Sivu 9/10

Lähetetty: 17.12.2010 14:13
Kirjoittaja raktori112
Pasi Häkli kirjoitti:Tuleeko sisälle lämmintä vaikka mittari tippuu nollille? Kirjotit että sisällä alkaa olemaan kylmempi kuin ulkona, niin ei varmaan tule.

Siis lämmintä tulee jonkin verran, mutta lähinnä sen verran että saa tuulilasin pidettyä sulana, ja suhteessa mittariin aika loogisesti. Nollakelillä mittari nousee jonkin verran ja sisällekin tuntuu tulevan ilma vähän lämpimämpänä. Mutta toki ulkoilmakin ol lämpimämpää. Ja pitää koittaa vesipumppua selvittää, kun autoon pääsen käsiksi.

Lähetetty: 18.12.2010 15:01
Kirjoittaja raktori112
Auto tuntuu korjaantuneen nyt pelkällä termarin vaihdolla. Eli aina ei kannata ammattilaiseen luottaa. Vanha malli oli ilmeisesti tarviketermari, tai sitten ei? Hyvä näin. Ja kiitos.

Lämmintä(kö) ?

Lähetetty: 19.12.2010 20:39
Kirjoittaja Virkamies
Oma Golffi puskee nyt pakkasilla lämmintä ilmaa sisään. Sanotaan nyt että ikkunat sulaa ja pitempään kun ajat niin lämpötila on ihan siedettävä. Aikaisempi kolmos koppanen taasen työnti kuumaa ilmaa oli pakkasta miten paljon tahansa ja suurin piirtein välittömästi. Mistähän mahtais ongelma kohta löytyä, lämmöt nousee koneessa n.75-80 asteeseen ja pysyy tasasena koko ajan. Termostaatti ?

Lähetetty: 19.12.2010 21:09
Kirjoittaja Nipa
Miksi golffi aloittaa noin -10 asteen kantturoilla sen että vasen etupää alkaa kuulostamaan pienemmissä ja isommissa töyssyissä vanhalta hetekalta? Hävettää ajaa ku ihmiset välillä katsoo :oops:

Lähetetty: 20.12.2010 13:43
Kirjoittaja elwood
Nipa kirjoitti:Miksi golffi aloittaa noin -10 asteen kantturoilla sen että vasen etupää alkaa kuulostamaan pienemmissä ja isommissa töyssyissä vanhalta hetekalta? Hävettää ajaa ku ihmiset välillä katsoo :oops:
Veikkaisin alatukivarren kumipuslia. Loppu / löysät... Eli vaihtoa vajaat.

Lähetetty: 20.12.2010 14:39
Kirjoittaja Pasi Häkli
^^ Ite väittäisin että kallistuksenvakaajan puslat kuivat, uutta tilalle.

Lähetetty: 20.12.2010 18:33
Kirjoittaja Nipa
Pasi Häkli kirjoitti:^^ Ite väittäisin että kallistuksenvakaajan puslat kuivat, uutta tilalle.
No kuivat voi olla mutta ei tästä ole kun varmaan noin parikuukautta kun vaihdoin ne kumit. Jos tarkoitat niitä kumeja mitkä on vakaajantangon ympärillä kun se tulee niillä pannoilla runkoon kiinni.

Kylmäkäynnistys vika

Lähetetty: 26.12.2010 16:39
Kirjoittaja veturi78
1.6 bcb 2003 167tkm ja erikoinen kylmäkäynnistys vika. Lähtee kylmänä ilman lämmitystä käyntiin kuin palmun alta ja aina ensimmäisellä kertaa, mutta kun ajaa muutaman kilometrin ettei kone kerkiä lämpenemään, sammuttaa ja käynnistää niin ekalla kyllä pyörittää, mutta ei lähde käyntiin vaan aina toisella kertaa.

Re: Kylmäkäynnistys vika

Lähetetty: 27.12.2010 15:42
Kirjoittaja Nipa
veturi78 kirjoitti:1.6 bcb 2003 167tkm ja erikoinen kylmäkäynnistys vika. Lähtee kylmänä ilman lämmitystä käyntiin kuin palmun alta ja aina ensimmäisellä kertaa, mutta kun ajaa muutaman kilometrin ettei kone kerkiä lämpenemään, sammuttaa ja käynnistää niin ekalla kyllä pyörittää, mutta ei lähde käyntiin vaan aina toisella kertaa.
Samaa teki omakin. Vaihdoin lämpötila-anturin ja tekee välillä edelleen. Vissiin aika useissa golffeissa toi sama vaiva.

Lähetetty: 29.12.2010 18:55
Kirjoittaja Nipa
Sellasen olen ainakin pistänyt merkille kun toi on välillä tehnyt tota että sahaa mutta ei starttaa ja on tullut tavaksi kääntää virrat päälle ja vähän kun dieseliä hehkuttais että antaa ihan hetken olla niin välillä sieltä koelaudan alta ei kuulu sitä pientä naksausta kun virrat laittaa päälle ja sillon auto ei starttaa.

