Sivu 7/7

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 16.3.2014 21:48
Kirjoittaja Alexi
Onkohan tuo tyynyjen täyttö kuinka yleistä? Lähinnä mietin millaisia nuo ovat muutaman vuoden päästä..Joskus olen kuullut asiasta ohimennen vain...

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 16.3.2014 22:16
Kirjoittaja Tero Paalanen
^Tuollaisia Vw:n tukia en oo ikään nähny täytettävän, muunlaisia kyllä. Niin Vw:n kuin muidenki merkkien.'
Ja täyttöaineina on kyllä käytetty kaikkea maan ja taivaan väliltä.

Kestävyys selviää ajan kanssa :)
En kyllä keksi syytä miksei nuo kestäisi. Samaa materiaaliahan kuitenki käytetään myös kolmannen osapuolen valmistamissa moottorikannakkeissa ja samaa tavaraahan nuo alustanki polyuretaani puslat on.

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 17.3.2014 9:02
Kirjoittaja Pasi Häkli
Sen verran täytyy kommentoida, että se vaihteensiirtotorni on vaihdettavissa yläkautta ihan ongelmitta. Eli ei vaadi vaihteiston purkua. Ne pari 13mm kannalla olevaa pulttia auki, vanha pois ja uus tilalle. Ei tarvi edes lukita sitä akselia.

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 17.3.2014 9:23
Kirjoittaja Tero Paalanen
^No hitto.
Joskus lueskelin Elsasta tuon laatikon purku- ja kasausohjeita ni jäin siihen käsitykseen et tornin vaihto vaatii laatikon purun, koska viitosen rattaat tjsp. piti irrottaa ennen tornia ja torni piti laittaa paikalleen ennen vitosen kasausta.

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 17.3.2014 10:10
Kirjoittaja Pasi Häkli
Ei tarvi pidellä rattaisiin 8)

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 17.3.2014 11:37
Kirjoittaja Pia
Pasi pelastit juuri päiväni!!

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 18.6.2014 11:58
Kirjoittaja Pia
Olipahan reissu Mantorppiin tuossa pari viikkoa sitten. Kalusto ei oikein meinannu pysyä ehjänä. Nyt vasta jaksaa koneella istua hetken aikaa. :D

Yks polo hinattiin loput 50km torppiin, hinattua poloa ja jo Turun päässä laivaan ajettaessa pakoputkensa tiputtanutta kakkiaista korjattiin paikanpäällä Biltemasta löydetyin osin. Toisen seurueen Westfalia hinattiin JukkaA:n toimesta Mantorpista Tukholmaan. Osa meijän porukasta ajo suoraan Tukholmaan ja osa ajo Westfalian perässä letkassa.

Kuinka ollakkaan 20km ennen Tukholmaa mun passatista häviää kytkin. Poljin jäi pohjaan ja kakkosella rynnittiin punasia päin keskutan alueella. Muutamalla pumppauksella sai välillä jotain tuntumaa kytkimeen. Onneks oltiin yöaikaan liikkeellä... Satamassa pojat havaitsi, että työsylinteri vuotaa nesteet pihalle ilmausnipasta. Muutaman kerran ilmattiin ja Kauhavalle asti pääsin maanantain ja tiistain välisenä yönä. Tiistaina aamupäivällä olikin jo uusi työsylinteri vaihdettuna.

Tsiisus mikä reissu! :lol:

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 24.7.2014 15:22
Kirjoittaja Pia
Joopa joo...Mistähän alottais.

Takapään puslien vaihto veny keväästä viime viikolle. Vihdoin kesälomasta saatiin rajattua pari päivää aikaa tälle rempalle.

Ja kaikki meni niinku Strömssössä....or NOT!

Tiedossa oli, että camberin ja aurauksen säätöpultit joudutaan vaihtaan uusiin joten ne ostettiin valmiiks. N. 13€/kpl ja niitä tarvittiin siis neljä + säätöprikat. Kun Tero alko kuskinpuolta purkaan, kävi ilmi että ainoo mikä lähti ilman väkivaltaa irti oli vakaaja. Kaikki muut...siis _kaikki_ muut pultit ja mutterit oli pahoin hapettunu kii ja jokaisen kanssa sai tehä töitä ,että ne saatiin auki.
Koiranluut jouduttiin murjoon rikki, ja taas lähettiin kesken rempan hakemaan uusia luita. Camberin säätöpultit Tero nytkytti pienellä käsirautasahalla poikki, aurauksen pultit osittain rälläkällä, osittain dremelillä. Kaikkinensa 6 pulttia/mutteria jouduttiin katkomaan, osa kahdesta kohtaa.

