V6:sen termari
V6:sen termari
Tervehdys. En löytänyt aiheesta haulla, joten kysäisen. Elikkä kuinka hankala projekti on vaihtaa termari V6:seen bensaan? Motti on APR. Termari taitaa sijaita jakohihnan takana ja muistelen jostakin lukeneeni, että vaatisi hihnan irroituksen, jotta projekti onnistuisi. Onko asia todellakin niin? Olen havainnut, että moottorin lämmöt ei oikein jaksa nousta 90:iin pakkasella. Ajoni on toki lyhyttä kaupunkiajoa, mutta tuollainen 70-80 astetta ei ole mielestäni normaalia. Olen muutamaan otteeseen nollannut vikakoodin 16500/P0116. Ei taida tuo G62:nen kuitenkaan noihin lämpöihin vaikuttaa ja en ole huomannut ajossa taikka moottorin käynnissä poikkeavaa. Toki anturin vaihto ei kustanna mitään, jos vertaa jakohihnan ja termarin vaihtoon. Hihna on vaihdettu n.50tkm:ä aiemmin, joten yritän viritellä mieluummin viimasuojaa. Kyselin syksyllä Laakkoselta tuota viimasuojaa, ei ollut kuulemma tarpeelinen kyseiseen malliin. Tämä auto on minulla ensimmäistä talvea, joten aiempaa kokemusta talviautoilusta tällä ei ole.
Tuota termaria näyttäisi olevan 87 ja 92 asteista. Onko tuo 87 orkkis arvo? Hinnat Saksassa 078121113F, 19e ja 078121113G, 21.50e. Anturi Hella 059 919 501, 22e.
Tuota termaria näyttäisi olevan 87 ja 92 asteista. Onko tuo 87 orkkis arvo? Hinnat Saksassa 078121113F, 19e ja 078121113G, 21.50e. Anturi Hella 059 919 501, 22e.
-
- Posts: 362
- Joined: 1.12.2009 9:04
- Location: Dead city
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
ainakin vanhemmassa v6:sessa mahtuu tulemaan hihnan takaa pois, muistelisin etttä tossakin, ettei tarvi hihnaa irrottaa... silti saa muutaman tunnin varata 

Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Käväisin kyselemässä Laakkoselta ja pitäisi kuulemma pystyä vaihtamaan ilman hihnan irroitusta, mutta eivät olleet sata varmoja. Termarikin oli vaihtunut 99:ssä 87:stä => 92 asteiseksi. Ostin vain maskisuojan ja nyt lämmöt nousee ysikymppiin. Verkkaisesti tosin, muuta nousee kuitenkin ja pysyy. Joten tällä mennään seuraavaan hihnanvaihtoon asti.Tero Häkli wrote:ainakin vanhemmassa v6:sessa mahtuu tulemaan hihnan takaa pois, muistelisin etttä tossakin, ettei tarvi hihnaa irrottaa... silti saa muutaman tunnin varata
File name: 2.8 V6 APR Termostaatin vaihto.doc File size: 125.50 KB
Tuollanen ohje löyty eräästä ohjelmasta. Ja se kyllä käskee purkaa jakopään.
Pahoittelut huonosti muotoillusta ohjeesta. Ei jaksanu hifistellä ja muutella laatikoita.
Tuollanen ohje löyty eräästä ohjelmasta. Ja se kyllä käskee purkaa jakopään.
Pahoittelut huonosti muotoillusta ohjeesta. Ei jaksanu hifistellä ja muutella laatikoita.
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
vanhemmassakin käskee nyppiä pois mut ei tarvi...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
^^ sama laulu 

Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Huomasin tuossa öljyjä vaihdellessa, että öljypohja oli märkä. Pikaisella vilaisulla näytti öljyn tulleen kummankin jakohihnansuojakopan alareunasta. Käytin 1-3 pyttyjen puoleista koppaa irti, mutten huomannut mitään ihmeellistä. Hihnankin näytti olevan ok. Mitkäs näissä olikaan ne tyypillisimmät öljyvuotojen aiheuttajat? Tietäisi vaan varata tarpeeksi laajan varaosa kokoelman, kun hihnan vaihto on edessä. 1v/15tkm:n aikana olen lisännyt öljyä (5w40 mobil 3000) 1.5-2 litraa. Asensin viime syksynä öljynvaihdon yhteydessä 2mm teräs pohjapanssarin ja silloin öljypohja ja moottori olivat puhtaat. Toki edellinen omistaja oli pessyt moottoritilan ja auto oli muutenkin fiksattu siistiin kuntoon. Ei sitä öljyä nytkään pahasti siellä panssarin päällä ollut, eikä moottorin kyljessä, mutta oli vuotanut kuitenkin.
En tiedä itse tarkkaan kys. moottorityyppiä mutta ootko stefat kattonu?Kilu wrote:Huomasin tuossa öljyjä vaihdellessa, että öljypohja oli märkä. Pikaisella vilaisulla näytti öljyn tulleen kummankin jakohihnansuojakopan alareunasta. Käytin 1-3 pyttyjen puoleista koppaa irti, mutten huomannut mitään ihmeellistä. Hihnankin näytti olevan ok. Mitkäs näissä olikaan ne tyypillisimmät öljyvuotojen aiheuttajat? Tietäisi vaan varata tarpeeksi laajan varaosa kokoelman, kun hihnan vaihto on edessä. 1v/15tkm:n aikana olen lisännyt öljyä (5w40 mobil 3000) 1.5-2 litraa. Asensin viime syksynä öljynvaihdon yhteydessä 2mm teräs pohjapanssarin ja silloin öljypohja ja moottori olivat puhtaat. Toki edellinen omistaja oli pessyt moottoritilan ja auto oli muutenkin fiksattu siistiin kuntoon. Ei sitä öljyä nytkään pahasti siellä panssarin päällä ollut, eikä moottorin kyljessä, mutta oli vuotanut kuitenkin.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
No esim. jos jakohihnan suojan alta valuu niin esim. kampiakselin stefa voi vuotaa?Kilu wrote:Mitäköhän stefoja tarkoitat? Nyt kun vilaisin asiaa vähän tarkemmin, niin kyllä se öljy siihen koppaan on tullut ulkoapäin, eikä ole valunut kopan sisältä. Liekö talvella roiskinut?Satelite wrote:En tiedä itse tarkkaan kys. moottorityyppiä mutta ootko stefat kattonu?

-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Siis eikös näissä V6 bensoissa ne venakopan tiivisteet ollu vuotavaisia? Kyllä tästä aiheesta haku löytää, joku on tälläkin foorumilla öljyn käryjen kanssa paininut. Ei muistaakseni mitenkään tavaton asia ollut 

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Tämmönen löyty viewtopic.php?t=3418&highlight=venttiilikopan+tiivisteAjH wrote:Siis eikös näissä V6 bensoissa ne venakopan tiivisteet ollu vuotavaisia? Kyllä tästä aiheesta haku löytää, joku on tälläkin foorumilla öljyn käryjen kanssa paininut. Ei muistaakseni mitenkään tavaton asia ollut
Kiitos linkistä. Käryä tuntui viime syksyllä ja talvella ilmastoinnin/lämmityksen ollessa Econ-asennossa. Muuten käryä ei huomannut. Itse epäilin huohotinputken falskaavan. Yllättäen juttu jäi tutkimatta. Muistan kyllä lueskelleeni aiheesta tällä saitilla. Jos tilanne ei pahene, niin näillä mennään ensi kesään. Pitää sitten kokeilla jakohihnan vaihtoa omatoimisesti ja silloin voi levitellä konetta tarvittaessa enemmänkin.
Re: V6:sen termari
Nyt on jakopään romppeet, vesipumppu, termari, moniura ja G62 vaihdettu. Kerrankin lämmöt nousee ja vielä pysyykin seilaamatta. Öljyvuotoja ei löytynuyt edes nokkien stefoista, joten tyytyväinen olen.