En sitten tiedä mistä tuo voisi johtua että välillä sitä naksausta ei heti kuulu :roll:

taas taisi mennä puola rikki

Lähetetty: 13.3.2011 22:11
Kirjoittaja golffikuski
Tänään alkoi käydä taas kolmella, huomenna pitäis saada varmistus et missä vika, epäilen puolaa. Nyt mittarissa 189tkm, edellisen kerran hajosi 1 sylinterin puola 155tkm, vaihdettiin siihen käytetty puola. Muuten on pelannut hyvin ja katsastuksestakin meni läpi moitteetta :D Ja jarrupalavaroitin vikakin saatiin korjattua vaihtamalla siihen 10cm pätkä johtoa liittimeltä koriin päin, oli vanha johto mennyt sellaiseksi vihreeksi möhjöksi joka karisi maahan kun nappasi kuoret pois johdosta. Trippiä en ole kyllä saanut vieläkään millään nollaantumaan, liekkö napin mikrokytkin rikki kun ei reagoi vaikka kuinka ränkkäis, eikä ole mittaria viitsinyt käydä irroittelemaan menevät vielä kaikki muoviklipsit rikki kun alkaa murjomaan.

Lähetetty: 15.3.2011 14:24
Kirjoittaja osoners
Ei mene kuulema huollossa sopeutus/perusasetukset läpi kaasuläpän puhdistuksen jälkeen. Onko vika mahdollisesti kaasuläpän asentotunnistimessa? Onko se erikseen vaihdettavissa vai pitääkö koko kaasuläpänkuori vaihtaa? Auto siis golf -03 1.6 16v.

Lähetetty: 15.3.2011 18:04
Kirjoittaja Pasi Häkli
Jos haluaa yrittää päästä halvemmalla, niin voi koittaa avata sen kaasuläpän muovikuoren ja puhdistaa kaikki elektroniikan putsaussprayllä. Sitten koittaa perussäädön tekemistä uudelleen. Jos ei edelleenkään mene läpi, niin ei kai auta muu kuin uusia koko kaasuläppä. Asentotunnistinta ei saa erikseen.

Lähetetty: 15.3.2011 18:09
Kirjoittaja osoners
Pasi Häkli kirjoitti:Jos haluaa yrittää päästä halvemmalla, niin voi koittaa avata sen kaasuläpän muovikuoren ja puhdistaa kaikki elektroniikan putsaussprayllä. Sitten koittaa perussäädön tekemistä uudelleen. Jos ei edelleenkään mene läpi, niin ei kai auta muu kuin uusia koko kaasuläppä. Asentotunnistinta ei saa erikseen.
Kiitos tiedosta.

Lähetetty: 5.4.2011 21:07
Kirjoittaja LMJ
Vajaa 300 tkm ajetussa IV golfissa sisävalo sekä ovien merkkivalo temppuilevat, vika koskee ainostaan molempia etuovia.
Ovea kun raottaa syttyy merkkivalo sekä sisävalo, mutta kun avaa kunnolla sammuvat molemmat myös etuovien "parkkivalot". Vika on ollut aika pitkään eikä muita oireita ole viime aikoina ollut!

Lähetetty: 6.4.2011 15:46
Kirjoittaja osoners
Mikäs vois olla vikana kun golffi kolistaa välillä edestä vasemmalta? Ei tarvi olla edes töyssyjä. Hitaassa vauhdissa ja vähän kovemmassakin. Sama juttu veto päällä ja ilman. Leimasta tosiaan meni juuri läpi kuitenkin.

Lähetetty: 6.4.2011 16:11
Kirjoittaja Tero Paalanen
^Veikkaisin joustintukea.

Lähetetty: 6.4.2011 16:33
Kirjoittaja osoners
Tero Paalanen kirjoitti:^Veikkaisin joustintukea.
Täytyy tutkia asiaa tarkemmin viikonloppuna samalla ku heittää kesäkummii alle.

Lähetetty: 6.4.2011 17:44
Kirjoittaja ille69
Jos kolistaa pelkästään liikkeessä niin kokeile katsoa koiranluut... Itsellä viime kesänä rupesi auto kolisemaan liikkeessä... Paljastui että koiranluun toinen mutteri oli kadonnut :)

Lähetetty: 6.4.2011 18:22
Kirjoittaja osoners
Tero Paalanen kirjoitti:^Veikkaisin joustintukea.
Kävin äsken pihalla vähän heiluttelemassa autoa konepelti auki, niinkuin neuvoit tossa yhdessä keskustelussa. Ei kolissut yhtään. Täytyy tosiaan viikonloppuna tutkia tarkemmin.

Lähetetty: 8.4.2011 20:16
Kirjoittaja Nipa
Tästä minun aikaisemmin mainitsemasta käynnistys ongelmasta sen verran että autolle ei ole tän vuoden puolella oikein muuta tehty kun vaihdettu akku ja tuon hippibensan myötä vaihdettu 98E5 ja nuo käynnistys ongelmat on hävinnyt noin 90-95%:sti.

Lähetetty: 5.5.2011 12:23
Kirjoittaja tomis
Näytöllä lukee "abgas werkstatt" ja keltainen moottorin vikavalo palaa koko ajan. Autolla ('04) ajettu 83200 ja huollosta kerrottiin että moottorin ohjainlaite on rikki, pitää vaihtaa. Töineen kuulemma reilu 700 eur.

Auto oli juuri (82500 mittarissa tuolloin) huollossa, jossa vaihdettiin jakohihna ym. Ja nyt sitten heti perään tämä. Kyllä pistää pikkasen harmittamaan :evil:

Harmittaa, kun ei ole tietämystä, millä lähtisi huoltoliikkeen kommentteja haastamaan. Tämä vika ei kuulemma voi olla sidoksissa edellisessä huollossa tehtyihin toimenpiteisiin. Olisiko täällä ajatuksia asiaan?

