Lady in Red - Passat Variant B4 -94 1.9TD

Esittele kärrysi tai kerro projekteista täällä
Taajuus
Viestit: 30
Liittynyt: 6.5.2005 10:17
Viesti:

Lady in Red - Passat Variant B4 -94 1.9TD

Viesti Kirjoittaja Taajuus »

Päivitetäänpäs tämä otsikko uusiksi ja laitetaan ihan omaksi "projektikseen". Vaikka ei tuohon Leidiin mitään suurta ja kummallista ole tulossa, mutta vähän kuitenkin on jo jotain.

Korimalli: 35i Facelift (B4)
Konetyyppi: AAZ
Iskutilavuus: 1896cm³
Teho: vakiona 55.75kW (74.76HP), persdyno arvio tällä hetkellä +10-20HP
Rengastus: OZ Racing Hydra 16" + Barum Bravuris 205/50-16
Varusteet: sähkökattoluukku, 2x airbag, keskuslukitus, varashälytin, sähköpeilit
Äänentoisto: Sony CDX-S2250 (CD/RDS/MP3), SPL PRO 502 + SPL PRO GT10 (bassopää)


...Auton hankin joitakin kuukausia takaperin Autoherttualta. Kyseessä on Saksasta uitettu farkku, kotimaassaan 1 omistaja ja Suomessa ennen minua 1 (joka auton Saksasta nouti). Kilometrejä mittarissa hankintahetkellä dieseliksi kohtuullisesti, noin 223tkm.

Leidi oli ikäisekseen varsin siistikuntoinen. Vain kuskin oven ikkunalistassa ja takakontissa rekisterikilven yläpuolella on pienen pientä kukkaa, jotka täytyisi korjailla ennenkuin pahemmaksi kehittyvät. Muuten auto on varsin nätti, joskin nyt parin käyttökuukauden jälkeen olen saanut taistella konepellin kanssa joka ikävästi puskee harmaata "usvaa" värin läpi. Joutunee kenties maalarin pakeille jossain vaiheessa. Konehuoneesta ei mitään pahaa sanomista, 4000km on ehditty ajelemaan vailla ongelmia. Pikkaisen ruuvailtiin syöttöjä lisää, että saatiin savua kiihdytyksissä ;).

Mitään übertuninkia vanhasta perhefarkusta ei ole tarkoitus tehdä, vaan säilyttää auton alkuperäinen tarkoitus - tilava käyttöauto. Ulkoisesti ainoat muutokset tähän mennessä ovat 16" OZ Racing Hydra aluvanteet 205/50 renkailla ja sivuvilkkujen sävyttäminen punaisella lakalla. Ne kun ikävästi pistivät silmään keltaisina auton kyljestä. Takaumpioiden vilkkuosalle tekisi mieli antaa samaa käsittelyä, vaan kuka pelkää pahaa katsastusmiestä... :oops:

Lisäkilkkeitä autoon on asennettu Equusin ahtopainemittarin muodossa sekä äänentoistopuolelle. Vanha alkuperäismankka(!) revittiin väkivalloin irti kojetaulusta (kun sopivia irroitusrautoja ei mistään saatu) ja tilalle istahti Sonyn mp3:t taitava CDX-S2250. Vähän tämän jälkeen takakonttiin eksyi Autostudion halppis bassosetti - SPL PRO 502 vahvistin ja SPL PRO GT10 putkisubbari. Hintaansa nähden tarjoavat erittäin asiallista bassopään tukea. Kunhan tilipussi antaa periksi, olisi tarkoitus eteen hommata DLS:n erillissarja nykyisen orkkiskajareiden tilalle.

Leidin keulille oli jo hetkellisesti tulossa maskilippa, vaan onnettomien sattumien kautta homma viivästyi... Ja varmaan reklamaatioprosessin takia kauankin. Jossain vaiheessa kenties uusi ehjä lippa korvataan ja sekin ilmaantuu antamaan hieman häijympää ilmettä.

