Moottorilämmitin Passat -07 ?
-
- Posts: 4
- Joined: 25.7.2011 7:14
Moottorilämmitin Passat -07 ?
Tuontiauton omistajana kyselen saako Passat Variant -07 2.0 TDI:hin moottorilämmitintä ? Yhdessä huoltoliikkeessä sanottiin ettei saa kuin säteilylämmitimen mutta esim. Defan sivuilta kyllä löytyy. Aikaisemmin ollut aina bensavehje joten ihan uutta tämä dieselautoilu.
-
- Posts: 4
- Joined: 25.7.2011 7:14
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
-
- Posts: 4
- Joined: 25.7.2011 7:14
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
^Mielestäni ko.moottorin kohdalla letkulämmitin on kokonaisuuden kannalta parempi kuin säteilylämmitin.
Varsinkin jos asuu taloyhtiössä, jossa tolpan saa ajastettua vain kahden tunnin jaksolle.
-30 asteen pakkasilla tuo kahden tunnin aika ei tahdo säteilylämmittimellä riittää, joten käynnistyminen voi olla aika nihkeää. Ja ko.moottorissa on lämmönvaihdin (jossa kiertää jäähdytysneste) öljynsuodattimen alla, joten letkulämppärillä lämmitetty jäähdytinneste lämmittää öljyä heti startatessa. Ei toki niin lämpimäksi kuin säteilylämppärillä mutta lämmittää kuitenki.
Varsinkin jos asuu taloyhtiössä, jossa tolpan saa ajastettua vain kahden tunnin jaksolle.
-30 asteen pakkasilla tuo kahden tunnin aika ei tahdo säteilylämmittimellä riittää, joten käynnistyminen voi olla aika nihkeää. Ja ko.moottorissa on lämmönvaihdin (jossa kiertää jäähdytysneste) öljynsuodattimen alla, joten letkulämppärillä lämmitetty jäähdytinneste lämmittää öljyä heti startatessa. Ei toki niin lämpimäksi kuin säteilylämppärillä mutta lämmittää kuitenki.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
-
- Posts: 362
- Joined: 1.12.2009 9:04
- Location: Dead city
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
^^ Juu itsekin suosin mielummin letkulämmitintä. Iso plussa säteilylämmittimessä on, että se on pirun helppo asentaa eikä tarvii läträtä jäähdytinnesteen kanssa
Eikä se sekoita mitenkään moottorin ohjainlaitetta(jäähdytinnesteen lämpötila-anturi saattaa hämääntyä letkulämppärin kanssa lämmittäessä).

Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Parashan ois tietty molemmat. Letku- ja säteilylämppäri. Tai sitten se webasto/eberi.
Kummastuttaa vaan ihmisten yleinen asenne säteilylämmitintä kohtaan. Joko ne on asennettu väärin (ilman asennusliima) tai sitten niitä ei osata käyttää. Tai ymmärretä miten se toimii ja mitä se lämmittää. Useastikin on törmännyt siihen, että oletetaan sätelylämmittimen antavan heti sisätiloihin +22 asteista ilmaa. Sitä ei kyllä tee se letkulämppärikään, eikä kyllä perinteinen lohkon sisään asennettava lämppärikään.
Mulla ei ainakaan ollut yhtenäkään aamuna/yönä (jona esilämmitin) viime ja toissa talvena ongelmia käynnistymisen suhteen. Kone käynnisty kirjaimellisesti kuin palmun alta säteilylämmittimen ja c-tekin laturin ansiosta. Toissa talvena oli vielä termariohjaimet mottorin- ja sisätilanlämmittimille, niin oli oikeasti todella mukavaa lähteä liikkeelle. Käytännössä sisätila ja moottori oli 24/7 +5 - +15 astetta ja akku täynnä
Kummastuttaa vaan ihmisten yleinen asenne säteilylämmitintä kohtaan. Joko ne on asennettu väärin (ilman asennusliima) tai sitten niitä ei osata käyttää. Tai ymmärretä miten se toimii ja mitä se lämmittää. Useastikin on törmännyt siihen, että oletetaan sätelylämmittimen antavan heti sisätiloihin +22 asteista ilmaa. Sitä ei kyllä tee se letkulämppärikään, eikä kyllä perinteinen lohkon sisään asennettava lämppärikään.
Mulla ei ainakaan ollut yhtenäkään aamuna/yönä (jona esilämmitin) viime ja toissa talvena ongelmia käynnistymisen suhteen. Kone käynnisty kirjaimellisesti kuin palmun alta säteilylämmittimen ja c-tekin laturin ansiosta. Toissa talvena oli vielä termariohjaimet mottorin- ja sisätilanlämmittimille, niin oli oikeasti todella mukavaa lähteä liikkeelle. Käytännössä sisätila ja moottori oli 24/7 +5 - +15 astetta ja akku täynnä

Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Nyky dieselauton säteilylämmittimelle se kaks tuntia ei piisaa. Taloyhtiön tolpasta kun ei kerralla saa ku kaks tuntia virtaa. Ja kyllä on liimat välissä... Enkä oleta että sieltä heti lämmintä ilmaa tulee. Mulle riittäis että se varmasti lähtee käyntiin oli pakkasta sitte -33°C tai -5°C. Täysin uuden akunkaan kanssa ei oo takeita että lähtee käyntiin. Webasto on sitte lämmittämistä varten kunhan vaan saa auton ensin käyntiin. Mun passatista kun ei kelloa vielä löydy.
Mutta kahta en vaihda, dieseliautoa ja vääntöä. (Vaikka sitä ei _vielä_ omasta autosta juuri löydykkään.
)
Mutta kahta en vaihda, dieseliautoa ja vääntöä. (Vaikka sitä ei _vielä_ omasta autosta juuri löydykkään.

- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Mulla on omassa letkulämppäri, terminin sisälämppäri sekä eberi. Oon tehnyt niin että kotoa töihin lähtiessä käytän piuhan päässä lämppäreitä, akkua säästääkseni(vain 15min työmatka) ja työpaikalla pöhisytän eberiä kun ei ole sähkötolppia.
Viime talvena jouduin kerran apuvirtaa pyytämään kovilla pakkasilla kun ei ollut minkäänsortin esilämmityksiä. Akussakaan ei virtaa kovin ollut. Tulevaksi talveksi ajattelin vielä c-tekin akkulaturin laittaa..
Viime talvena jouduin kerran apuvirtaa pyytämään kovilla pakkasilla kun ei ollut minkäänsortin esilämmityksiä. Akussakaan ei virtaa kovin ollut. Tulevaksi talveksi ajattelin vielä c-tekin akkulaturin laittaa..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Taisi Nissanifoorumilla joku tämmöseen Japaniasta tuotuun tehdä itse lämppärin kun oli vähän hakusessa löytää sopivaa. Reseptinä reilu letkulämppäri, en muista mitä tehoa oli mutta 1kW ehkä? Kunnollinen 230VAC vesipumppu ja asennustarvikkeita. Ilmeisesti myös toimi ihan riittävästi.
Itsekkin ton luettuani pohdin josko Passattiin olis pumpun lisänny kun toi oma letkulämppäri tahtoo välillä aiheuttaa ongelmaa starttiin. Pumpulla kierrättämällä olis kyllä koko motti kuumana kun ei olla sen termisen virtauksen varassa. Vaan vaatisi kyllä lisää potkua lämppäriinkin jo, kun lämmitettävää on "enempi".
Itsekkin ton luettuani pohdin josko Passattiin olis pumpun lisänny kun toi oma letkulämppäri tahtoo välillä aiheuttaa ongelmaa starttiin. Pumpulla kierrättämällä olis kyllä koko motti kuumana kun ei olla sen termisen virtauksen varassa. Vaan vaatisi kyllä lisää potkua lämppäriinkin jo, kun lämmitettävää on "enempi".
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
^mulla on koneella töis ylhäällä lämmittistä listaa yleisimpiin mitä itte oon laittanu, 1jz, 2jz, rb26dett ym =) muutama hetki tahittu niitten kans et on löydetty sopivat 

Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;