Lähetetty: 5.5.2011 12:59
Kirjoittaja osoners
tomis kirjoitti:Näytöllä lukee "abgas werkstatt" ja keltainen moottorin vikavalo palaa koko ajan. Autolla ('04) ajettu 83200 ja huollosta kerrottiin että moottorin ohjainlaite on rikki, pitää vaihtaa. Töineen kuulemma reilu 700 eur.

Auto oli juuri (82500 mittarissa tuolloin) huollossa, jossa vaihdettiin jakohihna ym. Ja nyt sitten heti perään tämä. Kyllä pistää pikkasen harmittamaan :evil:

Harmittaa, kun ei ole tietämystä, millä lähtisi huoltoliikkeen kommentteja haastamaan. Tämä vika ei kuulemma voi olla sidoksissa edellisessä huollossa tehtyihin toimenpiteisiin. Olisiko täällä ajatuksia asiaan?
Missä huoltoliikkeessä tota käytit? Onko sulla vikakoodit tiedossa?

Lähetetty: 5.5.2011 13:02
Kirjoittaja tomis
Porin Käyttöauto. Kertoi kyllä vikakoodit puhelimessa, mutta olin sellaisessa paikassa että en saanut niitä ylös.

Lähetetty: 5.5.2011 13:31
Kirjoittaja osoners
tomis kirjoitti:Porin Käyttöauto. Kertoi kyllä vikakoodit puhelimessa, mutta olin sellaisessa paikassa että en saanut niitä ylös.
Joo... ilman niitä on kyl aika huono mennä arvailemaan. Mulla teki samoin joku aika sitten ja syynä oli etummainen lambda anturi. Sen vaihto ja kaasuläpän puhdistus ja sopeutus korjasi viat.

Lähetetty: 5.5.2011 13:55
Kirjoittaja tomis
osoners kirjoitti:
Joo... ilman niitä on kyl aika huono mennä arvailemaan. Mulla teki samoin joku aika sitten ja syynä oli etummainen lambda anturi. Sen vaihto ja kaasuläpän puhdistus ja sopeutus korjasi viat.
No niin varmasti. Lähinnä tässä mietin, että voiko tuossa "90 tkm:n" huollossa, jossa vaihdettiin jakohihna ja vesipumppu ym. tehdä jotain sellaista mikä rikkoisi tuon ohjainlaitteen, vai oliko vaan niin huono tuuri, että se levisi heti perään.

Lähetetty: 5.5.2011 13:58
Kirjoittaja Tero Häkli
älä vaan osta viä uutta, voidaan tarkastaa se ohjainlaite... asut niin liki kummiskin

Lähetetty: 20.7.2011 21:23
Kirjoittaja Parre__
Terve kaikille. Nyt olen löytänyt foorumille.

Eli samanlaista käynnistysongelmia löytyy Golf 1,6 AZD 2001 Variantin kanssa.
Käynnistyy huonosti kylmänä ja lämpimänä. Jos se on seissyt yli 30 min ei käynnisty heti, saa käynnistää 5-10 kertaa ja sitten se käy 500 rpm paikkeilla pari sekuntia (sama kylmänä)...
Autoon on jo tehty aika paljon. Eli "kaikki" on jo käyty läpi.. antureita j.n.e.. Bensapaine ok, pumppu ok... Lambda vaihdettu.
(lämpötila-anturia, kierroslukuanturi, maf vois varmaan vielä kokeilla vaihtaa?) Ajonestoa en luule että olisi tarkistettu.

Kysymys on nyt että teillä joilla on samanlaisia ongelmia, oletteko saaneet käynnistys ongelmat hallintaan eli kuntoon?

Golffi on nyt jo toista päivää VW-huollossa käymässä läpi mutta vielä ei ole mittään lisää löytynyt!

Apua kiitos :(

Lähetetty: 21.7.2011 7:19
Kirjoittaja Pasi Häkli
Heti alkuun, tervetuloa foorumille :)

Ajonestossa vika ei voi olla. Se käyttäytyy niin, että lähtee normaalisti käyntiin kuin palmun alta, mutta sammuu sekunnin päästä. Ja silloin mittaristossa vilkkuu avaimen kuva.

Olikos tossa AZD-moottorissa vaan yks puola, vai jokaiselle pytylle omansa? Puola/puolat on yks mahdollinen vikapaikka, maf-anturi on myös mahdollinen, koitappa startata maffin piuha irti, vaikuttaako mitään. Jos ei vaikuta niin tuskin vika siinäkään on. Virtalukonpohja oli vielä yks mikä tulee mieleen, mutta jos se käynnistyvyys on huonoa, käy jotain 500rpm ennenkuin sammuu niin tuskin se vika siinäkään on. Sit kun saat sen käyntiin niin käykö se normaalisti, vedot tallella jne?

Hakuammuntaa: Onko öljynpaineet tarkastettu? Jos öljynpaineet puuttuu esim tukossa olevan öljysihdin takia niin hydrauliset nostimet ei toimi kunnolla-> Venttiilit ei aukea oikein.

