Passattia ostamassa
-
Passattia ostamassa
Arvoisat kanssavolkkaristit ja erityisesti ne meistä musikaalisimmat - Pasunistit.
Vaimo ajelee tällä hetkellä -94 Astralla, itselläni -04 Golf. Golfiin olen perinjuurin tyytyväinen (mitä nyt se takalasin pissapoika on jonkun sirkusapinan suunnittelema) ja toista samanlaista etsiskelin vaimollekin Katiskan tilalle. Mutta kun ajonvakautuksellisia diesel-yksilöitä ei oikein näytä olevan tarjolla, niin käänsin kuvion niin päin, että hommaan itselleni duuninkin kannalta paremman Passatin.
Tähtäimessä -06-09 farkku, 1.9 tai 2.0 diesel, manuaali, etuveto, automaatti-ilmastointi.
Kyselisinkin nyt, onko kyseisessä kulkimessa jotain varottavia seikkoja, mahdollisia sudenkuoppia tai tyyriiksi muodostuvia tyyppivikoja? Onko joidenkin tarjokkaiden yhteydessä mainittu ”polttoainekäyttöinen lisälämmitin” kellollinen Webasto tai Eberi vai jokin tehdasasennettu vain ajon aikana toimiva härpäke?
Suuret kiitokset vastauksista.
Vaimo ajelee tällä hetkellä -94 Astralla, itselläni -04 Golf. Golfiin olen perinjuurin tyytyväinen (mitä nyt se takalasin pissapoika on jonkun sirkusapinan suunnittelema) ja toista samanlaista etsiskelin vaimollekin Katiskan tilalle. Mutta kun ajonvakautuksellisia diesel-yksilöitä ei oikein näytä olevan tarjolla, niin käänsin kuvion niin päin, että hommaan itselleni duuninkin kannalta paremman Passatin.
Tähtäimessä -06-09 farkku, 1.9 tai 2.0 diesel, manuaali, etuveto, automaatti-ilmastointi.
Kyselisinkin nyt, onko kyseisessä kulkimessa jotain varottavia seikkoja, mahdollisia sudenkuoppia tai tyyriiksi muodostuvia tyyppivikoja? Onko joidenkin tarjokkaiden yhteydessä mainittu ”polttoainekäyttöinen lisälämmitin” kellollinen Webasto tai Eberi vai jokin tehdasasennettu vain ajon aikana toimiva härpäke?
Suuret kiitokset vastauksista.
Re: Passattia ostamassa
Ekoissa 1.9tdi koneisissa on webasto jos ne on suomi-autoja. Eli juuri tälläinen ajonaikana käyvä lisälämmitin, niihin on myös saanu lisävarusteena sitä kello sarjaa. Kellosarja maksaa n.500€. Sellasen vinkin annan että diesel-valoa ei kannata päästää syttymään. Eli silloin ku webastoa ohjataan päälle ja valo syttyy, se vetää lukkoon, eikä aukee ennen ku se vag-comilla tai merkkiliikkeessä aukastaan. Ja kaikki tämä niissä autoissa jossa tuota kellosarjaa ei ole. 
Itellä ei oo mitään moitittavaa tuosta 1.9tdi. Ikiliikkujahan se on kun vaan pitää huolta siitä. 2.0tdi on sitte niitä satunnaisia suutin vikoja ja öljypumppu ongelmia. Kaksoismassavauhtiksen kanssa on ongelmia kait ollu molemmissa.
Itellä juuri vaihdettiin kaksoismassavauhtis pois ja tilalle laitettiin G60 kiintee vauhtis, vr6 asetelmineen ja levyineen. Hintaa tuolle tuli n.500€. Kytkin tuntuma pikkusen jäykisty mutta muuten loistava. 2.0tdi vastaavanlainen setti maksanee n.1400€. Tässä nyt pieni vertaus siitä.
Omaan passattiin ei oo tarvinnu vaihtaa ku kuluvia osia. Ainut "ylimääränen" vika tuli polttoaineen lämpötila-anturin johdon katkeemisesta.
Takana on hyvin tilaa jalkatilassa, vaikka penkki olisi taka-asennossa vrt. 3GB passattiin. Takaloosteri on vissiin hyvin samankokonen 3BG:ssä.
