Sivu 1/1

Vanneprojektia talvi iltojen ratoksi.

Lähetetty: 31.10.2010 12:09
Kirjoittaja Patu
Laitetaas tästä pieni projektikertomus tänne.

Eli projektin kohteena on Passatin myynnistä tallinperukoille jääneet vanteet jotka nyt talvenaikana olis tarkoitus kunnostaa ja maalata. Kunnostuksena nyt pääasiassa noiden kehien kiillotus ja keskikuppien uusinta.

Tarkempia yksityiskohtia en paljasta vaan kirjoittelen niitä sitten sitä mukaa tänne kun projekti etenee.

Tässä lähtökohta eli Rial Daytonat, 2.kpl 18*8,5, 2.kpl 18*9,5, et30 ja vanteet ovat kaksi osaiset:
Kuva



Tässä työkalut mitä tarvitaan vanteiden purkuun eli kehän irrotuksesta vanteelta:
(8.mm 12.kulmainen hylsy ja räikkä ruuvien irrottamiseen, tylsä puukko tiivistemassan poistoon, ja normaali talttapää ruuvari kehän pois kampeamiseen.)
Kuva



Tässä on jo vanteesta ruuvit irrotettu, kaikista vanteista lähti ruuvit helposti pois ja näin ei tarvetta uusien ruuvien ostoon.
Kuva



Sitten vain tylsällä puukolla kaavitaan vanteen sisäpuolelta sikaflektit pois jotka ovat olleet toisena tiivisteenä. Sen jälkeen kun sikafleksit on pois niin taltta ruuvarilla kampeamaan kehää pois varovasti vanteelta ja tässä lopputulos:
Kuva



Rialeissa kehän tiivistys vanteeseen on hoidettu järkevästi eli kehän ja vanteen välissä on O-rengas ja näin ollen ei mitään tiivistemassaa. Tämä helpottaa huomattavasti vanteiden purkua:
Kuva


Nyt vielä sitten vain irrottelemaan loputkin kehän jonka jälkeen vanteet lähtee maalarille ja minä jään kehiä kiillottelemaan. uudet keskiötkin laitettiin eilen ostoon E-baysta.

Jatkoa seuraa...

Lähetetty: 1.11.2010 7:36
Kirjoittaja A.Leskelä
Juurikin samanlaisiin vanteisiin tein viime talvena ehostuksen. Keskiöt maalautin ja kehät kiillotin ite. Kasausvaiheessa vaikka kehän ja keskiön välissä on O-rengas tiivisteenä niin laita sinne keskiön ja kehän väliin myös tiivisteliima. Enkä tarkoita nyt siihe väliin missä O-rengas on vaan siihen saumaan mikä jää kun molemmat pinnat on painettu yhteen.

Sano vaan jos selitin liian vaikeasti :D

Kehät hioin vesissä 240-320-400-600-800-1200-2000 ja lopuksi metal polish ja rättilumppu laikalla kiillotin. Vesihionnassa elä mee oikomaan, jää naarmut näkyviin.

Lähetetty: 1.11.2010 9:50
Kirjoittaja Patu
No hyvin samantapaista täältä päin on tulossa.

Juu kullä minäkin siihen saumaan laitan sitten tiivistemassaa kun sen aika on...eli se sauma mikä jää sinne piiloon kun rengas asennetaan päälle.

Mulla oli lakattu tuo kehän takaosa, eli se osa mikä tulee vannetta vasten. Olikos sulla samoin ja jos oli niin otitko lakan pois vai annoitko olla?

Mulla lakka oli sen verran huonossa kunnossa joten hioin pahimmat lakat pois ja vetäsin spray purkista uuden kerroksen päälle. Sen lakan tarkoitus on ilmeisesti vähentää metallin hapettumista siellä vanteen ja kehän välissä vaikka kehä onkin rosteria.

Mistäs muuten lumppulaikan ostit, kun tuntuu olevan niin vaikea löytää hyviä?

Lähetetty: 1.11.2010 18:05
Kirjoittaja elwood
Vois kyllä todeta, että kyllä vaan on kaunis vanne...