Lähetetty: 21.7.2011 8:13
Kirjoittaja Parre__
Huomenta ja kiitos nopeasta ja asiallisesta vastauksesta :)

Soitin tänään aamulla VW-merkkiliikkeeseen missä Golffi parhaillaan on.
MAF anturi on tarkistettu ja se oli ok. Ajonesto he sanoivat myös ettei voi reistailla tässä tapauksessa.
Virtalukosta en voi sanoa jos siinä olisi ongelma kun se käynnistyy heti kun se on seissyt alle 30 min ajon jälkeen...

Nyt he olivat olleet yhteydessä maahantuojan kanssa je yhdessä he päättelivät että ongelma olisi ECU:ssa eli ajotietokoneessa joka ohjaa kaikki toiminnot.. Maahantuojalla oli ollut samanlainen ongelma.. Hintahan tommoselle on 1000 € :( No jos sillä saadaan auto kuntoon niin hyväksytään!

Öljynpaineet? Sylinterinpaine on tarkistettu ainakin ja se oli ok..

Lähetetty: 21.7.2011 12:22
Kirjoittaja Pasi Häkli
Joo, tuo ecu-vika kävi itselläkin mielessä, mutta en viitsinyt vielä kauhukuvia maalata seinille, kun hintaa sillä tosiaan on se tonni. Yleensä tuo on sit se viiminen vaihtoehto. Mutta täysin mahdollinen kyllä.

Lähetetty: 21.7.2011 12:37
Kirjoittaja Parre__
Hehhe :) ECU on kyllä aika tabu :(
Maanantaina olisi tarkoitus että he saisivat se ja toivottavasti he vielä ehtisivät asentaa sen silloin..

Lähetetty: 21.7.2011 12:52
Kirjoittaja Pasi Häkli
Siinä asennuksessa ei kauaa mene, vanha pois ja uus tilalle ja ajoneston sopeutus.

Lähetetty: 1.8.2011 11:18
Kirjoittaja Parre__
Nyt näyttää vika olevan poissa.
Kaikki kylmä ja lämpökäynnistys ongelmat korjaantui just ton ECU vaihdon kanssa.

Kiitos vinkeistä!

Käsijarru / Seisontajarru IV Golf 1,9 PD Variant 2003

Lähetetty: 24.8.2011 13:16
Kirjoittaja Mandibela
Moi!

Ostin 'uuden' auton tässä noin kuukausi sitten Pörhöltä ja olen paikkaillut pikkujuttuja mitä autossa oli vikana myytäessä, esim. takapenkin keskiturvavyön murtuneen soljen (koko vyö piti vaihtaa, 17mm räikkälenkki piti hankkia kun tila oli niin ahdas), ja jotain pikkujuttuja olen vaihdellut sekä isompana vikana vänkärin oven aukiolotunnistin ei vielä toimi, autonmyyjän piti soittaa että maksavatko uuden osan (99,- eipä ole kuulunut vielä) ja asensin vakionopeussäätimen itse kun sitä ei tuossa ollut. Vaihteisto on muuten tiptronic, sitäkin pitää vielä hitusen opetella automaattiasennossa käyttämään kun kaikki vaihdot eivät ole aivan tasaisia.

Mutta asiaan:

Huomasin männäviikolla ettei vasen takapyörä ota kunnolla kiinni kun käkkäri on päällä, jarrujen painaminen ja käsijarrun vetely ei auta! Palat näyttävät vaihdetuilta, mutta levy olisi vaihdon tarpeessa ehkä, alkup. levyn pitäisi olla 9mm paksu(?), kuinka paljon tuo kestää kulumista? 2-3mm? En ole vielä mitannut levyä mutta reunakantti on jo muodotunut varsin selkeäksi. Seisontajarruvaijeri näyttää liikkuvan oikein kivasti, ja palautuukin hyvin. Löysin täältä foorumilta kuvan VW Passatin 1996-2000 korjausoppaasta jossa on sivullinen ohjeita seisaontajarrun säädöstä. Onkohan nuo ohjeet käyvät autooni? Otsikossa tuo auto suurinpiirtein.

Mielestäni saisin tuon itsekin korjattua, sen verta pysyy vääntimet kädessä :D

Re: Käsijarru / Seisontajarru IV Golf 1,9 PD Variant 2003

Lähetetty: 24.8.2011 21:01
Kirjoittaja Satelite
Mandibela kirjoitti:Moi!

Ostin 'uuden' auton tässä noin kuukausi sitten Pörhöltä ja olen paikkaillut pikkujuttuja mitä autossa oli vikana myytäessä, esim. takapenkin keskiturvavyön murtuneen soljen (koko vyö piti vaihtaa, 17mm räikkälenkki piti hankkia kun tila oli niin ahdas), ja jotain pikkujuttuja olen vaihdellut sekä isompana vikana vänkärin oven aukiolotunnistin ei vielä toimi, autonmyyjän piti soittaa että maksavatko uuden osan (99,- eipä ole kuulunut vielä) ja asensin vakionopeussäätimen itse kun sitä ei tuossa ollut. Vaihteisto on muuten tiptronic, sitäkin pitää vielä hitusen opetella automaattiasennossa käyttämään kun kaikki vaihdot eivät ole aivan tasaisia.

Mutta asiaan:

Huomasin männäviikolla ettei vasen takapyörä ota kunnolla kiinni kun käkkäri on päällä, jarrujen painaminen ja käsijarrun vetely ei auta! Palat näyttävät vaihdetuilta, mutta levy olisi vaihdon tarpeessa ehkä, alkup. levyn pitäisi olla 9mm paksu(?), kuinka paljon tuo kestää kulumista? 2-3mm? En ole vielä mitannut levyä mutta reunakantti on jo muodotunut varsin selkeäksi. Seisontajarruvaijeri näyttää liikkuvan oikein kivasti, ja palautuukin hyvin. Löysin täältä foorumilta kuvan VW Passatin 1996-2000 korjausoppaasta jossa on sivullinen ohjeita seisaontajarrun säädöstä. Onkohan nuo ohjeet käyvät autooni? Otsikossa tuo auto suurinpiirtein.

Mielestäni saisin tuon itsekin korjattua, sen verta pysyy vääntimet kädessä :D
ainaskin passatissa minimivaatimus katsastuksessa levyn paksuudeksi on 8 milliä. Golffi voi olla aika lähellä samaa mittaa.

Re: Käsijarru / Seisontajarru IV Golf 1,9 PD Variant 2003

Lähetetty: 12.9.2011 20:12
Kirjoittaja Mandibela
Mandibela kirjoitti:Moi!

Ostin 'uuden' auton tässä noin kuukausi sitten Pörhöltä ja olen paikkaillut pikkujuttuja mitä autossa oli vikana myytäessä, esim. takapenkin keskiturvavyön murtuneen soljen (koko vyö piti vaihtaa, 17mm räikkälenkki piti hankkia kun tila oli niin ahdas), ja jotain pikkujuttuja olen vaihdellut sekä isompana vikana vänkärin oven aukiolotunnistin ei vielä toimi, autonmyyjän piti soittaa että maksavatko uuden osan (99,- eipä ole kuulunut vielä) ja asensin vakionopeussäätimen itse kun sitä ei tuossa ollut. Vaihteisto on muuten tiptronic, sitäkin pitää vielä hitusen opetella automaattiasennossa käyttämään kun kaikki vaihdot eivät ole aivan tasaisia.

Mutta asiaan:

Huomasin männäviikolla ettei vasen takapyörä ota kunnolla kiinni kun käkkäri on päällä, jarrujen painaminen ja käsijarrun vetely ei auta! Palat näyttävät vaihdetuilta, mutta levy olisi vaihdon tarpeessa ehkä, alkup. levyn pitäisi olla 9mm paksu(?), kuinka paljon tuo kestää kulumista? 2-3mm? En ole vielä mitannut levyä mutta reunakantti on jo muodotunut varsin selkeäksi. Seisontajarruvaijeri näyttää liikkuvan oikein kivasti, ja palautuukin hyvin. Löysin täältä foorumilta kuvan VW Passatin 1996-2000 korjausoppaasta jossa on sivullinen ohjeita seisaontajarrun säädöstä. Onkohan nuo ohjeet käyvät autooni? Otsikossa tuo auto suurinpiirtein.

Mielestäni saisin tuon itsekin korjattua, sen verta pysyy vääntimet kädessä :D
Ajattelin pienen päivityksen laittaa:

Tällä hetkellä autoon on tehty yli kolme tuntia (!) 'töitä' joidenka lopputuloksena autossa on yhä sama rispaantunut ja kevyesti pintaruostunut seisontajarrun vaijeri, mitään ei ole vaihdettu tai säädetty, seisontajarru luistaa vasemmassa takarenkaassa yhä. :evil:

Huomenna aamulla vien auton takaisin, ja Laakkonen yrittää vaihtaa sen vaijerikaapelin, jonka vaihtoon auton alunperin mielestäni vein koska itse en pakoputken ympäriltä suojapeltejä (joiden takana vaijeri on) viitsinyt alkaa repimään irti. Koska autossa jo oleva seisontajarrun kaapeli toimii tähänastisen raportin mukaan kuten uusi, ehdottivat he että vaihdetaan jarrusatula (170 osa+110€ työt) ja 'kokeillaan' sillä josko jarru alkaisi ottamaan tasaisemmin! :? Itse suoritettu 'lukko'jarrutus metsätiellä osoittaa jäljistä päätellen että käyttöjarru toimii molemmilla takapyörillä samalla lailla, vaikka samaa jarrumäntää käyttää sekä käyttöjarru että seisontajarru.

Sain auton to-ma omaan käyttööni koska heiltä loppui työhön varattu aika. Hirvittävällä kiireellä ilmeisesti oli sisusta (keskikonsoli) kasattu, koska vaaleanharmailla penkinpäällisillä oli rasvatahroja ja seisontajarru oli täysin kiristämättä. Vaikuttaa amatöörimäiseltä haahuilulta tuo Laakkosen toiminta, näin ensikertalaisena volkkarilla huollon puolella asioivana ei ensivaikutelma ole aivan niitä mielyttävimpiä.

Kun he ilmoittivat etteivät olleet tehneet 'mitään' autolle olin hieman hämmästynyt enkä huomannut alkaa enempiä ihmettelemään että mitä he meinaavat laittaa laskuun tehtyjen tuntien laskutusperusteeksi.

Olisiko kenelläkään pikavinkkejä tähän väliin?

Re: Käsijarru / Seisontajarru IV Golf 1,9 PD Variant 2003

Lähetetty: 13.9.2011 13:29
Kirjoittaja Mandibela
Mandibela kirjoitti:
Mandibela kirjoitti:Moi!

Ostin 'uuden' auton tässä noin kuukausi sitten Pörhöltä ja olen paikkaillut pikkujuttuja mitä autossa oli vikana myytäessä, esim. takapenkin keskiturvavyön murtuneen soljen (koko vyö piti vaihtaa, 17mm räikkälenkki piti hankkia kun tila oli niin ahdas), ja jotain pikkujuttuja olen vaihdellut sekä isompana vikana vänkärin oven aukiolotunnistin ei vielä toimi, autonmyyjän piti soittaa että maksavatko uuden osan (99,- eipä ole kuulunut vielä) ja asensin vakionopeussäätimen itse kun sitä ei tuossa ollut. Vaihteisto on muuten tiptronic, sitäkin pitää vielä hitusen opetella automaattiasennossa käyttämään kun kaikki vaihdot eivät ole aivan tasaisia.

Mutta asiaan:

Huomasin männäviikolla ettei vasen takapyörä ota kunnolla kiinni kun käkkäri on päällä, jarrujen painaminen ja käsijarrun vetely ei auta! Palat näyttävät vaihdetuilta, mutta levy olisi vaihdon tarpeessa ehkä, alkup. levyn pitäisi olla 9mm paksu(?), kuinka paljon tuo kestää kulumista? 2-3mm? En ole vielä mitannut levyä mutta reunakantti on jo muodotunut varsin selkeäksi. Seisontajarruvaijeri näyttää liikkuvan oikein kivasti, ja palautuukin hyvin. Löysin täältä foorumilta kuvan VW Passatin 1996-2000 korjausoppaasta jossa on sivullinen ohjeita seisaontajarrun säädöstä. Onkohan nuo ohjeet käyvät autooni? Otsikossa tuo auto suurinpiirtein.

Mielestäni saisin tuon itsekin korjattua, sen verta pysyy vääntimet kädessä :D
Ajattelin pienen päivityksen laittaa:

Tällä hetkellä autoon on tehty yli kolme tuntia (!) 'töitä' joidenka lopputuloksena autossa on yhä sama rispaantunut ja kevyesti pintaruostunut seisontajarrun vaijeri, mitään ei ole vaihdettu tai säädetty, seisontajarru luistaa vasemmassa takarenkaassa yhä. :evil:

Huomenna aamulla vien auton takaisin, ja Laakkonen yrittää vaihtaa sen vaijerikaapelin, jonka vaihtoon auton alunperin mielestäni vein koska itse en pakoputken ympäriltä suojapeltejä (joiden takana vaijeri on) viitsinyt alkaa repimään irti. Koska autossa jo oleva seisontajarrun kaapeli toimii tähänastisen raportin mukaan kuten uusi, ehdottivat he että vaihdetaan jarrusatula (170 osa+110€ työt) ja 'kokeillaan' sillä josko jarru alkaisi ottamaan tasaisemmin! :? Itse suoritettu 'lukko'jarrutus metsätiellä osoittaa jäljistä päätellen että käyttöjarru toimii molemmilla takapyörillä samalla lailla, vaikka samaa jarrumäntää käyttää sekä käyttöjarru että seisontajarru.

Sain auton to-ma omaan käyttööni koska heiltä loppui työhön varattu aika. Hirvittävällä kiireellä ilmeisesti oli sisusta (keskikonsoli) kasattu, koska vaaleanharmailla penkinpäällisillä oli rasvatahroja ja seisontajarru oli täysin kiristämättä. Vaikuttaa amatöörimäiseltä haahuilulta tuo Laakkosen toiminta, näin ensikertalaisena volkkarilla huollon puolella asioivana ei ensivaikutelma ole aivan niitä mielyttävimpiä.

Kun he ilmoittivat etteivät olleet tehneet 'mitään' autolle olin hieman hämmästynyt enkä huomannut alkaa enempiä ihmettelemään että mitä he meinaavat laittaa laskuun tehtyjen tuntien laskutusperusteeksi.

Olisiko kenelläkään pikavinkkejä tähän väliin?
No nyt on vaihdettu satula ja jarruvaijeri. Melkein viissataa maksoi. :evil: Seuraavat teen kyllä itse.

Lähetetty: 14.9.2011 9:12
Kirjoittaja Nipa
WOOOOOOOOOOOT :shock: Mistäs tuollainen hinta muodostui? Melko kallista!

Lähetetty: 15.9.2011 12:05
Kirjoittaja Mandibela
Nipa kirjoitti:WOOOOOOOOOOOT :shock: Mistäs tuollainen hinta muodostui? Melko kallista!
Tässä selitteet niin kuin ne laskussa on merkittynä:
  • 117,50 VIKA DIAGNOOSI / - TESTI
    54,60 KÄSIJARRUVAIJERI IRR+KI
    31,20 KÄSIJARRUVAIJERIT SÄÄD
    54,60 JARRUSATULA, TAKANA IR
    23,40 JARRUT ILMATTUNA
    170,00 TAKAJARRUSATULA VAS
    18,80 KÄSIJARRUVAIJERI VASEN

    470,10 välisumma yhteensä
Noihin töihin on hellä kuulemma työpohjaiset kiinteät tuntimäärät, pois lukien tuo auton tutkiminen ilmeisesti jollain supertuntiliksalla. Minulle jäi vieläkin epäselväksi mitä siellä on oikeasti tehty noiden oikeiden töiden lisäksi, asiakaspalvelija ei autoa ollut itse käynyt korjaamassa... Olin idiootti kun en tuota itse tehnyt loppuun asti, eli vaihtanut itse osat. No, olihan tämäkin oppimiskokemus sinänsä.

