Page 1 of 2

paffa's G3 Variant SA-int Edition

Posted: 9.3.2013 15:27
by _paffa
Lyhyestä virsi kaunis. Pikkuisen isompi detailing projekt, eli purku-maalaus-kasaus ja siinä ohessa vikojen fiksailua.

Lähtötilanne ennen purkua, oli tosin minulle tullessa täysin vakioalustalla sekä eri vanteilla. Noissa kuvissa takakaarista pokkaukset laikattu ja rullattu, jotta mahtuu kesävanteet pyörimään.

Image

Image

Image

On sitä pestykin välillä.
Image

Image

Joku mukamas taiteellinen kuva
Image

Pientä lukkohuoltoa tehty myös ennen talvea
Image

Image

Asennettiin apujouset, jotta lukot ei jäätyisi kiinni talvella. Ei tosin auttanut, vaan piti tehdä vielä ns. nippuside patentti.
Image

Pieniä Tee-Se-Itse patentteja tuli samalla vastaan. Oikealla näkyvä metallitappi oli lukkotappina ja kahvan vetimestä katkennut "kynsi" korvattu jollakin. :D
Image

Lukkopesän liuottamista valopetroolissa, alkoi haittalevyt liikkumaan ihan eri tavalla.
Image

Kesävanteet Borbet A (made in west germany), taakse 16x9 et15 ja eteen 16x7.5 et25. Eteen joutunee varmaan speiceriä etsimään, mutta tässä pieni tiiseri

Image

Image



* * * * * * * * * * * * *


Ja sitten mennään nykyhetkeen, tallikoira Bruno ihmettelee omistajansa touhuja
Image

Hommathan alkoi purkamisella ja ensimmäisenä heppailtiin ajovalopesureiden reiät umpeen, työhön palkattiin työtön siskon poika Jere =D
Image

Reikä oli alunperin oudon mallinen, joten päätettiin tehdä siitä suorakulmio. Näin homma helpottui kummasti.
Image

Jeren tehdessä töitä, purin sillä välin muita osia, autoonhan tulee vento-keula, joten orkkis pelti joutaa varastoon
Image

Homehtuneiden sivulokareiden irrottelua, oli tiukasti massalla kiinni prkl
Image

Allekirjoittanut vs. etulokari 1-0
Image

Täytepalojen sorvausta
Image

Meanwhile in garage
Image

Close enough
Image

Jeren sovitellessa paikkapaloja, purin turhaa painoa pois keulilta, eli ajovalopesurin letkut ja suuttimet kuuseen. Tallikoiraa ei voisi vähempää kiinnostaa.
Image

Pienempi lisävalojen reikä hepattuna kolvin avulla sisäpuolelta
Image

Maestro työssään
Image

Ei savua ilman tulta... Täytteeksi sulattelin samaa muovia jämäpuskurista mistä palatkin leikattiin
Image

Ja tähän tilaan se tämän päivän päätteeksi jäi
Image

Seuraavaksi vuorossa takakaarien hiomista ruosteesta puhtaaksi, suojaamista ruosteelta sekä etupuskurin tasoittelua ja Venton konepellin hiomista + tuhat muuta pientä asiaa. :? Päivitellään sitä mukaan kuin projekti edistyy. :shocked

Kuvablogina löytyy myös osoitteesta VAGarage

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 13.3.2013 19:04
by _paffa
Hommathan jatku tuossa maanantai-iltana ja tässä lyhyen hallikäynnin tulos. Huomenna taas uudestaan jatkamaan. :o

Ajovalopesurin reikä hiottuna. Pakkelia vaatii vielä ja sitä jo hieman paklattiinkin, mutta tahtoo vetää kuopalle epäkeskolla... Pitänee jatkaa tuen kanssa käsin lisää.
Image

Lisävalojen pieni kolo asettui aika hyvin jo pelkällä hionnalla. Pakkelin kanssa taitaa olla jo sormituntumalta tasassa.
Image

Takakaarille tarjottiin ensin teräsharjaa...
Image

...ja seuraavaksi epäkeskoa 80gritillä
Image

Ja tässä lopputulos. Takapuskuri tosin piti ottaa edestä pois tuon jälkeen, jotta saisi loputkin mädät hiottua.
Image

Sitä jotain ruskeata, ajoneuvon omistajien kauhua, sieltä pilkottaa vielä lisää
Image

Ja puskuri poistettuna toiselta puolelta
Image

Tähän olotilaan hommat loppu siltä päivältä
Image

Image

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * ''

To do:

- Takakaarien hionta loppuun ja suojaksi U-Pol Acid #8 happopohjamaali.
- Etupuskurin kolojen hiomista jatkettava pakkelin ja hiomatuen kanssa
- Takakaarien pakkelointi suoraks
- Korissa olevien lommojen ja hapettumien putsaamista ja suojaamista

Tossa nyt jotain ensi kertaan. Mikäli havaitset vakavan virheen toimintatavoissa tms. niin ota heti yhteyttä. =D Tämä projekti etenee kahden amatöörin voimin, joilla ei ole mitään aikasempaa kokemusta korihommista. Kaikki vinkit ovat siis todellakin tervetulleita.

Takaa pyyhkijän kolo tullaan hitsaamaan umpeen (ei aikaisempaa kokemusta tästäkään :D) sekä samalla otetaan pois noi mallimerkinnät (ja hitsaillaan kolot sikäli mikäli ne siellä alla on). Logo tulee jäämään ja maalataan mattamustaksi myöhemmin. Koristahan tulee mattavihreä (ei aivan normaali sävy, vaan pitäisi olla tummempi, jotta ei aivan upottaisi massaan) :rasp

Mites noiden takakaarien kanssa kannattaisi jatkaa? Kannattaako karhentaa isommalle alalle? Happo pohjalle ja kitti päälle? Sitten vaan karhennetulle pinnalle hiontaväri ja lisää hiomista, jotta pinta suora? Mites kohdissa missä ei varmasti ole hapettumaa? Ajetaanko pakkeli suoraan pellille ja hinkkaväri päälle?

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 13.3.2013 19:34
by kotka
Eikös tuossa vaiheessa kannattaisi takakaaria hiukan mankeloida/levittää ulospäin? Sitten teet pohja- ja pintatyöt valmiiksi.
Tulisi lisää tilaa takarenkaille. Ja ylimääräisen tilan voit täyttää vaikka lätyllä, jos ei muuten tule tarpeeksi rengas ulos..

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 13.3.2013 19:50
by _paffa
Kaaria semisti onkin jo ajettu mankelilla eikä juuri enempää tarvitse, siksi ovatkin hieman epäsuorat kun kantitkin ajettu pois ja pokattu ylöspäin. Se mikä ei mahdu, hoidetaan camberilla :D

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 13.3.2013 20:15
by Jakarath
Uteliaana ja tietämättömänä kyselen tuosta U-POL Acid #8 happopohjamaalista..?!

Onko ko. litku tarkoitettu niinkuin estämään normaalia tehokkaamine korroosion syntymistä..?!

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 13.3.2013 21:11
by _paffa
Jakarath wrote:Uteliaana ja tietämättömänä kyselen tuosta U-POL Acid #8 happopohjamaalista..?!

