Sivu 1/2

19X8.5 vanteet passattiin

Lähetetty: 27.11.2009 10:00
Kirjoittaja jo-c
Itselle nousi houkutus vaihtaa taas vanteita ensi kesäksi, niin täytyy tiedustella miten käy kun tälläiset laittaa.

19X8.5" et 30 ja rengastukseksi ajattelin mahdollisesti eteen 215/35 ja taakse 225/35.

onkohan mitään mahdollisuutta saada pyörimään.?

tällä hetkellä alla on 19X8.5" et 38 ja pyörii kyllä ottamatta mihinkään.
auto on tällä hetkellä laskettu edestä ~90mm ja takaa ~80mm.(säädettävä)

asiasta perehtyneet niin paljon vanne tulee ulommas tuolla 30 ET:llä verrattuna 38 ET:seen.?

Lähetetty: 27.11.2009 10:05
Kirjoittaja Pia
http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp

Tuos hyvä laskuri ja sitte mittanauhan kans autolle mittomaan.

Lähetetty: 27.11.2009 10:23
Kirjoittaja Patu
Näistä nyt on keskusteltu jo niin paljon mutta sanotaan nyt kerran vielä:

19*8,5 vanne ET30 menee hyvin vaikka kuinka paljon madallettuun 3B ja 3BG passattiin. Edessä voi kummasakin raapia hiukan muovista sisälokaria ulkoreunasta isommilla madalluksilla mutta siitäkin selviää kun dremelillä ottaa ne typerät ulokkeet poin siitä muovilokarista 3BG:stä ja 3B:ssä taas dremelillä hieman siitä ulkoreunasta vaan pätkäsee. Eli pahimmassa tapauksessa joutuu edessä hieman muovista sisälokaria silpomaan, mutta tääkin tulee eteen vasta kun mennään edessä yli 70.mm madallusten.

Ja tulee siis 8.mm ulommas kuin ET38 kun vanneleveys pysyy samana. Tulee silti huomioida että nuo "ET millit" vaihtelee hieman vannevalmistajien kesken.

Lähetetty: 27.11.2009 10:46
Kirjoittaja jo-c
no noi etukaaret tulee varmaan levitettyä mutta taakse en tee muutoksia pelteihin. joten täytyy varmaa koittaa mankeliä näyttää niille. täytyy vaan nyt ruveta etsimään halpoja tarvike loksuja.


Kiitos tiedosta patu.

itsellä vaan otti 18X8 et 35 kaareen 90mm madalluksella. 225/40 renkaalla.

Lähetetty: 27.11.2009 13:20
Kirjoittaja Patu
jo-c kirjoitti: itsellä vaan otti 18X8 et 35 kaareen 90mm madalluksella. 225/40 renkaalla.
Edessä ilmeisesti? No 90.mm:n madalluksella renkaan yläpintahan on lokarien sisässä lähestulkoon eli kyllä se varmasti vähän lokareihin rapisee 8 ja 8,5 leveyksillä. ET:llä en näe niin suurta vaikutustra että onko se ET38 vai ET30 koska tuo kiinniotto tulee tuosta madalluksesta.

Mankelia peliin ja sitten kuumailmapuhaltimella sisälokarit mankeloitujen ulkolokarien mukaiseksi niin uskon että voi tiputtaa vielä enemmänkin kuin 90.mm jos haluaa. Mulle se edessä 70-80.mm madallus on tarpeeksi kun pitää kesäsin mökilläkin käydä ja ei nelivedosta paljon apua ole jos jää auto mahastaan kiinni :)

Lähetetty: 27.11.2009 13:39
Kirjoittaja jo-c
joo edestähän tuo raapi.

olen kuullut tälläistä että tuon 3B:n etukaaret olisi tosi huono mankeloida. olisin viime kesänä vieny lehtosen mikolle ne mankeloitavaksi mutta oli sanonut että huonot on levittää ja takaa voisi saada sentin tai kaks levitettyä.

eli talven aikaan ostan uudet etuloksut ja tekee pienen levityksen niihin!

paljonkohan siittäis jos tois ulospäin noin 2cm? vai enemmän.?

