Passat 3c tdi kytkin tahmaa *korjattu*

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Avatar
teesel
VCF Member
Viestit: 134
Liittynyt: 26.5.2010 12:58
Paikkakunta: Leppävesi

Passat 3c tdi kytkin tahmaa *korjattu*

Viesti Kirjoittaja teesel »

Mikähän mahtaa olla vikana, kun Passatin kytkin on polkaistessa alkanut tahmaamaan. Ei joka polkaisulla vaan satunnaisesti. Yhden kerran se ylös nostaessa tuli heikosti ylös. Muuteen tahmaaminen ollut pohjaan polkaistaessa. Sitten seuraavalla polkaisulla menee yleensä ihan kevyesti pohjaan.

Ilmeisesti viittaisi työ- tai pääsylinteriin. Nestesäiliö on täysi. Mitään näkyviä vuotoja en ole havainnut. Toki se työsylinteri on sen verta piilossa, että pitää purkaa tänään osia pois, että näkee paremmin. Vai pääseekö siihen käsiksi jostain helpomminkin?

Käyköhän tuohon tollainen King 5.1 jarruneste? Sitä olis purkki valmiina. Ohjekirjassa puhuttiin vain siitä vw 501 14 nesteestä. Auto siis Passat 1,9tdi bxe koneella ja 5speed -hnv laatikolla (mikäli oikein muistan)

EDÍT: Vika oli rikkinäisessä kytkimen työsylinterissä.
Viimeksi muokannut teesel, 14.7.2015 13:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Jultsu
Viestit: 1273
Liittynyt: 3.6.2013 10:09
Paikkakunta: Tarnów, Puola

Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Eiköhän siellä vakiona ole 5.1 litkut sisässä, 4.0 menee myös hätätapauksessa. 5.0 oli sitten ihan eri tavaraa mutta sitä ei taida yhdestäkään vaggineesta löytyä.
Avatar
Pia
VCF Member
Viestit: 2910
Liittynyt: 2.8.2006 20:19
Paikkakunta: Kauhava

Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa

Viesti Kirjoittaja Pia »

Työsylinteri vaihtoon ennen ku jää poljin kokonaan pohjaan. Jos sielä on se muovinen työsylinteri niin kannatta vaihtaa se siihen metalliseen versioon. Muovisessa ilmausnippa on o-renkaan varassa joka alkaa vuotaan ajanmyötä. (Omakohtaista kokemusta runi reissulta, kun jouduin tukholmassa vetään viidet kuudet valot punasia päin kun ei saanu vaihdetta silmästä. :lol: ) LPR-merkillä on metallisia sylkkyjä joissa on kartionippa. Se pitää paljon paremmin.

Olikohan peräti tämä mikä sinne laitettiin:
http://www.topautoosat.fi/lpr-2361803.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
Avatar
teesel
VCF Member
Viestit: 134
Liittynyt: 26.5.2010 12:58
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa

Viesti Kirjoittaja teesel »

Katoinkin tuolta membereiden puolelta teidän reissua. :D
Muovinen se työsylinteri on. Päällisin puolin ainakin ehjä. Ei näkyviä vuotoja ainakaan.
Tuo vaihto ei varmaan kovin kummoinen homma ole. Ahdas toki näkyi väli olevan.
Mitenkäs tuo ilmataan? Autossa on vielä alkup kytkinpaketti. Sekin pitäis vaihtaa. Säksättää jonkin verran.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Avatar
Pia
VCF Member
Viestit: 2910
Liittynyt: 2.8.2006 20:19
Paikkakunta: Kauhava

Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa

Viesti Kirjoittaja Pia »

Mullaki se näytti puhtaalta mut sitte ku paino kytkinta ni nippa tulvi yli. Pyydä joku kattomaan siihen. :)
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
Avatar
teesel
VCF Member
Viestit: 134
Liittynyt: 26.5.2010 12:58
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa

Viesti Kirjoittaja teesel »

Eilisen päivän kytkin toimi ok. Tänään poljin jäi pohjaan vaihdetta vaihtaessa. Nostamalla nousi ylös. Jännän äärellä siis töihin.

EDIT: Loppumatka meni taas ok. Ilman ongelmia. Kysyin marmorilta uutta osaa 191€. AD:n mukaan heiltä ei saa ollenkaan...hmmm...

EDIT2: mistä tietää kumpi on oikea pr koodi OEJ vai OEM. Eli mq200 vai mq250 osilla.
partsbase ratkaisi, bxe=oej.

EDIT3: Ei vuoda työsylinteri, kun painelee poljinta. Hyvin on osanumero piilossa, kun sitä ei näe. Tietenkin on alaspäin eli laatikkoon päin se koodi.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Avatar
teesel
VCF Member
Viestit: 134
Liittynyt: 26.5.2010 12:58
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa

Viesti Kirjoittaja teesel »

Fixuksesta sai tilattua uuden työsylinterin. 50e hintaa, tiistaina pitäis tulla.
Mitenkäs kun sen sylinterinpään työntää sinne laatikon sisään, jos oikein räjäytyskuvia tulkitsin niin se pää tulee sellaiseen koloon vain, eli työnnetään sisään ja ruuvit kiinni?
Tuollainen vissiin se siirrin.