Onko ko. litku tarkoitettu niinkuin estämään normaalia tehokkaamine korroosion syntymistä..?!
Kysäsin paikallisesta varaosamaailmasta, millä estän sen ettei pohjat kupli läpi kun ruosteet hinkattu pois, niin maalipuolen kaveri suositteli tuota ainetta pohjaksi. Pitäisi varmaan tutkia enemmän asiaa, mutta kun mainitsin Mastonin ruosteenestomaalin (tjsp, löytyy omista varastoista) niin sanoi, että unohda se ja laita toi. Kuten sanoin, amatöörit asialla, joten asiasta enemmän tietävät voivat laittaa parempia neuvoja :D

Netistä löydetty tuotekuvaus:
Acid # 8 on yksikomponentti happo-pohjamaali aerosolitölkissä. Käyttö paljaiden
metallipintojen pohjustukseen ennen maalausta parantamaan maalin tarttuvuutta ja
metallin ruosteen esto kykyä.
Tuote on erityisen suosittu tartuna pohjavärinä spray muodossa alumiini vanteiden ylimaalauksen yhteydessä.
U-POL tuoteseloste englanniksi
ACID #8 is a 1K ready to use etch primer available in aerosol cans. It is used for priming bare metal
surfaces, this promotes adhesion of paint and prevents steel from rusting.

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 13.3.2013 21:22
by Jakarath
Kuullostaa ja vaikuttaa aika pätevältä liisteriltä.. täytyypi pistää korvantaaksi. täytys G4V:stä yks 5mmx5mm kupru poistaa ennenkun räjähtää käsiin.. :D

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 14.3.2013 21:33
by _paffa
Taas touhuttiin auton parissa. On siinä vaan huikeen paljon hommaa ennenkun pääsee mitään väriä suihkimaan pintaan...

Puskurin kolo kitattuna
Image

Ja samaa hiottuna tollasella 20cm hiomatuella ja 180gritin vessapaperilla
Image

Toinen pesurinkolo
Image

Lisävalojen reikä
Image

Vasen takakaari putsattuna ja toi kohta jää takapuskurin alle piiloon
Image

Sama kaari putsattuna Silicone Removerilla ja maalattuna U-Pol 1K happomaalilla
Image

Ei vaadi kauheasti oikomista, kuitenkin jonkun verran on lievää aaltoilua mankelin jäljiltä
Image

Ja sitten takakontin kimppuun, rekkari ollut vissiin hetken aikaa paikallaan :D
Image

Yleisön pyynnöstä mallimerkintä pois
Image

Ja samoin lähti VW-logo, joka tullaan vetämään mattamustalla (joko maali tai plastidippi). Lähtisköhän toi pohja kans väkivallalla?
Image

Kontin luukku hiottuna ja kaikki näppylät hiottuna auki
Image

Tähän tilaan jäi luukku eli hapolla vedettynä kaikki pellille hiotut kohdat, pl ikkunan alareuna, koska ei ollut mukana mitään millä suojata lasia sprayltä :P
Image

Happomaalin kuivuessa Jere irrotteli takapuskurista "kuoren" pois, jotta maalaaminen olisi simppelimpää.
Image

Image

Yleiskuva konetilasta, tuolla ei tehdä muuta kuin pestään hyvin. Voi olla että maalataan myöhemmin korinväriin tai mustaksi...
Image

fifty-fifty etupuskurin lipasta. Pesty Surfex-HD:lla ja lämmitelty kuumailmapuhaltimella värin palauttamiseksi
Image

Tähän oli hyvä lopettaa tältä päivältä :)
Image

Sitten perään kyssäri:
Miten paljon kannattaa tehdä hinkkapohjaväriä kippoon, jolla tuollaisen takaluukun tai konepellin maalaa?
Hyviä vinkkejä ruiskun putsaamiseen maalauksen jälkeen?
Mihin asti hiotaan pinta ennen hinkkaväriä ja käsin vai epäkeskolla?

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 1.4.2013 20:57
by _paffa
Paskaks vaan kaikki mikä on omaa. Eli eilen ja tänään hajotettiin autoa entisestään.

Pidemmittä puheitta kuvia kansalle. Nämä päivät vielä hierottiin pukamia siistiksi kyljistä.

Volkkarin yksi vakioruostepaikoista, ovenkahvan alta
Image

Ja sama lähempää, niin näkyy ruostekohtakin kunnolla
Image

Kyljyksien hieromista apupojan toimesta. Oiskohan noi kohdat pitäny hieroo isommaltakin alalta auki? No mennään tolla nyt ja ollaan jatkossa viisaampia :D
Image

Venton konepelti, joka löyty halvalla paikalliselta mkIII harrastajalta, hienot tarrat 8)
Image

Japaninlastalla tarrat irti, ei ollu kuumailmapuhallinta tallilla
Image

Ja sitten hierottiin 120:llä paperilla pintaa auki
Image

Nähtävästi muutaman kerran aikaisemmin maalattu tämä konepelti. Lisätään pari kerrosta lisää tuohon historiaan. Ihan kuin puiden vuosirenkaat :D
Image

Tähän tilaan jäi kyljet eilisen jäljiltä. Hapot ruiskittu puhki hiottuihin kohtiin suojaksi. Annetaan kuivua kunnolla ja seuraavaksi vähän hiontaa ja hiomapohjamaalia pintaan kauttaaltaan.

Sitten tähän kuluvaan päivään. Kamera jäi tietenkin kotiin, mutta kun olen itselleni luvannut dokumentoida jokaisen projektipäivän, niin SGS2 tarjoaa teille tämän päivän kuvat. :) On se kuitenkin tyhjää parempi.

Päädyttiin repimään ovet irti ja maalataan ovien välitkin sitten. Ehkä helpompi näin. Tallikoiran kiinnostus nolla.
Image

Image

Konepelti hierottiin 240:llä kauttaaltaan, onkohan mitään tarvetta hieroa hienommaksi ennen hiomapohjamaalia (debeer surfacer)?
Image

Oikea kylki alotettiin mattaamaan pohjamaalia varten punasella scotchbrite padillä
Image

Taas kerran, kuten jo aikaisemmin mainittu, kaikki hyvät neuvot ovat tarpeen =) Ensi kertaa varten on käytävä ostoksilla, niin pääsee ekaa kertaa elämässään ruiskuttelemaan maalia pintaan ihan oikealla ruiskulla, eikä millään kilikoliputelilla. :D

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 2.4.2013 8:13
by kotka
Hienoa jälkeä tulossa. Ainakin omasta mielestä ihan liian hyvää työtä tuollaiseen parin sadan autolle :)
p.s. onko rakentelupaikka Itkonniemellä?

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 2.4.2013 16:56
by _paffa
kotka wrote:Hienoa jälkeä tulossa. Ainakin omasta mielestä ihan liian hyvää työtä tuollaiseen parin sadan autolle :)
p.s. onko rakentelupaikka Itkonniemellä?
No lopputuloshan sen ratkaisee. Tekniikka tuossa pelaa hyvin ja alustakin on hyväkuntoinen ottaen huomioon auton iän ja ajetut kilometrit (270tkm).

Kyllä, tallipaikka on Itkonniemellä :P

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 2.4.2013 17:25
by Virkamies
Näitä maalaus projekteja tulee seurattua mielenkiinnolla kun itekkin pitäs huitasta maalit auton pintaan jossain vaiheessa, jatkoa odotellessa..