Sitä mukaa kun tukivarsia ilmesty lattialle, minä kuppiporalla päästelin niistä kumipuslat irti. Tero hakkas holkit vielä irti ja alettiin olemaan puslien asennusvaiheessa.
Puslat napsu paikalleen käsivoimin ja kaikki näytti iisiltä.....kunnes. Pitkittäin olevan tukivarren toisen pään puslapussista puuttu ne metalliholkit..... Ei oo todellista.
Onneks oltiin Perhossa isän tallissa passattia ruuvaamassa niin apukin oli lähellä. Soitto tutulle Veda Oy:lle ja sieltä järjestyi pronssiholkit. Ne ensin siis tuotiin 100km päästä Kokkolasta, ja Veda:n Markku vielä sorvilla veti holkit oikeaan kokoon. Ja lopuksi painoi holkit molempiin päihin koneella jossa ei taatusti lopu jerkku ihan heti. :D
Takas tallille ja jäljellä olikin enää vain kasaamista. Joka menikin yllättävän hyvin.

Kaks pitkää päivää tallissa ja seuraavana päivänä kulmien säätöön. Nyt sen piti olla helppoa, kun kaikki säätöpultit oli uusia ja kuorrutettu kuparitahnalla. Jep, PITI olla helppoa.
Heti kun repsikan puolelta alettiin kääntään camberia pystympään, huomattiin että säätö jostain syystä hyppää takaisin alkulukemiin. Säätövara tavallaan loppui kesken ja hyppäs takas alkuun.
Kieleke jota vasten säätö tapahtuu, oli vääntyny vit...ketuiks eikä säätö enää siis toimi niinkuin kuuluisi. Joten takapään arvot jäi lukemiin camber vas. -1,40 oik. -2,03 ja auraus 0. Lähtölukemat pyöri sielä -2,59, vasemmalla aurausta vähän ja oikeella haritusta. Etupäästä auraus asetettiin 0,1.

Enää ei passattiin meijän aikana tarvii puslajumppaa tehä. KOP KOP, koputan puuta!
Nyt passatti ei jousta enää ku iskarista, jousesta ja renkaasta. Ja rengaskaan matalasta profiilista ja Falkenin jäykästä runogosta johtuen hyvin vähän. Toki kori joustaa sen mitä joustaa.
Vahvemmasta takavaakajasta oli jo puhetta mutta katellaan nyt hetki noin että tarvitaanko sitä.
Mutkakäyttäytyminen muuttui täysin. Ylimääräinen niiailu jäi pois ja perä tulee vakaana perässä. Ennen 40kg:n koiran pyöriminen peräluukussa sai perän huojumaan ja heilumaan väärään/vaaralliseen suuntaan, kun kanttas mutkassa tulemaan. Nyt koiran olemassa oloa ei huomaa, muutaku äänestä. :lol:

Joten iso kiitos on taas paikallaan! Kiitos Tero. Kiitos isä tallilainasta. Kiitos Markku Maanselkä, Veda Oy.

ps. Alan oikeasti olla Hatemin kans samaa mieltä passatista. Se on Iisakki vol. 2. Vielä mikään remppa tai ohjelman teko ei oo kerrasta menny nappiin (pl. öljyn vaihdot).

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 24.7.2014 17:45
Kirjoittaja Micco
:rasp

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 24.7.2014 21:59
Kirjoittaja Pia
Micconen! :twisted:

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 25.7.2014 7:39
Kirjoittaja kotka
Ei taida itse edes uskaltaa rueta tekemään mitään isompaa, kun samanmoinen tuuri saattaisi sattua omallekin kohdalle.
Teillä ei kyllä ole vissiin mikään remontti mennyt "kohtuuvvella" (suora lainaus metsäkoneen korjaajalta).

