Ajattelin kertoa niin hyvin kuin kykenen miten homma etenee, eli meno Saksaan, auton haku, Suomeen tulo, tulli, rekisteröinti suomeen, katsastus/muutoskatsastus.
Kaikki sai alkunsa siitä että perhe kasvoi, koirat vei oman tilansa ja minua rupesi ärsyttämään farmariauton pakkaus. Aloin miettimään ratkaisua tilanteeseen ja selailin eri auto vaihtoehtoja. Tiesin että Transporter T4 on kestävä ja hyvä ajettava ja siksi aloin katselemaan multivaneja.
Vaimo ei suuremmin ilahtunut kun kerroin että tollanen meidän pitäis saada ja vaimon pään kääntäminen taitaakin olla se suurin projekti tässä koko savotassa.
Meni vuosi, meni kaksi ja aina silloin tällöin ehdotin että jospa sellainen hankittaisiin mutta usein tuli kommentti "Mä en millään pakettiautolla ala ajamaan" johon aina vastasin ettei multivan ole pakettiauto. Tätä siis jatkui ikävän pitkään ja uskokin loppui aina välillä.
Käännekohta tuli nyt tänä keväänä 2011 kun ystävämme ei mahtunut autoon meidän perheen lisäksi. Turvatuolit vievät niin ison tilan takapenkiltä ettei väliin mahdu ihmistä istumaan.
Silloin vaimo huokaisi ja totesi että kai meidän sellanen multivan pitää hankkia.
Verenpaineeni nousi ja aloin kuumeisesti selaamaan nettiautoa ja sittemmin tajuttuani ettei Suomesta sellaista saa niin vapaa-aikani suuntasin mobile.de,n selailuun.
Hyviä vaneja löytyi heti, toki pirun kalliita mutta tiesin että hyvää ja halpaa ei ole.
Otin yhteyttä Kari Illmaniin joka myy ns. konsulttipalveluita Hampurin alueella. Hän auttaa kaupanteossa ja muissa koukeroissa. Löysin hampurin alueelta muutaman hyvän vanin ja päätin että nyt lähden. Vaimo ilmoitti minulle että hänkin haluaa ulkomaanmatkalle ja eikai siinä muu sitten auttanut kun koko perhe reissuun.
Ensimmäin ikävä yllätys tuli kun huomasin että molemmat hampurin lähistöillä myynnissä olevista multivaneista oli myyty.
Otin yhteyttä Illmaniin ja ilmoitin että näin on käynyt mutta frankfurtin lähistöllä on useampi hyvä vaihtoehto.
Hän ilmoitti että kyllä hän voi tulla frankfurtiin ja että voinko laittaa linkit autoista joista olen kiinnostunut. Laitoin heti postia hänelle ja samalla varasin Ryan Airilta lentoliput.
Seuraavana päivänä sain "kiukku"sävyisen sähköpostiviestin Illmanilta. Hän ilmoitti että sopimamme hinta tulee nousemaan koska hän joutuu matkustamaan 13 h ja sen päälle vielä etsiä liian pitkien välimatkojen päästä valitsemiani vaneja. Eli hän ei halunnut enään myydä palveluksiaan. Asia selvisi.
Koin tipahtaneeni tyhjänpäälle, lennot varattu, lomat järjestetty töistä jne... Mutta ei apua saksan päässä.
Onneksi vaimoni oli päivää aikasemmin ehdottanut yhteyshenkilön vaihtamista Frankfurtissa toimivaan autonvälitysliikkeeseen jonka nettisivut olivat hyvin asialliset ( http://www.finnservice.de/).
Soitin Saksaan ja heillä onneksi sattui olemaan aikaa minulle.
Ilmoitin heille autot josta olin kiinnostunut ja he soittivat ja selvittivät onko autot olemassa, kunnossa jne...
Kaikki näytti hyvältä, autot löytyi ja muutama oikein hyvä vaihtoehto löytyi. Tosin autot olivat Stuttgartissa mutta se ei ollut heille ongelma.
Lensimme Pirkanmaalta Hahnin lentokentälle hinalla 26,90e per naama. Finnairin 700euroon per henkilö hinta tuntui vitsiltä.
Lento sujui mukavasti ja olimme aikataulussa. Olimme sopineet finnservisen kanssa että soitan kun olen Saksan maalla ja näin tein. Otimme aivan terminaalin edestä bussin joka vei meidän Frankfurtin lentokentälle (120km) bussi maksoi 6 euroa per henkilö. Soitin bussista että olemme matkalla ja näin Merja Aspfors (finnservice) tiesi milloin olemme kentällä.
Kun saavuimme lentokentälle Merja oli jo meitä vastassa. Hyppäsimme väyrysmersuun ja matkasimme Merjan kotiin.
Saimme asua hänen ja aviomiehensä omatkotitalon yläkerrassa 30 euron hintaan per henkilö.
Eli selvennän että tämä finnservice on Merja ja Askon yritys.
Nukuimme makeat unet ja aamulla aikasin lähdin Askon kanssa Stuttgartiin jossa minun tuleva auto piti olla ja olikin.
Vaimo oli sanonut ainoan ehdon ettei auto saa olla techno blue värinen (metalli sähkö sininen) kaikki muut värit käy. Varmistin kuitenkin että kai jos hyvän löytää niin väri ei väärä väri ei kaada koko hommaa. Se sopi