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 2.4.2013 17:38
by kotka
Kyllä tuolla touhulla noidenkin autojen arvo nousee, ja onhan tuo III farkku ihan upean näköinen laite laitettuna. Tässäkin projektissa hyvä kertomus nostaa hattua ylemmäs, samalla jää itselleenkin muistiin mitäpä sitä tulikaan tehtyä.
p.s. Itse töissä Itkonniemellä, siitä noita kuvia katselin. Ja tuttuja sinisiä sponssilogoja (entiseltä työnantajalta) näkyi muutamassa kuvassa..

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 2.4.2013 19:01
by _paffa
Muille automaalausta miettiville varoituksena, että allekirjoittanut ei vastaa siitä, että toimintatavat, tekniikat yms olisivat ammattimaisia. En siis suosittele matkimaan mitään :D Omalla vastuulla toki saa kokeilla...

Kiitos Virkamiehelle ja kotkalle rohkaisevista sanoista. =) Tästä on hyvä jatkaa huomenna auton parissa, jospa sitä pääsisi jo konepeltiin suihkimaan pohjamaalia... ;)

Taitaa suurin osa sinisistä tarroista olla entisiä (ehkä myös nykyisiä?) sponssitarroja tuosta kaverin drifteri-kilpurista :P

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 3.4.2013 21:45
by _paffa
Tänään oli nopea visiitti tallille, mutta sitäkin tärkeämpi omalta osalta. Ensimmäistä kertaa elämässä maaliruisku käteen ja lopputulos näkyy alla.

Konepelti hiottu P240 epäkeskolla ja pyyhitty DeBeerin silicone removerilla
Image

Tästä se lähtee sit. Pikkasen meni hakiessa ensin ruiskun säätöjä, eikä ne tuntunut ihan kohdalleen osuvan. Viuhka vaikutti sopivalta, mutta olisi pitänyt hieman painetta laskea kun tuntui menevän tomuna ilmaan. Ilmamäärän säätö (Bilteman hinnat alkaen ruisku) auttoi tähän hieman, kun en jaksanut alkaa säätämään kompurasta.
Image

Lisää opettelua.
Image

Lopputulos 7+. Yllättävän vähän roskia tuli pintaan (huippari oli päällä jo aikasemmin ennen maalausta), vaikka ei tuosta ruiskutustekniikasta ollu juuri käryä, Pari ohutta kerrosta suihkin niin, että ensimmäinen ei vielä peittänyt, mutta toinen kerta peitti. :)
Image

Mutta vaikka ensimmäinen kerta vaikutti tosi hyvältä, kunnes...
Image

Vaikka pidinkin letkusta kiinni vasurilla, oli vasemman ja oikean käden välinen lenkki jäänyt liian pitkäksi ja otti kiinni pellin reunaan. No, ei se mitään. Harjoitteluahan tämä koko homma on :D

Tutkaillaan huomenna lisää kun saadaan pelti tuolta himmeästä kopista päivänvaloon. Loppuaika meni puhtaasti runkoa matatessa, joten tästä ei nyt niin hienoja kuvia jaksanut napata.

Note to myself:
- Ensi kerralla maalattava alue enemmän pystyyn (tai katosta roikkumaan), nyt loppu välillä ruiskusta maalin tulo kun piti liian vaakatasossa (maalia oli n. 200ml)
- Täytynee perehtyä enemmän tuohon ruiskun säätämiseen

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 5.4.2013 21:13
by _paffa
4.4.

Katotaan miten paljon tuossa alkaa mikäkin lommo paistamaan läpi mutta ekan kittauksen ja P240 hionnan jälkeen näyttää tältä. Alan itse olla kohtalaisen tyytyväinen tuohon, enää pari lommoo täytyy oikoa vielä kitillä.

Day7 tosiaan kului tallilla suojaten auton oviaukkoja ja takasivuikkunaa sekä kittaamalla ja hiomalla konepeltiä siistiksi.
Image

Lyhyt hetki tallilla, joten kuviakin sen mukaisesti. Ensi kerralla jos polkaisis käyntiin ovien siistimiseen etu ja takapuolelta.

Muutama probleema tosissaan tuli vastaan. Ensimmäinen oli oviaukkojen tiivisteiden suojaaminen, koska en niitä ala irrottamaan (hajoavat kuitenkin). Maalarinteippi ei pysyny tiivisteen kantissa ollenkaan, mutta sähköteipillä sain suojattua mielestäni kohtalaisin hyvin tiivisteen ja maalipinnan rajan ja tähän päälle sitten teippailtiin raksamuovia suojaksi. Jospa se hoitais homman eikä vuoda pahasti tiivisteelle.

Toinen ongelma oli takasivulasien teippaus. Ovat liimalasit ja tiivisteen reunaa saa hyvin vähän taitettua sisäänpäin. Koitin paperiliuskaa teipinpalaan ja ujuttaa väliin ja vetää lasia kohti, mutta ongelmaksi tuli ylipursunnut liima tiivisteen alla, joka käytännössä monessa kohtaa esti teipin ujuttamisen tiivisteen alle. Päädyin lopulta siihen tiivisteen päälle vetämään laadukasta maalarinteippiä ja leikkasin tiivisteen rajan mahdollisimman tarkasti kirurginveitsellä. Toivottavasti teipin liima pitää :D

*******

5.4.

1K happo kuivui konepellin pinnassa varmaan ~viikon ennen hinkkaväriä. Se on nyt kittailtu lähes kokonaan, mutta ennen uutta hinkkavärikerrosta otettiin työn alle pellin alapuoli.

Mattaus tehtiin punasella scotchbritella... (kuvassa vielä hieman kostea pölyjen pyyhinnästä)
Image

...ja pintaan vedettiin Bilteman mattamusta pintamaali
Image

Konehuoneen puolta aloteltiin samalla ja maalattiin sekä lokarin sivut ja vesikaukalo
Image

Image

Loppuosa konehuoneesta vedetään tuolla samalla maalilla, jotta saadaan vanha vihreä piiloon. Tämä tosin tapahtuu viimeisimpien hommien joukossa. :)

Hinkkavärit tulee aina uudestaan noiden kitattujen peltien päälle ja pyrin vetämään kauttaaltaan. Näistä pelleistä toi konepelti tosin oli pahin kitattava. Pääsen pian testaamaan pintamaalia tohon konepeltiin :)

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 5.4.2013 22:10
by Zeussii
Hyvältä näyttää! Itse oon ajatellu myös maalaushommia tohon omaan pasuunaan kesällä, mutta saa nähdä iskeekö laiskuus. Vanha lakka ja maalipinta vaan on niin huonot että pitäs maalata että sais siistin näköisen. Hyvin tämä sun juttus kyllä innostusta nostaa, mutta projektin aikaa vievyys vaan pelottaa sillä ei viitsisi koko kesälomaa käyttää auton maalaamiseen :D

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 5.4.2013 22:46
by _paffa
Voin kertoa että yllätyin kyllä, varsinkaan kun ekaa kertaa hommissa, että miten hitosti tossa värinvaihdossa vaan tuota hommaa riittää. Vieläkun siihen lisätään tarvikkeet yms mitkä ei vastaa lähellekään automaalaamon vastaavia, joten välillä joutuu vähän ideoimaan :D

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 13.4.2013 20:04
by _paffa
Tuumasta toimeen ja väriä pintaan, jotta nähdään oliko värisävy hyvä vai huono.