Lähetetty: 2.11.2010 23:53
Kirjoittaja KakePro
8) Komiat vanteet tulossa siis.

Lähetetty: 3.11.2010 10:52
Kirjoittaja A.Leskelä
Patu kirjoitti:No hyvin samantapaista täältä päin on tulossa.

Juu kullä minäkin siihen saumaan laitan sitten tiivistemassaa kun sen aika on...eli se sauma mikä jää sinne piiloon kun rengas asennetaan päälle.

Mulla oli lakattu tuo kehän takaosa, eli se osa mikä tulee vannetta vasten. Olikos sulla samoin ja jos oli niin otitko lakan pois vai annoitko olla?

Mulla lakka oli sen verran huonossa kunnossa joten hioin pahimmat lakat pois ja vetäsin spray purkista uuden kerroksen päälle. Sen lakan tarkoitus on ilmeisesti vähentää metallin hapettumista siellä vanteen ja kehän välissä vaikka kehä onkin rosteria.

Mistäs muuten lumppulaikan ostit, kun tuntuu olevan niin vaikea löytää hyviä?
Oli siellä lakka, mutta annoin olla. Lumppulaikan ostin paikallisesta halppismarketista Puuilo:sta www.puuilo.fi

Lähetetty: 3.11.2010 13:38
Kirjoittaja Patu
A.Leskelä kirjoitti:
Patu kirjoitti:No hyvin samantapaista täältä päin on tulossa.

Juu kullä minäkin siihen saumaan laitan sitten tiivistemassaa kun sen aika on...eli se sauma mikä jää sinne piiloon kun rengas asennetaan päälle.

Mulla oli lakattu tuo kehän takaosa, eli se osa mikä tulee vannetta vasten. Olikos sulla samoin ja jos oli niin otitko lakan pois vai annoitko olla?

Mulla lakka oli sen verran huonossa kunnossa joten hioin pahimmat lakat pois ja vetäsin spray purkista uuden kerroksen päälle. Sen lakan tarkoitus on ilmeisesti vähentää metallin hapettumista siellä vanteen ja kehän välissä vaikka kehä onkin rosteria.

Mistäs muuten lumppulaikan ostit, kun tuntuu olevan niin vaikea löytää hyviä?
Oli siellä lakka, mutta annoin olla. Lumppulaikan ostin paikallisesta halppismarketista Puuilo:sta www.puuilo.fi
Vielä yks kysymys: millä värillä nuo maalasit ja mikä oli värikoodi? Yrititkö "kopioida" BBS Gold värin.

Lähetetty: 3.11.2010 16:44
Kirjoittaja A.Leskelä
Patu kirjoitti:
A.Leskelä kirjoitti:
Patu kirjoitti:No hyvin samantapaista täältä päin on tulossa.

Juu kullä minäkin siihen saumaan laitan sitten tiivistemassaa kun sen aika on...eli se sauma mikä jää sinne piiloon kun rengas asennetaan päälle.

Mulla oli lakattu tuo kehän takaosa, eli se osa mikä tulee vannetta vasten. Olikos sulla samoin ja jos oli niin otitko lakan pois vai annoitko olla?

Mulla lakka oli sen verran huonossa kunnossa joten hioin pahimmat lakat pois ja vetäsin spray purkista uuden kerroksen päälle. Sen lakan tarkoitus on ilmeisesti vähentää metallin hapettumista siellä vanteen ja kehän välissä vaikka kehä onkin rosteria.

Mistäs muuten lumppulaikan ostit, kun tuntuu olevan niin vaikea löytää hyviä?
Oli siellä lakka, mutta annoin olla. Lumppulaikan ostin paikallisesta halppismarketista Puuilo:sta www.puuilo.fi
Vielä yks kysymys: millä värillä nuo maalasit ja mikä oli värikoodi? Yrititkö "kopioida" BBS Gold värin.
Deberin maalia tuo, lakka muistaakseni lesonalia. Hondan värikartasta löyty sopiva kultainen :D Ei ollut tarkoitus matkia BBS Goldia. Minusta vaan kultanen keskiö toimii mustassa autossa 8)

EDIT: Eli värikoodi ei jäänyt mieleen, meni väripurkin kyljessä roskiin.