Lähetetty: 27.11.2009 14:13
Kirjoittaja Patu
jo-c kirjoitti:joo edestähän tuo raapi.

olen kuullut tälläistä että tuon 3B:n etukaaret olisi tosi huono mankeloida. olisin viime kesänä vieny lehtosen mikolle ne mankeloitavaksi mutta oli sanonut että huonot on levittää ja takaa voisi saada sentin tai kaks levitettyä.

eli talven aikaan ostan uudet etuloksut ja tekee pienen levityksen niihin!

paljonkohan siittäis jos tois ulospäin noin 2cm? vai enemmän.?
En ymmärrä miksi ne olis huono mankeloida. Jos ei katkaise sitä "tuki"pellin palasta joka tukee kaarta siinä noin puolessa välissä niin sittenhän ne on vaikea mankeloida, oon meinaan joskus nähnyt että kaaria on mankeloitu peruna pellon näköiseksi juurikin koska ei ole katkaistu tuota pellin palasta joka tukee kaarta eli jos sitä yrittää mankeloida niin ei levity tasaseen.

Jos tuon muistaa katkaista ja sisälokarit tietenkin pois niin en näe ongelmaa. Jos mä joutuisin mankeloimaan kaaria leveemmiksi niin 1.cm olis max mulle. Toistaiseksi olen kuitenkin pärjännyt pelkästään lokasuojan kaarien "kulman"mankeloinnilla eli sen lipan mankeloinnilla ylös. Näin ei ole ollut pelkoa maalin halkeilemisesta tai että muutenkaan jäis mitään jälkiä lokareihin.

Mulla on edessä madallusta sellaset 70.mm vanteet 18x8 tuumaa, renkaat 225/40 ja ET23 ja ei ole kaaria leveemmäksi tarvinnut mankeloida vaan ne lipat ainoastaan. Ens kesäksi on tulossa 18x8,5 225/40 ET30 7.mm spacerein eli ET23 ja en meinaa siltikään mankeloida kaaria leveemmäksi vaan uskon että mahtuu kyllä alle.

Lähetetty: 27.11.2009 14:48
Kirjoittaja jo-c
no täytyy myydä vanteet pois ja ostaa uudet tilalle ja toivoa että menee mukavasti alle.

Lähetetty: 27.11.2009 20:34
Kirjoittaja Joni Sairanen
Mikäs idea samankokosille (levysille) vanteille on ketasta erikokoset renkaat? :?

Lähetetty: 27.11.2009 20:55
Kirjoittaja AjH
Etuvetoisessa ainoastaan ulkonäkö, mutta ei sekään poista tosiasiaa että etuveto on kyseessä.
Nelikossa aikalailla yhtä vähän järkeä, ainakin torsenin ~50% jaolla.
Takapainotteisessa ja täysin takavetoisessa siihen on jo ihan järkisyytäkin löydettävissä.

Ja tosiaan noi yleensä, samanlevysille vanteille tossa hommassa ei oo sitäkään vähää järkeä. En ainakaan ite keksi miten se edes näyttäisi paremmalta. Varsinkin tommonen 10mm ero leveydessä, joka ei oikeastaan edes näy mitenkään.

Lähetetty: 27.11.2009 21:08
Kirjoittaja Sami Jalonen
Kui pal Passatin vakiokaarimitta on kun te madaltelette 90mm? Vai ajatteko vaan suoraan?

Lähetetty: 27.11.2009 21:13
Kirjoittaja Pasi Häkli
Sitä samaa oon miettinyt :D Sillon kun tuon kw1:sen alle ruuvasin niin kokeilin piruuttani pistää säädöt niin alas kuin menee ja etupäässä renkaat ei kyllä mahdu kääntymään enää yhtään.

Ei silti, yleensä ne matalimmat autot on ajettu pilalle, järjestään näkee kun etulokarit on kuluneet paljaalle metallipinnalle siitä keskeltä ylhäältä mistä se nyt ensimmäisenä ottaa kiinni kun vähän pyöriä käännetään..
Tässä kw1 ihan pohjassa... (8.5x18 ET35 225/45/18 )
Kuva

Lähetetty: 27.11.2009 21:28
Kirjoittaja Leroy
Omassa 3bg:ssä mittasin vakioalustasta kaarimitan ennen madallusta. Silloin 97 000km ajetulla vakioalustalla (2.0 bensakone) oli edessä 385mm ja takana 390mm...