Ensin kuitenkin matattiin kuskin oven sisäpuoli
Image


Ja tältä se näytti noin 1h maalauksen jälkeen
Image

Mielestäni paras otos kuvaamaan värin oikeata sävyä
Image

Tankinluukkukin meni siinä samalla...
Image

Huomenna loput ovet samaan kuntoon ;)

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 13.4.2013 20:48
by Virkamies
Hyvä sävy, luonnossa toivottavasti vielä parempi :)

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 21.4.2013 22:27
by _paffa
Siinä hieman miltä näyttää ennen ja jälkeen. Noi takaovet joutuu hetken odottelemaan, et saadaan ruostepaikat putsattua ja hoidettua kunnolla ennen maalia. Toisessa ovessa näkyykin kun sarananpuolen alakulma on hiottu auki.
Image

Ruostekohdat parista kohtaa kukki jo läpi, joten reseptiksi otettiin kunnon teräsharjapuhdistus ja lopulta kaksi kerrosta Motonetin Noverox Anti Rustia, jonka pitäisi "tappaa ruoste". Tää on vähän niitä "toivotaan toivotaan" juttuja, jospa tuo toimisi. Testiksi otettiin takaluukun kahvanympärys. Mitenkähän tuo kannattaisi viimeistellä? Hionta suoraksi ja happoo päälle?
Image

Suurin homma oli saada puskurit ja konepelti pohjamaaliin.
Image

Image

Image

Image

Jännä nähdä miten hyvin tuo maali kestää tuossa takapuskurin kuoressa, on meinaan aika letkua tavaraa. :)

EDIT: kun hieman luki lisää tuosta ruostehommasta ja Noveroxista, niin taidan päätyä etsimään hiekkapuhalluksen jostain ja vetästä sillä noi puhtaaksi. Päälle sitten happoa tai epoksia 2K:na...

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 29.4.2013 22:45
by _paffa
Ostinkin nyt alkuun Biltemasta tuon pistehiekkapuhaltimen. Kauhea homma olisi kannella osat pihalle (n. 50m) ja etsiä virta kompuralle, joten helpommin menee tuolla kuin kunnon hiekkapuhallinpistoolilla. Pitänee pitää tuokin mielessä tulevaisuutta ajatellen.

Tallilla ei oikein aina yksin ollessa muista kuvailla tarpeeksi, sain nyt kuitenkin muutaman hassun otoksen jotka kertovat kaiken oleellisen. Tän päivän homma oli ruosteiden paikkausta ja puskureiden kittaamista/hiomista.

Bilteman pistehiekkapuhallin, muuten hyvä mutta tasapäinen vaakasuutin saisi olla.
Image

Ja sitten pari testiä ennen koitosta, maalattuun peltiin, ehjä maali
Image

Ja vähän pahemmin hapettuneeseen vanhaan etulokariin
Image

Ruostekohdat tein nyt reseptillä, epäkeskolla (p80) suurimmat, teräsharjalaikalla lisää, hiekalla loput, hieman lisää teräsharjaa ja lopulta pintaan Noverox (kaksi kerrosta). Tämänä jälkeen hion pinnan suoraksi epäkeskolla ja pintaan laitetaan 1K sprayhappo U-Pol, mitä aikaisemminkin käytetty. Kuvassa Noverox (eka kerros) levitetty putsatulle pellille.
Image

Toivotaan että tuo nyt lopulta kestää edes sen pari vuotta kukkimatta. :D

Sitten oli, oikeastaan tuon ruosteen takia, pieni sivuprojekti. Päätin irrottaa tankin putken ympäryksen kun ruoste hieman kurkisti sen takaa. Mitäs sieltä paljastuikaan...
Image

"Pieni" määrä oli hiekkaa kertynyt :D
Image

Vähän puhtaampana, putsauksen suoritin isolla talttapäällä kairaten ja paineilmalla puhallellen hiekat alas
Image

Huomenna uusi päivä, jos nyt vihdoin saisin puskurit lopulta toiseen pohjamaali kerrokseen. Tänään työn esti lukuisat muutt tallin käyttäjät :)

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 30.4.2013 23:35
by _paffa
Tässä mentiin tänään. Ruostetta prkl ja sitä riittää!

Etuoven alareuna, joka pistehiekkapuhallettu
Image

Ja samasta ovesta yleiskuva, noi muut kohdat otetaan sit ihan karhunkielellä mataksi, mihin tuolla epäkeskolla ei päästä
Image

Näitä mätäpaiseitahan riittää. Tämä kohta on hiekkapuhallettu Bilteman alumiinisilikaatilla. Kuten näkyy ei se ihan kaikkea puhdista, kun on päässyt noin pistemaisesti syvälle syöpymään. Tämän takia "luotan" Noveroxin voimaan, että se tappaa tuon jäljelle jäävän... *fingers crossed*
Image

Lähikuva samasta kohdasta (yllättävän hyvin piirtää Galaxy S2:n kamera)
Image

Lisää lisää lisää, mistä tätä hometta näihin oviin oikein tulee? Kuten myös, hiekkapuhallettu tuossa vaiheessa
Image

Takaluukun kahvan ympärystä, joka hiottu, teräsharjalaikattu ja käsitelty Noveroxilla, joka on kuivuttuaan hiottu p120. Noihin koloihin siis pitäisi tällä reseptillä jäädä suojaksi tuota Noveroxia, kun en sitä ruostetta siitä muutenkaan irti saa :D
Image

Kuten yllä, noihin kohtiin on sit seuraavaksi tarkoitus ruiskia pari kerrosta 1K happoo, ensiksikin siksi, että tuo Noverox suosittelee 1K aineitten käyttöä suoraan tuohon päälle ja toisekseen että yksi puteli U-polia (parikyt egee) riittää omiin tarpeisiin, ei tarvetta ostaa 2l epoksipohjamaalia (1l epoksi + 1l kovete 80e varaosamaailmassa)
Image

Sitten yleiskuvaa "maalauskopista". Oranssi putki ylhäällä on huippari ja tehokas sellainen, vetää huoneen teräsoven aika tiukasti kiinni. Kattovalot on tilassa, mutta eivät syystä tai toisesta ole toimineet pitkään aikaan. Ei ole kehdattu tilan omistajaa (Lemminkäinen) kysellä korjaamaan noita... Lattiassa ritilät toimii hyvin eikä pöly pääse lattiasta leviämään, ellet sitten puhalla paineilmalla lattiaa kohti. Tärkeämmissa maalauksissa vedellä sidotaan sitten pöly lattiaan.
Image

Pohjamaalia tuli tehtyä himpun liikaa, niin loppu ruiskittiin (kaverin) drifterin takapuskuriin, oli hieman kisoissa kärsinyt ja paikattu kasaan suurella määrällä kittiä ja lasikuitua, tuohon oranssi väri pintaan ja eikun kovaa ajoa. :D se on kuitenkin paskana ekan kisan jälkeen
Image

KLARA VAPPEN eli hyvvee vappua kaekille!

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 1.5.2013 11:32
by Virkamies
Kuvia katsellessa alkaa itselle tulla kauhukuvia omasta pirssistä ja siitä ruosteen määrästä mitä aivan varmasti siitä löytyy..

Harkitsitko muuten noitten kylkilistojen poistoa ?

