolto-ohjelmassa olisikin longlife-välit? Mikähän olisi järkevin öljy hinta/laatusuhteeltaan tuohon koneeseen jos 10 tkm välein vaihtaa?
Viimeksi muokannut harrir, 7.1.2014 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
harrir kirjoitti:Mikähän olisi järkevin öljy hinta/laatusuhteeltaan tuohon koneeseen jos 10 tkm välein vaihtaa?
Luokitukset löytyy ja ei ainakaan minulla ole ollut ongelmia 80tkm aikana.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Tuttua tavaraa aikaisempien autojeni kanssa tuo Diamon Diesel. Patongin HDi koneessa tuntui mekaaninen kalkatus kasvavan kun Diamond Dieselillä oli ajettu yli 15 tkm, tai ainakin se hiljeni aina selvästi kun öljyt vaihtoi uusiin. Paljonkos autollasi on ajettu ja onko se pumppusuutinkoneella?Zeussii kirjoitti:Luokitukset löytyy ja ei ainakaan minulla ole ollut ongelmia 80tkm aikana.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
242tkm ja 10tkm välein vaihdettu öljyt 165tkm lähtien, kun minulla ollut auto. Ja tosiaan tää on PD 96Kw AVF.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
376tkm -02 AVF:llä ja kaikki alkuperäistä. 330tkm asti ajeltu LL-välillä Castrolin öljyillä, hankinnan jälkeen minä siirryin Diamond Dieseliin ja 12k vaihtoihin.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Samaa Teboilin DD:tä menee meijän perheessä viiteen autoon. 3c passat, 3bg passat, IV golf, Audi A6 ja ooppeli vivaroon. Mitään ongelmia ei oo ollu.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Sitten sellainen kysymys, kun isä puoli väittää, kun tässä passatissa on turbo, että kuulemma pitäs pitkän ajon jälkeen odottaa ennen sammuttamista minuutti, ja pienen ajon jälkeen 20sec. Pitääköhän paikkaansa sano että turbo, ja kansi saattaa mennä, jos heti samuttaa ??.
- Pasi Häkli
- Viestit: 5784
- Liittynyt: 13.7.2006 17:50
- Paikkakunta: Ulvila
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Normiajossa niinsanottua jälkikäyntiä ei tarvita, sitten on asia eri jos vedät vaikka moottoriradalla kilpaa sen autos kanssa ja turbo hehkuu punaisena niin silloin on suositeltavaa antaa käydä paikoillaan kunnes paikat vähän viilenee.
Tämäkin on vähän sellanen mielipidekysymys..
Tämäkin on vähän sellanen mielipidekysymys..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Oon mä kuitekin joka ajon jälkee odotellut pidemmän ajon jälkee 1 min, ja pikku ajon jälkee 20sec. Kun oon kuullu et tos ahu koneessa menee turboja, ja kansia rikki.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Tarviiko turboa huoltaa mitenkään missään vaiheessa itellä nyt mittarissa 340tkm.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Käytännössä ei. Sillä rahalla mikä menisi sen nykyisen ahtimen täydelliseen huoltoon/kunnostukseen, pystyy jo melkein ostamaan isomman viriturbon.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Tuli tuossa mieleen, että mulla oli juurikin kyseistä öljyä laitettu autoon, kun sen ostin. Onko tuosta jotain haittaa? Nyt on käytössä Valvoline XL-III 5w-30. Moottorina aiemmin tässä ketjussa mainitsemani AVB, eli juurikin pumppusuutinjärjestelmä...Jultsu kirjoitti:Mobil Super 3000 X1 -öljyllä on seuraavien valmistajien hyväksynnät: VW 502 00 / 505 00
Kerro nyt se moottorikoodi vielä. Tuo öljy ei sovi pumppusuutinkoneisiin, vain pelkästään vanhempiin jakajapumpullisiin.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Mulla on ruisku ei pumppusuutin
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
On siitä varmasti jotain haittaa, mutta kuinka suurta/pientä, sitä ei voi tietää. Oma epäilys on että tuo nokka-akselin voitelu kärsii eniten vääriä öljyjä käytettäessä, joten se on voinut kulua pikkaisen enemmän nyt ennenaikaisesti. Eipä nuo LL-litkut sen parempia kai ole, onko jotain syytä miksi et käytä 15k vaihtoväliä?sahti kirjoitti:Tuli tuossa mieleen, että mulla oli juurikin kyseistä öljyä laitettu autoon, kun sen ostin. Onko tuosta jotain haittaa? Nyt on käytössä Valvoline XL-III 5w-30. Moottorina aiemmin tässä ketjussa mainitsemani AVB, eli juurikin pumppusuutinjärjestelmä...Jultsu kirjoitti:Mobil Super 3000 X1 -öljyllä on seuraavien valmistajien hyväksynnät: VW 502 00 / 505 00
Kerro nyt se moottorikoodi vielä. Tuo öljy ei sovi pumppusuutinkoneisiin, vain pelkästään vanhempiin jakajapumpullisiin.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Niin kyllähän se pumppariki ruisku on...joni84 kirjoitti:Mulla on ruisku ei pumppusuutin
Sulla on jakajapumpullinen ruiskumoottori ja pumppari on pumppusuuttimella varustettu moottori.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Pia kirjoitti:pumppusuuttimilla varustettu moottori.