Lähetetty: 3.11.2010 16:52
Kirjoittaja Patu
A.Leskelä kirjoitti:
Patu kirjoitti:
A.Leskelä kirjoitti: Oli siellä lakka, mutta annoin olla. Lumppulaikan ostin paikallisesta halppismarketista Puuilo:sta www.puuilo.fi
Vielä yks kysymys: millä värillä nuo maalasit ja mikä oli värikoodi? Yrititkö "kopioida" BBS Gold värin.
Deberin maalia tuo, lakka muistaakseni lesonalia. Hondan värikartasta löyty sopiva kultainen :D Ei ollut tarkoitus matkia BBS Goldia. Minusta vaan kultanen keskiö toimii mustassa autossa 8)

EDIT: Eli värikoodi ei jäänyt mieleen, meni väripurkin kyljessä roskiin.
Kultainen keskiö toimii mielestäni autossa missä ei liiaksi ole kromi listoja. Sitten kun rupee enemmän olemaan kaikkea kromihärpätintä niin ne ikään kuin ajaa tuon kultaisen värin yli, en tiedä selitinkö niin että ymmärsit.

Selvitin sen verran että Subarun Gold väri on todella lähellä BBS Gold väriä ja se taitaa olla valintani.

Lähetetty: 3.11.2010 18:00
Kirjoittaja A.Leskelä
Patu kirjoitti:
A.Leskelä kirjoitti:
Patu kirjoitti: Vielä yks kysymys: millä värillä nuo maalasit ja mikä oli värikoodi? Yrititkö "kopioida" BBS Gold värin.
Deberin maalia tuo, lakka muistaakseni lesonalia. Hondan värikartasta löyty sopiva kultainen :D Ei ollut tarkoitus matkia BBS Goldia. Minusta vaan kultanen keskiö toimii mustassa autossa 8)

EDIT: Eli värikoodi ei jäänyt mieleen, meni väripurkin kyljessä roskiin.
Kultainen keskiö toimii mielestäni autossa missä ei liiaksi ole kromi listoja. Sitten kun rupee enemmän olemaan kaikkea kromihärpätintä niin ne ikään kuin ajaa tuon kultaisen värin yli, en tiedä selitinkö niin että ymmärsit.

Selvitin sen verran että Subarun Gold väri on todella lähellä BBS Gold väriä ja se taitaa olla valintani.
Ei varmasti huono valinta. Laitahan kuvia ja tunnelmia hiomisen keskeltä. Yritän myötäelää siinä sormi kivussa jonka se paperilla hinkkaaminen aiheuttaa.... :lol:

Lähetetty: 3.11.2010 19:25
Kirjoittaja Basu
Ei herneitä sitten kenellekkään, mutta lainauksien määrää ja sisältöä voisi vähän katsoa jatkossa. Menee muuten lainauksen idea vähän metsään.

Työniloa vaan vanteiden kiillotteluun, ihan hyvät lähtökohdat on. :)

Lähetetty: 13.11.2010 0:00
Kirjoittaja Patu
Sen verran edistystä on tapahtunut että vanteet lähti tänään maalarille...ja siis kehiä vaan puunaamaan.

Lähetetty: 13.11.2010 17:04
Kirjoittaja Satelite
Itsellä tosin peltivanteet projektina mutta tänään just hain ne hiekkapuhaltamolta... piti aika kiireellä mennä sisälle ja vanteet suoraan uunin eteen ettei pääse ruoste iskemään. Maanantaina ois tarkotus viedä jauhemaalaamoon ja katella sopivaa väriä valikoimasta. 8)

Lähetetty: 1.12.2010 22:41
Kirjoittaja Patu
Projekti taas edistynyt.

Hyvä lumppulaikkasetti löytyi Motonetista hintaan 15€. Voin vaan suositella tota settiä, pitää vielä hakea toinen setti.