Re: VW Golf IV Variant vikalista

Lähetetty: 12.9.2012 16:19
Kirjoittaja terz1
MitäMitä?!? Tänne ei o kukaan vuoteen kirjoittanu mitään! Onko neloskoppaset kaikki jo kaatopaikoilla? :)

No minulla ainaki on vielä -05 Pacific TDi ja tuli mieleen kysellä vaihteeks vinkkiä...
Kun ilmastoinnin ECON- asennossa huurtuu taustapeilikin alle minuutissa, melkeinpä kelissä ku kelissä. Ehkä jossain aavikolla ei huurtuis... Mutta siis onko tohon jotain helppoa pikafixiä? Onko johonkin putkeen päässyt kosteus makaamaan, vai miten toi systeemi toimii? AUTO- asennossa poistaa huurteen/ kosteuden suht nopeesti, mutku ei sitä itaruuspäissään viittis koko ajan ilmastointia päällä pitää...

Tai siis... eikö niin, että ECON- asennossa ilmastointi on pois ja AUTO- asennossa ilmastointi on päällä?
Ja mites talvella? Onko tossa jo sellaset säädöt ettei ilmastointi edes mene päälle liian kylmissä oloissa? Sellaistakin olen antanut itselleni kertoa... :)

Re: VW Golf IV Variant vikalista

Lähetetty: 12.9.2012 16:42
Kirjoittaja Juhizz
Tsekkaa ainakin raitisilmasuodatin ettei ole märkä/kostea. Ja lattiamatto kannattaa myös käydä läpi kosteuden takia..

Econ -asennossa tosiaan ilmastointi on pois pelistä. Ja alle +4 jäähdytys ei ole toiminnassa.

Re: VW Golf IV Variant vikalista

Lähetetty: 16.9.2012 11:29
Kirjoittaja oh4hlo
Koitin lueskella eri ketjuja kitisevään vaihdekeppiin liittyen mutta olin joko puusilmä tai vastauksia ei ollut..

Vaihdekeppi tai paremminkin sen mekaniikka kitisee ykkös ja kakkosvaihetta käytettäessä aikalailla. Koitin lisäillä vaseliinia pussin alta löytyvään mekanismiin mutta huonolla menestyksellä. Mitäs väki on näille tehnyt, uutta muovihilua vain ja sillä korjaantuu? Muutenkin ykkös- ja kakkosvaihde menee vähän huonosti silmään, liekö tuolla kuluneisuudella osuutta asiaan.

Vaihdelaation öljyä olen harkinnut, onko perus mobilin gearlube VS200 hyvä valinta?

Re: VW Golf IV Variant vikalista

Lähetetty: 17.9.2012 15:33
Kirjoittaja DJDH
TAF-X ja voitele samalla ne vaihteensiirtimen nivelet konehuoneen puolelta.

Re: VW Golf IV Variant vikalista

Lähetetty: 21.9.2012 19:46
Kirjoittaja terz1
Juhizz kirjoitti:Tsekkaa ainakin raitisilmasuodatin ettei ole märkä/kostea. Ja lattiamatto kannattaa myös käydä läpi kosteuden takia..

Econ -asennossa tosiaan ilmastointi on pois pelistä. Ja alle +4 jäähdytys ei ole toiminnassa.

150 000 huolto tulossa. Mainitsin asiasta. Jonkun kupin tsekkaavat ettei oo valunu vettä. Noh, katellaan... :)

Re: VW Golf IV Variant vikalista

Lähetetty: 2.10.2012 22:22
Kirjoittaja sami78
Ei kaikki sentään vielä romiksella ole. 2005 käyttöönotettu saksasta noutamani 1.9tdi saa kohta 148 tkm täyteen. Aiheena 3 fiksattua ongelmaa ja 1 odottava.

Emission workshop ongelma korjattu (ainakin toistaiseksi). Selasin koko foorumin sillä haulla ja lähdin halvimmista ja helpoimmista ongelmista (koska mitään jarrupalojen vaihtoa vaativampaa en osaa) kokeilemaan ratkaisuja. Jarruvalokatkaisimeen ruikkasin ensin kosteuskilleriksi sprayta. Samalla sessiolla otin takavalot esiin. Irrotin kaikki lamput, pyyhin selviä hapettumia pois, öljysprayta perään ja lamput paikoilleen. Näillä lakkas ilmestymästä Emission workshop, luultavasti nuo hapettumat oli the ongelma. Sitä ennen oli jo parin viikon ajan lähes joka käynnistyksellä tullut se ilmoitus.
PÄIVITYS: Viat palasivat. Kaverin VAG-COM piuhalla luin että jäähdytysnesteen lämpötila-anturi välillä sikailee. Vaihdoin tilalle Motonetin osan 37-3278. Eipä poistunut ongelma sillä. Odottelen oman VAG-COM piuhan saapumista Deal Extremestä, jotta näkisi mitä vielä herjaa.
PÄIVITYS 2013: Vaihtanut tuon saman anturin 2012 syksyllä ja 2013 kesällä. Ilmeisesti syy oikea, kun pysyi poissa väliajat. Edellisestä vaihdosta 3 kk / 6 tkm ja taas syttyi valo. Pitäisiköhän hakea orkkisosa, jos motonetin anturit on tätä.

