Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauksia
Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauksia
HUOM! Tämä opas on vielä vajaa, monta kuvaa puuttuu ainakin, työkalulistakin voisi olla poikaa. Saa täydentää, ja jos hyviä kuvia löytyy esim akkukaukalosta niin saa lisätä jatkoksi. Tällä kuitenkin alkuvauhtiin.
Erittäin yleinen ongelma, esiintyy myös konsernisisarissa Audilla ja samoja vikakohteita löytyy koko VAG konsernista joissa nämä rakenteet ovat käytössä.
Ongelma siis ilmenee niin että (yleensä) takalattiamatto on kuin uima-allas. Repsikan puoleinen on "parempi" koska etujalkatilassa kuskin puolella on mukavuuslaite-boksi, joka ei tietenkään vedestä tykkää.
Repsikan puolella on tila jollekkin boksille, olikohan automaatin ohjausyksikkö tmv?
Vettä on siis koko lattia-alalla, mutta se tulee esiin takajalkatilassa, miksi, siitä lisää myöhemmin.
Ensimmäinen tarkistuskohde on akkukaukalo. Puhdista pohja ja tarkista pohjalla olevat kaksi vedenpoistoaukkoa. Tehtaan peruina niissä on kumiset holkit jotka pitää poistaa jos ne siellä ovat. Holkit ovat hankalasti akun ja jarrutehostimen alla, pitkällä ruuvarilla tai vastaavalla ne ainakin saa pois purkamatta mitään tieltä. Putsaus on helpointa kuitenkin kun tekee tilaa ainakin akun poistamisella paikaltaan.
Seuraava tarkistuskohde vaatii ämpärin tai kastelukannun täynnä vettä. Avaa ovi ja kaada vettä lasille (lasi kiinni tietysti). Tarkista oven alareunasta että vettä valuu ulkopellin pokkauksessa olevista valuma-aukoista.
Vettä ei saa valua ovipahvin ja pellin välistä, jos valuu niin löytyi korjattavaa. Toista tämä joka ovelle.
Ovipahvin irroitus on aikaa vievä mutta suht vaivaton homma.
- ikkunalasit alas
- Ovien alareunassa on kaksi Torx-kantaista ruuvia esillä, ei ongelmaa niissä.
- Kahvojen alta löytyy kuskin puolella kolme ja repsikan ovesta kaksi ristipäistä ruuvia. Kuski kahva aukeni kohtuu voimalla (irroita kumiosa ensin!), repsikan kahvan lista oli todella tiukassa (puuttuu kuvassa kun projekti jatkuu niin tarvitse repiä uusiksi)
- Klipsejä on kolme per pystyreuna, näistä kaksi alimmaista tarvitsee repiä irti. Tasainen veto sivusta ja alhaalta tehosi hyvin ja irtosivat ehjänä
- ylimmät klipsit ja ikkunareuna nousevat ylöspäin irti, tässä kohtaa auttaa kun lasi on alhaalla niin pääsee listaa painamaan hiukan sisään samalla kun nostaa
- sähköliittimiä on kuskin ovessa monta: lasit, tankki, kontti, hälyLED, peilien ohjaus, alareunan valo jonka voi ottaa pois ja liittimen irti alakautta ennen pahvin irroitusta, helpottaa hiukan
- repsikan ovessa on lasin ohjaus ja alareunan valo, tämänkin voi poistaa heti alkuun
- avausvaijeri on koukulla kiinni kahvassa
Siinäpä se sitten, kiinnitys käänteisesti. Ylimmät oviklipsit voi irroittaa ovesta ja painaa pahvin mukana takaisin, helpottaa ehkä hiukan asennusta.
Ja kun ovipahvi on pois tieltä, tarvitaan vielä 10mm avain jotta sisäpeltiä saa alareunastaan irti, sekä autoon sopivaa tiivistemassaa jota sinne peltien väliin tursotetaan riittävästi mutta ei turhan paljoa. Pelti takaisin kiinni ja massan kuivuttua voi vesivalutuksen tehdä uudelleen niin on helppo tiivistää lisää jos on tarvetta. Kun vesi valuu vain oikeasta paikasta niin ovipahvi takaisin paikalleen.
Tässä kuva takaovesta, massattuna mustalla Dinitrol Bodysealilla. Yksi toimivaksi todettu aine.
Erittäin yleinen ongelma, esiintyy myös konsernisisarissa Audilla ja samoja vikakohteita löytyy koko VAG konsernista joissa nämä rakenteet ovat käytössä.
