Transporter T5 ravistaa

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
transformer
Posts: 6
Joined: 24.2.2012 21:40

Transporter T5 ravistaa

Post by transformer »

Transporter T5 alkoi ravistaa ja vaihdettiin kytkin ja vauhtipyörä, ei auttanut, olisiko jollain kokemusta samanlaisesta viasta? Voisiko vika olla kaasupolkimen asentotunnistimessa. Vika ei ole jatkuva, vaan esiintyy toisinaan joskin tiheään.
Vian ilmaantuessa kone käy hieman huonosti. Kiitos neuvoista jo etukäteen.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Transporter T5 ravistaa

Post by Pasi Häkli »

1.9tdi vai 2.5tdi? Suutinongelmaa?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
transformer
Posts: 6
Joined: 24.2.2012 21:40

Re: Transporter T5 ravistaa

Post by transformer »

kone on 2.5 tdi 96kw. Auto on vm 2004
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Transporter T5 ravistaa

Post by Pasi Häkli »

Ootko vikamuisteja päässyt moottorista lukemaan? Suuttimien johtosarja vois olla yks varteenotettava vaihtoehto. Täytys päästä katsomaan suuttimien korjausarvoja silloin kun vika on päällä niin siitäkin vois jotain päätellä.
Tai sitten naftapuolella ilmavikaa. Arvailujahan nämä..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
transformer
Posts: 6
Joined: 24.2.2012 21:40

Re: Transporter T5 ravistaa

Post by transformer »

Nyt on vikamuisti luettu ja vika on 5 sylinterin pumppusuuttimessa ja myös johtosarja täytyy asentajan mielestä vaihtaa, mutta miksi. Hinta arvio 2000 euroa osat+työ. Aika tyyristä.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Transporter T5 ravistaa

Post by Pasi Häkli »

Jos tehtaan korjausohjeita noudatetaan niin se johtosarja kuuluu vaihtaa, ellei ole viimeisen 2 vuoden aikana vaihdettu. Kuuma öljykylpy tekee tehtäviään siellä venttiilikopan alla.

2000 euroa osat? Tuon täytyy pitää sisällään jo paljon muutakin kuin yhden pumppusuuttimen ja johtosarjan..?
Suutin itsessään maksaa varmaan noin 600€, johtosarja satasen.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
transformer
Posts: 6
Joined: 24.2.2012 21:40

Re: Transporter T5 ravistaa

Post by transformer »

Korjaus edelliseen viestiini se 2000 euron hinta sisältää työn, silti aika tyyris. Osaatko sanoa mitä tilpehööriä siinä tarvii vaihtaa johdon ja suuttimen lisäksi esim. tiivisteitä yms. Jos tilaisi kunnostetun pumppusuuttimen Englannista, se maksaa
siellä 200 euroa kotiin toimitettuna ja hyvitys 30 euroa kun palauttaa vanhan sinne. Vai olisiko uusi kuitenkin luotettavampi?
zodiak
Posts: 10
Joined: 27.2.2012 22:14
Location: Helsinki

Re: Transporter T5 ravistaa

Post by zodiak »

Hittoko sais jostain pelkästään sen suuttimessa olevan piezon/ sähköventtiilin, niin olisi siistiä kokeilla miten toimii? Jos ei ole koskaan vielä vaihdettu ainuttakaan suutin, niin eikö ne kaikki suuttimet kannata sillo vaihtaa?

Itse mietin just sellasta juttua, että omassa autossa kuuluu aika kova kolke koneesta jos öljykorkin irroittaa, liekkö mitenkään yksittäiseen suuttimeen liittyvää, muuten äänet on ihan hiljaiset? Onko kukaan kuunnellut omaa konetta ilman öljykorkkia ja pistänyt vastaavaa merkille?
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Re: Transporter T5 ravistaa

Post by Timos »

zodiak wrote:Onko kukaan kuunnellut omaa konetta ilman öljykorkkia ja pistänyt vastaavaa merkille?
Taitaa olla normaalia, mulla ja kaverin portterissa kuuluu kanssa.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Transporter T5 ravistaa

Post by Pasi Häkli »

Eipä noita pumppusuuttimia monikaan "varmuuden" vuoksi ala uusimaan(siis ehjiä), niiden kovan hinnan takia.
Onhan noissa nokkavikaakin yms, joka voi alkaa pitää mekkalaa. Eli siellä kuluu materiaalia nokka-akselista, paininkupeista(sitten kun paininkuppi kuluu puhki niin ääntä ei voi olla huomaamatta) ja pumppusuuttimia painavista "kupeista" ->Liikaa välystä -> Ääntä.