nusnus
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Eipä ole mitään syytä, tuota valvoline xl-iii:tä ovat huollossa laittaneet, ajattelin kyllä ensi kerralla viedä omat öljyt kun on aika kallista huollon kautta. Enkä ajatellut 30tkm ajella seuraavaan öljynvaihtoon. On tuo ilmeisesti ihan hyvä öljy? Ajattelin kyllä viedä jotain tavallista öljyä, olen kuullut positiivia kokemuksia castrolin edgestä? Tässä ketjussa aiemmin mainittu teboilin DD lienee myös hyvä.Jultsu kirjoitti: On siitä varmasti jotain haittaa, mutta kuinka suurta/pientä, sitä ei voi tietää. Oma epäilys on että tuo nokka-akselin voitelu kärsii eniten vääriä öljyjä käytettäessä, joten se on voinut kulua pikkaisen enemmän nyt ennenaikaisesti. Eipä nuo LL-litkut sen parempia kai ole, onko jotain syytä miksi et käytä 15k vaihtoväliä?
e: Eikös se niin mennyt, että 505.01 pitää täyttää kiinteällä vaihtovälillä ja 506.01 longlife? Eihän silloin tuo castrolin edge käy? Kokeillaan diamond dieseliä seuraavassa öljynvaihdossa siis.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Missä se mobili on sekin käy mobil 3000
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Eikös se tuo 506.00/507.00 ole longlife öljyä PD koneeseen. Esim Mobil ESP formula. Itse tosiaan käytän TB DD:tä ja ei vielä ole 300 tkm longlife moskat koneesta lähteny liikenteeseen kun on n. 3000 km ajettu uusilla öljyillä.
Passat 8b -15 1.4 TSI
Ex: Passat 3C Variant -10 CAYC
Ex: Golf V Variant -08 BKD
Ex: Passat 3BG Variant -02 AVB
Ex: Vectra 2.0 GL -96
Ex: Passat 3C Variant -10 CAYC
Ex: Golf V Variant -08 BKD
Ex: Passat 3BG Variant -02 AVB
Ex: Vectra 2.0 GL -96
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Ai stana!Jultsu kirjoitti:Pia kirjoitti:pumppusuuttimilla varustettu moottori.
nusnus
Anteeksi, neljällä pumppusuuttimElla.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Tuli mieleen, että olisko järkevä juttu seuraavan öljynvaihtohuollon ohessa pyytää tarkamastamaan nokka-akselin ja venttiilinnostajien kunto? Onko miten iso homma ja onko muuta mitä kannattas seurailla?
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Nokan kunto selviää venttiilikopan 8 ruuvia irroittamalla ja kansi pois ottamalla, noin 5 minuutin homma. Tiiviste kannattanee vaihtaa uuteen jos kyseessä alkuperäinen 10 vuotta vanha tiiviste.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Jees, onko venttiilikopan tiivisteen lisäks muita tiivisteitä mitä kannattais vaihtaa? Milläs nimellä ton osan löytää motonetista, Sylinterikannen tiiviste? http://motonet.fi/fi/varaosat/628/autot ... n-tiiviste" onclick="window.open(this.href);return false; <- noita ainakin näkyy olevan 3 erilaista ja kaikissa mainittu AVB
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Mitä mieltä variantclubin raati on näistä uusimmista (2008-2009?) vuosimallien 1,9tdi koneista, eli lähinnä tämä 77kW versio? Onko yhtä luotettavia kun vanhemmat pumpparit, voiko olettaa että tiheällä öljynvaihtovälillä + muut säännölliset huollot ajelee "huoletta" jonnekin 300tkm asti kuten vanhemmilla? Välillä tulee seurailtuja autonmyynti-ilmoituksia vaikka tällä hetkellä ei ole tarvetta omaa vaihtaa.
Otetaan esimerkkinä vaikka tästä 2008 golffi: http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/6258241" onclick="window.open(this.href);return false; minun mielestä tuo hinta 78tkm ajettuun ei kuulosta kovin kalliilta vaikka tuo yksilö onkin mallia karvalakki.