Tulevaisuuden projekteja... No takaumpiot eivät kertakaikkiaan tyydytä, joten ehkä ne jossain vaiheessa saavat ylleen punaista lakkaa. Toinen vaihtoehto olisi pari vuotta tuoreemman TDIn takaumpiot, joissa vilkkuosa on savumallinen. Madallus tekisi terää, nyt kun 16" vanteiden myötä auto näyttää lähes maasturilta :lol:. Takajarrusatulat huutavat hiontaa ja maalia ylleen, sen verran härskisti näkyvät vanteiden välistä. Pikkuisen myös kutittelisi hankkia jostain -97 Toledon etupuskurin lippa, joka huhujen mukaan sopisi pasuunan keulille suht pienellä vaivalla :roll:. Tehopuolella on suunnitelmissa jossain vaiheessa intercoolerin asennus, sen myötä ahtopaineiden nosto. Ehkä joskus jos nälkä kasvaa syödessä, isompaa turboa ja avarampaa putkistoa...

Siinäpä sitä, päivitellään taas myöhemmin. Ja ajan tasalla olevaa tilannetta voi seurata tuolta -> http://spicydiesels.kicks-ass.net/
Viimeksi muokannut Taajuus, 5.7.2005 0:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Taajuus
Viestit: 30
Liittynyt: 6.5.2005 10:17
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Taajuus »

Eka viesti päivitetty.... :)
J.N
Viestit: 222
Liittynyt: 15.2.2004 13:05

Viesti Kirjoittaja J.N »

Taajuus kirjoitti:ja sivuvilkkujen sävyttäminen punaisella lakalla.
Laitonta. :mrgreen:

Tuollaiset uudet vilkut maksavat +20€ jossain thyyningpuljussa, joten maksaako tuo itse sävyttäminen vaivaa? Valkoiset sopisivat mielestäni hyvin. Tai savunharmaat, mikäli takavalot päivittyvät tulevaisuudessa myös savunharmaalla vilkulla oleviin.
Taajuus kirjoitti:Takajarrusatulat huutavat hiontaa ja maalia ylleen, sen verran härskisti näkyvät vanteiden välistä.
Kai TD:ssä kuitenkin on rummut takana...
Taajuus
Viestit: 30
Liittynyt: 6.5.2005 10:17
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Taajuus »

MaxxJJ kirjoitti:
Taajuus kirjoitti:ja sivuvilkkujen sävyttäminen punaisella lakalla.
Laitonta. :mrgreen:

Tuollaiset uudet vilkut maksavat +20€ jossain thyyningpuljussa, joten maksaako tuo itse sävyttäminen vaivaa? Valkoiset sopisivat mielestäni hyvin. Tai savunharmaat, mikäli takavalot päivittyvät tulevaisuudessa myös savunharmaalla vilkulla oleviin.
Kaikkihan Suomessa laitonta on ;). Ei ihan hirveästi ole tarjolla tuuninkivilkkuja tuohon B4:een. Savunharmaita olisi tosiaan saanut, mutta kun hinta on mitä on ja mielestäni "punerretut" sopivat paljon savua paremmin punaiseen autoon. Päädyin sitten ostamaan Motonetistä uudet orkkisvilkut (muistaakseni jotain 7e kipale), vetämään lakkaa päälle ja pistämään vanhat konttiin katsastusta odottamaan... :D
Kai TD:ssä kuitenkin on rummut takana...
Ähhh... No tietysti. Ei pitäisi iltamyöhällä kirjoitella. Rummuthan siellä, ja isot sellaiset. Paistavat ikävästi vanteiden alta ruosteisina :(
Taajuus
Viestit: 30
Liittynyt: 6.5.2005 10:17
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Taajuus »

TUOSSA vielä uutta kuvaa, josta aika hyvin näkee sivuvilkkujen istuvuudenkin :)
Taajuus
Viestit: 30
Liittynyt: 6.5.2005 10:17
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Taajuus »

...Ja kun Trompikin SPiCYDIESELS osastolta päivitti projektiaan, tehdäänpä samoin.

Eli hieman negatiivisissa merkeissä loppukesä on tässä mennyt, en autolla ehtinyt ajamaan kuin vajaat 4000km hankinnan jälkeen kun kävi "se pahin mahdollinen" eli jakopään hihnapyörän/kampiakselin pään pultti katkesi reissulta palatessa Lahden motarilla 140kmh vauhdissa.

