VW Golf IV 1.9TDI PD,Paljonko on ahtopaine normaalisti???

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Snoop
Posts: 20
Joined: 12.10.2009 16:26

VW Golf IV 1.9TDI PD,Paljonko on ahtopaine normaalisti???

Post by Snoop »

Terve!

Olen yrittänyt löytää paljonkos tuolla 1.9 TDI PowerDiesel (AJM) pumppari koneella on nuo ahtopaineet vakiona?

mutta mistään ei oikein tunnu löytävän vastausta, laitoin itelle tuohon 2,5" suoran putkiston ja nyt ahtopaineet ovat parhaimmillaan vedossa n.1,7bar:in luokkaa, piikkinä se menee ton mittarin loppuun asti joka näyttää 2bar.max niin ei tiedä paljonko piikki paine on!

mittari on merkkiä swoosh ja maksoi 99€ motonetissä että onkos tuo edes luotettava mittarikaan???


Kiitoksia jo etukäteen!
Golf 1.9TDI PD 4-Motion
Snoop
Posts: 20
Joined: 12.10.2009 16:26

Ai niin

Post by Snoop »

Tekniikka on PowerDiesel pumppusuutin kone 115hp/310nm !!!
4-motion
AJM
Golf 1.9TDI PD 4-Motion
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Vakiona noin 1.1bar.
Snoop
Posts: 20
Joined: 12.10.2009 16:26

Juaahas...

Post by Snoop »

Eikai pelkkä putki voi nuita ahtoja noin paljon nostaa???
autossa ei minun tietääkseni ole mitään lastuja tms.

mitenhän tuo kone ,kestääkö moisia paineita???
Golf 1.9TDI PD 4-Motion
Snoop
Posts: 20
Joined: 12.10.2009 16:26

Post by Snoop »

Sain autodatasta tietoja, esim. kolmosella kiihdyttäessä 1500rpm -3000rpm:ään ahtopaine on 3000 rpm:än kohdalla 1,55~1,75 bar:ia !!!
Golf 1.9TDI PD 4-Motion
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Varmaankin vnt -siivikko jumissa, silloin ahtaa mahdottomia ilman ohjelmaakin.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Höpö höpö.. Tehokkaammassa AVF(130hv) -pumpparikoneessakin on ahtopaineet max 1.3bar.
Että tuskin on AJM moottorissa vakioahdot 1.55bar - 1.75bar....
Ahtimen siivet jumissa todennäköisesti, sanon minä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Snoop
Posts: 20
Joined: 12.10.2009 16:26

Post by Snoop »

Turbon toiminta alue on 1100rpm-3500rpm ja sen jälkeen vetää tuon mittarin mukaan n.0,75 bar:in paineella tuonne 5000 kierrokseen, ja nuo siivet liikkuu helposti tuota alipaine letkua lutkuttelemalla, ja ihmeen hyvin toimii kaikilla kierros alueilla.

aluksi kun lähtee kiihdyttämään niin ahtopaineet mittarissa menee tappiin ,mikä on se ns.piikki vissiin, ja sit tippuu tuohon 1,7bar:iin!!! joka kestää 3500 kiekkaan asti!

vai onkohan tuossa joku lastu, joskus kyllä menee vikatilaan luultavasti liika-ahtojen vuoksi!

kai tuo kone kestää, meinasivat tuolla pörhöllä että tuo on joku uudempi kone tuossa ja sen vakio paineet " ON VISSIIN LÄHELLÄ KAHTA BAARIA " ei oikein tiedä , uskaltaako tuolla nyt ajaa vai meneekö kohta kone???

ku tietäis ni ei tarvis arpoa!
onkos kellään yhtä isoja ahtoja omassa autossaan???

piru ku olis jollaki täällä oulussa joku sydeemi jolla vois tutkia onko tuossa joku ohjelma??? joku tais sanoo kerran että tuntuu rivakkaammalta ku tuo 130hp malli!?!?
Golf 1.9TDI PD 4-Motion
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Kyllä kai se moottori sen kestää.. Omassa piikitteli ahtopaineet 1,9 barissa kun ahtimen vnt-siivikko vähän jumitteli, nyt ne on mulla siinä 1.6-1.7barissa. Ahdin ei oo alkuperäinen, ahtoja siis nostettu siitä alkuperäisestä 1.3 barista.
Kannentiiviste mulla oli sökönä jo ennen virityksiä, että se tuli vaihdettua. AJM-moottorissa on myös kannentiivistevikaa melko usein, isommat ahtopaineet saattaa sen sieltä rikkoa. Alkuperäiselle ahtimelle yli 2 barin piikittely taitaa olla aika rajusti liikaa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Korjaa se autos, kohta on akseli poikki ahtimesta.
Snoop
Posts: 20
Joined: 12.10.2009 16:26

Post by Snoop »

miten tuon korjaa???

vai oisko tuo ahtomittari jotenki sökö, yritin ajaa vaikka kuinka nätisti niin meinaa ottaa sen 2bar:in paineen???
ja tasasella matka-ajolla n.0,5bar tyhjäkäynnillä on 0bar, ei mee sinne 0 alapuolelle olleskaan???

pitänee vaihtaa tuo mittari! pikkusen ku normaalisti yrittää kiihduttää niin paineet nousee 1,5 bar:iin...
Last edited by Snoop on 14.6.2011 8:54, edited 1 time in total.
Golf 1.9TDI PD 4-Motion
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Turbo irti pöydälle, purat sen ja puhdistat sen sisältä niin että vnt-siivikkoa käyttävät mekanismit liikkuu moitteetta.
Tästä videosta näet mikä mekanismi siellä sisällä jumittaa
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Snoop
Posts: 20
Joined: 12.10.2009 16:26

Post by Snoop »

Juup ,eikai se auta pitänee ottaa irti ja tsekata ja puhdistaa =) pitäneekin tehä kunnon laipat samalla tuohon egr:än tukintaan!

totta se ei haittaa ku tuossa videossahan turbo oli irrallaan pakosarjasta, mulla on toi turbo kiinteänä pakosarjassa!
Golf 1.9TDI PD 4-Motion
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Snoop wrote:miten tuon korjaa???

vai oisko tuo ahtomittari jotenki sökö, yritin ajaa vaikka kuinka nätisti niin meinaa ottaa sen 2bar:in paineen???
ja tasasella matka-ajolla n.0,5bar tyhjäkäynnillä on 0bar, ei mee sinne 0 alapuolelle olleskaan???

pitänee vaihtaa tuo mittari! pikkusen ku normaalisti yrittää kiihduttää niin paineet nousee 1,5 bar:iin...
Ei näissä riisseleissä alipainetta olekaan. Jos siivikko on ihan jumissa ahtaa jo pienellä kaasulla liikaa. Matka-ajon ahdot on about tota luokkaa..
Post Reply