Mitä olisi huomioitava Passat 3BG 1,9tdi pwd ostossa?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Mitä olisi huomioitava Passat 3BG 1,9tdi pwd ostossa?

Post by kotka »

Niinpä
Otsikko kertoo suurinpiirtein mihin tarvitsen apuja.
Auto pitäisi hankkia, mutta useamman tovin nettiä selatessa ei ole oikein auennut, että mitä pitäisi selvittää seuraavan auton ostotilanteessa.
Yhtenä ehdokkaana olisi farkkuPassat, koska Golfin peräluukku taitaa käydä koiralle (ja tavaroille) pieneksi.
Mitä ovat tyyppiviat, ja miten ne huomaa?
Paljonko on verot vuodessa? Ja millä kilometreillä diesel kannattaa?
Paljonko noilla yleensä ajaa, ja missä vaiheessa on mikäkin remontti edessä?
Miten turbo ja kytkin?
Olikos hihnanvaihtoja miten?
Oliko näissä joku konetyyppi helpommin hajoava kuin joku toinen?
Sama alustajumppa näissä varmaan on kuin 3B:ssäkin (Aikoinaan oli 3B 1,8T farkku)
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

96kW 6v manuaalilla vahvin yhdistelmä, ei niin paljoa tukivarsijumppaa kun 3B, käyttövoimavero tänävuonna n.500e, ens vuonna vähän vähemmän. Ajaa ainakin 4-500tkm, jakopää 90tkm välein. Tuolta tekniikan vikalistasta löytynee lisää tietoa. Diesel kannattaa aina :)
Miiroo
Posts: 2
Joined: 7.11.2011 13:21
Location: Seinäjoki

Post by Miiroo »

Koeajo sen kertoo, kuulostelemalla ja tunnustelemalla yleistä fiilistä. Heitä lenkki taajama- ajolla, maantiellä ja koita päästä hieman kuoppaiselle tiellekin kokeilemaan.

Itse kun hain tuon AVF 96kW passatin, niin koeajoin toistakin hieman vähemmän ajettua BG:tä. Jarrut olivat tunnottomat, vaihdekeppi oli jotenkin "epänormaali" vaihtaessa ja koko auton yleinen olemus jotenkin sikaa saaneen oloinen. Tämä hankkimani oli huomattavasti paremman tuntuinen tekniikan osalta ja todella siistissä kunnossa. Tietenkin se on vaikeaa, jos ei ole vertailukohtaa. Eikä kaikkea toki ajamallakaan huomaa.

Huomasin mä toki tänkin koeajolla toisen etupyörän vouvottavan laakerin, sen verran halpaa osaa etten viitsinyt pahemmin purnata. Ostin samalla molemmille etupyörille laakerit, odottaa huomista huoltoreissua öljyjen ja suodattimien kanssa tuolla eteisessä. Vaihdeaskin öljyt vaihdetaan samalla.

Ainut päähän ottava asia on se, etten autonvaihtohuumassa älynnyt katsoa seuraavan jakopäänrempan kilsoja liikkeessä. Se on nyt piakkoin edessä. Olisi voinut ees vähän tingata vielä siitä hyvästä.

Tsekkaa nyt ainakin takaluukku hyvin, ettei ole orastavaa ruostetta. Alustan kolinat ja väljät. Kytkimen epätavallinen käyttäytyminen tai kolina. epätavalliset äänet vaihteiston suunnalta ja vaihteiden toiminta. Savuttaako auto jotenkin epänormaalisti. Käynnistyminen ja tyhjäkäynnin tasaisuus ja miten moottorin lämmöt käyttäytyy. Näkyykö vuotoja missään ja onko jäähdytysnesteet kirkkaat/tuleeko ilmakuplaa säiliöön auton käydessä/kaasua antaessa. Ja kokeile miten auto käyttäytyy kunnolla kiihdyttäessä ja moottorijarrutuksella, voimakas tärinä/jyrinä molemmilla voi olla merkki jostain.

Ja luonnollisesti kaikkien sähkö/mukavuuslaitteiden toiminta + mitä huoltokirja kertoo. Rekkarinumerolla saa tutkittua AKEn rekisteristä auton historiaa pienellä maksulla.