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 25.7.2014 15:02
Kirjoittaja Pia
Passatin kohalla ei oo mikään remppa onnistunu kohtuudella. Aina on tullu jotain yllätyksiä, yleensä kiinni jumahtaneita pultteja ja muttereita.
Mut sen ny arvaa miten siinä käy jos puslan keskiholkki on alumiinia..... Aivan koko matkalta hapettunu kiinni. :evil: Kyllä siinä volkkarin insinööri kirottiin taas alimpaan helvettiin. :lol:

Mutta vaikeuksien kautta voittoon. Mitään remppaa ei oo tarvinnu toistaa sen takia että olis huonosti tehty. Terolla (ja Mikalla) on tapana alkaa hipostelemaan ja tekemään hipleetä jälkee (suora lainaus JukkaA:lta :lol: ).

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 11.9.2014 20:30
Kirjoittaja Pia
Viikon sisään taas ollu niin mun tuuria. :D

Viime viikon perjantaina tuulilasi halkes kuskin puolelta, reunasta keskellepäin n.20cm. Heti varaus korjaajalle maanantaille, kerran lasinkorjaus on ilmasta passatin vakuutuksessa.

No maanantai koitti ja olin lähössä kauhavalta seinäjolle. Auto lähti normaalisti käyntiin ja hetken päästä tyhjäkäyntikierrokset nousi hissukseen 1100:aan. Nopsaa ovi auki ja kuuntelin että onko lisä-ääniä ilmaantunu. Kaikki kuulosti normaalilta ja kaasuun hipaistessa kierroksetki laski. Teron kanssa ajateltiin että lämpötila-anturi on rikki. Seinäjoella tyhjäkäynti oliki sitte koko ajan sen 1100. Kotiin tullessa Tero alko tutkimaan lämpötila-anturia eikä vikaa tai vikakoodia löytyny. Soitto Hannulle ja Uncle Hank sen taas ratkas.
Jotkut EDC16 eculliset autot nostaa kierroksia jos akku on huonona/rikki. Mittaus akusta ja melkosen alhaisia jännitteitähän se näytti.
Tiistaina sitte uusi akku paikalleen ja johan tärähtää komeesti käyntiin. Akuksi valikoitui Vartan Silver Dynamic AGM 70Ah.

Että kiitos taas Uncle Hank, Sysmässä palkitaan sitte. ;)

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 23.1.2015 19:56
Kirjoittaja Pia
Kuva

Niin se sitte viimein anto periks. Vaihdelaatikko nimittäin. Vuoden sorsi kolmosta ja tänään alko koluutus nelosella ja vitosella. Ja lopulta en enää uskaltanu ajaa ettei laatikko hirtä kii. Viikonloppun jälkeen lähtee uusi loota saksasta tulemaan. :)

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 23.1.2015 20:12
Kirjoittaja Sami Mäkinen
Pistät siihe dsg... Ikänä tuu ongelmia vaihteide kanssa :lol:

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 23.1.2015 20:34
Kirjoittaja Pia
Pyh! Minen huoli mitää maanvaiva laatikkoo ittelleni. :D

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 24.1.2015 12:38
Kirjoittaja laonovi
Olipas kiva topikki, tuli luettua alusta asti :) Pia vois korjata sigunsa "Mikä viheltäen tulee, se winkuun menee" :D

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 24.1.2015 13:05
Kirjoittaja Alexi
Eikös tuo aski kannattaisi ennemmin Briteistä tilata?

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 24.1.2015 19:03
Kirjoittaja Tero Paalanen
^Näyttäs olevan briteissä kalliimpia kuin nahkahousuilla.

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 24.1.2015 19:08
Kirjoittaja kotka
Pia kirjoitti:Pyh! Minen huoli mitää maanvaiva laatikkoo ittelleni. :D
Äläpä manaile siellä... Minä ristin käteni ristiin vaikka kuinka syvälle ettei omaani tulee mitään ongelmia.
170 tkm:n kohdilla tuo aski on läpikäyty ja nyt kilsat noin 305 tkm...
Hyvä laatikko eikä ole ikävä käsinhämmennettävää.

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 25.1.2015 10:10
Kirjoittaja JukkaA
Tero Paalanen kirjoitti:^Näyttäs olevan briteissä kalliimpia kuin nahkahousuilla.
Alexin kontakteilla vai noin yleensä?

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 25.1.2015 12:09
Kirjoittaja Alexi
Mikäs aski tuossa on jos kyselen/ tutkin?

Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 25.1.2015 12:15
Kirjoittaja Pia
Hnv eli 04A. Uuden laatikon pitää olla kunnostettu/uusi ja perän niitit pitää olla vaihdettuna vahvempaan tavaraan.

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 25.1.2015 12:36
Kirjoittaja Alexi
Aika harvassa tuntuu olevan, mutta tutkitaan.

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 25.1.2015 21:06
Kirjoittaja Tero Paalanen
Laatikko tilattu...
Ei tullut sitten huollettua lootaaa, eikä edes hnv-koodilla olevaa :mrgreen:

Huollettujen kanssa olisi pitänyt säätää kuljetusten kanssa ja tilanne on nyt vaa se et se loota pitää saara tänne niin pian kuin mahdollista. Eikä tuossa nyt hintaeroakaan tullut juurikaan huollettuun verrattuna, koska vanhan laatikon lähettäminen saksaan ois myös maksanu.

Jossain kohtaahan suunniteltiin jotta laitettaas Passattiin 02S-laatikko (6-vaihteinen pikkuloota) jota löytyy ainakin Touranista. No äsken rupesin tutkimaan asiaa, niin hinnat oli selkeästi kovemmat kuin 04A-laatikoilla ja kaiken lisäks suurinosa tarjolla olevista oli lyhyemmilä välityksillä kuin tuo nykynen vaikka ovatkin 6-vaihteisia. Yksi 02S-löytyy hieman pidemmällä välityksellä mut sellaista ei ollut järkevästi edes saatavilla.

No sitten rupesin tutkimaan noita 04A-laatikoita ja totesin et niistä löytyy helposti pidemmillä välityksellä olevia versioita.
Hetken pyörittelyn jälkeen laatikoksi valikoitui 04A joka on LHW-koodilla. Ko. laatikko purettu 28tkm ajetusta 1.6TDI golffista.
Kokonaisvälitys tulee tippumaan vitosvaihteella 2,552:sta 2,279:sään. Oisin ottanu vielä pidemmän lootan jos vaan sellainen olisi ollut järkevään hintaan saatavilla.
Onhan tuokin jo iso parannus nykyseen.

Nyt vielä kytkinlevy, painelaakeri ja ölpät ni laatikko onkin melkeen vaihdettu :roll:
Nii ja sitten softalle saattaa vielä joutua kertomaan uuret välitykset.

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 28.2.2015 15:21
Kirjoittaja Pia
Uudella laatikolla ajeltu nyt kolmisen viikkoa. Kulutus tippui 0,6l/100km vaikka ajoin normaalilla tyylillä. Aina 10-15km/h yli rajotusten ja tietty reippaat ohitukset. Nyt kokonaiskulutus on 4,8l. Aikasemmin siis pyöri sielä 5,4-5,6l näin talvisin. Kokonaiskulutus on laskettu Gas Cubby-ohjelmalla jossa on tankkaukset tallessa 4/2011 asti.

Työmatkoilla (2x40km) pääsee 4,3l, kun ennen se oli aina 5,2-5,5l.

Kierrokset tippu ihan kivasti uuden laatikon myötä. Kolmosvaihde on ihan max mitä voi keskusta pyörityksessä käyttää. Silläkin saa aikaseks melkoset tärinät. Nelosesta ei tarvi haaveillakkaan alle 60km/h. Kolmosella pääsee helposti yli 120km/h, kun ennen oli pakko vaihtaa neloselle kesken kaiken. Vitosella kun on vauhtia n.95km/h on kierrokset 1800rpm.

Pitää jossain vaiheessa kellottaa uudelleen se 60-120 väli.

Eilen Tero "vahingossa" osti passattiin katittoman downpipen ja loppuputki haetaankin käyttikseltä orggisosana. Sekin on kotoisin 1,6tdi:stä. Siinä kun ei oo takapönttöä ollenkaan, tulee putkisto olemaan käytönnössä suora. Yks pönttö on keskellä pohjaa, joka ilmeisesti on läpivirtaavaa sorttia. Katotaan minkälainen pörinä saadaan aikaseks. Kyllähän nyt maailmaan ääntä mahtuu. :lol: Mutta ensisijaisesti haetaan ahtimen parempaa heräävyyttä ja toimivuutta.