Tässä työkalut millä kehien kiillotus lähti käyntiin eli "karhunkieli", vesihiomapaperia, akkuporakone, lumppulaikkoja, rättejä, rasvanpoisto spraytä, Mothersin kiillotusvahaa ja sitten hieman karkeempaa Metal Vax kiillotus tahnaa.

Kuva


Tässä lähtökohta eli ei mikään järkyttävän huono, siksi aloitin suoraan vesihiomapaperilla:
Kuva
Kuva


Ja tässä tulos karhunkielen, vesihiomapaperin ja lumppulaikka kiillotuksien jälkeen:
Kuva
Kuva


Tässä vielä lähtökohta ja lopputulos vierekkäin:
Kuva


Kaksi kehää on nyt kiillotettu niin että kelpaa minulle kun en nyt mitään peili peili pintaa ole kuitenkaan hakemassa ja kaksi on siis jäljellä. Vanteet tulee maalarilta varmaan vuoden vaihteessa koska ei niillä niin kiire kuitenkaan ole.

Lähetetty: 1.12.2010 23:23
Kirjoittaja Sami Mäkinen
Häikii! 8)

Lähetetty: 2.12.2010 1:12
Kirjoittaja Satelite
Oma projekti käytännössä valmis... peltivanteista kyse. Käytin puhallettavana... sitten jauheena 3 kerrosta: sinkki, kultamaali ja lakka. Musta helmiäinen kun autossa on niin ajattelin että perusmustaa ei oikeen viitsi laittaa ja valkonen ei sovi mustaan autoon omasta mielestä, päätin vetää Subarun tyyliisen kullan pintaan. Mustaa meinasin alkuun kultaisella helmiäisellä mutta maalarilta ei löytyny helmiäisiä pajalta ja tilaus ois maksanu mansikoita niin mietin että kokeillaan kultaa... vanteet pyörähtää hyvällä tuurilla ens viikon lauantaina alle niin sitten näkee lopputuloksen.

Peltivanteet talveksi kun itte en rupea alumiinivanteiden kanssa talvella ottaa riskiä kun kilsoja tulee runsaasti (2 vuotta auto ollut itsellä ja nyt itse oon autolla ajanu jo 100tkm) ja suola kuitenkin alkais heti syömään alumiinia jos naarmu tulis. Hintaa tolle setille tulee kyl ~200€ mut luulis pinnan kestävän kun on sinkki alla ja lakka päällä 8)

Lähetetty: 10.12.2010 16:10
Kirjoittaja Satelite
En oo viel käyny kuvia ottaa ku tuli pimeä mutta tuli muuten makeet noista kultaisista... kaukaa katsottuna jos valo heijastuu niin näyttää et ois hopeat mutta kun läheltä katsoo niin onkin kullanväriset. Samalla kun kävin pyöräyttää alle typpitäytön kera niin tarttu matkaan kesäks Alutec Cult vanteet 18 tuumasina 225 leveillä nakeilla 8)

Lähetetty: 26.12.2010 14:35
Kirjoittaja Osku.T
On vissiin itellä kans samallainen urakka tulossa. Taakse pitäis hommata 2,25" kehät. Toivotaan et pääsis pienellä vaivalla noiden kiillotuksessa :D Siis toivottavasti! Keskiöt saa nyt jäädä tohon väriin toistaiseksi. On se kyl mielessä käynyt et maalaisi ne valkoiseksi :oops:
http://postimage.org/image/2uy34i4p0/

Lähetetty: 20.1.2011 16:59
Kirjoittaja Patu
No nyt on projektin työläin osa takana eli kiilloitus.

Viimeisen kiillon vedin päälle ensin Mothersin kiilloitusvahalla jonka jälkeen pehmeä kiilloitus ihan puhtaalla lumppulaikalla jota välillä puhdistin niin että laikka pysyi puhtaana.

