Passat -01 ongelma.
Passat -01 ongelma.
Hei. Ostin tuossa vastikään passatin vm01 (ollut minulla viikon) ja koeajossa ei tullu huomattua että hanttarinpuolen takaiskari kolisee hieman. Kolina kuuluu ainoastaan hiekkatiellä pateissa/koloissa. Onko näissä ollut sitä vikaa että iskarin yläpään kiinnityspultti löystyisi, sillä kuulostaa ihan kuin pultti olisi löysällä ja siksi kolisee. Toinen silmään pistävä oli ettei kuskinpuolen takaovi aukea sältäpäin vaikei lapsilukko ole edes kytkettynä. Toisen takaoven sain aukeamaan sisältäpäin ränknäämäällä lapsilukkokytkitä, mutta toinen on vielä lukossa. Jos jollakulla on ollut samanlaisia oireita, niin olisin neuvoista todella kiinnostunut.
Onko etu- vai neliveto, takajousitus eroaa noissa.
Takaiskari on etuvetoisessa suht helppo irrottaa ja tarkistaa. Alapäästään yhdellä pultilla kiinni ja yläpäässä kiinnike kahdella pultilla kiinni. Perä ylös pukeille ja alapää eka irti sit yläpää. Samalla helppo tarkistaa muutenkin kunto.
En ole kuullut että takaiskarien kiinnipysymisessä olisi ongelmia ollut. Etuiskarien yläpään mutteri on ilmeisesti joskus päässyt aukeamaan itseksiin.
Onko sisäkahva "normaalin" tuntuinen, eli että siinä kahvassa on jonkinlainen vastuskin. Voisi olla hyvä lähtökohta irrottaa ovipahvi ja tarkistaa että vaijeri on ehjä ja paikoillaan. Pahvi on kahvan kohdalta parilla ruuvilla (kahvan listan alla) ja alareunassa yksi ruuvi esillä. Sitten etu- ja takareunassa on muoviklipsejä 3 kappaletta kummassakin, irtoaa jopa ehjänä kun alareunasta varovasti alottaa vääntämään pahvia ulos päin.
Takaiskari on etuvetoisessa suht helppo irrottaa ja tarkistaa. Alapäästään yhdellä pultilla kiinni ja yläpäässä kiinnike kahdella pultilla kiinni. Perä ylös pukeille ja alapää eka irti sit yläpää. Samalla helppo tarkistaa muutenkin kunto.
En ole kuullut että takaiskarien kiinnipysymisessä olisi ongelmia ollut. Etuiskarien yläpään mutteri on ilmeisesti joskus päässyt aukeamaan itseksiin.
Onko sisäkahva "normaalin" tuntuinen, eli että siinä kahvassa on jonkinlainen vastuskin. Voisi olla hyvä lähtökohta irrottaa ovipahvi ja tarkistaa että vaijeri on ehjä ja paikoillaan. Pahvi on kahvan kohdalta parilla ruuvilla (kahvan listan alla) ja alareunassa yksi ruuvi esillä. Sitten etu- ja takareunassa on muoviklipsejä 3 kappaletta kummassakin, irtoaa jopa ehjänä kun alareunasta varovasti alottaa vääntämään pahvia ulos päin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
etuveto passat siis kyseessä. Eikö takaiskari ole ylhäältä kiinni sillä yläpäänpultilla, vai onko näissä jokin muu kikka. Muistaakseni jumittunut ovi on auennut ennen siis tämän viikon sisällä liekkö joku paikka jumissa/rasvaa vailla.
Ps. Oliskohan kellään olemassa passatin käyttöohjekirjaa koskevaa sivustoa, kun auto on ahvenanmaalta tuotu joskus suomeen ja näin myös käyttöohjekirja on ruotsinkielinen.
Ps. Oliskohan kellään olemassa passatin käyttöohjekirjaa koskevaa sivustoa, kun auto on ahvenanmaalta tuotu joskus suomeen ja näin myös käyttöohjekirja on ruotsinkielinen.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
On siellä iskarin yläpäässä ihan normaali mutteri, mutta se iskari irtoaa korista kun ottaa ne 2 pulttia auki, sitä AjH tarkoitti.
Yks mahdollinen siihen oviongelmaan, jos sisäkahvasta ei aukea, että jos se avauskahvan vaijeri on irti siitä ovipahvissa olevasta kiinnikkeestä. Itse vaijeri todennäköisesti on kiinni siinä kahvassa, mutta se vaijerin kuoren pidike täytyy myös olla oikein paikoillaan, jotta se kahva toimii.
Yks mahdollinen siihen oviongelmaan, jos sisäkahvasta ei aukea, että jos se avauskahvan vaijeri on irti siitä ovipahvissa olevasta kiinnikkeestä. Itse vaijeri todennäköisesti on kiinni siinä kahvassa, mutta se vaijerin kuoren pidike täytyy myös olla oikein paikoillaan, jotta se kahva toimii.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Juurikin näin, iskari pitää tietysti saada eka irti että sen mutterin sieltä näkee. Jos se on alkuperäiskasaus niin iskarin yläpäässä on semmonen muovinuppi joka tulee koria vasten ja sen pitäis kyllä pitää iskari aikalailla paikallaan.
Tota vaijerihommaa meinasin juuri kans, se koukkupää kun ei tahdo lähteä aina vaikka yrittäisikin, senverran hyvin se pysyy siinä kahvan lenkissä
Mutta se kuoren kiinnike irtoaa taas liiankin helposti paikaltaan. Itellä sen kanssa pari kertaa meinannu hermo mennä kun ovipahvin tiputtaa yläreunastaan siihen lasin reunaan niin kiinnike irtoaa samalla -> pahvi irti ja kiinnike takas -> pahvia sovittaan. Kiva laitos joo.
Tota vaijerihommaa meinasin juuri kans, se koukkupää kun ei tahdo lähteä aina vaikka yrittäisikin, senverran hyvin se pysyy siinä kahvan lenkissä


Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Kysymys nro.xxx. Huomasin tuossa että ohjaustehostimen neste on vähissä. Lämpimänäkin Minimin tuntumassa ja tuntuu tuo aavistuksen varran ohjauksessa että jäykkä on. Näyttäis tämä netti olevan pullollaan käenvääntöä siitä mitä öljyä sinne laitetaan. Eli Automaattilootaöljyä ATF:ää on tarjolla Semi ja Full Synteettisenä. Teboil öljynä oli jotain F,E ja A mallia, tiedä sitten mikä ero nuilla on. Mitäs öljyä sinne nyt loppupeleissä kärsii laittaa???
Tippiaski
Himottais tehä Tippiaskiinkin öljyn vaihto niin kysynkin että onko kuinka iso savotta? Ja mitä öljyä sinne?
Ps. Missä p*rkleessä on PWD moottorin öljyn suodatin? Ei tähystämällä millään löydä.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Tippiaski
Himottais tehä Tippiaskiinkin öljyn vaihto niin kysynkin että onko kuinka iso savotta? Ja mitä öljyä sinne?
Ps. Missä p*rkleessä on PWD moottorin öljyn suodatin? Ei tähystämällä millään löydä.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Öljynsuodatin on kuskin puolella moottorin suojamuovin alla. Sellanen musta pyöree muovinen tötsä, jossa lukee muistaakseni 25nm tjms kiristysmomenttia ilmaisemassa. Eli suodatin on sen kannen alle vaihdettava patruuna. Ei sellainen perinteinen peltipönttö moottorin kyljessä.
Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Modificarsilta ostin omaani Bilstein B4 Sport (lyhennetty ulosjousto, alkup. sport alustalle) iskarit ja taisi olla 75 euroa kipale. Laita vaikka Modificarsiin, tai johkin muuhunkin kauppaan kyselyä niin eiköhän vaihtoehtoja ole lisääkin, ja hintatietoa samassa.Sipowitz wrote:Nostellaans. Käytin Passatista takaiskarin irti ja olihan siinä välystä, eli rikkihän se on. Paljonko -01vm passateissa on takaiskareiden hintahaarukka, kun näyttää ettei netistä mistään löydy.?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Nonnii Monroet tilasin ja alla para-aikaa ilman ongelmia vielä. 