Oon kuullut myös tuosta sähköisestä käsijarrusta että olis jonkun verran ongelmia ollut niiden kanssa. Omalla kohalla sen kanssa ei oo koskaan ollu mitään ongelmaa, liekö johtuu siitä että oikeasti käytän sitä koko ajan.
Pidän tuota passattia vakaana autona ajaa. Se on mukava ja ennen kaikkea _hyvä_ ajaa. Vakio alusta tieten aika löysä, josta tulee se laivamainen keikkuminen.

Itellä ei oo mitään moitittavaa tuosta 1.9tdi. Ikiliikkujahan se on kun vaan pitää huolta siitä. 2.0tdi on sitte niitä satunnaisia suutin vikoja ja öljypumppu ongelmia. Kaksoismassavauhtiksen kanssa on ongelmia kait ollu molemmissa.
Itellä juuri vaihdettiin kaksoismassavauhtis pois ja tilalle laitettiin G60 kiintee vauhtis, vr6 asetelmineen ja levyineen. Hintaa tuolle tuli n.500€. Kytkin tuntuma pikkusen jäykisty mutta muuten loistava. 2.0tdi vastaavanlainen setti maksanee n.1400€. Tässä nyt pieni vertaus siitä.
Omaan passattiin ei oo tarvinnu vaihtaa ku kuluvia osia. Ainut "ylimääränen" vika tuli polttoaineen lämpötila-anturin johdon katkeemisesta.
Takana on hyvin tilaa jalkatilassa, vaikka penkki olisi taka-asennossa vrt. 3GB passattiin. Takaloosteri on vissiin hyvin samankokonen 3BG:ssä.
Oon kuullut myös tuosta sähköisestä käsijarrusta että olis jonkun verran ongelmia ollut niiden kanssa. Omalla kohalla sen kanssa ei oo koskaan ollu mitään ongelmaa, liekö johtuu siitä että oikeasti käytän sitä koko ajan.

Pidän tuota passattia vakaana autona ajaa. Se on mukava ja ennen kaikkea _hyvä_ ajaa. Vakio alusta tieten aika löysä, josta tulee se laivamainen keikkuminen.

Kattava vastaus Pialta. Tuossa olikin kaikki oleellinen. Sen verran voisin lisätä, että korin kunto kannattaa tarkastaa ennen lopullista ostopäätöstä. Ruoste ei ole mikään tavaton löydös näissä. Ainakin tällaiselle himohinkkarille aiheutti parin potentiaalisen tarjokkaan hylkäämisen. Etenkin kyljissä olevien koristelistojen läheisyydestä kannattaa katsella, samoin kattokaiteiden kiinnityspisteiden luota ja takaluukusta. Itsellä ei em. paikoista löytynyt, mutta takaluukun saranan suojan alta hieman paikattavaa kumminkin.
Tuon sähköinen käsijarru on pariin otteeseen viimeisen 8kk aikana vilkutellut jotain häiriötä, mutta aina on auki lähtenyt. Olen myös ottanut tuon Pian lähestymistavan, että käytän sitä kyllä koko ajan. Kaiken kaikkiaan aivan käsittämättömän typerä värkki, mutta minkäs teet..
Muuten erittäin miellyttävä peli ajella. Sport-/Highline varusteilla olisi ehken kaikkein hekumallisin pakkaus.
Tuon sähköinen käsijarru on pariin otteeseen viimeisen 8kk aikana vilkutellut jotain häiriötä, mutta aina on auki lähtenyt. Olen myös ottanut tuon Pian lähestymistavan, että käytän sitä kyllä koko ajan. Kaiken kaikkiaan aivan käsittämättömän typerä värkki, mutta minkäs teet..
Muuten erittäin miellyttävä peli ajella. Sport-/Highline varusteilla olisi ehken kaikkein hekumallisin pakkaus.
Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
Yks ruoste paikka on takaluukussa rekisterikilven syvennyksen nurkat. Tuossa kuvaa mun auton perästä mistä näkyy tuo kukkanen.
