Elikkäs tällänen kävi tällä erää: ajelin tuossa kaupungilla ja huomasin että jarrut alko laahaamaan, no siinä hetken ajeltua välillä laahas enemmän ja välillä vähemmän. Kotiin ajaessä jarrutin normaalisti liikennevaloihin ja kun siitä lähdin alko jarrut laahaamaan entistä enemmän ja ajoin auton parkkipaikalle. siinä pyöriteltyäni passattia hiukan huomasin että etujarrut makaa päällä ja jarrupoljin on kova, samalla sytty myös abs ja luistoneston merkkivalo. Heitin jarrulevyille lunta ja takajarruille lumi suli hitaasti ja etulevyt sihahti melko kiukkusesti.. että oliskohan jollai viisalla hyviä ideoita mikä siinä olis? jarruneste jäässä?
vielä sellane tuli mieleen että virrat ku käänsi päälle niin kuulu ihme kolahdus..
Ensimmäinen oleellinen tietty on että koska se jarruneste on vaihdettu, kaks vuotta olis vaihtoväli jos Volkkarin mielipidettä kysyttäis.
Vettähän se sinne kai tiivistää ajanoloon jotenkin ja se sitten huonossa tapauksessa voi jäätyä. Hyvä ettei jarrut menny ihan jumiin ja lakannu toimimasta. Tehostajan jääongelma aiheuttaa tota äkkikuolemaa jarruihin, mutta siitä ei liene nyt kyse koska tehostajassa se vesi jäätyy heti pakkasten alkaessa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
jarruneteiden vaihdosta ei mitään hajua, vuoden tuo on mulla nyt ollu ja ite en ole ainakaa niit vaihtanu..
ja kyllä ne jarrut sen verran jummaa ettei sillä ajaa pysty ja tuonne 5km päähän se jäi huomista odottamaan..
mites olisko mahdolline jos tuo abs ohjainyksikkö olis tullu tiensä päähän? jättäiskö se jarrut päälle?
Ihan tohon jarrunesteasiaan kommentoidakseni, että kyllä niitä nesteitä vaan kannattaa vaihdella. Näkee tossa töissä ihan pari kolme vuotta vanhoja autoja jossa neste on säiliössä jo aivan tummanharmaata moskaa. Ei niitä turhaan vaihdella...
Minulla oli myös samanlaisia ongelmia Passatin kanssa ja viimeviikolla autoon vaihdettiin uusi jarrutehostin. Auto on tuontiauto ja akkukaukalon poistoaukoissa oli edelleen kumiholkit paikoillaan.
Vanha tehostin oli tosiaan puolillaan vettä ja aina kovemmalla pakkasella vesi tehostimessa jäätyi ja aiheutti kaikenlaista ongelmaa. Välillä jarrut oli tehottomat ja sytytteli ESP+ABS valoja ja ainakin kertaalleen jätti myös jarrut pohjaan rusahduksen saattelemana. Jarrut lähtivät toimimaan jarruja pumppaamalla, ilmeisesti jää lähti liikkeelle tehostimen sisällä.
nyt sitten on taas passatti liikenteessä ja kyllä nyt on kantpään kautta opittu että pitäs niitä jarrunesteitä vaihdella..
vikana oli sellane että molemmat etujarruletkut täynnä paskaa-> uudet letkut ja nesteet ja nyt svengaa ku elvis
Kuinka paljon huuhtelitte niitä putkistoja kun letkut ja nesteet vaihdoitte?
Yhtenä mahdollisuutena että sitä sontaa on siellä putkistossa ollut enemmänkin ja huuhtelun ja tuoreen nesteen myötä se lähti liikkumaan ja on nyt kertyny johonkin tukkeeksi. Ihan vaan yhtenä mahdollisuutena.
Pystyykös jarrutehostajaa testaamaan mitenkään? Ei kai sen kuitenkaan normaalisti pitäisi muuta kuin tehostaa jarrutusta, ei jarruttaa itsessään. Tota laahaamista pohdin siis että itekseen alkaa laahaamaan?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
siinä tuli sellane ilmi että kun uudet nesteet laitettiin niin sinne oli laitettu ohjeen mukasesti dot 5.1 nestettä ja sen kanssa se alko oireilemaan, asiaa kun kysyttiin viisailta ihmisiltä tuli vastaukseksi että "NYT ÄKKIÄ Dot4 NESTEET SINNE JOS ET HALUA TEHDÄ KAIKKIA JARRUJA UUSIKS!!" no laitettiin dot 4 ja ei ole oireillu millään tavalla nyt, tosin pakkastakin on vähempi.. dot 5.1 jarruneste kuulemma syö kaikki tiivisteet ja muovit paskaks