Ei varmaan tarvitse sen ihmeemmin valaista minkälaista tuhoa sen seurauksena tuli, sanotaan vaan niin että kyseinen moottori teki juuri viimeisen matkansa peräkärryssä Varkauteen. Siellä puretaan atomeiksi jahka ehditään ja myydään kaikki mikä vielä ehjäksi jäi.

Onneksi auton ostosta oli vasta 3kk aikaa ja se hankittiin autoliikkeestä, joten hetken kädenväännön jälkeen päästiin sopimukseen jolla leidi saataisiin taas tien päälle. Vaihtokone, kulut puoliksi autoliikkeen kanssa. Kuitenkin niin että minun maksukattoni olisi 750e. Hyvä että sellainen hintaraja sovittiin, sillä lopulta summa kaikkine kuluineen nousi 2400e, josta minä maksoin vain sovitut 750e. Huonomminkin olisi voinut käydä, siis.

Nyt leidin keulilla rutkuttelee Ventosta purettu AAZ, pikkuisen alle 200tkm ajettu (entisellä mittarissa lauetessaan 229tkm). Kaikki hyvin, kunhan termari vielä vaihdetaan ja lämmöt saadaan tuonne 90 tienoille, nyt venton termarilla tuntuu käyvän 100:ssa ja flektit pauhaa hullun lailla koko ajan.

Tehotonhan tuo kone on entiseen verrattuna, kun sitä oli jo pikkaisen ehditty piristämään syötöillä... :roll: Vaan tehojahan koneista saa, suunnitelmia on jo enemmän kuin tarpeeksi. Kunhan ennen talvea saadaan ensin oleellisemmat pikkuprojektit alta pois, voidaan sitten Trompin kanssa alkaa taas syöttö/nestepää/pumppu akselilla ihmettelemään.
Avatar
Jari P
Viestit: 409
Liittynyt: 10.6.2005 14:15
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja Jari P »

Juu... no nyt ymmärrän miks hehkutit mulle
tuolla ffp:n puolella sitä remmin ja pultin vaihtoa...
Taajuus
Viestit: 30
Liittynyt: 6.5.2005 10:17
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Taajuus »

Joo... Löytyyhän sieltä FFP:ltäkin topic tästä tapauksesta.

Ei muuten lämpöongelmat ratkenneet termarin vaihdolla, jäi auto pajalle taas ihmeteltäväksi.
Taajuus
Viestit: 30
Liittynyt: 6.5.2005 10:17
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Taajuus »

Alkaa homma saamaan mielenkiintoisia piirteitä. Ajelin viikonlopuksi tänne Varkauteen Trompin "pajalle" ja vaihtokone sai melkoista tuomiota.

Tehottomaksihan tuota jo olen haukkunut, nyt tullessa ihmettelin diisselin kulutusta n. 10L satasella. No ei ihme että kuluttaa kun pumppu vuotaa tiivisteistään pari litraa satasella pihalle! Ihme ettei palanut koko paska jo tulomatkalle, kun niin kuumanakin käy...

Jakopää vipottaa jo valmiiksi tässä "uudessakin" koneessa, vilkaistiin hihnaa joka näytti nyt 600km ajon jälkeen 70tkm ajetulta.

Trompi kääräisi hihansa, otti puhelimen aseekseen ja kävi pari tuntia tiukkaa neuvottelua autoliikkeen ja korjaamon edustajan kanssa. Selvisi pian että korjaamolla oltiin jo todettu vaihtokoneessa olevan "vakavia puutteita" asennusvaiheessa!! Eivät olleet saaneet mokomaa paskaa edes käyntiin aluksi.

Tätä koneratkaisua ei tulla hyväksymään, ensiviikolla ihmetellään ratkaisua asiaan. Sen verran tiedän että Passatti piti saada "ostohetkeä vastaavaan" kuntoon, ja sitä se ei todellakaan tuolla louskukoneella ole. Vaihtoon se siis menee varmasti vielä kertaalleen.

