Variantti Golffin takakajareiden paikat ja johdot

Autohifi-jutut
jukiapina
Viestit: 32
Liittynyt: 1.9.2006 15:57

Variantti Golffin takakajareiden paikat ja johdot

Viesti Kirjoittaja jukiapina »

Kyseessä on perus -95 Variantti Golffi. Tuleeko takakajareille jonkinlainen johdotus, kun en ainakaan pienellä silmäyksellä löytänyt? Minkäkokoiset kajarit noihin oviin menee?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
JKaunisto
Viestit: 38
Liittynyt: 7.8.2006 11:57
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JKaunisto »

6,5" kajarit(halkaisija 17cm) menee oviin, ja johdotuksista paha lähtee sanomaan, kun mulla on niinpäin et etuoviin ei tuu piuhoi mutta takaovissa on valmiina.
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

Mulla oli tehtaalla laitettu kaikkiin 4 oveen, 8:lle kaiutin-elementille piuhat, eli takana on 6.5" midit + diskantit ylempänä ja edessä sama. Ilmeisesti varustetasosta ja soittimen/kaiuttimien ruksaamisesta sinne varustelistalle vaikuttaa eniten onko asennettu kaapeleita...
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
jukiapina
Viestit: 32
Liittynyt: 1.9.2006 15:57

Viesti Kirjoittaja jukiapina »

Miten helposti lähtee ovipahvit irti? Niin ja mulla on tosiaan karvalakki CL malli joten ei sinne ainkaan mitään ylimäärää oo laitettu.
Avatar
lukkari
Viestit: 195
Liittynyt: 15.3.2006 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja lukkari »

Comfort -varusteisissa on kahdeksan kaiutinta vakiona ja rouvan edellisessä -95 -mallisessakin. Eipä sinne kai johtoja mene, ellei ole vedetty ja jos sinne esim. aftermarket -monitiesarjan laittaa, uusien johtojen veto on viisautta, sillä orkkikset ovat aika ohkoset.
Ovipahveissa taisi olla takaosassa yksi ruuvi. Nostimen kahva irtoaa siirtämällä kannen alla olevaa kiekkoa. Lukon nuppi irti ja varovasti londottamalla pahvi irtoaa nastoistaan. Kun ne on irti, kammetaan alaosaa hieman ulospäin ja nostetaan ylöspäin.
Clayman
Viestit: 191
Liittynyt: 3.2.2006 8:32
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Clayman »

lukkari kirjoitti: Ovipahveissa taisi olla takaosassa yksi ruuvi. Nostimen kahva irtoaa siirtämällä kannen alla olevaa kiekkoa. Lukon nuppi irti ja varovasti londottamalla pahvi irtoaa nastoistaan. Kun ne on irti, kammetaan alaosaa hieman ulospäin ja nostetaan ylöspäin.
Oven "vetokahvasta" täytyy vielä kammeta päällysmuovi irti. Sen alta löytyy kaksi ristipää ruuvia. Ovipahvin takaosassa näyttäis tuo ruuvi olevan jos on tehtaalla muistettu laittaa :) Mun golffissakin toisella puolella on, mutta toisella puolella ei :shock: Mun ainakin piti tuota pahvia riuhtoa melkosen lujaa ennenkö ensimmäinen kiinnike suostu irtoomaan. Sitte kyllä lähtee kun saa alkuun.
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
Avatar
lukkari
Viestit: 195
Liittynyt: 15.3.2006 14:54
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja lukkari »

Juu, se kahva on hyvä irrottaa ennen paneelin irrotusta...

Joskus meinasin typ44 audista hajottaa koko paneelin -siinähän on kahva kiinni kolmella ruuvilla. Irrotin ne ja aloin repiä paneeli irti voimalla. Tarkempi tarkastelu kuitenkin osoitti, että kahvan kolmen ruuvin avaaminen irrotti vain kahvan ja paneeli itse oli ruuvilla kiinni kahvan alla piilossa olevassa syvennyksessä.