Ongelma siis ilmenee niin että (yleensä) takalattiamatto on kuin uima-allas. Repsikan puoleinen on "parempi" koska etujalkatilassa kuskin puolella on mukavuuslaite-boksi, joka ei tietenkään vedestä tykkää.
Repsikan puolella on tila jollekkin boksille, olikohan automaatin ohjausyksikkö tmv?
Vettä on siis koko lattia-alalla, mutta se tulee esiin takajalkatilassa, miksi, siitä lisää myöhemmin.
Ensimmäinen tarkistuskohde on akkukaukalo. Puhdista pohja ja tarkista pohjalla olevat kaksi vedenpoistoaukkoa. Tehtaan peruina niissä on kumiset holkit jotka pitää poistaa jos ne siellä ovat. Holkit ovat hankalasti akun ja jarrutehostimen alla, pitkällä ruuvarilla tai vastaavalla ne ainakin saa pois purkamatta mitään tieltä. Putsaus on helpointa kuitenkin kun tekee tilaa ainakin akun poistamisella paikaltaan.
Seuraava tarkistuskohde vaatii ämpärin tai kastelukannun täynnä vettä. Avaa ovi ja kaada vettä lasille (lasi kiinni tietysti). Tarkista oven alareunasta että vettä valuu ulkopellin pokkauksessa olevista valuma-aukoista.
Vettä ei saa valua ovipahvin ja pellin välistä, jos valuu niin löytyi korjattavaa. Toista tämä joka ovelle.
Ovipahvin irroitus on aikaa vievä mutta suht vaivaton homma.
- ikkunalasit alas
- Ovien alareunassa on kaksi Torx-kantaista ruuvia esillä, ei ongelmaa niissä.
- Kahvojen alta löytyy kuskin puolella kolme ja repsikan ovesta kaksi ristipäistä ruuvia. Kuski kahva aukeni kohtuu voimalla (irroita kumiosa ensin!), repsikan kahvan lista oli todella tiukassa (puuttuu kuvassa kun projekti jatkuu niin tarvitse repiä uusiksi)
- Klipsejä on kolme per pystyreuna, näistä kaksi alimmaista tarvitsee repiä irti. Tasainen veto sivusta ja alhaalta tehosi hyvin ja irtosivat ehjänä
- ylimmät klipsit ja ikkunareuna nousevat ylöspäin irti, tässä kohtaa auttaa kun lasi on alhaalla niin pääsee listaa painamaan hiukan sisään samalla kun nostaa
- sähköliittimiä on kuskin ovessa monta: lasit, tankki, kontti, hälyLED, peilien ohjaus, alareunan valo jonka voi ottaa pois ja liittimen irti alakautta ennen pahvin irroitusta, helpottaa hiukan
- repsikan ovessa on lasin ohjaus ja alareunan valo, tämänkin voi poistaa heti alkuun
- avausvaijeri on koukulla kiinni kahvassa
Siinäpä se sitten, kiinnitys käänteisesti. Ylimmät oviklipsit voi irroittaa ovesta ja painaa pahvin mukana takaisin, helpottaa ehkä hiukan asennusta.
Ja kun ovipahvi on pois tieltä, tarvitaan vielä 10mm avain jotta sisäpeltiä saa alareunastaan irti, sekä autoon sopivaa tiivistemassaa jota sinne peltien väliin tursotetaan riittävästi mutta ei turhan paljoa. Pelti takaisin kiinni ja massan kuivuttua voi vesivalutuksen tehdä uudelleen niin on helppo tiivistää lisää jos on tarvetta. Kun vesi valuu vain oikeasta paikasta niin ovipahvi takaisin paikalleen.
Tässä kuva takaovesta, massattuna mustalla Dinitrol Bodysealilla. Yksi toimivaksi todettu aine.
Last edited by AjH on 17.12.2011 22:17, edited 3 times in total.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Sitten jos ei vieläkään veden sisäänpääsyreitti selvinnyt on edessä seuraavanlainen tutkimus:
Tälläiseltä näyttää kun sisäilmansuodattimen kotelo tuli pois tieltä. Tuossa tilanteessa on jo imuroitu konepellin saranan vierestä niin paljon että sai kiinnitysmutterit edes esille
En tiedä minne on mennyt tai miten mutta melkoinen pala tiivistettä puuttuu kotelon ja pellin välistä, juuri sillä puolella missä tota mössöäkin oli kasakaupalla. Ei siis ihme että saattoi vesi löytää tiensä sisään kasan blokatessa valumatien.