Oikea nurkka
Oikea nurkka
Onko tuossa C-kopassa löytynyt mitään tyyppiruostepaikkaa? Lueskelin tässä "laatu"lehtiä ja olivat löytäneet Audi A6 C6:sta ruosteongelmia. Jossakin vaiheessa tuosta omastakin kulkineesta on luovuttava ja ehkäpä valitettavasti torsen saattaa vaihtua haldexiin, joten tuo c on varmaankin eräs otollinen vaihtoehto. Konetta ja tekniikkaa olen valmis päivittämään, mutta en ruostetta fiksaamaan. Oma vanhus on edelleenkin koristaan ruostevapaa ja ikää tulee pian 12v.
Ilmeisesti takaa rekisterikilven valojen ruuvien alta ruostuu herkästi. Muistaakseni niitä on korjattu takuuseenkin joissain paikoissa. Sit tuo just tuo paikka missä mullaki on kukkanen. Nähny monessa C:ssä samamoisen kukkasen samassa paikkaa.
Mitä olet Pia tehnyt asian eteen? Elikkä meneekö omaan piikkiin vai tuleeko VW vastaan? Toki jos et ole vielä ruusua poistanut, niin kysymys on turha.Pia wrote:Ilmeisesti takaa rekisterikilven valojen ruuvien alta ruostuu herkästi. Muistaakseni niitä on korjattu takuuseenkin joissain paikoissa. Sit tuo just tuo paikka missä mullaki on kukkanen. Nähny monessa C:ssä samamoisen kukkasen samassa paikkaa.
Siis ite en oo tehny mitään asian eteen. Ite se siitä varmaan joskus korjataan. Mut muistelisin että täälä voorumilla siitä asiasta oli puhetta. Varmaan maahantuojalta kannattaa siitä asiasta kysellä. Tuskin esim. käyttöauto heti kättelyssä suostuu moiseen hommaan.
Takerrun vielä tuohon ruosteeseen.
Käsittääkseni kori on kuitenkin sinkitty (?). Joten miten se ruoste siihen pääsee? Vaatii epäpuhtautta maalin alle esim. hitsauksesta, joten silloin olisi takuun paikka. Tosin mitenkä sitä kuluttaja voi todistaa?
Ainakin aiemmat sinkityt romuni eivät ole ruostuneet, kun kiveniskemät ovat maalipinnan rikkoneet. Aikoinaan olen pari mondeota omistanut, joten pelkkä sana ruoste saa hyperventiloimaan.

Ainakin aiemmat sinkityt romuni eivät ole ruostuneet, kun kiveniskemät ovat maalipinnan rikkoneet. Aikoinaan olen pari mondeota omistanut, joten pelkkä sana ruoste saa hyperventiloimaan.

Ei kai se sinkitys mitään onnen kultalaa takaa. En varmaksi tiedä, mutta eikö näissä sinkityksissäkin ole eroja? Kyllä sen pystyy todentamaan, että ruostuminen on lähtenyt "sisältä päin", saumoista, pokkauksista jne. Toisin sanoen, jokin sinkitykseen liittyvä ongelma niissä on.
Onhan näitä...Golf V Variantissa on tyypillinen paikka ne rekisterikilven valojen paikat. Kiinnitysruuvit vetäisty suoraan peltiin. Lopputulos tiedetään. Plussagolffin etuovet maalautettiin mulla takuuseen, eikä mitään jupinoita tullut maahantuojalta, kun selvästä valmistusvirheestä oli kyse...Valokuvat ongelmakohdista ja huoltokirjasta, niin seuraavana päivänä tuli korjauspäätös. Kyllä näitä kannattaa takuuajan jälkeenkin siellä juoksuttaa...Toisaalta itse sinnitelisin mieluiten tehdasmaalilla mahdollisimman pitkään, se on aina vähän tuurissaan millaista jälkeä näistä takuukorjauksista saa. Saattaa mennä myllyttelyhommiksi, kun siellä on vedetty jossain koripajalla hirveä kakku lakkaa päälle. Sitten sävyerot, maalisumut, jne., jne. Näistä sitten reklamoida ja juosta eestaas.
3B/3BG Passatit on ihan eritoista tällä saralla. Itsellä ei ollut 10v. vanhassa bg:ssä kyllä tippaakaan ruostetta ja olin nuohonnut sen bussin kyllä läpikotaisin.