Jos suuttimen joutuu vaihtamaan niin uusiksi menee samalla rullakeinuvipuakselin pultit. Sekä vaihdettavan suuttimen tiivisteet jos käytettyä aikoo tilalle laittaa. Uudessa suuttimessa on jo tiivisteet. Mutta uuden suuttimen mukana ei tule sitä säätötappia mikä sitä suutinta painaa. Ja vanhaa säätötappia ei missään nimessä kannata käyttää koska on jo kulunut eri malliseksi.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
magai
Posts: 7
Joined: 2.5.2011 17:49

Re: Transporter T5 ravistaa

Post by magai »

transformer wrote:Korjaus edelliseen viestiini se 2000 euron hinta sisältää työn, silti aika tyyris. Osaatko sanoa mitä tilpehööriä siinä tarvii vaihtaa johdon ja suuttimen lisäksi esim. tiivisteitä yms. Jos tilaisi kunnostetun pumppusuuttimen Englannista, se maksaa
siellä 200 euroa kotiin toimitettuna ja hyvitys 30 euroa kun palauttaa vanhan sinne. Vai olisiko uusi kuitenkin luotettavampi?
Onko nettiosoitetta englantiin , mistä voi tilata pumppusuuttimia?
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Re: Transporter T5 ravistaa

Post by cordo-00 »

Timos wrote:
zodiak wrote:Onko kukaan kuunnellut omaa konetta ilman öljykorkkia ja pistänyt vastaavaa merkille?
Taitaa olla normaalia, mulla ja kaverin portterissa kuuluu kanssa.
Mulla kanssa "kolisee" ja kaverillakin. Molempiin on just vaihdettu nokka-akseli ja paininkupit.
cordo-00
Posts: 262
Joined: 2.11.2010 11:59

Re: Transporter T5 ravistaa

Post by cordo-00 »

Voitko kuvailla vähän tarkemmin oireita, joita viallinen suutin aiheuttaa. Ravistaako kaikilla kierroksilla? Mitenkä selkeä ravistus on; onko vain pientä nykimistä? Paljonko autolla on ajettu?

Ihan vain mielenkiinnosta, että tietää, koska oma auto viedä paalattavaksi :(

Ainakin Tammer Diesel testaa pumppusuuttimia eli voisit testauttaa "uudet" ja vanhat suuttimet ennen asennusta. Testaus maksaa muistaakseni joitakin kymppejä per suutin.

Työn kova hinta määräytyy ainakin osiksi ankarasta purkamisesta, mikä tarvitaan venttiilikopan aukaisemiseksi. Täytyy irrottaa puskuri, välijäähdytin ja imusarja; loput "jäähdyttäjät" voi kääntää sivuun. Vaihdata hehkut ainakin samalla ja tarkista nokka-akseli ja paininkupit.
transformer
Posts: 6
Joined: 24.2.2012 21:40

Re: Transporter T5 ravistaa

Post by transformer »

Se on sellaista selvää nykimistä kiihdyttäessä ja pahin alue on 1800-2200 rpm. Autolla on ajettu n.255 000 km.
Englanissa ainakin http://www.commonraildiesels.com" onclick="window.open(this.href);return false; myy kunnostettuja suuttimia.
VW:n varaosa myyjä ei maininnut mitään noista paininkupeista.
aari
Posts: 5
Joined: 7.3.2012 16:45

Re: Transporter T5 ravistaa

Post by aari »

Saisitko luettua VCDS ohjelmalla suuttimien korjausarvot? Riittää ihan se VCDS-Lite ilmaisversio Ross-Tech:n sivuilta. Tietty tarttet läppärin ja vaikka Kiinankaapelin, että onnistuu. Näkis, et onko siinä 5 sylinterin suuttimen korjausarvoissa jotain outoa?

Muutama vuosi sitten laitoin koneen käymään pelkällä Forte:n suuttimien puhdistusaineella ja käyntiääni muuttui radikaalisti hiljaisemmaksi. Eli suodattimelta tankilta tuleva syöttöletku irti ja 5 l kanisteriin, kuten myös tandem pumpulle menevä polttoaineletku irti. Siihen laitoin yleismallisen letkusuodattimen ja suppilon täyteen Fortea. Kone käyntiin ja 2 pullollista annoin mennä läpi ja sen jälkeen 2 vuorokautta seisottamista, että vaikuttais putkissa. Kannattaa olla tavaraa tankissa aika paljon, sillä ylimääräinen, ei käytetty Fortehan menee sinne. Yksin tehtynä aika hätästä hommaa hypätä ohjaamosta pellin alle kurkkimaan ja takas sammuttamaan. Nimittäin haukkaa tosi nopeesti 2 pullollista.
transformer
Posts: 6
Joined: 24.2.2012 21:40

Re: Transporter T5 ravistaa

Post by transformer »

Nyt on vitossylinterin pumppusuutin vaihdettu ja toimii taas normaalisti. Oli se keulan purkaminen ja kasaaminen aika homma, onneksi sain ammatti apua.
Post Reply