Seisontalämmitys/Vesilisälämmitys
Seisontalämmitys/Vesilisälämmitys
Eli kyseessä T5 Multivan 2004 jonka käyttöohjekirjassa mainitaan nämä kaksi lämmitysmuotoa. Mitä eroa näillä lämmitysmuodoilla on? Sen verran eroista tiedän että seisontalämmityksen kestoajan voi säätää 10-120 min ja vesilisälämmityksen käyttöajan 10, 20 tai 30 min. Omassa autossa on tämä jälkimmäinen aika eli max. 30 min joka on auttamatta liian lyhyt. Voiko tätä aikaa muuttaa jotenkin vastaamaan tuota seisontalämmityksen aikaa 10-120 min.
Nuo tarkoittavat, että tehtaalta voi tilata kaksi eri Webastoa.
Toinen lämmittää jäähdytysnestettä ja toinen ilmaa ts. on ilmalämmitin. Kumpaakin ei saa yhtäaikaa tehtaan kellosarjalla.
Jälkiasennettuna voi asentaa repsikan penkin alle (oikeasti toki ulkopuolella) ilmalämmittimen puhaltamaan lämpöä eteen ja taakse - oli johonkin 2000-sarjan Airtoppiin netissä ohjeetkin.
Toinen lämmittää jäähdytysnestettä ja toinen ilmaa ts. on ilmalämmitin. Kumpaakin ei saa yhtäaikaa tehtaan kellosarjalla.
Jälkiasennettuna voi asentaa repsikan penkin alle (oikeasti toki ulkopuolella) ilmalämmittimen puhaltamaan lämpöä eteen ja taakse - oli johonkin 2000-sarjan Airtoppiin netissä ohjeetkin.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Ainakin tuossa minun autossa on molemmat sekä vesi että ilma (Air Top 3500 ST). En kyllä tiedä missä se ilma-versio on, kun repsikan penkin alla on cd-boxi... Lämmittääköhän tuo ilma-Webasto vain takaosaa?
Last edited by Ari-Matti Aho on 16.11.2011 10:06, edited 1 time in total.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Tuolla oli juttua samasta aiheesta:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=159797
Eli olisko vesilämmitin tarkoitettu moottorin lämmittämiseen ja seisontalämmitin ohjaamon lämmitykseen. Voisko toi seisontalämmitin kierrättää vettä ainoastaan sisäkennon kautta ja moottori ei lämpenisi ollenkaan. Tämä oli mutua.
Olisko Gürgen funtsinut, että puolituntia riittää aina moottorin lämmittämiseen, mutta kabiinin lämmittämiseen tarvitaan pidempi aika tai saksalaisilla tvh:n miehillä on 120 minuutin kahvipaussit...
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=159797
Eli olisko vesilämmitin tarkoitettu moottorin lämmittämiseen ja seisontalämmitin ohjaamon lämmitykseen. Voisko toi seisontalämmitin kierrättää vettä ainoastaan sisäkennon kautta ja moottori ei lämpenisi ollenkaan. Tämä oli mutua.
Olisko Gürgen funtsinut, että puolituntia riittää aina moottorin lämmittämiseen, mutta kabiinin lämmittämiseen tarvitaan pidempi aika tai saksalaisilla tvh:n miehillä on 120 minuutin kahvipaussit...
Airtop asennetaan T5:ssa yleensä repsikan penkin 'alle' siis auton alle ulkopuolelle 
Eli vesilämmitin on kuljettajan penkin alla (auton alla oikeasti) suojakotelossa ja Airtopille on tilaa repsikan penkin alla vastaavassa paikassa.
Tehtaalta noita ei ole voinut tilata molempia, vaan on pitänyt valita jompi kumpi kellosarjalla - autossa voi silti olla vesilämmitin vaikka ilmalämmitin siinä onkin, mutta ei tehtaan kellosarjalla molempia. Jälkiasennuksena saa sitten kumpaakin ja vesilämppäriin myös kellon.
Tehtaan vesilämmitin lämmittää vakiona tehtaan kellosarjalla vain sisätiloja ja vasta moottorin käynnistyttyä se lämmittää myös moottorin vesikiertoa. Tuo on koodauksella muutettavissa ja tuota ei ole jos autossa on jälkiasennuskellosarja vesilämmittimessä.
