Sivu 1/1

V6 TDI (AFB) Tankkivarustus ja siirtopumppu

Lähetetty: 12.4.2020 15:40
Kirjoittaja PulsaR
Katselin juuri tankkivarustuksen irroitteluohjeita ELSA:sta, mutta ennen kuin menen könyämään sormet diisselissä takapaksiin, niin kysytään nyt onko jollakulla näkemystä aiheeseen.

Ongelma siis seuraavanlainen: Siirtopumppu saa virtaa vain auton käydessä, ei siis edes yritä nostaa linjapainetta kun virrat kääntää päälle. Onko tämä ominaisuus, vai vika?

Lähtee yllättäen yönkin yli seisottuaan ihan *vetin huonosti käymään ja käy julmetun ilmakuplavanan saattamana pari minuuttia kuin lekalla hakattaisiin.

Siirtopumppu siis käy auton käydessä ja surisee luonnollisesti myös suoraan liittimestä virtaa annettaessa, MUTTA linjaan ei siirtopumpun ansiosta mene tippaakaan ainetta, ainoastaan tankkivarustuksessa pumpun ympärillä olevan "tassin" rei' istä pulppuaa ainetta.
Onko sieltä varustuksesta hajonnut jotakin vai enkö nyt vaan ymmärrä jotain itsestäänselvää?

Re: V6 TDI (AFB) Tankkivarustus ja siirtopumppu

Lähetetty: 30.12.2020 14:51
Kirjoittaja PulsaR
Itse itselleni vastaten:

Tässä kyseisessä järjestelmässä ei varsinaista linjapumppua ole lainkaan, vaan tankin sisällä oleva pumppu vain siirtää ainetta parin litran vetoiseen tankkivarustuksessa olevaan kuppiin ja korkeapainepumpun on sitten siitä imettävä aine linjaan. Ihan just en keksinyt tolkullista selitystä järjestelylle.
Hauskinta että käyntiinlähtö korjaantui siivoamalla sekä tämän tankissa olevan primääripumpun- että varsinaisen ainelinjan sihdit. Molemmissa oli sellainen 5mm:n paksuinen matto epämääräistä moskaa. Samantyyppistä kamaa kuin jääkaappiin unohtuneen mehupurkin pohjasta löytyy.
Mites se biodiesel -homma menikään? Tuleeko eri pistooleista eri kamaa, vai onko järjestely samankaltainen kuin kaasupuolella, eli firmat työntää ihan perinteisen maakaasun sekaan biokaasua sen verran kuin sitä ostetaan?