
T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murheita
Tänään ei kaupan pihasta enää suostunut käynnistymään. Onneksi sattui paikalle utelias paikkakuntalainen, jolla oli joku näkemys, mistä vikaa hakea ja ohitettiin piuhalla suoraan akulta sammutus relehässäkkä. Ja tärähti taas tulille. Missähän päin mahtaa sijaita sulake ko. järjestelmälle ja rele? Siinä akun takana on yksi rele ja pari sulaketta. Ne sulakkeet oli ehjät, jotka siinä on.
Taitaa tulla huomenna kojelautaan katksija, josta sammuu moottori. Pitää sitten joskus, kun kerkiää päivänvalossa etsiä oikea vika. Kaupan pihassa jo sain halveksivia katseita, kun volkkari kolisi siinä parkkipaikalla, kun pari minuuttia olin kaupassa. Akka tuijotti murhaavasti viereisestä autosta , kun pilasin otsonikehää. Teki mieli kyllä käydä sanomassa, että tossa on avaimet sammuta ite 

Joo ei ole vissiin ollenkaan relettä tuossa välissä, kun katselin ohjauspiirikaaviota. Virtalukonpohja se varmaan renaa. Nyt se on kuitenkin vastaavan 15A sulakkeen ja ylimääräisen katkasian kautta ohitettu. Ja sammuu moottori taas hytistä. Pitää hommailla kun kerkiää. Sulakerasiassa nro 15 sulake, joka sitä solenoidia ruokkii on ehjä. Virtalukonpohja varmaan se oikea vika paikka.
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Nyt meni vesipumpusta laakeri . Olis pitänyt vaihtaa hihnanvaihdon yhteydessä, mutta silloin ei kerinnyt luttaan nesteiden kanssa . Tehdään nyt sitten vaikeamman kautta pihalla talvella . Onneksi ei kuitenkaan muuta mennyt rikki . Kaikki katastrofin ainekset oli kuitenkin ilmassa . 

Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Olen 1.6D vaihtanut talvella pilkkihaalarit päällä dieselpumpun ja myös vesipumpun, miten aina hajoaakin sopivasti kylmällä 

Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Joo pilkkihaalareissa tuli pumppu tänään vaihdettua. Käsinpideltäessä en kyllä huomannut mitään erityistä vanhassakaan pumpussa, Mutta ylimääräinen ääni joka tapauksessa häipyi ja auto tuntuu taas toimivan. 

Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Nyt alkaa hermot menemään ton romun kanssa
. Kone käy jotenkin raskaan oloisesti ja en keksi mikä sitä vaivaa. Nesteet pysyy omilla puolillaan ja ei savutakkaan mitenkään normaalia enempää. Polttoaine suodattimen vaihdoin , mutta ei vaikuttanut asiaan . Viikonloppuna tarkistin , ettei jakopää ole hypännyt ja ei ollut. Mitäköhän tolle seuraavaksi tekisi ?

Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
"Viikonloppuna tarkistin , ettei jakopää ole hypännyt ja ei ollut. Mitäköhän tolle seuraavaksi tekisi ?"
Kääntäisin aikaisemmalle pumppua (pyörimä suuntaan päin n.0,5cm ensin, kääntyy nokkapyörästä, pyöriin merkit ja merkkien mukaan kääntö, ei akselin, suuri ero noissa tai normaali mittakello systeemi), ja lisää syöttöjä puolikierrosta kiinni päin.
Kääntäisin aikaisemmalle pumppua (pyörimä suuntaan päin n.0,5cm ensin, kääntyy nokkapyörästä, pyöriin merkit ja merkkien mukaan kääntö, ei akselin, suuri ero noissa tai normaali mittakello systeemi), ja lisää syöttöjä puolikierrosta kiinni päin.
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
No nyt se kone sitten laukesi, kun piti tankkaamassa käydä. Melkoista ropinaa pitää startatessa
. Ei kai auta muuta kuin alkaa kantta aukomaan. Nesteet ei mene sekaisin vieläkään. Täytyy kuitenkin tarkastaa se pumpun ajoitus silti ennen.Vaikka jotenkin tuntuu ettei se nyt siitä ole kiinni. Onneksi ei levinnyt tuon kauemmaksi ja työkaveri kävi hinaamassa mut työpaikan pihaan .

Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Venttiilikoppa pois, näkee jotain, jakopään tarkistus samalla, kerro mitä löysit ?
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Venttiilikopan alla ei ainakaan vielä eilen ollut mitään näkyvää vauriota . Nokka-akseli näytti ihan hyvältä .
Ilta ihmeteltiin työkaverin kanssa transua. Jakopään merkit on kohdallaan, mutta pumpun puolelella oli sellaiset 180 astetta ajoitukset pielessä . Ja nyt, kun näin tämän http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=151143" onclick="window.open(this.href);return false; ketjun alkaa tuntua
siltä, että olisi nokka akselin pyörä pyörähtänyt akselilla, kun ykkösen nokat on merkit kohdallaan alaspäin eli sen saman 180 astetta. Kai se kansi on pakko avata.
Ilta ihmeteltiin työkaverin kanssa transua. Jakopään merkit on kohdallaan, mutta pumpun puolelella oli sellaiset 180 astetta ajoitukset pielessä . Ja nyt, kun näin tämän http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=151143" onclick="window.open(this.href);return false; ketjun alkaa tuntua
siltä, että olisi nokka akselin pyörä pyörähtänyt akselilla, kun ykkösen nokat on merkit kohdallaan alaspäin eli sen saman 180 astetta. Kai se kansi on pakko avata.
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
"että olisi nokka akselin pyörä pyörähtänyt akselilla, kun ykkösen nokat on merkit kohdallaan alaspäin eli sen saman 180 astetta. "
Tarkista onko kuningaspultti kiinni, jos on niin jakopään puoleinen nokkapyörä on antautunut, kamikase mies laittaa jaon kohdalleen ja ajaisi, en suosittele kun venttiilit ovat saaneet laakeja ja voivat katketa (tulee kallista lisäremonttia).
Osta molemmat uudet nokka-akselin päihin pultit, kovuus 10,9 ja 100Nm kiinni, jos 8,8 niin vähemmän.
Tarkista onko kuningaspultti kiinni, jos on niin jakopään puoleinen nokkapyörä on antautunut, kamikase mies laittaa jaon kohdalleen ja ajaisi, en suosittele kun venttiilit ovat saaneet laakeja ja voivat katketa (tulee kallista lisäremonttia).
Osta molemmat uudet nokka-akselin päihin pultit, kovuus 10,9 ja 100Nm kiinni, jos 8,8 niin vähemmän.
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Nyt on tehty vähän tilaa kannen irroitus toimenpiteelle . Mukavampi puuhata pannuhuoneessa , kun ottaa edestä vähän tavaraa pois . Huomenna nousee kansi ja näkee sitten paremmin mitä siellä siellä on tapahtunut. http://kuvablogi.com/nayta/3461124/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Nyt on kansi avattu ja kaikki pakoventtiilit ovat osuneet mäntiin lisäksi jokaisen palotilan venttiilien välinen kannas on halki. Lopullinen syy vaurioon on kampiakselin hihnapyöran pyörahtäminen kiilan petettyä. Näyttää kuitenkin ettei olisi ruokaillut kampiakselia pilalle, mutta hihnapyörä sensijaan on pilalla. Hyvin on stanssatu nyt pakoventiilien kuvat männänpäihin http://kuvablogi.com/nayta/3461876/" onclick="window.open(this.href);return false; . Tammerdieselistä ostin uuden kannen, tiivisteet, jakohinan ja kampiakselin hammashihnapyörän. Tiedä sitten mikä tommoinen Espanjalainen kansi sitten on ?
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
"Tiedä sitten mikä tommoinen Espanjalainen kansi sitten on ?"
500€ saa korjattuja kansia, kaikki valmiina asennettu (vanha vaihdossa), parempi tuon luulisi olevan.
Oliko kampiakselin pultti ohje tiukkuudessa, vai miten petti ?
500€ saa korjattuja kansia, kaikki valmiina asennettu (vanha vaihdossa), parempi tuon luulisi olevan.
Oliko kampiakselin pultti ohje tiukkuudessa, vai miten petti ?
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Eiköhän tuo vaurio ole pakko ottaa " omaan piikkiin " . Vesipumppu tuli vaihdettua silloin talvella sen verran askeettisissa olosuhteissa . Tiukassa se pultti silti oli nytkin, kun avasin. Ihan tosissaan sitä sai pulttikoneella paukuttaa auki. Kampiakselinpää on onneksi kunnossa ja nyt uusi hihnapyöräkin hommattuna . Kotioloissa voinut kyllä liian löysälle. Noissa AAB koneissa näyttää olevan kahta eri pulttiversiota ko kohteessa ja mulla on se lyhyt pultti joka vaan kiristetään momenttiin 460 nm ja sitten siinä toisessa vaihtoehdossa on pitempi pultti ja kiristystapa vähän toisenlainen. Mulla ei ainakaan ole muuta konstia kiristää tommoiseen momenttiin, kuin pulttipyssy. Tommoinen se uusi kansi on . Siirtelin siihen tänään hehkuja ja ruiskusuuttimia ja pesin jotain osia osienpesukoneessa . Huomenna pitäs saada tiivisteet ja sitten pääsisi sovittelemaan kantta paikalleen http://kuvablogi.com/nayta/3462728/" onclick="window.open(this.href);return false; .