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 28.2.2015 18:22
Kirjoittaja Pasi Häkli
^ Toivottavasti ei ala pakokaasujen haju vituttamaan jos katin poistat... Passatissa ei ollut kattia ja ristus mutta siinä oli kitkerä haju pakokaasuissa. Ei paljon ylimäärästä viittinyt joutokäyntiä käyttää.. En nyt sitten aivan satavarma ole, että johtuiko se haju pelkästään katin poistosta, mutta näin oon itelleni uskotellut.

Niin ja hieno homma että uus loota miellyttää :)

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 28.2.2015 18:51
Kirjoittaja Pia
Nooo mä oon niin sopeutuvainen että tuskin hajut haittaa. Ku ei oo tähän mennessä haitannu värinät, jäykkä kytkin, resonoinnit, terävät jatkot tiessä, rengasmelu jajaja... :D Kaikki sopii kuhan passatti toimii ja voimanpaskaa löytyy ees jotenkin. :lol: Ralli vaatii kompromissien hyväksymistä ja mukavuudesta tinkimistä.

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 28.2.2015 20:06
Kirjoittaja ibel
Se käryhän on vaa (mahdollisen) perässäroikkujan vitutus.. :wink:

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 28.2.2015 23:59
Kirjoittaja Tero Paalanen
Pia kirjoitti:Eilen Tero "vahingossa" osti passattiin katittoman downpipen ja loppuputki haetaankin käyttikseltä orggisosana. Sekin on kotoisin 1,6tdi:stä.
Korjataan sen verran et loppuputki tuloo B7-koppasesta 2.0Tdi:stä.
3C-korisen 1.6 commorailissa ku ei oo ku yks ulostulo, ni sen loppuputki näyttääs vähä typerälle.

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 1.3.2015 0:24
Kirjoittaja Pia
Ai se ny lopulta oliki sitte siitä koneesta. :D sitä viännettii ja kiännettii niin moneen kertaa ettei pysy enää perässä.

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 7.3.2015 10:01
Kirjoittaja Pia
Tämmönen se loppuosa nyt sitte on. :) Salaa oon vähä innoissani tästä putkistosta, mutta älkää kertoko Terolle. ;D
Kuva

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 20.3.2015 8:03
Kirjoittaja JukkaA
Nyt kovasti kiinnostaisi minkälainen tästä nyt sitten tuli downpipen ja takavaimentimen vaihdolla läpivirtaaviin? Minkälaiset on äänet? Miten vaikutti herkkyyteen ja kulutukseen? Onko jotain videoita?

Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 20.3.2015 8:09
Kirjoittaja Pia
Ahdin piikkailee edelleen, ei muutosta toimintaan. Äänet on melkolailla normaalit mitä ny isolla vaihteella kolmen tonnin kohilla vähä pörisee. Kulutus näytti hieman tippuneen mutta todellisuus nähdään sitten ku saan tankattua täyteen.

Ei oo valosan aikaan oltu Teron kans yhtä aikaa kotona että olis ehtiny kuvaileen. :/

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 20.3.2015 11:37
Kirjoittaja Sami Mäkinen
^ ei se tero nyt niin ruma oo :shocked

Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 20.3.2015 13:16
Kirjoittaja Pia
Voi hölömö! :'D

Haluan siitä videon missä näkyy mustaaa! Hirveen hankala ite kuvata ja samalla painaa kaasua.

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 20.3.2015 19:11
Kirjoittaja Sami Mäkinen
Voi hölömö!

Pistät sen applen sinne auton perää narunpäähä... :rasp

Edit: Musta on tulossa ihan trolli... rupee työttömyys pehmentää loppuaki harmaata solua... Kuva

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 20.3.2015 20:02
Kirjoittaja Pia
Sä oot niin pehemee tapaus! :D

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 5.4.2015 19:42
Kirjoittaja Tero Paalanen
Tosiaan tuon suoran putken kanssa, ahdot rupes piikkailemaan ihan hullusti.
No hieman asiaa ku tutkittiin (tämä ois pitäny tehä jo aikoja sitten kun alipaineboxi vaihdettiin) ni todettiin että moottorinohjaus yrittää kyllä korjata yliahtoa mutta ei siinä onnistu koska se yliahto ruokkii itse itseään eikä vnt-siivikon selälleen heittäminen vähennä riittävästi voimaa turbiinilta.
Ahtojen piikkailu johtui siitä että softa on aikonaan tehty vialliselle N75:selle. Lisäksi tosiaan en tajunnut N75:sen vaihdon jälkeen tutkia kunnolla vcds:llä et vieläkö ongelmat on samanlaiset.
Oireet kyllä pysyi samoina, mut syyt oli muuttunu.

Nyt pääsiäisenä tuli sitten heitettyä uutta softaa tupiin pariin kertaan ja täytyy sanoa et nyt aletaan olla kartalla.
Pientä hieromista pitää vielä tehä, mut nyt ahdot pysyvät jo pääsääntöisesti kurissa. Toimivuus on kuitenki nyt jo hirvittävän paljon parempi mitä ikään aiemmin tuon ahtimen kanssa. Katsotaan nyt mitä tästä vielä saadaan aikaan.

Tässä vielä pieni näyte tuon suoranputken tarjoamasta äänimaailmasta -->> https://www.youtube.com/watch?v=Q5o2ez1 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 10.5.2015 22:45
Kirjoittaja Tero Paalanen
Päivitetääs taas vähäsen.

Kuukaus tuossa tuli ajeltua jollakin tapaa toimivalla softalla.
No nyt sitten kun Turbodiesel.fi:n dynopäivät rupes lähestymään, ni alettiin tutkia softaa uudemman kerran, ettei Somerkallioiden Bora karkais tehoissa oikeen kauaksi.
Viikonlopun aikana sitten natsasi asiat sen verran hienosti kohalleen, et olen jopa valmis hieman perumaan pahoja puheita tosta hybridistä.
Pako- ja ahtopaineet eivät piikkaile enää nimeksikään, ja vetoaluettakkin on kasvattettu alapäästä.
Nyt on täys löyly välillä 2000-4800rpm.
Vielä pitää vaihtaa aavistuksen vuotava vnt:n alipaineletku ja ajaa sen jälkeen testilenkki.
Pieni epäälys on jotta sen vaihdolla saadaan vielä pari juttua paremmaks. Ja ellei sen vaihto vaikuta, niin sitten tehdään vielä hieman mekaanista säätö.

Näillä eväillä lähetään dynoon tavoittelemaan tuplattua vakio vääntöä, eli 500Nm on lauantaina hakusessa.
Tehohan saatiin jo tuplattua joten toivottavasti myös se on pysynyt tuossa 210hv:n tasolla.
Jos 500Nm jää saavuttamatta ni katotaan josko sitten lennosta laitettaas hieman lisää soppaa 2000-3000rpm väliin :mrgreen:


Samalla kun minä tein ahtimelle mekaanista säätö, niin velipoika päätti ruveta purkamaan sitä hajonnutta vaihdelaatikkoa.
Öljyjä pois laskiessa heti huomasi et onpas kankeaa öljyä kun oikeen kopisi valuessaan.
Kuva
Lopulta kun laatikko saatiin levälleen niin heikoimmaksi lenkiksi paljastui pinion-akselin päätylaakeri.
Laakerista ei ollut juuri muuta jäljellä kuin ulko- ja sisäkehä.
Kuva

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 29.8.2015 15:47
Kirjoittaja Pia
Alakaa pikku hilijaa näkymään kilometrit passatissa. Tällä viikolla mittariin asettu 384tkm. Eilen aamulla viiden aikaan olin lähössä töihin ja vettä tuli ku sieltä kuuluistasta Esterin puosta. Päättipä sitten pyyhkijät jumittaa keskelle lasia. Hetken päästä ne laskeutu alas ja ei toiminu ku yhellä nopeudella, eli hitaimmalla. Ei muutaku takas kotiin ja Teron kakkiainen alle.

Tero sai vivuston irti ja rassaili jumitukset pois mutta tilas silti uuden vivuston. Eipä ainakaan enää meijän aikana jumita sen takia. :)

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 30.5.2016 9:42
Kirjoittaja Pia
Kilometripäivitys:
Mittarissa 410tkm ja leimalla käytin perjantaina. Jarrut oli edelleen hyvät vaikka jarrulevyt on alkuperäset. Eessä 23mm (min. 22mm) ja takana 9mm (min. 10mm) oli levyjen paksuudet joten sitä joutuu jarrurempan tekeen piakkoin. Aika paskoja ku ei kestä jarrutkaan puolta miljoonaa. ;D

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 27.11.2016 11:42
Kirjoittaja Pia
Pitkästä aikaa vähän projekteja passatin kanssa. Kilometrejä tällä hetkellä 425tkm.