Onhan näitä...Golf V Variantissa on tyypillinen paikka ne rekisterikilven valojen paikat. Kiinnitysruuvit vetäisty suoraan peltiin. Lopputulos tiedetään. Plussagolffin etuovet maalautettiin mulla takuuseen, eikä mitään jupinoita tullut maahantuojalta, kun selvästä valmistusvirheestä oli kyse...Valokuvat ongelmakohdista ja huoltokirjasta, niin seuraavana päivänä tuli korjauspäätös. Kyllä näitä kannattaa takuuajan jälkeenkin siellä juoksuttaa...Toisaalta itse sinnitelisin mieluiten tehdasmaalilla mahdollisimman pitkään, se on aina vähän tuurissaan millaista jälkeä näistä takuukorjauksista saa. Saattaa mennä myllyttelyhommiksi, kun siellä on vedetty jossain koripajalla hirveä kakku lakkaa päälle. Sitten sävyerot, maalisumut, jne., jne. Näistä sitten reklamoida ja juosta eestaas.
3B/3BG Passatit on ihan eritoista tällä saralla. Itsellä ei ollut 10v. vanhassa bg:ssä kyllä tippaakaan ruostetta ja olin nuohonnut sen bussin kyllä läpikotaisin.
Subaru Legacy STW 2.5CVT
Itellä oli -08 2.0tdi passatti vajaan vuoden (42tkm - 64tkm). Autossa oli muutama pieni ominaisuus jotka pilasivat hyvän kokonaisuuden.
-turbo ujelsi taajama-ajossa niin häiritsevästi että koko ajan luuli hälyytysajoneuvojen lähestyvän.
-kytkin ei toiminut kunnolla (täristi ja irroitti oudosti)
-alusta oli liian lötkö ja kuraläpät liian pitkät
-sisustan nitinät (pahimmat sain korjattua itse)
Plussia
+tila sisällä sekä kontissa
+hyvät penkit (highline) ja muutenkin varusteita autossani oli riittävästi
+ulkonäkö
+hiljaisempi kuin Golf V variant
Tuo tehdaswebastohan toimii ajon aikana halusit sitä tai et joka on kyllä huonosti suunniteltu suomen talveen ja taajamassa asiointiin.
Golf V variantin kontin ruosteongelmat kuulemani mukaan johtuvat vuotavasta takapyyhkijän läpiviennistä. Itsellä vaihdettiin koko kontti uuteen kun oli niin pahasti sisältä lahonnut. Valojen ruuvit olivat kunnossa kuten niiden ympäryskin mutta itse valot ihan ruskeat.
Jos itse moista passattia ostaisin niin -09 -> highline r-line sarjalla sitten. Ehkä siinä on jo perusviat korjattu ja korisarjan kanssa auto näyttää aika hyvältä.
-turbo ujelsi taajama-ajossa niin häiritsevästi että koko ajan luuli hälyytysajoneuvojen lähestyvän.
-kytkin ei toiminut kunnolla (täristi ja irroitti oudosti)
-alusta oli liian lötkö ja kuraläpät liian pitkät
-sisustan nitinät (pahimmat sain korjattua itse)
Plussia
+tila sisällä sekä kontissa
+hyvät penkit (highline) ja muutenkin varusteita autossani oli riittävästi
+ulkonäkö
+hiljaisempi kuin Golf V variant
Tuo tehdaswebastohan toimii ajon aikana halusit sitä tai et joka on kyllä huonosti suunniteltu suomen talveen ja taajamassa asiointiin.
Golf V variantin kontin ruosteongelmat kuulemani mukaan johtuvat vuotavasta takapyyhkijän läpiviennistä. Itsellä vaihdettiin koko kontti uuteen kun oli niin pahasti sisältä lahonnut. Valojen ruuvit olivat kunnossa kuten niiden ympäryskin mutta itse valot ihan ruskeat.
Jos itse moista passattia ostaisin niin -09 -> highline r-line sarjalla sitten. Ehkä siinä on jo perusviat korjattu ja korisarjan kanssa auto näyttää aika hyvältä.
- Tero Paalanen
- Team Leader
Uudemmissa kyllä. Ekoissa 3C Passateissa on ilmastoinnissa econ-toiminto.Tuo tehdaswebastohan toimii ajon aikana halusit sitä tai et
Sen kun laittaa päälle, niin auto ei ohjaa Webastoa eikä ilmastoinnin kompuraa päälle.
-
Kovasti kiitoksia kaikille vastauksista. Näiden pohjalta on hyvä alkaa etsimään sopivaa pirssiä.