Tuossa sitten aloin miettimään kun autossa on tippiaski joka on vaihdettu uuteen vuosi pari sitten (tarkistettu Laakkoselta) niin ajattelin tehdä/teettää öljynvaihdon sinne askiin, jahka saan tiedon entiseltä omistajalta edellisen vaihdon ajankohdasta. Laatikko ei oireile mitenkään vielä (puuta koputtaen). Korjauskirjasta sekä muualta ei löydy tietoa onko tippiaskissa öljyn määrän mittatikkua tai muuta paikkaa mistä öljyn määrän voi tarkistaa. Jos joku osaisi kertoa missä tälläinen tarkastus aukko sijaitsee, niin olisin kiitollinen. Jos joku tietää Lapin alueelta tippiaskitohtoria joka osaisi hommansa niin senki voisi kertoa!
.

Tuossa sitten aloin miettimään kun autossa on tippiaski joka on vaihdettu uuteen vuosi pari sitten (tarkistettu Laakkoselta) niin ajattelin tehdä/teettää öljynvaihdon sinne askiin, jahka saan tiedon entiseltä omistajalta edellisen vaihdon ajankohdasta. Laatikko ei oireile mitenkään vielä (puuta koputtaen). Korjauskirjasta sekä muualta ei löydy tietoa onko tippiaskissa öljyn määrän mittatikkua tai muuta paikkaa mistä öljyn määrän voi tarkistaa. Jos joku osaisi kertoa missä tälläinen tarkastus aukko sijaitsee, niin olisin kiitollinen. Jos joku tietää Lapin alueelta tippiaskitohtoria joka osaisi hommansa niin senki voisi kertoa!

Vaihdoin tuossa pasuunaan moottoriöljyt ja suodattimen. Ohjekirjassa ja alfamerin korjauskirjassa kertoivat että öljytilavuus suodattimen vaihdon kanssa on 4.5litraa. Ajoin auton autonosturin päälle ja nostin ilmaan (SUORASSA). Pohjaroppu auki ja öljyt pihalle. Suodattimen vaihdettua kaatelin öljyä koneeseen. Arvelin että kun kaadan sen 4 litraa ja vilkasen tikusta, jonka jälkeen lisään tarvittaessa. Noh kaadoin sen 4litraa ja ylläri ylläri öljypinta oli jo ylärajan yläpuolella noin sentin,tikusta katsottuna. Oon nyt ajellu muutama satakilometriä ja öljynpinta ei ole mihinkään vaeltunut, tässä ei muu auta kun laskea ylimääränen öljy poisa pohjaropusta. Eipä taida alfamerin kirjassa sekä käyttöohjekirjassa pitää asiat kutinsa.
ps. Auto oli suorassa eli vanhaa öljyä ei sinne paljoa ole voinyt jäädä.
ps. Auto oli suorassa eli vanhaa öljyä ei sinne paljoa ole voinyt jäädä.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ei missään nimessä saa autoa pistää käyntiin jos laatikossa ei ole öljyä. Kaikkia öljyjä sieltä laatikosta ei saa millään konstilla ulos.
Täyttövaiheessa kyllä kaikki vaihteet käydään läpi, laatikkoöljyjen tulee olla noin 35 asteiset, auto käynnissä ja vaihde P:llä, sitten tulee täyttöpropusta ylimääräset öljyt pois. Jos ei tule mitään ulos tuossa vaiheessa niin täytyy lisätä öljyä.
Täyttövaiheessa kyllä kaikki vaihteet käydään läpi, laatikkoöljyjen tulee olla noin 35 asteiset, auto käynnissä ja vaihde P:llä, sitten tulee täyttöpropusta ylimääräset öljyt pois. Jos ei tule mitään ulos tuossa vaiheessa niin täytyy lisätä öljyä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007