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 1.5.2013 21:02
by _paffa
Virkamies wrote:Harkitsitko muuten noitten kylkilistojen poistoa ?
En ole harkinnut hetkeäkään, inttilook tulossa, joten mustat muoviosat jää antamaan väriä, muuten niin yksitoikkoiselle mattavihreälle, olen vielä kahden vaiheilla laitanko muovikaaretkin kaveriksi... Saisi vanteet tuotua hieman ulospäin kun takana jo tuolla 16x9 et15 on jo aikamoinen poke :D Mietitään... ;)

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 2.5.2013 6:06
by kotka
Tätä odotellaan jo, vaikka ihan pientä "tiiseriä" varsinaisesta väristä..
Ja ei missään nimessä noita listoja pois, joku huono esimerkki netin syövereistä löytyy. Ei sovi tähän.. Mustat kaaret ehdottomasti, samalla ne tässä vaiheessa liimaa ja tekee kaariin sisäpuolelle tilaa. Tai härskisti poppareilla :)
Mitenkäs musavehkeiden laita tällaisessa projektissa?

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 2.5.2013 17:46
by _paffa
kotka wrote:Mitenkäs musavehkeiden laita tällaisessa projektissa?
Musavehkeiksi tulee alkuvaiheessa setti mikä autossa jo on. Kojelaudan rei'issä jotkut hyvin soivat 4":set ja etuovissa 6½ Pioneerin halpis "erkkasarja" ilman jakosuotimia. En ole oikein ikinä perustanut kovasta jytkeestä, kun autolla ajaessa suurin osa ajasta on jokin radiokanava päällä ;)

Tiiseriä varmaan tulee heti kun saan noi puskurit ja konepellin väriin. Ensi viikolla viimeistään, nyt on mennyt aika noiden ruostekohtien putsailussa ja vieläkin siinä olisi ratkomista miten ne saa tarpeeksi puhtaiksi. Hyvät vinkit ovat tervetulleita. Tähän asti mietitty Bilteman toista hiekkapuhallinta vielä hankittavaksi ja kokeilee putsailla sillä vielä noita rokamia...

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 3.5.2013 7:26
by kotka
Tässä vaiheessa olisi hyvä asennella äänenvaimennusmattoa ja miettiä vaimentamista muutenkin.
Sillä saa yllättävän paljon aikaan. Soi se perussettikin paljon selvemmin, varsinkin kun heittää etupäälle pienen päätteen. Eikä mukavasti soiva setti aina automaattisesti tarkoita jytkettä.
Maxboomissa tuota vaimentamista yleensä sitten tehdään mittarin kanssa, sillä joskus vaimentamisella lukuun tulee pudotusta..

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 3.5.2013 13:25
by _paffa
kotka wrote:Tässä vaiheessa olisi hyvä asennella äänenvaimennusmattoa ja miettiä vaimentamista muutenkin.
Sillä saa yllättävän paljon aikaan. Soi se perussettikin paljon selvemmin, varsinkin kun heittää etupäälle pienen päätteen. Eikä mukavasti soiva setti aina automaattisesti tarkoita jytkettä.
Maxboomissa tuota vaimentamista yleensä sitten tehdään mittarin kanssa, sillä joskus vaimentamisella lukuun tulee pudotusta..
Kiitti vinkistä, en tosin aikonut tässä vaiheessa sisätiloihin koskea sen enempää kuin mitä ovipahvit on maalauksen takia irti. Voisihan niihin laittaa mattoa oviin samoin kuin takakontin luukkuunkin. Rakennellaan sisältä ja konehuoneesta sitten kun motivaation niiden tekemiseen löytää :D

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 5.5.2013 21:50
by _paffa
Hiukan piti motivaatiota etsiä tuohon ruosteiden poistoon taas ja matka tallille kävikin vaihteeksi Bilteman kautta ja mukaan tarttui tämä:
Image

...ja hiekaksi valittiin oliviinihiekka GL60
Image

Kuvia tuli vähän koska paikkailin ainoastaan ruostekohtia. Sähköt purin takakontin luukusta, niin saa sen irrotettua maalattavaksi. :)

Tässä sama kohta kuin edellisessä postauksessa, jossa ruostekohtiin jäi mustaa.
Image

Ja oven hionnan jälkeen, paljaat pellit suojattu U-Pol happomaalilla
Image

Ruostekohdat mentiin siis tällä kaavalla yrityksen ja erehdyksen kautta:

1. Epäkeskohionta P80
2. Teräsharjalaikakka (porakone)
3. Pistehiekkapuhallus alumiinisilikaatilla (liian isorakeista)
4. Noverox levitys
5. Hionta P80
6. Hiekkapuhallus oliviinihiekalla
7. Hionta P120
8. U-Pol Acid #8 Etch Primer

Ensi kerralla hionta ja pohjamaalia oviin :)

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 11.5.2013 0:08
by _paffa
Flunssa riivannut vajaan viikon, nyt kuitenkin jo voiton puolella. Siitäkin huolimatta on projekti edennyt ruosteiden putsauksesta ovien maalaamiseen. Alla muutama todiste tehdystä työstä :D

Yleisö sitä joskus jollain foorumilla pyyti ja tässä se on nyt työn alla, eli takalasin pyyhkijän deletointi. Teräsharjalla putsattuna.
Image

Sisäpuolinäkymä hitsattuna, putsasin jo palaneet maalit ja suojaksi suihkin happoa tuohon.
Image

Ja hitsattuna, rällöitynä, hiottuna, hiekkapuhallettuna ja happomaalattuna. En vielä hitsaamaan ole ehtinyt opettelemaan ja tässä tapauksessa työn hoiti Late.
Image

Yllättävän hyvin istui tuohon takakontin yläosan muotoon, joka on lievästi kaareva. Myöhemmin hinkkamaalia pintaan ja sitten vasta kittaillen umpeen.
Image

Ja sitten näihin surullisen kuuluisiin oviin, joiden ruosteiden kanssa on käyty henkistä ja fyysistä taistelua. Kuvassa toisen takaoven etualakulma, joka oli molemmin puolin hapan sekä kummassakin ovessa samat viat.
Image

Ja sitten molemmille etupuolille varvit hinkkamaalia pintaan
Image

Image

Käyttämätön OEM Venton maski sai myös hinkkavärit pintaan. Maski tulee mattamustaksi ja tuo alalista korin väriin.
Image

Mitähän mahtaa käydä jos maalaan tuon maskin Bilteman mattamustalla 1K "parannusmaalilla"? Kiehuuko tai mittään?
Image

Ensi kerralla sitten sama homma etuoville, jotka ovatkin jo maalattu pintamaalilla sisäpuolelta... :)

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 11.5.2013 8:03
by kotka
Itse olen joskus noita muoviosia maalannut ihan Dinitrolin spraypullossa olevalla kiveniskusuojalla. Tulee sellainen alkuperäisen näköinen röpelöpinta. Mutta tässä tapauksessa taidetaan pyrkiä tasaiseen pintaan, kun on jo hinkkaväri päällä..

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 3.6.2013 21:41
by _paffa
Aika on mennyt eteenpäin, mutta projekti ei. Joten pienen hetken motivaation keräämisen jälkeen takaisin tallille Golfin pariin.

Tässä parin päivän tuotoksia.