(Ostin uuden kytkinpaketinkin, kun halvalla sai)
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Avatar
Pasi Häkli
Viestit: 5784
Liittynyt: 13.7.2006 17:50
Paikkakunta: Ulvila

Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa

Viesti Kirjoittaja Pasi Häkli »

Juuri niin, se on vaan kahdella pultilla kiinni, vanha pois ja uus tilalle. Muista ilmaus.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Avatar
teesel
VCF Member
Viestit: 134
Liittynyt: 26.5.2010 12:58
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa

Viesti Kirjoittaja teesel »

Pasi Häkli kirjoitti:Juuri niin, se on vaan kahdella pultilla kiinni, vanha pois ja uus tilalle. Muista ilmaus.
Onko vinkkejä kuinka kotikonstein helpoin ilmata? Ilman sen kummempia työkaluja.
Tuossa videossa se pumppaili poljinta jokusen kerran, päästi ilmat pois ja sitten kun poljin jäi ylös, niin ready.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Viestit: 2582
Liittynyt: 18.1.2005 23:45
Paikkakunta: Kauhava

Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa

Viesti Kirjoittaja Tero Paalanen »

Työläälle näytti tuo videolla oleva ilmaus metodi.
Itte oon ruukannu ilmata nuo jarrujen ilmauslaittella --> http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000031634/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos tuollaista ei ole käytettävissä, niin toimivaksi havaittu konsti on valuttaa nestettä väärään suuntaa.
Eli ensin työsylkky paikalleen. Ilmausnippa auki niin pitkäksi aikaa et nestettä alkaa valua.
Sen jälkeen nippaan letku jonka päässä on jonkinlainen säiliö (vaikka 30ml ruisku).
Pidä ruisku jarrunestesäiliön yläpuolella ja täytä se. Sitten vaan ilmaus nippa auki ja painovoima hoitaa loput.
Tässä kohtaa pitää muistaa et jarrunestesäiliössä pitää olla tilaa sinne tulevalle nesteelle.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Avatar
Zeussii
Viestit: 340
Liittynyt: 24.11.2010 19:17
Paikkakunta: Kerava

Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa

Viesti Kirjoittaja Zeussii »

Itse olen ilmaillut esim prätkän jarruja tälläisellä: http://www.pamark.fi/data/th/c_870761.jpg_3e8_3e8.jpg apteekista saa yllättävänkin isoja. Ruiskulla ei tosiaan eksy ilmaa vahingossa järjestelmään. Niin ja tosiaan kaveriksi tuohon tarvitsee pätkän läpinäkyvää letkua, joka menee nipan päälle.
VW Passat 3BG 1.9 TDI -04
Citroen Xsara 1.6 Vtr -02
KTM EXC 250 -02
Kawasaki Z750 -12
Kulutus
Avatar
teesel
VCF Member
Viestit: 134
Liittynyt: 26.5.2010 12:58
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa

Viesti Kirjoittaja teesel »

Eiköhän näillä ohjeilla työsylinteri vaihdu. Oletteko muuten purkaneet niitä vaihdevivustoja siitä edestä pois lisätilan saamiseksi?
Toivotaan vain ettei huomenna sada enää illalla.
Viikonloppuna vaihtuu mahdollisesti kytkinpakettikin. Sitä ennen pitäisi vain ajaa reilu 250km, joten olisi kiva jos kytkin toimisi. Tietty vielä työmatkat päälle.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Avatar
teesel
VCF Member
Viestit: 134
Liittynyt: 26.5.2010 12:58
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa

Viesti Kirjoittaja teesel »

Työsylinteri vaihdettu. Vanhassa oli suojakumi rikki ja jotain sieltä oli valunut ulos. Jarruneste oli ihan mustaa mitä tuli. Toimi ainakin testilenkillä normaalisti. Alla vielä kuva.
Kuva
Edit: Jatketaas vähän tarinaa. Eli mulle tuli kanssa tuo Piian aiemmin linkkaama LPR:n työsylinteri paikalliselta Fixus liikkeeltä. Hinta oli 48€. Kävin aamusella hakemassa myös 50ml lääkeruiskun apteekista.
Hain myös marmorilta tiivistesarjan tuohon. Hinta oli 15€. Sisälsi kaksi 0-rengasta ja kaksi sellaista putken päähän tulevaa tiivistettä. Noista tarvitsi vain toisen putken päähän tulevan tiivisteen.
Vaihto oli sinällään helppo: Ilmansuodatinkotelo irti, vaihdevivuston irroitin ja sen kiinnikkeen myös löysäsin sekä otin siitä vierestä tukiraudan irti. Sitten vain vanha työsylinteri irti laatikon kyljestä ja letku irti. Tässä vaiheessa nostin sen letkunpään nestesäiliön tasalle, ettei nesteet valu laatikon päälle. Sitten tiivisteen vaihto letkun päähän, letku uuteen työsylinteriin ja työsylinteri paikoilleen. Valutin ensin vanhaa jarrunestettä niin pitkään ulos, että sieltä tuli puhdasta. Imasin ruiskulla nestesäiliöstä nestettä ulos, että pinta laski minimin kohdille. Sitten lääkeruisku ilmanippaan kiinni muoviletkulla, nestettä lääkeruiskuun ja ruisku korkeammalle kuin jarrunestesäiliö (kuten aiempana ohjeistettiin). Sitten vain ilmanippa auki ja odotellaa. Nippa kiinni. Nestesäiliön täyttö ylärajaan asti ja puretut osat takaisin. Aikaa itsellä meni kaikkineen noin 1½ tuntia ja välillä piti käydä pojan sormea laastaroimassa, kun leikki vanhalla pakoputken tiivisteellä... :)

Edit 2: Vkloppuna vaihtui uusi kytkin+vauhtipyöräpaketti (Luk 600 0016 00) ja samalla laatikkoon uudet öljyt. Muuttui kyllä ihan täysin. Ei enää tyhjäkäynnillä moottori ravista. Jospa nyt mentäis toiset 200tkm kytkimellä. :P
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Vastaa Viestiin