Lähetetty: 27.11.2009 22:03
Kirjoittaja Sami Jalonen
Omaan kun ruuvasin 310mm eteen ni otti jo kiinni vähän väliä kaareen 205/55/16 nastat et 48 vanteella, eli ei lähelläkään kaaren reunaa :) Eli tossa olis 75mm madallusta. 15mm ylempänä ei raavi ollenkaan. Toki alustahan vaikuttaa myös asiaan, kuin iskari joustaa sisään.

Lähetetty: 27.11.2009 22:34
Kirjoittaja Leroy
Nuo -90mm madallukset on kyllä aika huimapäisiä..Itsellä oli alkuun säädöt -70mm(hermo kesti noin 2vkoa), jolloin 7,5x17 ET35 225/45/17 renkaalla mahtui kutakuinkin millilleen tulemaan ulos kotelostaan, kun joutui rattia kääntämään...Ei olisi kyllä voinut mistään 8,5x19 -meiningistä unelmoidakaan, ilman todella radikaaleja kaaritöitä (kuva)

http://i151.photobucket.com/albums/s140 ... 1259353142

Tuolloinkin jos olisi vähänkään tiukemmassa mutkassa ajanut töyssyyn tms. niin tottahan se olisi kaareen paukauttanut. Mutta niinkuin todettu (Patu, Sami J.) alustalla on paljon merkitystä siihen. Oma halppissäädettävä on ehkä hieman liian "antava" noissa sisäänjoustoissa, jolloin sitä kontaktia pääsee helpommin tapahtumaan.

Lähetetty: 27.11.2009 22:47
Kirjoittaja Patu
No mä olen omasta KW2:sesta säätänyt sisäänjouston aika jäykäksi ja ehkei siksi ota helpolla kiinni kaareen. Itse asiassa se oli se syykin miksi ostin KW2:sen KW1:sen sijaan. Muun takia en tuota KW2:sta olis hankkinut kun en radallakaan ajele.

Lähetetty: 27.11.2009 22:50
Kirjoittaja Tero Paalanen
Patu kirjoitti:No mä olen omasta KW2:sesta säätänyt sisäänjouston aika jäykäksi ja ehkei siksi ota helpolla kiinni kaareen. Itse asiassa se oli se syykin miksi ostin KW2:sen KW1:sen sijaan. Muun takia en tuota KW2:sta olis hankkinut kun en radallakaan ajele.
KW2:ssa ei ole sisäänvaimennuksen säätöä. Se säätö on paluuvaimennukselle.
KW3:ssa on sitte säätö sisään- ja paluuvaimennukselle.

Lähetetty: 28.11.2009 11:34
Kirjoittaja Patu
Jaa no nyt sitten pitää sanoa että höpisen aivan kummia. No kuitenkin tuon vaimennuksen säätö, oli se kumpi tahansan niin vaikuttaa mielestäni siihen kuinka "jäykkä" etupää on ja sitä myötä myös tuohon kaarien raapimiseen.

Lähetetty: 28.11.2009 11:54
Kirjoittaja Tero Paalanen
Paluuvaimennuksen määrä vaikuttaa todella paljon siihen kuinka mukavalle/jäykälle alusta tuntuu.
Mitä enemmän paluuvaimennusta on, sitä jämäkämmälle alusta tuntuu eritoten hiljaisessa vauhdissa.
Ja koska alusta tuntuu jämäkemmälle, ni helposti myös tulee mielikuva siitä jotta renkaat ei raavi kaariin niin helposti.