Uudet lokasuojat tuli Savon Varaosa ja Tarvikkeesta. Koivusen maahantuomat, sisällä taisi lukea Embo ja Made in EU. Istuvuus ilman ovia hyvä ja reiätkin näytti pikaisella vilkaisulla täsmäävän.
Image

Takakontin lukon vastakappale oli niin kovin hapettunut, että se putsattiin teräsharjalla puhtaaksi ja suihkittiin ulkonäön vuoksi mattamusta kilikoli päälle. Tuohon tulee vielä muovisuoja päälle ja vain lukon vastakappale jää näkyviin. Varmasti lähtee pian värit kuuseen, mutta on tuo siistimpi kuin ennen varmasti silloinkin :P
Image

Kattolistojen takaa paljastui hieman kupruja. Tosin noi näki kun kontin avasi ja nuo jäävät suurimmalta osin piiloon, joten tässä kohtaa oikasin ja laitoin pintaan Noveroxit teräsharjalla putsailun jälkeen. Tämän jälkeen pinta putsattiin ylimääräsestä Noveroxista ja suihkittiin 1K happo pintaan.
Image

Takakaaret puhalsin ulkona puhtaaksi, kuten myös tankinluukun sisäpuolen happaman ja yhden oviaukon alareunan. Tästä ei hiekkapöllyn takia tullut juuri kuvaa otettua, mutta pitihän sitä kokeilla miten biili pörisee ilman takapönttöä. Ei mitenkään, akku (½v vanha) unohtunut paikalleen ja jännite 2-3V :D Apuvirralla henkiin ja lopulta akkuun saatiin elvytettyä metodilla tyhmälaturi täyteen ja fiksulaturi ylläpitomoodiin. Jos ei olis ollu romuja kontissa, niin olisi voinut käydä hieman pahennusta aiheuttamassa :D
Image

Ovet ja takaluukku alkaa olemaan valmiita ottamaan vastaan pintaväriä varvit. Sisäpuolet maalataan tuolla ensimmäisellä erällä ja ulkopuolille suihkitaan sen verran mitä riittää, mutta lopullinen väri vedetään ovet paikallaan, jotta vältyttäisi pahoilta sävyeroilta.
Image

Image

Sitten siirrytään tähän kuluvaan päivään.

Puskurin purin teippauksista ja päätin jatkaa kolojen kittaamista, alkavat olla jo tasaset jo. Mutta miten jatkan tuosta, jotta saan hyvän pysyvän lopputuloksen ja samalla struktuurilla kuin muutkin listat? Muovitartunta (käykö 1k?) + 2K pohjamaali? Vaihtoehtoja struktuurimaalille spraypullossa?
Image

Image

Etulokareista hiottiin epäkeskolla naarmut ja loppulokarit "scotchbritella". Pellille puhki menneisiin kohtiin tuli toistaiseksi luotettavaksi havaittu U-Pol 1K-happo.
Image

Maskiin suihkautin Bilteman mattamustaa parannusmaalia 3-kerrosta. Logo tulee mattamustalla myös.
Image

Lähikuva kertoo millanen pinta jäi maskiin. Toisaalta tykkään, koska hieman tuo röpelöpinta mattaa kivasti tuota pintaa. Pohjat tuli tähän näin: hinkkaväri -> scotchbrite padi -> kilikoli. Peltiosat vetäsen P400 ennen pintamaalia, jotta saan tasaisemman pinnan.
Image

Näihin kuviin, morjes!

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 3.6.2013 22:05
by ibel
Miten on toiminu tuo Bilteman hiekkapuhallussarja?? Meil on samallaine ja se hiekkaletku on aika hapero loppujenlopuks, parii kertaa on pistoolinpäästä joutunu lyhentää ku murtunu halki. :? Toine pää onkii jesarilla kiini ni pysyy.. :D Meneekö mite useeti tukkoo hiekasta??

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 3.6.2013 22:11
by _paffa
Hyvin se on toiminut. Ei ole vielä hapertunut eikä tukkiutunut. Jos hiekka on tiiviisti pakkautunut, niin ei jaksa välillä imeä, mutta tähän auttaa puikon heiluttelu hiekassa ja säkin hiekan "ilmaaminen" esim. kaatamalla pussi kyljelleen.

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 22.7.2013 20:10
by _paffa
Phuuuuh! Loma alkoi jo viikko sitten ja siitä lähtien koitettu touhuta kaikki ylimääräinen vapaa-aika tallilla. Tässä teille hieman nähtävää kerrottuna :D

Tässä potilas seisoo maalauskopissaan
Image

Vasen takakaari kitattuna ja maalattuna
Image

Ja oikea takakaari sama homma...
Image

En tiedä jaksanko tuolle tehdä mitään? Lätkäsenkö tarran päälle ja voilá vai jaksaisko alkaa vielä hitsailemaan? Tankin täyttöaukon kumi peittää tuosta suurimman osan kuitenkin... (taidan laittaa pedobearin kurkistelee tuohon päälle :rolf:)
Image

Yleiskuva maalauskopin toiselta puolelta =)
Image

Ovien ja takakontin luukun sisäpuolet on jo maalattu pariin kertaan, silti vielä hieman pohjamaali paistaa läpi, joten kerros ainakin vielä suihkutellaan muutamaan kohtaan
Image

Image

Lopuksi muutama kuva siitä, missä mennään muiden osien kanssa 8-)

Etulokarit on tehtaan jälijltä hiottiin, pohjamaalattiin, kitattiin, pohjamaalattiin, kitattiin vielä muutamasta kohtaa ja lopulta kitit peitettiin vielä kerroksella pohjamaalia
Image

Oviinkin oli tullut ahtaiden tilojen ja siirtelyn vuoksi muutamia jälkiä, joten hieman kittia ja paikkamaalausta
Image

Ovien sisäpuolet ovat jo maalattu
Image

Takalasin pesurinkolo viimein valmis. Aluksi kittasin rankasti koholle, sitten hiottiin kuopalle kunnes lopulta sain sopivasti kitattua/hiottua tasalle. Tuo taso on lievästi kovera, joten tuotti hieman ongelmia sen vuoksi :P
Image

Samoin ongemia tuotti tuo takakontin pokkaus, josta olin epähuomiossa hionut kantin veks. Alkoi se parin kitti kerran jälkeen osua suoraksi :D
Image

Ja sama isommalla mittakaavalla
Image

Etupuskuri onnistui kohtalaisen hyvin ekalla yrittämisellä, enää pientä kittaamista pesureiden kolojen kohdalle. Pohjalle meni Bilteman muovitartunta ja päälle DeBeerin hiontapohjamaali. Ekan vedon jälkeen nosti karvat pystyyn, hionta P400 vesissä ja uusi kiekka pohjamaalia eikä noussut enää. Ruiskun jäljiltä näyttäisi jäävän aika hyvä aplaripinta tuohon, joten taidan jättää lopulta hiomatta ja vetäsen mattamustan kilikolin päälle, niin paikattuja/hiottuja kohtia ei enää erota muuhun puskuriin nähden.
Image

Sanotte mitä tahansa, niin IMO inttityyliin sopii mustamuovi, jota siis viljellään lisää vielä "levikesarjan" muodossa (kuten motonet noita kutsuu). Näiden kiinnitys täytyy miettiä jotenkin fiksusti, kun kantit tullaan ajamaan pois (takaa jo ajettu), joihin nuo pitäisi niitata kiinni... Samalla peittävät kaariin mahdollisesti tulevat epäpuhtaudet, jos ruosteiden poisto ei täysin onnistunutkaan ;)
Image

Vanhan yksilamppusen hehkun kaadoin ja rikoin, eikä motonetissä ollut enää valikoimassa kaksilamppuista halogeenivaloa!! Tilalle olivat ottaneet lediversion, eikä se kelpaa diiteilereille :censored:. Hieman DIY:ta ja lopputulos on tämä:
Image

Vanhasta lampusta otin talteen virtajohdon ja motonetistä otin sitten kaksi 350W halogeeniä ja jakorasian. Jakorasian sisälle sokeripalalla valot kiinni ja siitä virtajohto ja toimii.
Image

Se on moro ja huomenna jatkuu mattavihreellä värillä ;)

EDIT: huoltokatko kuvat.fi palvelussa, eiköhän noi kuvat kohtapuoliin näy...