Saavuimme Auto center Nellingen nimiseen yritykseen. Siellä olikin sitten 40 vania rivissä. Oli vitoja ja T4 sekä T5 transporter, caravelle ja multivaneja.
Auto jonka olin katsonut olevan ykkösvaihtoehto ei ollut siinä kunnossa kun toivoin. Vanin hinta oli 16.900e josta myyjä oli jo puhelimessa tiputtanut 900e eli auton olisi saannut 16 000eurolla.
Jotenkin auto ei tuntunut hyvältä, katossa kiveniskeytymä joka oli alkanut ruostumaan, helmoissa pintä alkavaa, jakopää oli öljystä märkänä, moottorin äänieriste oli jonkin eläimen rikkoma, pissapojannestesäiliön täyttöputki puuttui ja säiliössä tuntui olevan öljyä

Olin kuitenkin ottanut 18 000e mukaani joten auto sai maksaa vähän enemmän. Katselin muita vaihtoehtoja ja löysinkin sinisen 2002 mallia olevan multivanin (atlantis) yksi omistaja ja 133 tkm mittarissa täyd huoltokirja jne.
Saimme auton koeajoon ja se tuntui hyvältä. Asko Aspforsilla oli maalin paksuusmittari ja tulokset olivat lupaavia, ei mitään päällemaalauksia eli maalipinta joka paikassa saman laatuinen.
Päätin ostaa auton vaikkain ilmoitus ei vastannut todellisuusta. Autossa ei ollut ESP:tä, ajotietokonetta, 6cd:n vaihtajaa jne... Kaikki nämä varusteet ilmoitettiin jopa ikkunailmoituksessa. Auton hinta oli 18 450e ja myyjä pudotti hintaa 17 450 euroon mutta tähdensi että jos ja kun vien auton ulos saksasta niin mitään takuuta ei tarvitse myöntää ja siksi hän tiputtaa 1000eurolla hintaa.
Päätin ostaa auton. Tässä tilanteessa Askosta oli suuri apu. Kauppa sujui mukavasti kun huijauksen riski jäi pieneksi kun on henkilö joka tuntee kaupanteon ja saksankielen.
Maksoin autosta siis 17 450 euroa ja allekirjoitin kauppakirjan. Sain paperit myyjältä ja 3 avainta. Nyt olin onnellinen Multivanin omistaja.
Ajoimme stuttgartista takas frankfurtiin ja paikalliseen kunnantaloon jossa siirsimme auton minun nimiini (Askolla oli siirtokilvet joten emme rekisteröinneet autoa stuttgartissa) ja marssimme vierereiseen kilpitoimistoon jossa vanha rouva teki kilvet. Rekisteröinti ja kilvet maksoi alle 20euroa. Vakuutuksen ostin Askolta 80eurolla.
Nyt auto oli minun ihan virallisesti.
Sitten vaan autoa vaimolle näyttämään

Finnservice otti koko päivän palvelusta plus ajomatkaoista 450euroa.
Eli auton kokonaiskustannus nousi noin 18 000euroon. Budjetissa pysyttiin.
Nukuimme vielä yhden yön Askon ja Merjan luona ja aamulla lähdimme ajamaan kohti Travemyndeä. Ajoaikaa navigaattori ilmoitti 5 tuntia mutta todellisuus taisi olla yhden kolarin ja siitä aiheutuneen ruuhkan takia 6 tuntia.
Pari pysähdystä ja kauppakeskuksessa pyörimistä Lübeksissä sai päivän kulumaan.
Tietysti oli laillisesti kokeiltava mitä tuollainen 151hv multivani kulkee ja komeat 187kmh navigaattorinopeutta se saavutti. Eli oikein tyytyväinen olin

Travemynden satamasta ostimme vanin täyteen viiniä ja kaljaa koska se on vielä halvempaa kuin autot saksanmaalla

Sitten vain Finnlinesin laivaan kaikkien muitten iloisten uusien autojen omistajien kanssa.
Oli hauskaa katsoa kun odotimme laivaan pääsyä että mitä kaikkea suomalaiset ostaa saksasta. Mersu ja BMW tuntui olevan suosituimpia. Kauhena ahtaita tuntui autot olevan kun meillä webasto lauloi ja kaikki istui väljästi ja mukavasti

Saavuimme aamulla Vuosaaren satamaan. Tein pikku mokan kun ajoin laivasta ulos. Minun olisi pitänyt ajaa tullin kautta ja täyttää ilmoitus ajoneuvon saapumisesta Suomeen. En tehnyt sitä vaan ajoin suoraan kotiin. En tiedä rikoinko oikeastaan mitään lakia koska saksan kilvissä oli vielä päivä ajoaikaa jäljellä.
Soitin tullin neuvontaan seuraavana päivänä ja kävin tullissa viemässä ilmoituksen maahantulosta ja täyttelin samalla kaksi muutakin kaavaketta jossa kysyttiin varusteista ja teknisistä tiedoista.
Sitten ajoin tullista suoraan katsastuskonttorille jossa otin vakuutuksen ja sain tarrakilvet.
Nyt odotan veropäätöstä ja mietin miten ratkaisen muutoskatsastuksen niin että saan auton retkeilyautoksi.
Ajattelin tehdä takaluukun "hyllyn" alle ulos vedettävän laatikon jossa keitinlevy, säilytystila ja sammutin samassa rakennelmassa. En tiedä onko se sallittu viritys. Otan mielelläni vihjeitä ja neuvoja miten saisin autosta laillisen retkeilyauton jonka varusteet voi olla aina ajossa mukana. Tiedän että monet ovat ruuvanneet pöytään keittimen mutta sellaista en haluaisi tehdä. Yritän tehdä muutoksen mahdollisimman pitkälle niin ettei autoon tule reikiä jne...
Mutta tämmöinen tarina, kerron miten homma edistyy kunhan saan jotain aikaiseksi