Lähetetty: 28.11.2009 12:15
Kirjoittaja jo-c
tuossa kun oli ihmettelyä siittä että miksi laitan eri kokoiset renkaat vanteille niin asia on yksin kertaisesti se että eteen tulee kapeammat ettei ota kaareen niin helposti ja nostamaan en autoa rupee.

itsellä oli pelkillä madallusjousilla kaaresta keskiöön edessä 360 ja takana 355.

takana on kesäisin säädöt pohjassa ja toinen sellainen kumi otettu pois jousen kiinnityspaikasta jotta saisi vielä matalamman. en ole mitannut nyt mittaa kaareen mutta 18" vanteilla maavara oli alimmasta kohdasta noin 6cm.

että uskoisin että minun madallus on aika lähellä tuota ~90mm ja ~80mm

Lähetetty: 2.12.2009 13:10
Kirjoittaja Osku.T
Itelle vissiin tulee tämmöset kokeiluun ens kesäksi,en tiedä vielä tuleeko harmalla keskiöllä vai kromilla.
eteen 8,5" et40 ja taakse 9,5" et35.Jos ei löydy millään paremmalla et:llä.Nyt vaan mietin et kumman värisenä ottais.Mielipiteitä kiitos :D
http://www.mdcomprex.fi/store/popup_image.php?pID=306
http://www.mdcomprex.fi/store/popup_image.php?pID=300

Lähetetty: 2.12.2009 15:47
Kirjoittaja jo-c
itse ottaisin kyllä kromit. mutta se on vähän jokaisen mielen mukaa mistä tykkää.
ostatko MDcomprexilta?

Lähetetty: 2.12.2009 22:23
Kirjoittaja Osku.T
^joo aattelin tilailla sieltä

Lähetetty: 3.12.2009 11:19
Kirjoittaja Joni Sairanen
Täältä ääni tummalle puolalle! 8)

(ei tuo "kromivanne" ole koskaan ollut mun juttu...)

Lähetetty: 3.12.2009 11:37
Kirjoittaja jo-c
onhan tuo tummalla keskiöllä paljon halvempi.

Lähetetty: 3.12.2009 12:05
Kirjoittaja Osku.T
olen itekkin tota tummaa miettiny.Se keskiö on kyllä paljon vaaleempi luonnossa ku kuvissa.Se on sellanen titaanin värinen.

Lähetetty: 3.12.2009 13:41
Kirjoittaja jo-c
nyt tuli suunnitteille eteen 19X8.5 ja taakse 19X9.5 passattiin.
tsw:n vanteet jotkut olisi ihan kivat.

Lähetetty: 3.12.2009 22:16
Kirjoittaja Osku.T
Jos tsw:tä olet meinannu niin katoppa täältä
http://www.undergroundmotorsport.net/sh ... 4&prod=303

Itse meinasin sillon viime kesänä laitaa noi thruxtonit 20" tuumasena.

Omalle setille jäi hintaa 1030e ja siihe tulee renkaat päälle laitettuna tasapainot ja pultit messiin sekä sovitteet.paitsi 55e matkahuolto kuluja.

Lähetetty: 4.12.2009 5:17
Kirjoittaja Pia
TSW:ltä komeimmat vanteet on kyllä Snetterton. Voi että mä tykkään. Sitä huulen määrää leveessä vanteessa....

Lähetetty: 4.12.2009 12:39
Kirjoittaja Sami Jalonen
Niitähän mä tolle Oskullekin ehdottelin viime saagan aikana :)

Lähetetty: 4.12.2009 12:42
Kirjoittaja Osku.T
Ootinkin kuka heittää ton kommentin :D

Lähetetty: 7.12.2009 22:05
Kirjoittaja Osku.T
Siirsin tänne vähän oieampaan paikkaan tän viesti.Elikkä siis tämmöstä kyselisin:

Ja nyt pitäs tilata uudet pallot alle.Mut ku löytyy eteen et40 ja toinen ois et30 8.5 " ja taakse et35 9,5" ,

Onko noista mikään sopiva ET?? :oops:

Lähetetty: 7.12.2009 23:38
Kirjoittaja Patu
Osku.T kirjoitti:Siirsin tänne vähän oieampaan paikkaan tän viesti.Elikkä siis tämmöstä kyselisin:

Ja nyt pitäs tilata uudet pallot alle.Mut ku löytyy eteen et40 ja toinen ois et30 8.5 " ja taakse et35 9,5" ,

Onko noista mikään sopiva ET?? :oops:
Eteen on ainakin passeli tuo ET30. Taakse tuo ET35 luultavasti menee just just mutta varmasti joudut laittaan spaceria väliin jotta saat aivan kaaren tuntumalle renkaan, näin jää väliäkin enemmän tolpan ja vanteen väliin.