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 27.7.2013 23:25
by _paffa
Kasaaminen on jo alkanut hyvää vauhtia.

Tuossahan nyt tehtiin niin, että ovet, luukut ja etulokarit (jotka oli pohjamaalattu vaalealla kauttaaltaan) suihkittiin irralleen ollessa pari kerrosta yli ensimmäisellä litralla maalia. Sen jälkeen kävin hakemassa kaksi litraa maalia, jolla vedetään koko auto kerralla yli.

Ikkunoiden rajauksissa oli hieman parannettavaa ja siksi kaikki teippaukset uusitaan (harjoitus tekee mestarin ;)) Nyt tuo kori on hiottu P400 kauttaaltaan, jotta saatiin maalipöly yms karkeus pois pinnasta. Seuraavalla kerralla lokareiden sovitus ja kiinnitys ja sitten alkaakin valmistelu maalausta varten.

Tässä mennään nyt kun ovet ja konepelti on säädetty kohdalleen, siksi valot siis paikallaan.

Image

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 30.7.2013 0:26
by _paffa
Tänään tehtiin vielä valmisteluja itse päätapahtumaa varten. Muoviosien kunnostamista ja lokareiden sovittelua ja teippailua.

Vasemmalla primeroitu ja oikealla hiottuna ja putsattuna
Image

Takapuskuriin tulee keskelle "kuori" ja ylä- ja alaosa maalataan samalla reseptillä kuin kaikki muutkin muoviosat eli karhennus, putsaus silicone removerilla, muoviprimer ja bilteman mattamusta kilinkolinmaali
Image

Muutama kuva vanhasta pinnasta.
Image

Hiekkapuhallettu alahelma :D
Image

Taisi kolmea eri muoviprimeria tulla käytetyksi, kun noita nyt sattu hyllystä löytymään: Maston, Motip ja BIltema. Esittäytymisvuorossa Mr. Maston.
Image

Ja sitten valmista maalattua pintaa
Image

Image

Näiden maalausten ohella askartelin noiden etulokareiden kanssa. Nämä olivat mallia hinnat alkaen varaosaliikkeestä (Koivusen valikoimista) ja sopivaas yllättävän hyvä.
Image

Image

Ja vähän mallailua maskin kanssa, alalista oli höllästi vaan siellä päin. Pitäsköhän tuo merkin mustana vai vetäiskö vielä vihreäksi... ? Putsailin samalla alakehikon Surfexin ja normaalin kapean maalipensselin kanssa :D
Image

Tällä ajattelin suojata ovienvälit. 20mm leveetä ovenväliteippiä. 44e paketti Varaosamaailmassa.
Image

Liima tuossa on vaan takaosan toisella puolikkaalla ja oletan että tämä tulee liimata ovenvälissä sisemmälle, jotta liimaton vaahtomuovi on kontaktissa häivytettävän pinnan kohdalla. Am I right?
Image

Sillä välin maali oli jo kuivunut ja valmiina näytti tältä. Noita pitkiä listoja joutuu vähän vääntelemään suoremmiksi ja toista takakaarta hieman fiksailemaan kun joku aiheutti hylkimistä maalatessa, veti epätasaiseksi ja lopulta punasella padilla hiomalla veti pinnan "liian tasaiseksi" joten struktuuri näyttää rumalta ja erottuu. :( Kokeilen ensin maalinpoistoa, kun epäilen tuoreen maalin levinneen hiomalla enkä usko että struktuuri olisi kärsinyt. Jos ei auta, uusi kaari 9.90e :D
Image

Teippailua ja tarkasti tällä kertaa :D
Image

Tälleen olin teipannut takalasin pohjamaalausta varten, vedetään nyt hieman paremmin...
Image

Ja tässä toinen huonosta suojauksesta johtunut kämmi. Muovisuojan liparetta en ollut teipannut kiinni ja oli nähtävästi viimeisen kerroksen jälkeen taittunut pintaan kiinni. Onneksi hiomalla selvittiin tuosta :D
Image

Pesurinkolo on ainakin hyvin hävinnyt ;)
Image

Ovetkin ovat kohtalaisen hyvin jiirissä. Ehkä hieman roikkuu, mutta korjaillaan noita jos alkaa enemmän häiritsemään :P
Image

Oikea etuloksu istu kerrasta hyvin
Image

Mutta vasemman loksun kanssa olisi vielä pientä säätämistä ja vääntelyä...
Image

Huomenna en ehkä vielä ehdi maalaamaan kattoa, mutta teen sen kuitenkin niin, että suojaan sivut ja siitä seuraavana päivänä sitten katon suojaus ja muun korin maalaus. Kyllä tämä tästä...

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 30.7.2013 22:20
by ibel
Tätä on kyl kiva seurata ku projekti etenee. :)
Erityis plussa kuville, joita on paljon!! :buttrock

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 30.7.2013 23:12
by _paffa
Kiitti ibel!

Huomenna tarkoitus maalata katto, kun tänään sain suojattua muun korin siitä ympäriltä. Tuppaa tuo mattamaali pölyämään sen verran, että ilman suojaamista jää todella karheata pintaa muualle.

Tänään säädin vaan konepellin ja etulokarit vielä paremmin kohdilleen. En jaksa niitä enää enempää säätää, kun ei niistä täysin OEM-istuvia saa tekemälläkään (ainakaan minun taidoilla :D) Eikä ne raot enää maalattuna paista niin pahasti silmiin, kun nyt väri on hyvin haalea, johtuen hiomisesta ja pölystä.

Vielä pitäisi se takakontinkahva saada varaosiksi tai käyttää omaa siihen tarvittaessa varaosina ja tilata kattolistojen kiinnikkeet marmorilta tai speedautoteilestä/slamitista. Muutoin alkaa ulkokuori olemaan kunnossa. Sisältä ajattelin kattoverhoilun verhoilla jollakin kivalla värikkäällä kankaalla, kun sen aikanaan maalasin kilikalilla mustaksi, mutta hieman osumaa ottaessaan naarmut jää törkeästi näkyviin valkeina, joten väri ei tarttunut kankaaseen. Pilarit on mustat sisältä jo ennestään, pl. kauhukahvat, jotka pitäisi vielä maalata.

Kumit on jo matkalla jostain, mistä rengas-online ikinä toimittaakaan. Eteen tulee 195/40R16 @ 7.5" ja taakse 215/40R16 @ 9". Eteen tosin joutuu spacerit hankkimaan, jotta saa edes kaaren lähelle noi 7.5" ET25 (muistaakseni)

Hiljalleen se on valmis, viimeistään ensi viikolla leimalle sitten ja toivotaan ettei tule sanomista mistään :D

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 31.7.2013 7:13
by Sami Mäkinen
Mä kaivelen sulle tänää töitten jäläkee tuotteita, rupee tää BIF krapula jo helppaan :lol:

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 31.7.2013 20:39
by _paffa
What happens in garage, stays in garage... NOT!