Tuolla FFP:llä tuota myös selitetään.

Eli vesilämmitin on kuljettajan penkin alla (auton alla oikeasti) suojakotelossa ja Airtopille on tilaa repsikan penkin alla vastaavassa paikassa.
Tehtaalta noita ei ole voinut tilata molempia, vaan on pitänyt valita jompi kumpi kellosarjalla - autossa voi silti olla vesilämmitin vaikka ilmalämmitin siinä onkin, mutta ei tehtaan kellosarjalla molempia. Jälkiasennuksena saa sitten kumpaakin ja vesilämppäriin myös kellon.
Tehtaan vesilämmitin lämmittää vakiona tehtaan kellosarjalla vain sisätiloja ja vasta moottorin käynnistyttyä se lämmittää myös moottorin vesikiertoa. Tuo on koodauksella muutettavissa ja tuota ei ole jos autossa on jälkiasennuskellosarja vesilämmittimessä.
Tuolla FFP:llä tuota myös selitetään.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
^Veikkaisin, että sitä ohjataan koritehtaan ohjauspaneelista. Ainakin omassa bussissa on mahdollisuus asettaa sisälämpötila tuosta ohjauspaneelista. Luulisin, että ilma-webasto pyrkii pitämään sisälämpötilan säädetyssä, kun ohjauspaneeli on päällä. Meillä olla sisälämpöanturi jostain 3. tai 4. penkkirivin tienoolla seinässä ikkunan alapuolella.
Meidän autossa ko. ohjauksella ei ole mitään merkitystä, kun sitä ilma-webastoa ei oo koskaan asennettu. Aika monesta ex-taxista löytyy kyseinen härpäke. Luultavasti jälkiasennettuna, koska usein löytyy myös vesi-webasto kellolla. Taitaa takaosan lämpö olla vähän niukilla ilman ilma-webastoa kovemmilla pakkasilla.
Meidän autossa ko. ohjauksella ei ole mitään merkitystä, kun sitä ilma-webastoa ei oo koskaan asennettu. Aika monesta ex-taxista löytyy kyseinen härpäke. Luultavasti jälkiasennettuna, koska usein löytyy myös vesi-webasto kellolla. Taitaa takaosan lämpö olla vähän niukilla ilman ilma-webastoa kovemmilla pakkasilla.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
^Meillähän on Tamlansin Pegabus, joten paneeli on erilainen. Paneelissa on kuitenkin lisälämmitys-nappi. Menu-napin kautta pääsee valikkoon sisälämpötila, jossa tuota lämpötilaa voi muuttaa. Sisälämpöanturi on ntc-vastus kutistesukan sisällä eli suunnilleen 20mm pitkä ja 3mm paksu musta mötikkä. Voihan se olla jossain piilossakin jossain listan takana tms.
Eikös vänkärin penkin alla pitäis olla jokin tuuletin ja lämmönvaihdin, jos tuollainen ilmalämmitin löytyy. Onko sulla jotain tommosia siellä?
Eikös vänkärin penkin alla pitäis olla jokin tuuletin ja lämmönvaihdin, jos tuollainen ilmalämmitin löytyy. Onko sulla jotain tommosia siellä?
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Re: Seisontalämmitys/Vesilisälämmitys
Saako tuota puhallin-nopeutta ohjelmoitua pienemmäksi? Säästäisi akkua kun puhaltaisi vaan 1-nopeudella...
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Re: Seisontalämmitys/Vesilisälämmitys
Jos se T-5 on tehty normaalilla lisäsarjalla niin sen puhallinnopeutta pystyy säätämään.
T-4 2,5 tdi -97/00
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Re: Seisontalämmitys/Vesilisälämmitys
Mjaa-a, tehtaan jäjiltä on molemmat webastot...
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Re: Seisontalämmitys/Vesilisälämmitys
Väittivät minulle huollossa, ettei tehtaansarjan puhallinnopeutta voi muuttaa.
Toki sama huolto väitti myös, ettei tehtaankellosarjan rinnalle saa jälkiasennettua kaukosäätimiä, kunnes näytin heille miten se tehdään
Toki sama huolto väitti myös, ettei tehtaankellosarjan rinnalle saa jälkiasennettua kaukosäätimiä, kunnes näytin heille miten se tehdään

VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline