Remontti tehty 1.9TDI ALH-moottoriin.
Oma variantti alkoi tässä syksyn edetessä lämpeämään hitaammin ja hitaammin 90 asteeseen, vaikka otinkin jo EGR:n takaisin käyttöön, jotta näillä pakkasilla (+10 astetta


Ensimmäiseksi tarkistin loggailemalla vag-comilla lämpötila-anturin arvoja ajossa, jotta selviää onko kyse anturi, termostaatti vai mittariviasta. Lämpötila-anturi antoi loogisia arvoja, eikä lukemiin tullut normaalista poikkeavia arvoja. Vikakoodeja ei löytynyt.


60km matkalla lämmöt jäivät 71 asteeseen ja jos ajeli vähän reippaammin lämmöt sai nousemaan korkeimmillaan 76,5 asteeseen. Näin ollen viaksi osoittautui termostaatti (lämpötila-anturin olinkin vaihtanut viime kesänä).
Alla esitetty yleiset oireet, jotka johtuvat joko anturi tai termostaattiviasta.
Lämpötila-anturi vika
- lämpömittarin neula putoaa 90 asteesta yhtäkkiä nollaan ja hetken päästä nousee takaisin.
- Vikakoodi (myös johtovauriot)
- Käynnistyksessä puolilämpimällä moottorilla saattaa käyttää kierroksia hetkellisesti 2000r/min. (aiemmassa autossa teki tätä, ja vika loppui kun vaihdoin lämpötila-anturin).
Termostaatti vika
- Lämpenee hitaasti.
- Ei saavuta normaalia lämpötilaa (termostaatti jää auki/aukeaa liian aikaisin).
- Ylikuumenee (termostaatti jää kiinni, myös mahdollinen vesipumppuvaurio voi aiheuttaa).
Seuraavaksi itse asiaan, eli termostaatin vaihtoon:


Tarvittavat välineet:
- termostaatti 044121113(36€ merkkiliike)
- o-rengas 038121119B(3€ merkkiliike)
- termostaattikotelon kansi 038121121(6,5€ merkkiliike, suositellaan vaihtamaan samalla)
- 10mm hylsy
- jatko
- räikkä
- momenttiavain (10Nm, korjausoppaan ohje)
- pihdit
- jäähdytysnestettä


Termostaatti löytyy alavesiletkun päästä syöttöpumpun alapuolelta. Siirretään pihtejä käyttämällä letkupanta pois. Ennen alavesiletkun irroitusta kannattaa laturi suojata muovipussilla, jotta koneesta valuva jäähdytysneste ei pääse sitä vaurioittamaan. Syyläriä ei välttämättä tarvitse tyhjentää, jos alavesiletkun nostaa ylöspäin irroituksen jälkeen.

Alavesiletku irroitettuna (auki juminu termostaatti päästi läpi moottorissa olevan jäähdytysnesteen).


Aukaistaan termostaattikotelon kannen kiinnityspultit. Ja poistetaan vanha termostaatti, o-rengas ja termostaattikotelon kansi. Moottorissa oleva termostaatin liitospinta kannattaa puhdistaa mahdollisimman hyvin.

Kootaan uudesta termostaatista, o-renkaasta ja termostaattikotelon kannesta kuvan mukainen paketti. O-rengas kannattaa voidella jäähdytysnesteellä ennen asennusta. Termostaattikotelon kannessa on kaksi tappia/uloketta johon alkuperäinen termostaatti lukittuu kun sitä käännetään 90 astetta. Jotkin tarviketermostaatit ovat hieman eri muotoiset, joten kannen tapit eivät välttämättä lukitse termostaattia kanteen.

Koottu paketti asennetaan paikalleen ja kiristetään pultit 10Nm momenttiin. Varo ylikiristämästä termostaattikotelon kantta, saattaa helposti haleta ja alkaa vuotamaan.

Seuraavaksi asennetaan alavesiletku ja letkupanta takaisin paikalleen. Tässä välissa kannatta moottoritilaa pestä vedellä, jotta saadaan roiskuneet jäähdytysnesteet pestyä pois.

Seuraavaksi lisätään jäähdytysnestettä. Aluksi kannattaa nestettä lisätä pikku hiljaa, jotta ei pääsisi syntymään ilmalukkoa. Vesiletkuja kannatta myös puristella, jotta ilma poistuisi nopeammin. Seuraavaksi käynnistetään auto ja annetaan lämmetä, samalla lisätään nestettä jos pinta vajoaa. Tässä vaiheessa kannattaa myös seurata mahdollisia vuotoja.