Korjauksena reippaasti korimassaa tiivisteen uraan ja kotelo paikalleen. Tiivisteen siis jätin itse kokonaan pois. Tuskin tuota koteloa enää kukaan koskaan irrottaa auton eliniän aikana.
Samankaltainen tilanne on kuskin puolella ECU-kotelon kanssa, omassa siellä ei ollut vuotoa mutta mössöä imuroin samassa urakassa pois koska ei se sinne koloseen kuulu.
Tälläiseltä näyttää kun sisäilmansuodattimen kotelo tuli pois tieltä. Tuossa tilanteessa on jo imuroitu konepellin saranan vierestä niin paljon että sai kiinnitysmutterit edes esille
En tiedä minne on mennyt tai miten mutta melkoinen pala tiivistettä puuttuu kotelon ja pellin välistä, juuri sillä puolella missä tota mössöäkin oli kasakaupalla. Ei siis ihme että saattoi vesi löytää tiensä sisään kasan blokatessa valumatien.
Korjauksena reippaasti korimassaa tiivisteen uraan ja kotelo paikalleen. Tiivisteen siis jätin itse kokonaan pois. Tuskin tuota koteloa enää kukaan koskaan irrottaa auton eliniän aikana.
Samankaltainen tilanne on kuskin puolella ECU-kotelon kanssa, omassa siellä ei ollut vuotoa mutta mössöä imuroin samassa urakassa pois koska ei se sinne koloseen kuulu.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Tähän loppuun vielä kuivaamisesta:
Irrota etupenkki, etu puolelta kaksi mutteria auki, penkkiä eteenpäin että saat etureunaa nostettua ylös ja sitten työntää taaksepäin ulos kiskoista. Airbag ja lämppäriliitin sieltä alta irti. Eikä virtoja päälle kun bagin piuhan kanssa pelaa, ainakin bagivalon sillä saa päälle jos ei muuta.
Seuraavaksi kynnysmuovit nostamalla irti jotta lattiamatto nousee ylös. Vettä on kuopissa ja koloissa useampi litra, se kannattaa sienellä, paperilla, rätillä tai jollain vastaavalla imeä pois. Sitten jäljellä on enää vuorokausi tai kaksi lämpöpuhaltimella kuivaamista jotta se paksu vaahtomuovi oikeasti kuivuu kunnolla. Parilla kilowatin Defa-sisälämppärillä taisin reiluun vuorokauteen selvitä.
Mitä enemmän jaksaa tehdä tilaa lattiamaton nostamiseksi sen nopeammin koko homma hoituu, irrottamiset ja takaisin kasaamiset mukaan lukien.
Niin, se lattiamatto kastuu läpi takajalkatilassa koska siellä se matto on peltiä vasten. Etujalkatilassa on kuoppaa ja koloa niin paljon että vesi ei ihan heti nouse siellä maton läpi näkyviin. Mutta kyllä sitä siellä on vaikka näyttää alkuun että vain takajalkatila ui.
Lopuksi pari iloista kuvaa jääpaloista joita omassa autossa lattiamaton alla oli piilossa:
Etujalkatila, tuosta puuttuu isohko styrox-täyte joka on tuossa kuopassa. Ilmeisesti täyttämässä tilaa johon se (?)ohjausboksi kuuluisi.
Ja takajalkatilasta löytyi tämmöistä:
Irrota etupenkki, etu puolelta kaksi mutteria auki, penkkiä eteenpäin että saat etureunaa nostettua ylös ja sitten työntää taaksepäin ulos kiskoista. Airbag ja lämppäriliitin sieltä alta irti. Eikä virtoja päälle kun bagin piuhan kanssa pelaa, ainakin bagivalon sillä saa päälle jos ei muuta.
Seuraavaksi kynnysmuovit nostamalla irti jotta lattiamatto nousee ylös. Vettä on kuopissa ja koloissa useampi litra, se kannattaa sienellä, paperilla, rätillä tai jollain vastaavalla imeä pois. Sitten jäljellä on enää vuorokausi tai kaksi lämpöpuhaltimella kuivaamista jotta se paksu vaahtomuovi oikeasti kuivuu kunnolla. Parilla kilowatin Defa-sisälämppärillä taisin reiluun vuorokauteen selvitä.
Mitä enemmän jaksaa tehdä tilaa lattiamaton nostamiseksi sen nopeammin koko homma hoituu, irrottamiset ja takaisin kasaamiset mukaan lukien.
Niin, se lattiamatto kastuu läpi takajalkatilassa koska siellä se matto on peltiä vasten. Etujalkatilassa on kuoppaa ja koloa niin paljon että vesi ei ihan heti nouse siellä maton läpi näkyviin. Mutta kyllä sitä siellä on vaikka näyttää alkuun että vain takajalkatila ui.
Lopuksi pari iloista kuvaa jääpaloista joita omassa autossa lattiamaton alla oli piilossa:
Etujalkatila, tuosta puuttuu isohko styrox-täyte joka on tuossa kuopassa. Ilmeisesti täyttämässä tilaa johon se (?)ohjausboksi kuuluisi.
Ja takajalkatilasta löytyi tämmöistä:
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Mullakii oli mystisesti hävinny pala tiivistettä ja mössöä oli tuol takana piilossa riittävästi.. Ja olihan siellä myöskin elämää..Kirjoittaja AjH » 10.12.2011 22:59
En tiedä minne on mennyt tai miten mutta melkoinen pala tiivistettä puuttuu kotelon ja pellin välistä
Tuon irrotuksee on hyvä olla 10mm räikkälenkki avain millä saa kätevimmin avattua/kiristettyä sen takimmaisen mutterin
Mutta mikä ketun muovi hänksätin tuos kotelos on kiinni.. Sellane mikä menee ton kotelon yli ja ei tullu pois ilman lämmittämistä.. Takasii se ei enää yllättäen suostunu menemää ni jätin pois ku en nähny sille mitää ideaa siel.. kuvaa en nyt muistanu ottaa siitä, mut se kyl onnistuu jos tavis..
Ja lisätää tähä viel yks mahdollinen vuotokohta: konepellinavausvaijerin läpivientikumi... Reilummalla sateella vesi jää lillumaa siihe alueelle vähäks aikaa enneku ECU:n alla oleva kanava ehtii vetää.. Ite sörkin possua siihe reilusti ku oli kuskinpuolen lattiamatot märät..
- samthunder
- Posts: 167
- Joined: 14.6.2010 12:50
- Location: Vantaa
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Askartele ihmeessä takasin, se ohjaa tuulilasilta valuvan veden niin ettei valu suoraan raittarin päälle, saatta tulla kovin tunkkanen käry kabiiniin jos se on koko syksyn märkä.ibel wrote:Mutta mikä ketun muovi hänksätin tuos kotelos on kiinni.. Sellane mikä menee ton kotelon yli ja ei tullu pois ilman lämmittämistä.. Takasii se ei enää yllättäen suostunu menemää ni jätin pois ku en nähny sille mitää ideaa siel..
3BG 2.8 30V 4Motion
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Olisikohan kuvaa sitä ylimenevästä muovista? Ei meinaan löydy omasta autosta..
Niin ja raitissuodatin on kyllä pystynyt kuivana..
Niin ja raitissuodatin on kyllä pystynyt kuivana..
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
nii nyt muute ku rupesin miettimää et ohjaaks se tuulilasin ja sen alareunan muovin välistä tulevan veden poikkee..??samthunder wrote:Askartele ihmeessä takasin, se ohjaa tuulilasilta valuvan veden niin ettei valu suoraan raittarin päälle, saatta tulla kovin tunkkanen käry kabiiniin jos se on koko syksyn märkä.ibel wrote:Mutta mikä ketun muovi hänksätin tuos kotelos on kiinni.. Sellane mikä menee ton kotelon yli ja ei tullu pois ilman lämmittämistä.. Takasii se ei enää yllättäen suostunu menemää ni jätin pois ku en nähny sille mitää ideaa siel..
E: piti käyä oikee tuol satees tarkistamassa et onks raittari märkä.. ilokseni voin todeta että ei ollu no huomenna vaihan öljyt ni samalla taiteilen sen sinne takas.. vaikka lievää väkivaltaa käyttäen jossai muute suostu menemää..
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Nonii sain sen tungettua sinne kotiisa ja samalla otin muutaman kuvan.. Niitä muoviosia siinä lähettyvillä kannattaa lämmittää ni taipuuvat paremmi..
Tuon näköne se lerpake..
..ja tuollee se sitte tulee sen suotimen pääle.
Ja tuonne se pitäis saaha..
Kolonen mihi se kiinnittyy koteloo..
Ja sitte ku loppuu järki ni ottaa voiman käyttöö ni se antautu..
Tuon näköne se lerpake..
..ja tuollee se sitte tulee sen suotimen pääle.
Ja tuonne se pitäis saaha..
Kolonen mihi se kiinnittyy koteloo..
Ja sitte ku loppuu järki ni ottaa voiman käyttöö ni se antautu..
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
^Samaisen muovikourun kanssa sain myöskin hieman painia ennenkuin suostui paikalleen.
Niin ja tätä topiccia tänään läpi selatessa muistiini palautui tuo styroksinen täytepala maton alle. Sehän jäi kokonaan pois kun kasasin sisustan..
Äsken kävin laittamassa paikalleen. Onneksi mahtui menemään sijoilleen kun käytin kynnysmuoveja irti ja mattoa raollaan.
Muistakaa siis muutkin laittaa tuo styrokspala paikalleen. Muuten jää maton alle ikävä "ilmapussi" juuri siihen hanttarin jalkojen alle
Niin ja tätä topiccia tänään läpi selatessa muistiini palautui tuo styroksinen täytepala maton alle. Sehän jäi kokonaan pois kun kasasin sisustan..
Äsken kävin laittamassa paikalleen. Onneksi mahtui menemään sijoilleen kun käytin kynnysmuoveja irti ja mattoa raollaan.
Muistakaa siis muutkin laittaa tuo styrokspala paikalleen. Muuten jää maton alle ikävä "ilmapussi" juuri siihen hanttarin jalkojen alle
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Toi muovikouru on ilmeisesti faceliftin juttuja, mulla moista ei ollut? Teillä kumminkin molemmilla -04 vuosimallia.
Pistäs Juhizz kuvia tähänkin mitä vielä puuttuu tosta kuivatusjutusta, ei lisäselvennys koskaan huonoa tee. Sulla kuitenkin oli ihan hyviä kuvatuksia tuolla projektissa. Tai kai ne samat kuvalinkit vaan kopioi niin pääsee vähemmällä ehkä...
Pistäs Juhizz kuvia tähänkin mitä vielä puuttuu tosta kuivatusjutusta, ei lisäselvennys koskaan huonoa tee. Sulla kuitenkin oli ihan hyviä kuvatuksia tuolla projektissa. Tai kai ne samat kuvalinkit vaan kopioi niin pääsee vähemmällä ehkä...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- samthunder
- Posts: 167
- Joined: 14.6.2010 12:50
- Location: Vantaa
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Mulla löytyy -01 mallisesta Higlinesta tuo kouru.AjH wrote:Toi muovikouru on ilmeisesti faceliftin juttuja, mulla moista ei ollut? Teillä kumminkin molemmilla -04 vuosimallia.
3BG 2.8 30V 4Motion
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
^ Näkyi olevan omassakin -01 "trendikkäässä" passatissa..
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Hoh, mulla on -01 kyllä toi mutta ei ollu kourua. Semmonen pikkunen lipare oli suotimen päällä mikä tuli sieltä lasin alta. Sehän oli toki tiellä ihan kun toi kouru teillä ja irtos kun ekaa kertaa suodinta vaihdoin. Tai siis katkes. Mikähän lie systeemi...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
^ Veikkaisin et nyt puhutaa samasta lirpakkeesta?? Ei mulla nimittäi muuta tuos suotimen päällä oo ku se mikä peittää koko sen akkukaukalon..
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Moro!
Kävin tuolla "marmoritiskillä" ja kyselin tuon raitisilmakotelon tiivisteen hintaa (11. euroa). Tiiviste oli tuollaista "vaahtomuovia", jossa toisella puolella oli kaksipuolista teippiä. Sitten kyselin koko kotelon hintaa (22. euroa). Koteloon kuului kumitiiviste ja tuo vaahtomuovitiiviste. Otin kotelon ja nyt alkaa vaihtooperaatio.
Kävin tuolla "marmoritiskillä" ja kyselin tuon raitisilmakotelon tiivisteen hintaa (11. euroa). Tiiviste oli tuollaista "vaahtomuovia", jossa toisella puolella oli kaksipuolista teippiä. Sitten kyselin koko kotelon hintaa (22. euroa). Koteloon kuului kumitiiviste ja tuo vaahtomuovitiiviste. Otin kotelon ja nyt alkaa vaihtooperaatio.
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
No niin, nyt vaihto tehty. Kyllä tuolla kotelon takana oli "paskaa". Jo maatunutta lehteä ym. ja paljon. Piti ensin kuivatella paikat ennen kuin voi laittaa uusi kotelo paikalleen. Ei ihme, tuo maatuva tavara sitoo kosteutta itseensä ja esin talvella jäätyy ja rikkoo paikkoja.
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
AjH: Et sattus muistamaa miten tuo kuskin oven "kahvan" pinta lähtee irti?? Sen kumisen osan sain jo irti mut en löyä järkevää kohtaa mistä se naksahtais raollee..
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Siis toi metallipinnoitettu osuus kytkimineen, mun muisti sanois että nousee ylös/yläviistoon ovesta ulospäin, varovasti vaan leveällä talttameisselillä tai verhoilunirrotustyökalulla. Jotenkin muistasin että ovipahvin puoleinen reuna nousis helpommin eli sieltä alottaa, vaikka takareunasta. Voi olla piukassa kun on pitkään saanu olla paikallaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Juu näköjää koko mötikkä lähtee irti. Ja lähti hyvi ku vippas takaikkunoitten katkasijan kohalta.. Oli näköjää puskenu vettä kajareitten kauluksen ja pellin välistäkii, ei toiv. enää..
Ja siis kuukkeli laulo 5min niin löyty FFP:n sivuilta topicci ja sieltä linkki..
E: onnistuin jotenkii ihmeessä hävittämää kuskin kahvan alle tulevista 3 ruuvista yhen.. En tajua miten se tapahtu mut se vaan hävis, haravalla ja magneetillakaa ei löytäny sitä..
Ja siis kuukkeli laulo 5min niin löyty FFP:n sivuilta topicci ja sieltä linkki..
E: onnistuin jotenkii ihmeessä hävittämää kuskin kahvan alle tulevista 3 ruuvista yhen.. En tajua miten se tapahtu mut se vaan hävis, haravalla ja magneetillakaa ei löytäny sitä..
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Butyylinauha on muuten hyvää noiden peltien tiivistykseen.. Hinta jotain 5e/10m
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
-
- Posts: 4
- Joined: 14.11.2013 1:10
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Kunnon lätäkön teki sitten minunkin Passattiini nämä syksyn sateet!
Kyseessä on automaattivaihteinen versio, joten pelkääjän penkinalta löytyy sen tyroksinpalan tilalta sellainen mustalaatikko, joka sitten lienee sen vaihdelaatikon ohjauskeskus (olikohan sille jokin hienompikin nimi?).
Lattia on märkä ilmeisesti vain pelkääjän puolelta, mutta poistin varmuuden vuoksi molemmat etupenkit ja olin jo irroittamassa lattiamattoa kokonaan autosta, mutta tuli tenkkapoo siinä kohtaa kun tajusin, että matto kiertää edestä yhtenäisenä kappaleena koelaudan alta kuskinjalkatilasta apukuskinpuolen jalkatilaan. Kysymys kuuluu, että olisiko ketään kokeneempaa, ketä olisi joskus koko maton äänieristyksineen lattialta poistanut ja jos on, niin miten? Ja onko jossain kohtaa mattoa sauma, mitä silmäni ei pimeässä löytänyt?
Ensimäisenä tulisi mieleen, että maton voisi katkaista tuolta koelaudan alta mattopuukolla, mutta kun en tiedä varmaksi millaisia johtoja ko. paikassa maton alla kulkee saati miten se jatkossa vaikuttaisi äänieristykseen jne...
Kyseessä on siis vuoden 2003 BG3 Passat Sedan automaattivaihteistolla.
Kyseessä on automaattivaihteinen versio, joten pelkääjän penkinalta löytyy sen tyroksinpalan tilalta sellainen mustalaatikko, joka sitten lienee sen vaihdelaatikon ohjauskeskus (olikohan sille jokin hienompikin nimi?).
Lattia on märkä ilmeisesti vain pelkääjän puolelta, mutta poistin varmuuden vuoksi molemmat etupenkit ja olin jo irroittamassa lattiamattoa kokonaan autosta, mutta tuli tenkkapoo siinä kohtaa kun tajusin, että matto kiertää edestä yhtenäisenä kappaleena koelaudan alta kuskinjalkatilasta apukuskinpuolen jalkatilaan. Kysymys kuuluu, että olisiko ketään kokeneempaa, ketä olisi joskus koko maton äänieristyksineen lattialta poistanut ja jos on, niin miten? Ja onko jossain kohtaa mattoa sauma, mitä silmäni ei pimeässä löytänyt?