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
^Kannattaa hommata jostakin momenttiavain (vaikka lainaksi) jotta saat ton hammaspyörän pultin kiristettyä oikeaan tiukkuuteen.
Pitää olla aika järeä pulttipyssy jotta sillä saa sen pultin vedettyä 460Nm:iin.
Pitää olla aika järeä pulttipyssy jotta sillä saa sen pultin vedettyä 460Nm:iin.
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
"Mulla ei ainakaan ole muuta konstia kiristää tommoiseen momenttiin, kuin pulttipyssy. "
Metrin varsi millä väännät ja saa siihen vähän nojata, tuo pulttikone on hyvä pois ottaessa ei kiinni laittaessa.
Metrin varsi millä väännät ja saa siihen vähän nojata, tuo pulttikone on hyvä pois ottaessa ei kiinni laittaessa.
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Laitoin kannen tänään paikalleen ja kiristin sen annettuihin arvoihin . Aika lujaa sai näköjään vääntää ja paikalleen asettaminen hankalaa, kun ei mitään ohjaimia ole kannessa tai lohkossa . Remmit laitoin kanssa, mutta en vielä kiristänyt mitään . Siitä kampuran momentista vielä jäi vaivaamaan, että mistä saisi pidettyä vastaan niin paljon, että sen saisi siihen momenttiin kiristettyä ja toisaalta ei kyllä oikein tilaakaan, kun tasalattialla hommaa tehdään. Aika onnenton esitys kyllä oikeastaan tuo moottori, kun on jätetty tommoisia riskialttiita päittäis kiinnityksiä ilman mitään kunnon varmistusta. Alkaa tulla ikävä tässä noita entisiä Italialaisia kulkuneuvojani, joilla sentäs pääsi aina kotio, vaikka joku vikavalo saattoikin palaa. Vuosia kuuntelin kettuiluja Alfan vikaherkkyydestä
.muutama uusi kuva taas http://kuvablogi.com/nayta/3463189/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Pientä offtopikkia:
Itellä ollut paljon italialaisia ja ranskalaisia autoja ja pakko kompata sen verran, että ovat olleet ihan luotettavia. Niissä ei koskaan ollut mitään fataalia, vain mukavia pikkuvikoja. Poikkeuksen teki vuoden 1997 fiat ducato siinä oli sekä fataalit että pikkufiat.
Itellä ollut paljon italialaisia ja ranskalaisia autoja ja pakko kompata sen verran, että ovat olleet ihan luotettavia. Niissä ei koskaan ollut mitään fataalia, vain mukavia pikkuvikoja. Poikkeuksen teki vuoden 1997 fiat ducato siinä oli sekä fataalit että pikkufiat.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Itse tein tallista löytyneistä jämäpaloista tällääsen kiinnipitotyökalun.Siitä kampuran momentista vielä jäi vaivaamaan, että mistä saisi pidettyä vastaan niin paljon, että sen saisi siihen momenttiin kiristettyä
Eihän tuo mikään hieno oo, mut ajoi asiansa varsin hyvin.
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
http://vwts.ru/forum/142597.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla työkalu (omatekemä ja tehdas), omani ostin n.60€ koneistus/varaosa liikkeestä, se vaati ison väänninsarjan/jatkot kaveriksi sitten toimii, ne oli ennestään tallissa.
Käytät loppukiristämässä vw huollossa, tai joilla on siihen välineet.
VW ei pultti kiinnitys käy, on pienet pultit, muuten vapaa valinta sinne pyörän sisään mahtuva, järeä U-malli, 27mm vahva hylsy pitää mahtua keskelle ja siihen varsi paras vaihtoehto omatekemänä, mallin näet sieltä sisäosasta
Tuolla työkalu (omatekemä ja tehdas), omani ostin n.60€ koneistus/varaosa liikkeestä, se vaati ison väänninsarjan/jatkot kaveriksi sitten toimii, ne oli ennestään tallissa.
Käytät loppukiristämässä vw huollossa, tai joilla on siihen välineet.
VW ei pultti kiinnitys käy, on pienet pultit, muuten vapaa valinta sinne pyörän sisään mahtuva, järeä U-malli, 27mm vahva hylsy pitää mahtua keskelle ja siihen varsi paras vaihtoehto omatekemänä, mallin näet sieltä sisäosasta

Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Nyt sain lainaan " vastaanpanolaitteen " ei kellään olisi tässä Tampereen lähellä lainata tai vuokrata sellaista momementtiavainta . Työmaan avaimissa loppuu asteikko 220 nm:n
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
http://www.tyokalunetti.fi/epages/TP.sf ... cts/T39921" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla mallilla lukitus nesteen kanssa laitettuna pysyisi, 500€ nousee hinta jos 1000Nm asti haluaisi kiristää.
Tuolla mallilla lukitus nesteen kanssa laitettuna pysyisi, 500€ nousee hinta jos 1000Nm asti haluaisi kiristää.
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Toi momenttihan on vanhoissa yksiköissä n. 50 kpm. Tahtoo sanoa että metrin varren päästä vedetään 50 kg:n voimalla.
Tarvii puntarin ja sen metrisen jatkovarren. Tai 50 kilon punnuksen.
Tarvii puntarin ja sen metrisen jatkovarren. Tai 50 kilon punnuksen.
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei


T-4 2,5 tdi -97/00
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Nyt on paikat väännelty momentteihin . Uusi kansi paikallaan ja hihnat uusittu myös ja kampiakselin hihnapyörä. . Jäähdytin vielä pitää nostaa paikalleen ja nesteet laittaa sisään . Toivottavasti käy edes sen verran, että pystyisi ajamaan johonkin säädättämään sen ruiskupumpun ajoituksen kohdilleen. Huomenna ehkä vois koittaa tehdä. Täytyy kyllä sanoa ettei yhtään huvittaisi enää katsella tuohon autoon päin . Joku luotettava Italialainen pitäs saada ajopeliksi . Ei kukaan tarvis tommosta transua ?
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
http://vwts.ru/engine/aab_acv/aab_acv_disassembl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Toivottavasti käy edes sen verran, että pystyisi ajamaan johonkin säädättämään sen ruiskupumpun ajoituksen kohdilleen. "
Tuolla ohjeet molempiin, tarkkaan ja käyntiin lähtöön, noilla perus merkit kohdallaan käy laiskasti ei ole ennakkoa, käännät pumppua koneen pyörimä suuntaan, tai pumppu lukittuna vauhtipyörää taaksepäin ja oltava nokkapyörä löysällä.
1-1,3mm nousua mittakellon kanssa mitattuna pumpun päästä.
"Toivottavasti käy edes sen verran, että pystyisi ajamaan johonkin säädättämään sen ruiskupumpun ajoituksen kohdilleen. "
Tuolla ohjeet molempiin, tarkkaan ja käyntiin lähtöön, noilla perus merkit kohdallaan käy laiskasti ei ole ennakkoa, käännät pumppua koneen pyörimä suuntaan, tai pumppu lukittuna vauhtipyörää taaksepäin ja oltava nokkapyörä löysällä.
1-1,3mm nousua mittakellon kanssa mitattuna pumpun päästä.
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Lähti se käymään ja melko helpostikin vielä. Aika liki saatin vissiin pumpun ajoituskin vaikka työntömitan kanssa vaan puuhailtiin. Heittokellokin olisi ollut, muttei siihen sitä jatkokappaletta. Käy kyllä paremmin kuin koskaan mulla ollessaan
.Motonetistä ostettu uusi virtalukonpohja sen sijaan ei oikein pelaa. Johtoliitintä joutuu vääntelemään startatessa, että alkaa startti pyörittämään.

Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
"Motonetistä ostettu uusi virtalukonpohja sen sijaan ei oikein pelaa. Johtoliitintä joutuu vääntelemään startatessa, että alkaa startti pyörittämään."
Tuskin virtalukonpohjassa vikaa, jokin katkos johdossa/liittimessä, painonappi startti toimii hyvin työkoneissakin
Tuskin virtalukonpohjassa vikaa, jokin katkos johdossa/liittimessä, painonappi startti toimii hyvin työkoneissakin

Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Tänään ajelin auton kotiin. Toimi ihan ok. Ajoituskin ilmeisesti aika lähellä oikeata. Hyvin väänsi alhaalta, paremmin kuin aikasemmin mulla koskaan. Huomenna kuitenkin lähden hakemaan itselleni mieluisemman ajopelin. Ja laitan tuon volkkarin kesälomalla katsastuskuntoon ja myyn pois. Saa tarjota!
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
http://kuvablogi.com/nayta/2629972/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuosta saisi hyvän raksapakun kesäksi, vähentää noita penkkejä sopivasti, miten uudella autovero/dieselverolla pääsee vai onko edullisempi vero katsastaa pakettiautoksi (katsastus maksu oli viimeksi n.35€) ?
Tuosta saisi hyvän raksapakun kesäksi, vähentää noita penkkejä sopivasti, miten uudella autovero/dieselverolla pääsee vai onko edullisempi vero katsastaa pakettiautoksi (katsastus maksu oli viimeksi n.35€) ?
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Laitoin auton nettiautoon myyntiin http://www.nettiauto.com/volkswagen/transporter/4704947" onclick="window.open(this.href);return false; . Oishan toi tavallaan kiva pitääkin, mutta ei tila riitä pihassa ja harrasteautoja on jo muutenkin nurkissa muutamia. Katotaan nyt josko se siitä jollekin kelpais. Muutamia kyselyjä on kyllä ollut.
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Ajelin tänään autolla vähän ja kävin tankkaamassa . Se tuntuu nyt kyllä taas hemmetin hyvältä
.
Täytyy nyt sitten katsoa tuota myyntiäkin uusin silmin . Voi olla , että tämä jää sittenkin ja sille etsin sopivan
kuivan säilytyspaikan, jos vaikka tarvisin joskus. Pihasta se pitää pois saada.

Täytyy nyt sitten katsoa tuota myyntiäkin uusin silmin . Voi olla , että tämä jää sittenkin ja sille etsin sopivan
kuivan säilytyspaikan, jos vaikka tarvisin joskus. Pihasta se pitää pois saada.
Re: T4 2.4d vääntöä vaihdelaatikon kanssa ja muitakin murhei
Orivesi on maaseutu paikkakunta, vanhaa heinälatoa pyydät varastoksi 