Googlella löysin paljon juttua dpf ongelmista, voisko tuollainen auto + dpf ongelman "hoito" jollain hyvämaineisella pajalla + öljynvaihdot 10-15tkm välein olla pitkäikäsen käyttöauton yhtälö?
Eikö kaksoismassat, turbot, dsg:t, kytkimet jne. ole melkein kaikissa koneissa ns. yhtä helposti hajoavia osia?
Otetaan esimerkkinä vaikka tästä 2008 golffi: http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/6258241" onclick="window.open(this.href);return false; minun mielestä tuo hinta 78tkm ajettuun ei kuulosta kovin kalliilta vaikka tuo yksilö onkin mallia karvalakki.
Googlella löysin paljon juttua dpf ongelmista, voisko tuollainen auto + dpf ongelman "hoito" jollain hyvämaineisella pajalla + öljynvaihdot 10-15tkm välein olla pitkäikäsen käyttöauton yhtälö?
Eikö kaksoismassat, turbot, dsg:t, kytkimet jne. ole melkein kaikissa koneissa ns. yhtä helposti hajoavia osia?
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Ai, mä kun luulin että tää oli vaan V6:n ongelmaJultsu kirjoitti:Noita 1.9TDI koneita on rapiat kolmekymmentä erilaista. Anna moottorikoodi niin pystyy vastaamaan vähän tarkemmin.
Yleisesti nuo aivan vanhimmat jakajapumpulliset kyllä kestää 500-600tkm asti vakiokomponentein jos huoltohistoria on normaali. Uudemmat PD-koneet voivat syödä nokka-akselinsa vaihtokuntoon jo alta 300k.
A6 Allroad TDI quattro 6spd.
EX Golf MkV Variant
EX 3BG 4Motion V6 TDI
EX Bora V5 4Motion
EX 3BG 4Motion
Lada 2104 1700i
http://hlehto.kuvat.fi/
EX Golf MkV Variant
EX 3BG 4Motion V6 TDI
EX Bora V5 4Motion
EX 3BG 4Motion
Lada 2104 1700i
http://hlehto.kuvat.fi/
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
ˆ noissa rivinelosissa tuo ongelma on käytännössä vain poikittain asennetuissa moottoreissa, passateissa nokat eivät yleensä ole tuhoutuneet.
- Pasi Häkli
- Viestit: 5784
- Liittynyt: 13.7.2006 17:50
- Paikkakunta: Ulvila
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Kyllä ne nokat kuluu pitkittäis-moottorisissakin. Ehkä vähän vähemmän, kuin poikittain olevissa mutta kuluu kuitenkin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Kuinkahan paljon ajetussa pasuunassa, se nokka-akseleiden kuluminen alkaa näkyä. Itellä mittarissa nyt 351tkm.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Kyseinen ongelma koski siis vain pumppusuuttimilla olevia moottoreita. AHUssa ei ole huolen päiviä.
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
Miten tuo nyt oikeasti menee, käykö 505.01 luokituksen omaava öljy AVB-moottoriin? Autowikistä katsoin, että 505.01 sopii vanhempiin 115 PD koneisiin eli AJM-moottoriin http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy" onclick="window.open(this.href);return false;.
Huollossa pyysin pistämään 505.01 kiinteän vaihtovälin öljyä mutta tyrmäsivät idean ja laittoivat 506.01 longlifeä luulin että esim. teboilin diamond diesel olisi käypää AVB:lle. Tästä linkistä sain käsityksen että 505.01 kävisi: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=56156" onclick="window.open(this.href);return false;
Noh, samapa tuo laittaa longlife öljyt ja vaihtaa ne ~15km välein uusiin. Ei tuo öljynvaihto niin kallista kuitenkaan ole ja onpahan hyvää öljyä koneessa.
Huollossa pyysin pistämään 505.01 kiinteän vaihtovälin öljyä mutta tyrmäsivät idean ja laittoivat 506.01 longlifeä luulin että esim. teboilin diamond diesel olisi käypää AVB:lle. Tästä linkistä sain käsityksen että 505.01 kävisi: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=56156" onclick="window.open(this.href);return false;
Noh, samapa tuo laittaa longlife öljyt ja vaihtaa ne ~15km välein uusiin. Ei tuo öljynvaihto niin kallista kuitenkaan ole ja onpahan hyvää öljyä koneessa.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Re: volkswagen passat 1,9tdi koneen kestävyys
AVB on pumppusuutinkone, joten 505.01 on oikea öljy 15k välille. Turhaan maksat ensi kerralla extraa tuosta LL:stä.