Ensimäisenä tulisi mieleen, että maton voisi katkaista tuolta koelaudan alta mattopuukolla, mutta kun en tiedä varmaksi millaisia johtoja ko. paikassa maton alla kulkee saati miten se jatkossa vaikuttaisi äänieristykseen jne...
Kyseessä on siis vuoden 2003 BG3 Passat Sedan automaattivaihteistolla.
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Ite silloin raotin mattoa kynnyksen kohalta ja laitoin sisätilan lämmittimen puhaltaa sinne. Pari päivää meni että se oli täysin kuiva.
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Juu ei sitä toinna kokonaa irti ottaa, sisätilalämppäreitä vaa puhaltamaa sinne alle ni hyvä tulee..
-
- Posts: 4
- Joined: 14.11.2013 1:10
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Ongelma on siinä, että auto ei ole lämmitetyssä tilassa. Tuulelta ja sateelta suojattu kylläkin, mutta ulkoilmanlämpötilassa. Toki onhan se nyt vähän kuivahtanut takapenkin puolelta, kun sisätilanlämppäri on sielä huutanut vajaan vuorokauden.ibel wrote:Juu ei sitä toinna kokonaa irti ottaa, sisätilalämppäreitä vaa puhaltamaa sinne alle ni hyvä tulee..
Toinen juttu on se, että se lattimatto on kyllä niin surkian kostia hanttarin jalkatilan yläosasta, että mitenkähän kuivaa sieltä kokonaan koskaan? Ainakin Turun VW-centterissä kertoivat, että ottavat koko lattiamaton irti muutamaksi päiväksi kuivamaan, työnkestoksi arvelivat noin viittä tuntia. (Hupi jota en kyllä kovin mielelläni ulkoista)
Pitäisiköhän tuo tyhjennystulpat (minulla kolme 3 kpl hanttarinpuolella) uusia vai riittäiskö pelkästään massan laitto väliin?
Pidittekö muuten ikkunaa tai ovea auki kun kuivailitte mattoa?
Last edited by moobelin ahdinko on 14.11.2013 23:27, edited 1 time in total.
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
No tämä kyllä on näillä keleillä pien hidaste hommalle..moobelin ahdinko wrote:Ongelma on siinä, että auto ei ole lämmitetyssä tilassa.
Tallissa kuivailin eli ovet oli auki kokoajaa et ilma pääsee vaihtumaa kunnolla.
-
- Posts: 4
- Joined: 14.11.2013 1:10
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Sitä tässä myös olen vähän miettinyt, että tulikohan se vesi sisään nyt sen akun alla olevan poistoputken tukkeutumisen johdosta vai jostain muusta syystä. Kostaeutta on selvästi niin takana matkustavien jalkatilassa kuin myös edes, mutta edessä sitä on erityisemmin enemmänkin jalkatilan yläosassa.
Jos olen oikein käsittänyt, vedellä on kaksi tapaa tulla konehuoneesta. Joko tulvimalla akun syvennyksestä tai sitten jotenkin raitisilmasuodattimen koteloinnista? Olenko ymmärtänyt oikein?
EDIT:
Hiffailin mistä kysymys kun katselin viestiketjussa aiemmin esitettyjä kuvia. Kiitos!
Jos olen oikein käsittänyt, vedellä on kaksi tapaa tulla konehuoneesta. Joko tulvimalla akun syvennyksestä tai sitten jotenkin raitisilmasuodattimen koteloinnista? Olenko ymmärtänyt oikein?
EDIT:
Hiffailin mistä kysymys kun katselin viestiketjussa aiemmin esitettyjä kuvia. Kiitos!
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Moro.
Poista raitisilmasuodatin ja kokeile onko suodatinkoteelon sisäreunat ja muut osat joihin voit ylettää kosteat. Tällöin veden tulo reitti olisi sieltä.
Poista raitisilmasuodatin ja kokeile onko suodatinkoteelon sisäreunat ja muut osat joihin voit ylettää kosteat. Tällöin veden tulo reitti olisi sieltä.