Toinen yhtä professionaalisti korjattu ongelma oli itsestään nakutteleva vilkun rele. Alkoi yhtäkkiä itsekseen naksuttelemaan vetäviä biittejä, onneksi itse vilkkuja vilkuttelematta. Silloinkin tämän hienon foorumin kookkelointi ja ensiavuksi öljyspray vilkkuviiksen juureen. Problem solved. Olin jo ehtinyt suunnittelemaan viiksen vaihdatusta, mutta eipä ole enää naksutellut.

Kolmas probleema on ollut kuskin jalkatilaan joskus rankkasateella vuotava vesi. Foorumin perusteella tein erilaisia veden blokkaus- & ohjailuja estämään veden tulon raitisilmasuodattimen kautta. Auttoi joihinkin rankkasateisiin, muttei kaikkiin. Auton pysäköimisasento (lievä kallistus milloin mihinkin suuntaan kadunvarressa) muuten vaikuttaa tähän. Nyt sitten huomasin, että tuulilasin alanurkkien tiivisteet oli sen verran irti, että lasin reuna näkyi. Tähän ongelmaan öljysprayta en kuitenkaan käyttänyt vaan jotain rautakaupan tiivistysainetta. Toistaiseksi ei ole vettä tullut enää.
PÄIVITYS: TÄmäkin ongelma palasi. Purin jalkatilan muoveja ja karvamattoa vähän enemmän sieltä polkimien takaa. Löytyi moottoritilan puolelta jalkatilaan porattu ruuvi, jonka reiästä vettä oli valunut reilusti sisään. Ruuvin ympärille yritin ensin spray-maalia, ei tarttunut näkyvästi. Sitten samaa tiivistysainetta kun yllä. Lopulta vedin vielä alustamassaa päälle. Eipä ole sittemmin vuotanut. PRKL, mitä suunnittelua tuommoiset vuotoreiät.
PÄIVITYS 2013: Rankkasateella tuli taas vettä jalkatilaan. Vuotoreitti olikin ylempänä, josta oli pudonnut vesi tuohon viimeksi havaittuun kohtaan. Vesi taisi tulla piuhojen läpivientiä pitkin. Ohjailtu veden valumisreittejä ja tiivistetty silikonilla siellä pyyhinmekanismikaukalossa.

Fiksausta odottava onglema on sähköikkunan väliin jäänyt häikäisysuojan imukuppi. Vahingossa tuli takaikkuna syöneeksi häikäisysuojan sisäänsä. Ulos sain revittyä suojan, mutta sen kiinnitysimukuppi jäi oven sisään. Ikkuna liikkui tässä yhteydessä aika jännästi imukupin jumitellessa välissä. Kun sain ikkunan kiinni, totesin että saa luvan olla kunnes ropausolosuhteet on sopivat. Öljyspraylla tästä tuskin selvitään :roll:, lieneeköhän iso juttu availla oven panelointia muistaen peukaloni sijainnin?
PÄIVITYS TÄHÄNKIN: Toinenkin takaikkuna yritti samaa temppua, ei onneksi jäänyt pysyvästi oven sisään mitään. Enpä enää noita imukuppihärdellejä sinne laita.

Re: VW Golf IV Variant vikalista

Lähetetty: 10.10.2012 23:50
Kirjoittaja mikse
1,6 BCB näyttää päästöjen vikavaloa ja seuraava vikakoodi löytyi:

16502 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Signal too High
P0118 - 35-10 - - - Intermittent

Lämpötilasensori olisi siis rikki. Itse ehkä lähde tuota vaihtamaan kuitenkaan lähde. Kannattaako viedä VW:n Direct Expressille vai vienkö vaan tohon Niittykummun Tebarin Autoasille? Osat eivät hirveästi maksane mutta silti mahdolliset kokemukset kustannuksista kiinnostavat. Vaikka toi nyt käy ja kukkuu normaalisti, hoidan asian kuitenkin nopeasti kuntoon.

Re: VW Golf IV Variant vikalista

Lähetetty: 11.10.2012 16:59
Kirjoittaja Pasi Häkli
Alkuperäinen anturi maksaa noin 40€, vaihtotyössä menee hiukan jäähdytinnestettä, eipä tuossa ihmeempää.

Re: VW Golf IV Variant vikalista

Lähetetty: 15.10.2012 19:22
Kirjoittaja Markus_Kain
Nonniin, eka vika ( olipa hauskasti sanottu ) löytyi. Vaimokkeen mökkireissun jälkeen alkoi ratti väpättämään. Ei tunnusta ainakaa että olis törmänny mihkään mutta.. hieman häiritsevää tuo ratin väpätys on ajossa.

Re: VW Golf IV Variant vikalista

Lähetetty: 15.10.2012 20:33
Kirjoittaja Zeussii
Markus_Kain kirjoitti:Nonniin, eka vika ( olipa hauskasti sanottu ) löytyi. Vaimokkeen mökkireissun jälkeen alkoi ratti väpättämään. Ei tunnusta ainakaa että olis törmänny mihkään mutta.. hieman häiritsevää tuo ratin väpätys on ajossa.

Paino lähteny omilleteilleen?