Lähetetty: 8.12.2009 13:23
Kirjoittaja Osku.T
Kiitos paljon patu.Laitetaan tilöaukseen ja katotaan kuinka kaaren sisään ne jää niin sit katellaan speisereitä.Mun mielestä ei se nyt ihan lähelle tolppaa jää??vai jääkö?

Lähetetty: 8.12.2009 19:36
Kirjoittaja Osku.T
No nyt tuli tilattua valssit.Katotaan miten pyörii ja kuinka syvällä :D

Lähetetty: 9.12.2009 20:26
Kirjoittaja jo-c
No niin nyt on sittenkin suunnitteilla 19X9.5 vanteet 35 ET:llä.

rengastus 235/35.
miten on onko katsastusmies jo hiilenä tuollaisista vanteista vai saakohan ihan huoletta muutoskatsastettua, jos edes muutoskatsastaa. :D

mites tälläinen että jos ostan 3 bg:n loksut niin käykö ne suoraan 3B:hen.

kun täytyy levittää varmaan etukaarta että pyörii mutta taakse uskon 9.5 olevan sopiva.

Lähetetty: 9.12.2009 20:45
Kirjoittaja Sami Jalonen
Ei kai sitä kiinnosta se koko, kunhan mahtuu pyörimään. Mulla on otteessa merkintä 235/35/19 renkaista muutoskatsastettuna.

Lähetetty: 9.12.2009 21:05
Kirjoittaja Patu
Osku.T kirjoitti:Kiitos paljon patu.Laitetaan tilöaukseen ja katotaan kuinka kaaren sisään ne jää niin sit katellaan speisereitä.Mun mielestä ei se nyt ihan lähelle tolppaa jää??vai jääkö?
Mulla nelivedossa takana 9.tuumaa leviät ja ET38 vanteet tuli todella lähelle iskarin tolppia kun auto oli tunkilla, jos olis ollut kapeemmat renkaat niin olis jäänyt muutama milli enemmän väliä. Kun auton laski alas niin tilanne parantui hieman eli oliskohan tilaa ollut joku 8.mm renkaan ja tolpan välillä.

Lähetetty: 9.12.2009 21:36
Kirjoittaja Pia
jo-c kirjoitti:No niin nyt on sittenkin suunnitteilla 19X9.5 vanteet 35 ET:llä.

rengastus 235/35.
miten on onko katsastusmies jo hiilenä tuollaisista vanteista vai saakohan ihan huoletta muutoskatsastettua, jos edes muutoskatsastaa. :D
Muista se STRO-normisto! Katsastusmiesten raamattu. Kaikkihan ei välttämättä sitä raamattua lue tarkkaan mutta entä jos osuu kohdalle mies joka palvoo sitä kirjaa ja ei mene sen takia katsastuksesta läpi?

Kannattaa jossain rengasliikkeessä käyä kysymässä että minkälaiset pyörät tuon kokosille vanteille saa laittaa.

Ja taas seuraavaks joku alkaa vineen et ei käy muutoskatsastamassa, ajelee vaan. Mitäs sitte ku polliisi pysäyttää ja alkaa tutkimaan rengastusta ja rekisteriotetta. 19":set on aika huomiota herättävän kokoset pyörät joten ei varmaan jää huomaamatta keneltäkään. Ite ainaki herran pelko persees ajelin kesän noilla 9x20" 235/30 rengastuksella joka on laiton. Ens kesäks tulee sitte ihan lailliset 245/30 renkaat ja muutoskatsastuksen kera.

Lähetetty: 9.12.2009 22:04
Kirjoittaja Sami Jalonen
Korjaan kommenttiani, tarkotin tota vanteen kokoa mikä saa olla.

