passatin taka akseli?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
Luomala
Posts: 18
Joined: 10.2.2011 17:32
Location: Lapua

passatin taka akseli?

Post by Luomala »

Eli -vm 03 3bg variant syö oikean puolen takarengasta huomattavasti nopeammin kuin vasenta. Kuitenkin molemmilla puolilla syö renkaan sisäreunaa. Suuntauksessa asialle ei voitu tehdä mitään. Onko siis taka-aksila kierossa vai voisiko vika korjaantua olka-akselin laakeripesän vaihdolla?

kuva olka-akselista: http://www.varaosahaku.fi/?index=stock& ... d=28756893" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Re: passatin taka akseli?

Post by AjH »

Onkohan taka-akselin koripuslat vielä kuosissa? Nekin voi tohon vaikuttaa jos toinen on paljon pahempi kuin toinen.
Pyörän laakeri on tietty hyvä vaihtoehto. Ehkä kannattaisi kuitenkin uusi laakeri laitattaa napaan, vai onko siihen jotain teknistä estettä?
Onko madallusta, mitä siellä kulmien säädössä näkyi, eli mitkä ne kulma-arvot nyt on? Luulis että jos kulmat on kateltu niin olisi osanneet kattoa mikä siellä voisi olla rikki että kulmat on pielessä :roll:
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Luomala
Posts: 18
Joined: 10.2.2011 17:32
Location: Lapua

Re: passatin taka akseli?

Post by Luomala »

Puslien kuntoa en ole tarkistanut. Laakerin vaihdolle ei pitäisi olla mitään estettä. Konin alustasarja oli jo ostaessa kulmien arvoja en nyt muista kun suuntaus viime syksynä tehtiin. Mutta vasen takarengas oli arvojen sisällä mutta oikeassa olisi ollut hieman korjaamisen varaa. Taka-akselia hieman yritettiin kääntää että vasen puolikin pysyisi arvojen sisällä mutta mitään merkittävää apua ei ollut.
User avatar
Luomala
Posts: 18
Joined: 10.2.2011 17:32
Location: Lapua

Re: passatin taka akseli?

Post by Luomala »

onkos tuo taka pyörän olka-akseli kuinka monella ruuvilla kiinni että saisiko sinne laitettua jotain säätö liuskoja että aurausta saisi paremmin kohdalleen?
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: passatin taka akseli?

Post by Tero Paalanen »

Itse laitoon aikoonaan kolmos farkkuun EZ shim säätöpalikat.
Niillä sai säädettyä camberia sekä aurausta samalla kertaa.

Tunnin verran piti googletella jotta löysin sen mitä ettin :)

Tässä lisäinfoa:
http://www.spcperformance.com/component ... &to=EuroTo" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli 3B passattiin sopii tuo 75800 malli.

http://www.youtube.com/watch?v=rLggvBqh1uU" onclick="window.open(this.href);return false; <<--- Asennus video

Googleen kun laitat hakuun esim EZ shim 75800 niin löytyy muutamia myyjiä noille.

Ja paketissa ei sitten ole kuin yksi säätölevy, eli jos ostat tuollaaset niin muista ostaa kaksi kappaletta :)
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Re: passatin taka akseli?

Post by AjH »

Koska vikaa on vaan toisella puolella niin itse hakisin ensin sen syyn. Sitten vasta "viritelmä" korjauksia jos muuta ei ole tehtävissä.
Jos toi oire tulee kuluneesta tai vikaantuneesta osasta, niin kannattaahan semmonen vaihtaa ensin ehjään kuitenkin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

passatin taka akseli?

Post by Tero Paalanen »

^Ekassa viestissähän todetaan jotta molemmat takarenkaat kuluu sisäreunoista, joten on siellä aurauskulmissa korjattavaa. Tosin oikea puoli kuluu vielä nopeammin kuin vasen.
Toki esim. taka-akselin puslissa voi olla väljyyttä ja ne kannattaa tietenkin tutkia.
Tuo oikean puolen nopeempi kuluminen voi olla myös useamman asian yhteisvaikutus.

Velipoijan 3BG syö myös takarenkaita aika paljon. Syynä on älytön auraus.
Ja ko.autossa kuluu juurikin oikeanpuoleinen takarengas vielä nopeemmin, vaikka auraukset ovat molemminpuolin samat.
Tuon oikeanpuolen nopeempi kuluminen velipoijan 3BG:ssä johtuu melkovarmasti tien kaltevuudesta.
Oikealle puolelle kohdistuva suurempi paino yhdessä liiallisen aurauksen kanssa aiheuttaa helposti tuollaasen ilmiön.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: passatin taka akseli?

Post by Pasi Häkli »

Muistaakseni noita "shimmilevyjä" sai ihan orggiksenakin. Niitä vaan ei ole tarvittu, ite en oo ainakaan ikinä nähny käytettävän. Että jos kulmat on niin paljon pielessä niin yleensä silloin on jotain oikeaa vikaakin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

passatin taka akseli?