EDIT: Moniurahihnan toiminta, mainittu usein täälläkin. Tai se vapaakytkin mikälie...löytyy haulla.
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Post by kotka »

Lähinnä kiinnostaisi tuon moottorin kestävyys, koska monenlaista tekstiä noista lukee.
Mitä niitä moottorityyppejä nyt olikaan, ja niiden kestävyyseroja. Tyyppi löytyy kyllä vararengaskotelosta tai huoltokirjasta..
Vaihdelaatikosta kuulee kanssa kestävyysongelmia, sekä kytkin voisi olla heikko lenkki.
Korin yleiset viat luulen huomaavani, sekä alustan kolke on tuttua.
Erinäiset pienet sähköviat ovissa ja ikkunoissa on myös tuttua entisistä volkkareista, sekä takaluukun kahvan toimimattomuus. Ja ilmastoinnissahan on ollut kanssa pikkuisia vikoja.
Jopa nykyinen Golf VI tuntuu kolisevan alustastaan, tosin syyksi kertoivat vain jäykän alustan (4motion on muka muutenkin tukevampi..)
Sellaiset 3 vuotta sillä pitäisi päästä rullailemaan kohtuu huolettomasti, kilsoja kertynee noin 150 tuhatta. Eli noin 200 tuhatta ajettu kottero voisi tulla kysymykseen..
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Post by kotka »

No, netti ja tieto lisää tuskaa..
Jos huominen auto on sitä mitä suuret puheet kertovat, niin etsintä olisi päätöksissä.
Passat 3BG 1,9 tdi 4motion pitäisi olla seuraava kulkupeli.
Suomiauto täydellisellä huoltokirjalla, juuri huollettuna.
Varustelutasona highline.
Nokka-akseli ja nokka-akselinen kupit ovat ainakin vikaherkkiä, mutta muuten kai kohtuu luotettava peli. Ja aika hyvä viripotentiaali tarjolla.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
User avatar
Arto Vikiö
Posts: 238
Joined: 29.8.2010 12:51
Location: Siikajoki
Contact:

Post by Arto Vikiö »

Itellä ollu passatti nyt 1,5vuotta. Loppujen lopuksi hyvin vähällä on päässyt.
Kyllä se koeajo kertoo jo paljon. Omakohtaisesti voin suositella.
A6 3.0BiTdi avant quattro S-Line
A3 1.9 tdi (8V vm-14)
Vw Kupla -72 1300 Weltmeister
Vw Caravelle T3 Syncro -86 1,9TD (AAZ)
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Post by kotka »

Projektia riittää..
Auto löysi tiensä pihalle, jospa se palvelisi edes jotenkin.
Pientä askaretta riittää, mutta mennään nyt näin.
Isoin ongelma näin ensialkuun on vetokoukku: Irrotettavasta vetokoukusta onkin tullut kiinteä, joten pitäisi keksiä oiva keino irrottaa se taas uudelleen. Entinen omistaja on kai säästänyt aikaa ja jättänyt sen paikoilleen. Kovil on vain ruostunut tällä välin.
Kattokaiteista hilseilee kromaus, mutta muuten onkin yllättävän siisti maalipinta.
Polttimoita pitää vaihdella sinne tänne, mm. sisälle tuuletusräppänöiden katkaisimiin, joista osa on pimeänä.
Talven ajaksi lisäpitkät keulille (Hella 1000FF+xenonsetti). Olipa taas oikea pettymys nuo alkuperäiset pitkät. (Voi johtua myös siitä, että on aika hyvään jo tottunut)
Vannejumppaa talvirenkaille, vaihdetaan toisenmallista vannetta talveksi. Ja kesärenkaiden metsästystä aloitellaan. (Mukana tuli 15" alut ja ihan uudet kesärenkaat, mutta noin pieniä en alle laita.)
Alusta pitäisi taikoa jostain, alemmas pitää päästä. 4-vetoon ei vain taida olla montaa vaihtoehtoa.
Jatketaan (ehkä joskus) kävijöiden kaluston puolella.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Post Reply