Lähetetty: 9.12.2009 22:36
Kirjoittaja AjH
Nelikossa on erilainen iskari+jousi systeemi niin ei suoraan voi tosta päätellä mitn. Tuskin on ihan samat etäisyydet etuvetosessa.

3BG loksut varmaan menis sellasenaan mutta sitten ei valot sovi enää keulalle, erilaiset vilkut joille loksun etureunassa on kolot.
Ja valojen vaihtamisen jälkeen varmaan jotain muuta mikä ei sovi jne.
Helpointa on mankeloida, ja jos radikaalimpaa tarvii niin sitte rälläkällä ja lisäpellillä :)

Lähetetty: 17.12.2009 13:06
Kirjoittaja Osku.T
kävin hakeen vanteet kotio matkahuollosta.Olihan ne komiat ja takavanteesta löyty enemmän huulta ku odotin.Ja 235 kumi näytti myös aika leveältä mitä muut 235 mitä on ollut.Nyt vaan kesää odotellessa.Lämpenis ilmat niin voisin noita toisella puolen alla käyttää.

Lähetetty: 17.12.2009 22:38
Kirjoittaja Osku.T
Ja kappas vaan ET on edessä 40!!

Lähetetty: 8.2.2010 19:51
Kirjoittaja bueno
Se ois pikkuhiljaa kesävanteiden hommaamisen aika ja vannehaussa olisi pari varteenotettavaa vaihtoehtoa.

Olisko täälä jollain kokemusta, miten pyörii 8x19 ET 45? Entä 9x19 ET 37? Takana jälkimmäinen menee, mutta mites edessä?

E: Madallusta ei ole kuin 20mm vai mitä se tehtaan alustasarja nyt madalsikaan.

Lähetetty: 8.2.2010 21:19
Kirjoittaja Joni Sairanen
^ Mahdollinen madallus olisi hyvä mainita..

3C passattiin

Lähetetty: 11.2.2010 7:41
Kirjoittaja Henkka83
Onkos kukaan laitellut 3C passattiin 9,5" vanteita taakse. Haaveena 19" 8,5" eteen 9,5" taakse. Ja jos jollain on, niin minkälaisella et:llä?
Madallusta tulee maltillisesti.

Lähetetty: 11.2.2010 9:35
Kirjoittaja Pia
No mulla on nyt edessä ja takana 9x20" ET45. Taakse menis oikein hyvin se 10" leveeki, koska vanteen reunasta iskaritolppaan on ainaki neljä senttiä. Ulkoa päin on aikalailla vanteen reuna lokasuojan kans tasan.

Topicin alussa oon linkittäny hyvän ET-laskurin. Sillä äsken kokeilin verrata mun 9" ET45 -> 9.5" ET50. Tuolla ET:llä ainaki mahtuis.

Lähetetty: 11.2.2010 9:39
Kirjoittaja Henkka83
Pia kirjoitti:No mulla on nyt edessä ja takana 9x20" ET45. Taakse menis oikein hyvin se 10" leveeki, koska vanteen reunasta iskaritolppaan on ainaki neljä senttiä. Ulkoa päin on aikalailla vanteen reuna lokasuojan kans tasan.

Topicin alussa oon linkittäny hyvän ET-laskurin. Sillä äsken kokeilin verrata mun 9" ET45 -> 9.5" ET50. Tuolla ET:llä ainaki mahtuis.
Oulrait. Pitää ruveta kattelee jos löytyis tuommosella et:llä. Kiitos vastauksesta.

Lähetetty: 22.6.2010 19:37
Kirjoittaja ryynänen
Onko kellään tietoa löytyykö tätä vannetta tumman harmaana/mustana jostain
http://www.vannetukku.fi/rs4-p-13846.html

Tai sitten suomesta tätä uudempaa rs4 replicaa tumman harmaana? blocket.se:stä näyttäs ainakin ruotsista löytyvän. http://www.blocket.se/ostergotland/19__ ... ?ca=11&w=3

Lähetetty: 22.6.2010 21:11
Kirjoittaja Pia
http://www.nettivanne.fi/vanteet/Alumii ... x112-et42/

Tuo oli tummin tollai äkkiä haettuna.