Joskus syyskuun lopulla ajotietokoneen lämpötilanäyttämä alko näytteleen hassujalukemia joten ulkolämpötila-anturi vaihtoon.

Lokakuussa vihdoin oli aika jarrurempan. Takaa alko kuuluumaan melkonen kihnutus joten kilkkeet tilaukseen. Brembon peruslevyt ja -palat valikoitui edullisen hintansa ansiosta.


Olihan ne levytki vähä hoikistunu ja tehny itelleen melkoset jenkkakahvat reunoille. Etulevyt oli vaihdettu jossain 150tkm kohalla, takalevyt oli alkuperäset. :shock:
Kuva


Alkohan ne takapalat oleen aika valmiit. Tai no nuukempi olis varmaan vielä ajanu noilla. :lol:
Kuva

Perussiistit levyt.
Kuva



Marraskuun alussa ilmeni taasen erikoisia sähkövikoja ja tyhjäkäyntikierrosten vaeltamisia. Akkuhan se sielä ilmoitteli ehtymisestään, joten uutta akkua tilalle. Pyöritteli flektejä miten sattuu ja ilmeisesti pienempi ei pyöriny ollenkaan. Sekin ongelma poistui akun vaihdon myötä, mutta liekkö saanut flekti täräyksen ajossa ja parantunut sekin itsekseen.


Viikko sitten palailin Lahen reissulta ja ihmettelin varsin erikoista naputtavaa ja putputtavaa tyhjäkäyntiääntä. Heti tunnistin äänen ja pirua kyyttiä kotia kohtia. Nostajahan sielä oli puhki hinkkaantunut. Toki erikoinen äänimaailma oli ollut ilmoilla jo vuoden päivät mutta ei niin pahana etteikö sillä olisi voinut ajaa. Tällä(kin) kertaa Teron veli Mika toimi passatin pelastajana. Mikalla oli hyllyssä kaikki tarvittavat osat jakopään ja nokka/nostaja remppaan. Ens viikolla lähtee tilaukseen korvaavat osat, ni saa Mika alkaa odotteleen oman passattinsa nokkaremppaa. :P

Mikan tallin kätköjä.
Kuva

Tero ja Mika kävi passatin kimppuun eilen päivällä. Aika karun näköistä jälkeä oli nostajissa ja nokassa. Nokasta puuttu vajaa 5mm nostoa. Ilmankos ei kaikki kaakit oo ollu kotona. :roll:

Kuva
Kuva
Kuva

Tässä ääninäyte ENNEN remppaa.
ja tässä JÄLKEEN. Jäljelle jäin vain tandemin roplatus. Ei oo hetkeen käyny noin tasasesti. :shock: :wow


Kiitokset kohdistuu tästäkin rempasta Terolle ja Mikalle :!:

Jospa nyt pääsis taas hetken aikaa ilman suurempia pajatuksia.

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 7.12.2016 9:08
Kirjoittaja Pia
Unohtui muutes kirjottaa syyskuisesta episodista kun auto ei käynnistynykkään vaikka kuinka starttas. Tankkipumppuhan sieltä oli antautunu. Eli 420tkm oli kriittinen merkkipaalu jolloin yksitellen alko osia tippumaan pelistä. :D

Re: Pian Passat variant 3C 1.9TDI -06

Lähetetty: 10.4.2019 13:36
Kirjoittaja Pia
Paljon on tapahtunut tälle autolle tullut kilometrejä mittariin ja kulutettuja renkaita on vinopino. Ruoste kukkii vähä joka nurkassa, mutta moottori laulaa edelleen iloisesti. Kilsoja karvan vajaa 500tkm.

Yhteistä aikaa takana 10,5v ja 330tkm. Vaan nyt vuoden vaihteessa oli aika päästää tämä passatti eläkkeelle, sen jääden seisontaan appiukon pihaan.

Tilalle tuli B8 variant -16, ehkäpä siitäkin tulee kirjoteltua omaa stooria. :)