On tämä taas... :evil:
J.N
Viestit: 222
Liittynyt: 15.2.2004 13:05

Viesti Kirjoittaja J.N »

Nyt tämä rupeaa jo todella menemään mielenkiintoiseksi... :shock:

Tästä tulee kyllä pian kallis auto myyjäliikkeelle. Mutta toivottavasti tulee vielä kuntoon. Jäädään mielenkiinnolla odottelemaan tilanteen kehittymistä.
Taajuus
Viestit: 30
Liittynyt: 6.5.2005 10:17
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Taajuus »

Trompi @ FFP foorumi kirjoitti:Hyvin taas homma jatkuu....

Taajuus valitteli nuita lämpöongelmia, ja päätettiin että otetaan pikkisen juomaa ja katsotaan mitä sille voi tehdä. Taajuus ajelikin tänne Savoon, ja kyllä multa leuka repes kun näin "alle 200tkm ajetun huippukuntoisen vaihtokoneen"

Omia havaintoja 1/2 h katselun jälkeen.

- Kulkee kuin 1.6 imudieseli, vaikka ahdot norm. -> pumpulta ei tavaraa.
- Pumpun kaasuakseli väljä, ei palauta täysin tyhjäkäynnille.
- Pumpun kaasuakselin tiiviste rikki, hölvää litroja dieseliä pihalle.
- Lämmöt seilaa edelleenkin, vaikka uusi 87 asteinen termari. Syitä voi olla monia. mm. kansivika ja pumpun epämääräinen toiminta. Syöttöjä ei voinut nostaa, kun ne oli jo tapissa. Säätelin pumppua vähän ja sen toiminta oli jokseekin epäloogista. Ei taida mikään toimia siinä pumpussa.
- Hihnapyörän pää vipottaa, vaikka uusi pultti.
- Jakohihna niin löysällä, että apuakseli pyörii just ja just. Hihnan selkäpuoli kulunut jo 600km jälkeen. Ei ole varmaankaan uskallettu kiristää, jottei siivapyörä vipota liikaa ja pultti mene uudestaan poikki.
- Suuttimia rikki. Auto käynnistyy kylmänä vaivoin +15 asteen kelissä. Yksi suutin lähtee mukaan vasta 10sekunnin odottelun jälkeen. Ja naputtaa silti.

Lisäksi asennusfirma ei ollut kertonut mitään siitä, että hekin olivat epäilleet jo ko. konetta kelvottomaksi. mm Suutinputket olivat olleet auki, ja suuttimissa oli vettä?. Kone ei ollut lähtenyt aluksi käyntiin millään, ja männänrenkaat olivat olleet jumissa. Kampiakselin päässä oli jotain sanomista myös. No eipä olleet sitten kertoneet kellekkän. Vasta kun soittelin firmaan, niin sitten kertoivat.

Kyllä menee taas vaikeeksi tää homma. Katsotaan mitä vastaavat autoliike, korjaamo ja koneen myyjä.
Trompi
Viestit: 3
Liittynyt: 6.8.2005 22:02
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trompi »

Hommaha on jo sovittu. Taajuus pitää nämä koneet plus rahaa, ja minä laittelen koneet kuntoon.
Taajuus voi kertoa itse lisää.
"no real power, just a turbo shit"
Taajuus
Viestit: 30
Liittynyt: 6.5.2005 10:17
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Taajuus »

Joo eli lopulta tehtiin diili että minä saan 750 ekuani takaisin ja ollaan sillä sujut. Nyt laitellaan tuo kone kuntoon omin voimin, kun ei se ihan mahdoton tapaus sentään ole. Ja Trompin tallissa odottelee alkuperäinen motti vain yhtä uutta venttiiliä ja nostajaa.

Nyt on vaihdettu dieselpumppu ja korjattu vuotava suuttimen letku, ei enää välitöntä palovaaraa. Lisäksi vesipumpun hihnakierto nyt kunnossa. Ongelmahan oli niin yksinkertainen että idiootit korjaamolla olivat laittaneet liian pitkän hihnan jonka seurauksena ei kiristynyt tarpeeksi. Ja kun ei kiristynyt, laittoivat hihnakierron väärin päin.