Kannattaa sitten varata runsaasti roudarin teippiä, kun alkaa irrotellä sitä paneelin ja pellin välissä olevaa suojamuovia. Se ei ole herkkä ehjänä irtoamaan ja jos jättää kunnolla kiinnittämättä/paikaamatta, paneelin välistä tunkee oveen muodostuva paine pölyt sisälle. Nähty on.
Fiksu korvaa sen muovin paksulla rakennusmuovilla. Eipähän tarvitse paikkailla ja saa seuraavankin kerran muovin ehjänä irti.
Kale
Viestit: 972
Liittynyt: 23.4.2004 8:11
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Kale »

Mäkin aikoinaan omasta kolmosesta johtoja etsin ja kun en löytänyt niin jätin kaiuttimet takaoviin laittamatta. Ei löytynyt lähtöpäätä edestä eikä takana pahvien sisältä. FFP:llä silloin oli aiheesta keskustelua ja joku kiven kovaa väitti, että johdot siellä olis. Oli omaansa käikättimet lisännyt. Alfamerin oppaan johtojen väritkään ei täsmännyt omaan joten ei niiden perusteellakaan voinut asiaa päätellä.
jukiapina
Viestit: 32
Liittynyt: 1.9.2006 15:57

Viesti Kirjoittaja jukiapina »

Olen käynyt katselemassa Autostudiolla tuollaista

CALIBER : CRP-6 : 6.5" (165mm) 3-TIE pääkaiutin paria ja mietin, että käyvätkö ko. kajarit heittämällä noitten alkuperäisten paikalle eteen? Upotussyvyys on 55mm. Tarkoitus olisi nimittäin siirtää alkuperäiset kajarit takaoviin ja hieman paremmat kajarit etuoviin. Takakajareilla ei ole niin merkitystä kun ei viitsi lasten korvia särkeä.

Kuva

Niin ja jos jollain on jotain mitä voi suositella helppoutensa/hintansa/laatunsa puolesta ovat tervetulleita.
Avatar
mkaskine
Viestit: 170
Liittynyt: 6.9.2006 12:45
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mkaskine »

itse kyllä laittaisin eteen 2-tie erillsisarjan jos vaan orggis paikat löytyy, esim niin että oveen se midi ja diskantti kojetauluun. Saa paljon paremman tilavaikutelman tuollaisella systeemillä kuin yhdellä 2 tai 3-tie kajarilla.

Itse olen aika merkkiuskollinen noissa kaiuttimissa eli autossa se on dls ja kotona audiopro.

Harkitse vaikka tuollaista sarjaa sinne http://www.audiohellman.fi/sivut/dls-tu ... uumaa.html
ja sieltä se
BASIC SERIES B6A
UUSI 2006 MALLI

SVH. 119 € (TARJOUS 99 €)
VW Golf III GT TDI +81kw, Garrett 1749va, PP502, Evry....
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

jukiapina: Tuollaisella 3-tiekaiuttimella, kai niitä koaksiaaleiksikin kutsutaan, se stereokuva jää aika alas, eli kun orkesterin pitäisi istua siellä konepellillä / lisävalojen päällä, niin tuollaisilla etukaiuttimilla orkesteri on siellä jarrupolkimen tienoilla tai pahimmassa tapauksessa, kuten yhdellä tutulla vuosia sitten, takajalkatilassa.

:shock:

On tietysti ihmisiä, joilla tuokin kelpaa, mutta monesti nälkä kasvaa syödessä tai vaihtoehtoisesti oma maku kieroutuu niin ettei enää tunnista hyvää äänentoistoa, kun sellaisen kuulee.
Viimeksi muokannut jmr, 13.9.2006 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
jukiapina
Viestit: 32
Liittynyt: 1.9.2006 15:57

Viesti Kirjoittaja jukiapina »

Mitä jos hankkii sinne oviin pelkät midbassot ja eikös kojelaudalla ole ne diskantit?
Avatar
mkaskine
Viestit: 170
Liittynyt: 6.9.2006 12:45
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mkaskine »

no siis jos haet pelkät midin tulee taas ongelmia että mistä saat jakosuotimen niihin mid bassoihin, ja veikkaan että jos koetaulussa on kaiuttimet siellä ovat kooltaan 3" tai 4"
olevat 2-tie koaksiaalit. Helpommalla pääset kun ostat valmiin 2-tie taikka jos haluaa / jaksaa niin mielellään 3-tie sarja tyyliin 6.5"mid basso, 3" tai 4" keskiääni sinne kojetauluun ( eli mikä nyt sinne mahtuukin ) ja sitten erillinen kalotti diskantti suunnattuna siihen keskiäänen viereen kojetauluun.
VW Golf III GT TDI +81kw, Garrett 1749va, PP502, Evry....
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

Kojelaudan päällä on paikat 4"-elementille ja ne on tehtaalla täytetty samankokoisella alkuperäisen diskantin pidikkeellä, diskantti on siinä keskellä vähän suunnattuna.

