Mulla on -05 pacific golffi aj 140tkm. Tyhjäkäynti on ruvennut kiukuttelemaan ja heiluu 500-1000 kierroksen välillä. Huomasin sen nyt erityisen paljon heiluvan, kun laitoin ilmastoinnin pois päältä econ tilaan, jolloin kierrokset ilmeisesti automaattisesti tippuvat sinne 500 rpm. Silloin rupeaa tyhjäkäynnillä kierrokset pikkuhiljaa aaltoilemaan ja vähitellen heiluu 500-600 500-700 500-800 500-900 sitten taas 500-600 500-700 jne. Eli sellasta ihme aaltoilua. Kun ilmastointi laitetaan päälle ei ole niin paha kun tyhjäkäynti nousee heti sinne 900-1000 rpm.
Missä vika?
Jep, mm. isännän 110tkm ajettuun 1.6 Pacific Golffiin pari viikkoa sitten tehty kaasuläppäkotelon putsaus ja uudelleen sopeutus, nyt toimii kuin uutena. Sama juttu kuin topicin aloittajalla, että kierrokset seilasi silloin tällöin.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Niin pitääkö hyvän lopputuloksen saamiseksi myös tehdä perussäätö, haulla en oikeen saa vastausta? Voiko puolissa olla vikaa, vai tuleeko puolan rikkoutuessa suurempia oireita? Tulpatkin pitäs varmaan vaihtaa, mutta kun on niin ihme kolosessa!
Putsauksen jälkeen aina perussäätö. Voipi olla, että samalla tippuu kulutuksin ja auto kulkee hieman kevyemmin.
Puola jos menee, niin kyllä se yleensä kerrasta sen ilmoittaa. Rykii, pätkii ja ei kulje mihinkään. Eli kyllä sen huomaa sekä kuski, että ajotietokonekin. Samalla vaivalla sitten uusii kaikki neljä puolaa. Varsinkin jos ne jostain syystä on vielä alkuperäiset. Tulpat on sitten niiden puolien perässä, luonnollisesti.
Palaan vielä asiaan...
Tarkistelin vihdoin tota kaasuläppää ja näyttää olevan melko musta reunoilta. Onkohan tosta perussäädöstä käsitystä muilla kuin merkkihuolloilla? Ite en varmaan rupee sitä putsaa, kun en tiedä miten toi perussäätö on tehtävä.
Niin ja jos joku osaa kertoa kikan myös tulppien vaihtoon niin ois helpottavaa. En oikeen käsitä missä ihmeen kolossa ne on että pääsee käsiksi!?
Itse käytin liikkeessä putsauttamassa tuon, mutta eiköhän säätö onnistu kaikissa korjaamoissa mitkä vaan pääsee auton tietoihin kiinni.
Kun etsin korjaamoa minne omani veisin niin oli jännä huomata että volkkarin merkkihuolto oli edullisin. Direct Express huolto oli siis kyseessä. Siellä veloittivat hommasta 92.50€ kun kallein hinta oli pikkukorjaamolla 150€
Perussäädön voi tehä Vag-comilla. Eli kaveri jolla sellanen on niin varmasti tekee sen pulla kahvi hintaan. Ite läpän puhistus on aika simppeli juttu. Kikkare käteen ja raaputtamaan varovasti.
Pari kuukautta vaiva pysyi poissa vaan tänään iski taas uudestaan. Eli ihan yhtäkkiä tyhjäkäynnillä kierrokset alkaa seilaamaan. Kaasuläppä on putsattu pari kuukautta sitten joten siitä tuskin johtuu. Mitään vikakoodeja ei myöskään löydy. Mistä vikaa vois seuraavaksi alkaa paikantamaan?