Post by Tero Paalanen »

^Ainakin jos alusta on vakio.
Madallushan aiheuttaa sen, jotta akselissa oleva alkuperäinen negatiivinen camber alkaa muuttumaan auraukseksi.
Mitä enemmän madallusta, sitä enemmän negatiivinen camber muuttuu auraukseksi.
Siis noissa Vw:n kottikärry akseleissa.
Erillisjousitetut on sitte asia erikseen.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Luomala
Posts: 18
Joined: 10.2.2011 17:32
Location: Lapua

Re: passatin taka akseli?

Post by Luomala »

Joo konin alustasarja on. Täytyy ottaa noitten puslien kunnosta selvää ja käydä tarkistuttamas nuo kulmat uudemman kerran miten asian kanssa edetään. Onko tuo laakeri vika kuinka todennäköinen kun laakeri ei kuitenkaan pidä minkäänlaista ääntä?
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Re: passatin taka akseli?

Post by AjH »

Siis tottakai siellä on kulmissa häirää, jota voi ja kulutuksen ollessaa kovaa, jopa kannattaakin korjata. Mutta siis ekana tarkistaa huolella ettei siellä ole selkeitä kulumisvikoja, sitä tarkotin.

Tuli mieleen muuten se että onkos Passatin (ja Golfissa sama?) taka-akseli semiohjaava? Eli että kun mutkaan ajaa niin puslat antaa aavistuksen myöten ja taka-akseli liukuu sivusuunnassa. Liuku ja kiinnitysten kulma sekä sijainti taas aiheuttaa pienen käännön renkaissa. Jossain taka-akseleissa tällästä on, mutta oliko nää VAG-akselit tälläsiä?

Ja jos on niin miten paljon tohon vaikuttaa kun noi puslat alkaa olla 200tkm ajetut, eli kuluneet ja pehmeät. Mulla kun 135tkm on omassa mittarissa niin jo edellisellä leimalla inssi antoi jo ennakkovarotusta että voipi olla vaihdon paikka vuoden-parin sisällä. Saas nähdä kun kolme viikkoa on aikaa leimalle niin onko tilanne sama vai pahentunu.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

passatin taka akseli?

Post by Tero Paalanen »

Kyllä ne puslat jonkin verran antaa periksi myös sivusuunnassa.
Ratkaisulla on varmasti haettu neutraalia/aliohjaavaa käytöstä ääritilanteisiin.
3B:n kohdalla sisäkurvin puoleisesta takarenkaasta auraus vähenee ja ulkokurvin puoleisessa takarenkaassa auraus lisääntyy.
Toki muutokseen määrään vaikuttaa se kuinka paljon auto kallistuu kurvissa.

Ja akselistorakenteesta johtuen niiden puslien pitääkin joustaa sivusuunnassa. Voi olla et jonkin verran tapahtuu akselin mitoissa muutosta rajun kiertovääntymän yhteydessä.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: passatin taka akseli?

Post by Tero Paalanen »

Luomala.
Jos haluat nuo takapään auraukset kuntoon niin otappa yhteyttä --> http://www.fonecta.fi/tuotteet-ja-palve ... alummukka/" onclick="window.open(this.href);return false;

Velipoijan 3BG passatti kävi tänään tuolla ja taka-akselin kokonaisauraus muuttui n.6 asteesta 0.24 asteeseen.
Ja asiakas ei saa olla paikalla kun kulmat säädetään ;)
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: passatin taka akseli?

Post by Pasi Häkli »

Tero Paalanen wrote:Ja asiakas ei saa olla paikalla kun kulmat säädetään ;)
:mrgreen: Mitenköhän ne asian hoitaa, pilleillä akseli kuumaksi ja "hienosäätölekaa" perään?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

passatin taka akseli?

Post by Tero Paalanen »

^Eivät lämmitä akselia.
Sitähän ei missään nimessä saa tehdä jos haluaa et akselin alkuperääset ominaisuudet säilyy.
Eivätkä anna sille edes lekaa, ihan hallitusti se käännetään.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Mika Paalanen
VCF Member
Posts: 71
Joined: 1.3.2010 22:26
Location: Alajärvi

Re: passatin taka akseli?

Post by Mika Paalanen »

Jep,sehän on vaan rautaa :wink:
Passat Variant 3BG TDI -03
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: passatin taka akseli?

Post by Pasi Häkli »

Tero Paalanen wrote:^Eivät lämmitä akselia.
Sitähän ei missään nimessä saa tehdä jos haluaa et akselin alkuperääset ominaisuudet säilyy.
Tiedän tuon asian varsin hyvin. Siksi tuon kirjoitin kun aikasemmin mainitsit että asiakas ei saa olla näkemässä :lol:
Mitenkä ne tuon oikasun käytännössä suorittaa? Ihan mielenkiinnosta..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

passatin taka akseli?

Post by Tero Paalanen »

^Käyttävät käsittääkseni korin oikaasu työkaluja.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: passatin taka akseli?

Post by Pasi Häkli »

Niin vähän aavistelinkin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Post Reply