Vaihteiston ongelmat ratkesivat kun huomattiin että vaihteensiirtäjän vaijerin kiinnitysrauta oli melkein irti - mutterit oli käännetty vain käsin paikalleen ja unohdettu kiristää. Siis haloo, ammattilaisautokorjaamo??! Mutterit kireelle ja johan menee taas ykkönenkin silmään.
Taajuus
Viestit: 30
Liittynyt: 6.5.2005 10:17
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Taajuus »

Voisihan tännekin taas ikuisuuksiin kirjoitella...

Sen kummempaa ei ole leidille talven aikana tapahtunut, käyttöauto kun on, eikä siis kökötä pajalla koko talvea :lol: Ennakkoon ensimmäinen talvi vähän jännitti kun sitä kohden lähdettiin ilman lohkaria (oli tarkoitus viime kesänä asentaa, mutta konerikko vei sitten huomion muualle) ja lämppärin puhallinkin tuntuu jotenkin oudon tehottomalta muihin lajitovereihinsa verrattuna.

Ihan kivasti on kuitenkin selvitty, nykyinen kone käy sen verran kuumana että auto on aika pikaisesti sisältä lämmin ja sula heikommasta puhalluksesta huolimatta. Kertaalleen tässä kärsittiin pahoista käynnistysongelmista jo kovilla pakkasilla ja pari kertaa jäi passatti pihaan aamulla odottelemaan leudompia ilmoja. Homma ratkesi hehkut vaihtamalla, neljästä oli kaksi mykkänä ja kolmaskin kitkutti jotenkuten - ei siis ihme. Nyt lähtee taas pakkasiltakin kiltisti käyntiin.

Suunnitelmat nyt on taas kevättä odotellessa suuria. Ainakin kone olisi 95% varmuudella tarkoitus vaihtaa takaisin alkuperäiseen, kunhan se kunnostetaan. Tämän ei alustavien tutkimusten mukaan pitäisi olla iso eikä kallis homma ja koneenvaihtohan menee Trompilta plug'n'play hommana... Saataisiin taas vähän tehojakin kehiin kun tämä nykyinen AAZ on kyllä laiska kuin muuli.

Konepellin todennäköisesti maalautan ensi kesänä, sen verran vituttaa tuo "usva" joka maalipintaan puskee. Samalla hoitelen varmaankin kuntoon ne pienen pienet ruostevauriot.

Toledon lippa olisi kiva lisä puskurin jatkeeksi - katsotaan jos sellaisen saisi aikaiseksi hommata :) Completosin luomilippa loistaa edelleen poissaolollaan, reklamaatio on kestänyt jo niin kauan että unohdin koko homman. Täytyykin tässä taas muistaa sähköpostitse vittuilla.

Semmoista pientä... Nyt on katsastus käsillä joten voi olla että sieltä noudetun vikalistan ja remonttien jälkeen ei taas vähääkään kiinnosta tuon mokoman laittaminen vaikka aurinko alkaisikin paistaa :D. Aijoo, sumarit täytynee uusia tässä jo ennen katsastusta. Molempien umpioiden lasit halki ja talven aikana paskaa mennyt sisään, enkä viitsisi niitä peitelevyilläkään korvata. Joten Motonetistä kipaisen uudet umpiot ja köyhdyn 100e...
kixu
Viestit: 2
Liittynyt: 12.11.2007 21:03
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kixu »

Lady muutti reilu viikko sitten Riihimäelle, ja tulevaisuuden suunnitelmia on mietitty.

Viikonloppuna perushuoltoa edessä. Öljyt+suodatin, polttoaine-ja ilmasuodatin ja sit samalla vihdoin se lohkolämmitin + jäähdytinnesteet uusiksi. Samalla voisi tutkia miksei puhallin puhalla kuin tietyillä nopeuksilla, vissiin jokin kosketushäiriö..
Orkkis pölärit olis hakusessa talveksi.
Uudet umpiot eteen ja taakse olis kans haaveissa, samoin cooleri ja isompi turbo.

Saa nähdä mitkä haaveista toteutuu. :)
Passat Variant B4 -94 1.9TD
Avatar
Keskitalo
Viestit: 76
Liittynyt: 9.4.2007 20:55
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keskitalo »

jos 14" pölärit niin mulla olis ylimääräiset
Vastaa Viestiin