Tässä nyt lopputulos noiden kehien suhteen:
Kuva
KuvaKuva

Samalla kiilloitettiin tämä eli oma rakas löylykauhani ja sekin saatiin kiiltämään komiasti.
Kuva

Lisäksi Saksan maalta Tunershop.com:ista tuli uudet venttiilit.
Kuva

Vanteet saadaan maalaamosta parin viikon päästä jonka jälkeen päästään kasaamaan vanteita...:)
Renkaatkin on tiedossa mutta tilaan ne sitten keväämmällä kun Camskill täydentää varastoaan...eteen tulee 215/40 ja taakse 235/40.

Lähetetty: 11.2.2011 15:00
Kirjoittaja Patu
Vanteet tuli maalarilta ja itse tykkään kovasti! Skoodaankin laitettiin samalla KW Street comfort alustasarja kiinni jotta korkeus saatiin mukavaksi, myös kalvot kaikkiin ikkunoihin tuli laitettua.

Kuvia vanteista:
KuvaKuva

Lähetetty: 11.2.2011 17:15
Kirjoittaja Osku.T
Itse olen just saanut kehät irrotettua. Mut en tiedä onko edellinen omistaja kans irrotellu niitä. No ensinäkin se on vääntänyt monet ruuvit väärille jengoille. Ku niitä yritettiin sit hellästi saada pois niin tietenkin kaks pulttia katkesi sisään. Nyt frendiltä ootan vehkeitä jolla yritetään ne irrottaa vanteesta. Itse olen just hankkimassa samat vehkeet jotka patu kans on hommanut. Jenkeistä olis tarkoitus tilata uudet 4" leveet lipit taakse. Ja väriksi olen keskiöille valinnut valkoisen värin. Vielä on mietinnässä et maalaisinko samalla huulet kanssa samaan väriin.

Lähetetty: 11.2.2011 21:01
Kirjoittaja Sami Jalonen
Onkos nuo keskiöt ihan kiiltävällä maalilla, vai hämääkö kuva?

Lähetetty: 11.2.2011 21:24
Kirjoittaja Kime72
Saakohan noita kehäpultteja mistä hommattua, tuli hommattua ekat huulivanteet niin sillä kyselen.

Lähetetty: 11.2.2011 23:50
Kirjoittaja Patu
Kehäpultteja saa ainakin täältä:
http://www.tunershop.de/

ja hyvin toimii lähetys.

Keskiöiden tarkkaa värisävyä en tiedä mutta maalarin mukaan on Subarun kulta joka on hyvin hyvin lähellä BBS kultaa eli voi olla että siinä jotain helmiäistä on mukana, kuvat on tosin otettu salaman kanssa joten luonnon valossa vois näyttää hieman eriltä.

Mutta olen tyytyväinen maalaukseen koska mielestäni näyttää kullan väriltä hyvin kun taas jotkut toiset ns.kultavärit taipuu paljon kuparin väriin.

Lähetetty: 12.2.2011 9:05
Kirjoittaja Sami Jalonen
Meinasin vaan kun näyttää vähän matalta tuo maali, sävy on tosi hyvä.

Lähetetty: 12.2.2011 12:37
Kirjoittaja Tigerishka
Lainataanpas hieman topiccia :)

Mulla on pari vannetta pahasti saanut osumaa luultavasti katukivetyksestä. Kuvaa ei ole tähän hätään mutta paloja ei ole lähtenyt vain ainoastaan hiertynyt kivetystä vasten. Eihän nuo ajossa haittaa mutta silmälle ruman näköiset. Saakos ne kuntoon jossakin maalarilla?

Lähetetty: 12.2.2011 15:31
Kirjoittaja Osku.T
Kime72 kirjoitti:Saakohan noita kehäpultteja mistä hommattua, tuli hommattua ekat huulivanteet niin sillä kyselen.
Onko noi purettavat vanteet mitkä sulla on?Jos ei niin sitten vähän vaikeempi hommailla pultteja niihin.Mut joissakin vanteissa on irrotettavat kehänpultit vaikka olis yksiosainen vanne.

Lähetetty: 12.2.2011 22:07
Kirjoittaja Kime72
Eli siis koristepultit ovatkin, joten tuli hätäiltyä.