Laatuunsa nähden nuo edulliset 2- ja 3-tie erillissarjat ei mitään kalliita ole, joten suosittelen myös sellaista. On ainakin siihen suunniteltu jakosuodin ja jos ei soi hyvin niin voi syyttää vaan asennusta ja itseään tai sijoittamansa rahasumman pienuutta.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
Avatar
Kemizti
Viestit: 648
Liittynyt: 14.6.2005 23:16
Paikkakunta: Tanpere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kemizti »

jmr kirjoitti: Laatuunsa nähden nuo edulliset 2- ja 3-tie erillissarjat ei mitään kalliita ole, joten suosittelen myös sellaista. On ainakin siihen suunniteltu jakosuodin ja jos ei soi hyvin niin voi syyttää vaan asennusta ja itseään tai sijoittamansa rahasumman pienuutta.
Mainio puheenvuoro..

ainakin omien kokemusteni perusteella voin kovasti suositella DLS:n MS6 sarjaa tai sen uudistettua MS6a sarjaa, asennus Golffin vakiopaikoille helppoa ja vaivatonta.. ja soi hyvin...
Octavia 2,0TDI Combi -06
jukiapina
Viestit: 32
Liittynyt: 1.9.2006 15:57

Viesti Kirjoittaja jukiapina »

Eikö niitä alkuperäisiä ovissa olevia kajuttimia voi vain korvata laadukkaamalla tekeleellä?
Kale
Viestit: 972
Liittynyt: 23.4.2004 8:11
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Kale »

Tottakai voi mutta fiksumpaa on hankkia koko setti kerralla. Laita sinne oviin 6,5-tuumaiset koaksaalit ja jos lopputulos miellyttää korvaa niin avot. Jos alkaa tökkimään niin siirrä ne takaoveen ja hanki eteen erillissarja.
Avatar
jmr
Viestit: 1981
Liittynyt: 26.12.2003 17:29
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmr »

Miten noissa alkuperäisissä on jakosuodin? Onko siellä pelkästään disulle joku yksinkertainen?
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
Avatar
Kemizti
Viestit: 648
Liittynyt: 14.6.2005 23:16
Paikkakunta: Tanpere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kemizti »

jmr kirjoitti:Miten noissa alkuperäisissä on jakosuodin? Onko siellä pelkästään disulle joku yksinkertainen?
tais ihan kela/konkka paketti olla millä leikataan disseltä matalat ja midiltä korkeet, sijaitsi muistaakseni diskantin alla..

edittiä.. kelalla toki pystyy, ajatuksissani kirjoiutin vastus ensin.. ei konkalla korkeita leikotakkaan =)
Viimeksi muokannut Kemizti, 12.9.2006 18:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Octavia 2,0TDI Combi -06
Kale
Viestit: 972
Liittynyt: 23.4.2004 8:11
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Kale »

Ei sillä konkalla sentää korkeita pystytä midiltä leikkaamaan vaan pelkästää diskantilta matalat taajuudet. Koko taajuusalue menee mideille.
Heitin just tommosen alkuperäisen 2-tie sarjan roskiin. Siihen diskantin kehikkoon olisi saanut fiksusti modattua jonkun toisen valmistajan diskantin.
Kale
Viestit: 972
Liittynyt: 23.4.2004 8:11
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Kale »

Ilmeisesti tässä haetaan halpaa ja helppoa eli pistä vaan ne caliberit sinne oviin. Kyllä ne monen auton tehdaskaiuttimet hakkaa. Jos sulla on kiinni alkuperäinen 2tie sarja niin helpoimmalla pääset jos vedät mankalta oville uudet piuhat ja napsaset ne orkkispiuhat poikki ennen haitaria ja kytket uudet johdot näihin kiinni. Ovien sisältä sitten puukotat ne orkkiskaiuttimien liittimet irti ja laitat niihin kiinni uusien kaiuttimien mukana tulleet lattaliittimet. Piuhat kiinni ja kovaa soittoa...

Liitokset tietty kannattaa tinata ja suojata kutistesukalla mutta perusasentaja laittaa abikolla.

Niin joo, kannattaa noista calibereista varmistaa, että mahtuvat oveen. Kai niitä saa koittaa autostudion pihalla?
jmr kirjoitti:Miten noissa alkuperäisissä on jakosuodin? Onko siellä pelkästään disulle joku yksinkertainen?
Niin siis dissen takana on kondensaattori suodattamassa korkeita taajuuksia samalla estäen sitä kärähtämästä. Ei ainakaan vuonna -95 ollut minkäänlaista kelaa. Midit on kytketty dissen rinnalle eli niille ei ole minkäänlaista suodatusta.
Vastaa Viestiin