Teippailut itseasiassa hoidin jo eilen, joten tässä siitä kuvia

Takakontin ja katon välin suojasin tuolla ovenväliteipillä (vaahtomuovi)
Image

Tuulilasin ja katon rajaus tehtiin tuonne tiivisteen pohjalle, ei se maali sieltä erotu kuitenkaan (musta/tumman vihreä)
Image

Sivut rajattiin kattolistan alle
Image

Ja takakontin raja lopulta teipattiin puoliksi tuon vaahtomuovin päälle
Image

Tältä se näytti ennen maalausta
Image

Maali sotkettiin 2:1:n ja ohennettiin 20% tinnerillä, tuolla vasemman alakulman pölyliinalla pyyhin ennen maalausta pinnan vielä kertaalleen. Maalin sekoittamiseen on hyvällä menestyksellä käytetty vanhaa kunnon talttaa :P
Image

HVLP laulamaan ja maalia pintaan, hieman pölyää, kun ei tuo ilmanvaihto ole paras mahdollinen :D Muutaman metrin päässä on maalauskopin ovi ja siellä tehokas huippari, joka teki kaikkensa että sai ilmaa imettyä sisäänsä.
Image

Oliskohan tämä ollu kahden varvin jälkeen märkänä...
Image

Kerrosten välillä odoteltiin se 10-15min kuten ohjeessa sanottiin ja sillä välin ruisku lepäsi DIY telineessä
Image

Hahhah, VÄRIÄ ja NAISELLISUUTTA...
Image

Tuossa näkyy paljonko maalia kului kolmen vedetyn kerroksen jälkeen. Täysi kuppi taisi olla luokkaa 500ml.
Image

Kaikki ei siis kulunut katon maalaukseen vaan loput maalit ammuttiin takapuskurin kuoreen ja maskin alalistaan
Image

Image

Hieman kuivuneena näyttää vielä kiiltävältä, mutta mattaantuu hieman kun tuosta kuivuu. Tässä takakontin raja
Image

Oikeasta etukulmasta
Image

Kännykkämakroa pinnasta
Image

Näille pitäisi jotain keksiä? Juuri pölystä puhtaaksi pyyhittyinä... Myllytys ja punainen Lamin-X kauttaaltaan vai jättäen pakkivalon kirkkaaksi? Haittaako Lamin-X:n alla umpion merkinnät (kohoumat)?
Image

Huomenna sitten katon teippaus ja korin valmistelu maalaukseen, jospa sitä perjantaina pääsisi jo kasaamaan ;)

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 31.7.2013 21:01
by ibel
Jos meinaat nähä noilla pakkivaloilla peruuttaa ni jättäisin ne kirkkaiks, mut jos et niin värillä varmaa sitte oo väliä.. :lol:

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 31.7.2013 21:36
by _paffa
Lähinnä mua riivaa noi oranssit vilkunkohdat, joten siksi ajattelinkin teipata ylä- ja alaosan erikseen jättäen pakin kirkkaaksi.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4 Beta

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 1.8.2013 17:56
by ibel
_paffa wrote:Lähinnä mua riivaa noi oranssit vilkunkohdat, joten siksi ajattelinkin teipata ylä- ja alaosan erikseen jättäen pakin kirkkaaksi.
Näin mä tekisin. :)

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 1.8.2013 23:42
by _paffa
Ei päivää ilman postausta. Lomalla kun vielä tämän viikon on, niin ehtii tekemään. Katsastus jää varmasti ensi viikolle kun en ehdi kaikkia palikoita saamaan huomiseen mennessä :D

Tässähän sitä oltiin jo kovassa vauhdissa suihkimassa. Kaikki raot teipattu ja katto suojattu. Oisko toinen varvi ollu menossa...
Image

Märkää pintaa. Kohtalaisen vähillä roskilla selvisi mielestäni.
Image

Sivuosuma
Image

Ja sama kylki kokonaisuudessaan. Tähän asti oli siis vedetty vasta pari kerrosta.
Image

Ja tässä se on kaikessa komeudessaan noin tunti/pari kuivuneena.
Image

Maalauksen jälkeen laitoin takapuskurin kuoren paikoilleen ja sehän näytti aika hyvältä maalatun muovin kanssa
Image

Image

Tallilla ollessa DPD/Matkahuollon kaveri soitteli ja ilmoitti että ensimmäinen erä kumeja olisi ovella, joten pakko oli alkaa hinkuttamaan noi vanteet edes johonkin kuntoon. Etummainen on entisen omistajan kiillottama ja taaempi minun jatkama. Alunperin tarkoitus oli maalata nuo jollain kivalla hopean sävyllä, mutta taidan sen jättee talven hommiksi. "Kiillotan" nuo harjatun teräksen näköiseksi, eli kutakuinkin tuo taaempi on sellainen kuin sen haluan olevan, ettei erotu liikaa kokonaan maalatuista etuvanteista.
Image

Ja kumit, jotka noille 9" tulevat ovat Rotalla F105 215/40R16, tilattuna Rengas-Onlinesta. Toiset gummit pitäisi tulla ensi viikon alussa tai hyvällä tsägällä huomenna.
Image

Huomenna homma jatkuu kasaamisella, listat, puskurit, valot, maski etc. =)

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 2.8.2013 16:37
by _paffa
Kumit tuli, rengaskone kaput, joten menee maanantaille kun saa nuo loput kumit vanteille. Yhden kumin ehdin tekee kun koneen pyöritysmoottori zippas...

Sovittelua, camberia pitäisi vähän saada, liekkö teen prikalla tai sitten hankin shimmilevyt. Täss nyt jotain ensihätään. Illasta kuvia sitten lisää kun saa enemmän niputettua ;)

Image

Ja kyllä, tuota tullaan vielä ruuvaamaan alaspäin :D

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 2.8.2013 17:06
by osoners
Pystyn jo kuvittelemaan tän valmiina. Hyvältä tulee näyttämään.

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 2.8.2013 19:23
by Virkamies
nice :)

Re: paffa's G3 Variant

Posted: 3.8.2013 0:23
by _paffa
Kaameeta tykitystä kuvien muodossa, en jaksa selitellä enempää!

Image

Image

Image

Image

Image

Istuu vs ei istu :D
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Joeymod + savunvärinen Lamin-X vilkulle/sumarille?
Image

Maanantaihin menee kumien pyöräytys, kun tallin oma rengaskone sano kaput...
Image]

Nääkin odottaa vielä asennusta... Pitää vaan keksiä kiinnitystapa kun kantit on takaa poissa ja edestä varmaan lähtee kans :D
Image]

Ja kahdessa vikassa kuvassa näkee hyvin tuon maalipinnan "helmeilyn" loisteputkien valossa. Jännä nähdä mitä esim joku mattavaha/sealant/pinnote tekee tuolle efektille.
Image

Image

Onhan tuossa pieni muutos tapahtunut, sitä ei vaan itse enää huomaa kun niin pitkään ja vähän kerrallaan tehny muutoksia ;)
Image

To do:

- takakontin kahvan kunnostus (huomenna etsimään varaosia)
- yksi listan kiinnike pitää kans etsiä jostain, kun paikallisesta motonetistä loppu
- takavalojen hionta ja kiillotus + punainen laminx
- ovien kahvojen maalaus mattamustiksi ja sitä ennen etsitään kaksi ehjää ;)
- rekkarikilven valojen lasit + kattolistojen kiinnikkeet + pissapojan suuttimet ostettava marmorilta tai vastaavasta..
- selvitellä miksi soitin ei pelaa, sulake mahdollisesti kärähtänyt kun akkua leiponut irti/kiinni aika paljon...