Lähetetty: 13.2.2011 8:21
Kirjoittaja Patu
Tällaiset renkaat tulee vanteille ja lähti tilaukseen juuri äsken:
http://www.camskill.co.uk/products.php? ... b0s19p6212
ja
http://www.camskill.co.uk/products.php? ... 0s322p6216

Lähetetty: 18.2.2011 17:52
Kirjoittaja Patu
Ensimmäinen vanne kasassa, ainoastaan keskiöt puuttuu... nekin kyllä hyllyssä mutta ne taitaa vielä vaihtua. Kuvassa takavanne joka on 9,5. tuumaa leveä.
Kuva

Huomenna jatketaan muiden vanteiden kokoamista. Kesä se sieltä pikkuhiljaa lähestyy... :)

Lähetetty: 23.3.2011 17:27
Kirjoittaja Patu
Talvi loppuu aikanaan....niin myös tämä projekti eli tässä olis nyt lopputulos renkaineen:
Kuva

Ja sitten pakolliset venytyskuvat eli
215/40 rengas 8,5 tuumaa leveellä vanteella:
Kuva

ja sitten 235/40 9,5 tuumaa leveellä vanteella:
Kuva

Laitan vielä sitten kesällä kuvaa kun saan paiskattua nuo Ocun alle ja säädettyä madalluksen kohdilleen.

Tulispa pian kesä 8)

Lähetetty: 23.3.2011 21:15
Kirjoittaja Mikko.P
Mielettömän hienot vanteet! Takarenkaat olisin kyllä itse laittanut 225/40. Omaan mieleen liian leveät nuo 235/40. Maku asioita sanoi kissa, kun persettä nuoli!! Joka tapauksessa onhan tämä semisti vannepornoa... :D

Lähetetty: 24.3.2011 23:09
Kirjoittaja Sergey
herää kysymys, jos vantees on o-rengas, niin mihi se liima tarvittiin?
Kime72 kirjoitti:Eli siis koristepultit ovatkin, joten tuli hätäiltyä.
saa niitäki uusia.

Lähetetty: 25.3.2011 0:42
Kirjoittaja A.Leskelä
Ite laitoin O-renkaan kaveriksi myös liiman ihan vaan tupla varmistuksena. Ettei käy niin kun on paketti kasassa ja huomaatkin, että vuotaa.."OHO" 8)

Lähetetty: 25.3.2011 6:22
Kirjoittaja maastis
A.Leskelä kirjoitti:
Kuva
hiukan naurattaa nää kuvat tai lähinnä taustat.... :lol: meillä olis lusikat jaos jos auton osia tupaan toisin :shock:

Lähetetty: 25.3.2011 8:12
Kirjoittaja Pia
maastis kirjoitti:
hiukan naurattaa nää kuvat tai lähinnä taustat.... :lol: meillä olis lusikat jaos jos auton osia tupaan toisin :shock:
Meillä joka kevät jotkut vanteet eteiskäytävällä, välillä kahdetki. :lol:

Lähetetty: 25.3.2011 9:15
Kirjoittaja Tero Paalanen
^Ja onhan tuola kylppäris maalattukin yhet vanteet.

Lähetetty: 25.3.2011 9:59
Kirjoittaja Patu
Minä vedin Sikaa siihen liitoskohtaan myös varmuuden vuoksi koska en jaksanut lähteä O-renkaita uusimaan.
Lisäksi laitoin Molykotea O-renkaaseen ja kierrelukitetta ruuveihin.

Lähetetty: 9.4.2011 14:48
Kirjoittaja Patu
Tuli vähän hahmoteltua kesä vanteita Skodan alle kun tuli tehtyä ensimmäinen puhdistava vahaus ja talvirenkaat vaihtui välikelin renkaisiin kun ei vielä viitsi noita rialeita alle pistää.
Kuva

Kävi siinä kuvatessa sitten vanhanaikaiset ja tuo kuvattava vanne kaatui nokalleen ja kyllähän siitä lippaan reilusti jälkiä tuli :(

Lähetetty: 9.4.2011 15:27
Kirjoittaja Osku.T
auts!!!!

Lähetetty: 24.7.2011 23:00
Kirjoittaja Patu
Nääkin vanteet olis nyt myynnissä. Kiinnostuneet saa ottaa yhteyttä vaikka YV:llä.

Lähetetty: 6.10.2011 19:04
Kirjoittaja Patu
Rialit vaihdettu 8/9*15 BBS RM:iin joista juttu jatkuu kun syysillat pimenee.
Vanteet tulee avon alle ensi kesäksi ja siis talven aikana tarkoitus laittaa priimaksi.

Lähetetty: 29.12.2011 21:49
Kirjoittaja Patu
No kirjotellaas tänne hieman juttua pitkästä aikaa.

Talve tulo venyy ja niin näköjään venyi tämänkin projektin aloitus hieman. No nyt on saatu jotakin aikaiseksi, harmi ettei ihan alusta ole kuvia mutta tämäkin projekti noudattelee edellisen linjaa mutta muutamasta asiasta on otettu opiksi, niistä lisää myöhemmin.

Eli nuo itse vanteet ovat tämän väriset. Värisävy ei ole aivan 100% sitä mitä haluan mutta edellinen omistaja ne oli niin hyvin maalannut etten nähnyt niitä järjeväksi enää maalauttaa uudestaan:
Kuva

Kehät nyt kaikki kiilloitettu kiiltäviksi. Ei aivan peilikiilto mutta parempi kuitenkin mitä edellisten vanteiden kanssa. Kuvassa 3.tuumaa leveä kehä joita siis 2.kpl ja 2.kpl 2.tuumaa leveitä kehiä.
Kuva


Tänään tuli koottua ensimmäinen vanne kasaan. Kehille kullan väriset kehäpultit, samaa linjaa pitäis sitten noudatella keskiön ja venttiilien kanssa myöhemmin. Pultteihin laitettiin tietenkin kierrelukitetta ja pultit 20.Nm:n momenttiin.
Kuva


Sitten loppuun ne asiat jotka opittiin edellisestä projektista, toivottavasti on hyötyä jollekin muullekin kuin mulle.

-Sininen kierrelukite ei ole riittävää, nyt kokeillaan punaisella.
-Momenttiavain on ehdoton pulttien loppu kiristyksessä, ei tarvitse jännittää meneekö kierteet vai ei.
-Lumppulaikkaa ei saa painaa oikeastaan juuri lainkaan metallia vasten kun vedetään viimeisiä kiiltoja pintaan sillä pienikin paine aiheuttaa pieniä naarmuja metallin pintaan. Parhaimman loppukiillon sain nyt kun annoin lumppulaikan olla lähes omalla painollaan metallia vastaan.
-Suojaa hylsyn ulkoreuna teipillä ettet naarmuta kehää kun kiristelet pultteja.

Lähetetty: 29.12.2011 21:57
Kirjoittaja porter
On kyllä komeet vanteet :wink:

Re: Vanneprojektia talvi iltojen ratoksi.

Lähetetty: 10.3.2012 13:19
Kirjoittaja Patu
Pitkä aika kulunut viimeisestä postauksesta mutta siitä huolimatta paljoa ei ole saatu aikaiseksi. Nyt kuitenkin kaikki vanteet kasassa sekä valmiit ja kesärenkaat pitäis vaan laittaa tilaukseen.

Keskiöiksi tuli Ebayn kautta Japanin mallin keskiöt joissa BBS teksti on kullan värillä. Venttiilit tuli taasen Tunershopista josta aikaisemminkin tavaraa tullut hommattua.

Kuva

Re: Vanneprojektia talvi iltojen ratoksi.

Lähetetty: 3.6.2012 21:07
Kirjoittaja Patu
Tääkin projekti valmis ja vanteet jo kesäauton alla;
Kuva

Linkkien takaa pari lisäkuvaa vanteiden istuvuudesta:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/q ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
https://picasaweb.google.com/lh/photo/E ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;