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Kyyyllä se kuivuu. Ite tein saman homman rivitalon autokatoksessa. Nostaa vaan ihan reippaasti sitä mattoa sieltä.moobelin ahdinko wrote:Ongelma on siinä, että auto ei ole lämmitetyssä tilassa. Tuulelta ja sateelta suojattu kylläkin, mutta ulkoilmanlämpötilassa. Toki onhan se nyt vähän kuivahtanut takapenkin puolelta, kun sisätilanlämppäri on sielä huutanut vajaan vuorokauden.ibel wrote:Juu ei sitä toinna kokonaa irti ottaa, sisätilalämppäreitä vaa puhaltamaa sinne alle ni hyvä tulee..
-
- Posts: 4
- Joined: 14.11.2013 1:10
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Eivät olleet kosteat kun tarkistelin suodatinkoteloa ensimäistä kertaa, mutta purettuani kotelon pois oli ilmiselvää, että vesi on päässyt sen kotelon juuresta sinne minne ei kuuluisi. Tiiviste nimittäin oli ohjaamon puoleiselta pitkältä sivulta halki. Myös tuulilasin ja konehuoneen välissä oleva vedenohjain (se muovi jonka läpi pyyhkijöiden akselit tulevat) oli jostain syystä hieman halki juuri tuolta pelkääjän puolelta.kartur wrote:Moro.
Poista raitisilmasuodatin ja kokeile onko suodatinkoteelon sisäreunat ja muut osat joihin voit ylettää kosteat. Tällöin veden tulo reitti olisi sieltä.
Vedenohjaimen hinta oli Turun VW-Centterissä n. 36€ ja suodatinkotelon molempine tiivisteineen jotain 20 - 25 € välissä.
Lattiamatto ja äänieristykset näyttivät kuivuvan vajaassa 3 vuorokaudessa yhtä DEFAn sisätilanlämmitintä käyttäen. Lämmittimen puhallussuuntaa ja sijaintia vaihcloin muutaman kerran. Pelkääjänpuoleista takaovea pidin inasen raollaan, jotta kostea lämminilma pääsee autosta ulos.
Kiitos kaikille ketjuun kirjoittaneille, tästä ketjusta oli isoapu omassa projektissa joka toki sekin on vielä kesken, koska inasen kosteutta löytyi myös kuljettajan oven alaosasta. Muistakaahan tarkistella siis ne kuivemmatkin osiot lattioista sekä niiden ympäristöistä samalla kun raoittelette mattoa.
Sitten vielä viimeinen kysymys: Millaisella koriliimalla kannattaisi liimailla vedenpoistotulpat uudelleen paikalleen?
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Itsekkin törmäsin vuotoon raitisilmasuodattimen kotelosta. Ei millää viittis laittaa sikaflexillä kiinni koska sen jälkeen koteloa ei saa mitenkään irti. Ootteko löytäneet mistään tiivistettä joka kävisi tuohon? Merkkiliikkeestä ei saa pelkkää tiivistettä, vaan joutuu ostamaan koko kotelon ja hinta on reilu 40€.
VW Passat Variant 3C 1.9tdi -06
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Itse itselleni vastaten: puuilosta löyty tiivistettä joka sopi toho uraa ku nakutettu, korjaus tuli maksamaa veriset kädet ja 2.5€ tiivisteestä.
VW Passat Variant 3C 1.9tdi -06
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Voihan prkl taas on lattiamatot märät pelkääjän puolelta.. Nyt alkaa ideat loppumaa kesken. Akun alla oleva poistoreikä ei ole tukossa, etuovet ei vuoda ja raitisilmasuodattimen kotelossa on uus tiiviste (ei ole sisäpuolelta märkä). Mistä hitosta tota vettä oikein tulee?
Kuskin puolella vastaavassa kohdassa jossa on musta boksi, seisoo kyllä vesi mut ei se sieltä varmaa toiselle puolelle autoa vuoda?
Kuskin puolella vastaavassa kohdassa jossa on musta boksi, seisoo kyllä vesi mut ei se sieltä varmaa toiselle puolelle autoa vuoda?
VW Passat Variant 3C 1.9tdi -06
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Itselläni oli pari viikkoa takaperin irronnut apukuskin puolelta takimmainen pohjatulppa, kannattaa tarkistaa ettei ole tulpat irronneet!
A6 Allroad TDI quattro 6spd.
EX Golf MkV Variant
EX 3BG 4Motion V6 TDI
EX Bora V5 4Motion
EX 3BG 4Motion
Lada 2104 1700i
http://hlehto.kuvat.fi/
EX Golf MkV Variant
EX 3BG 4Motion V6 TDI
EX Bora V5 4Motion
EX 3BG 4Motion
Lada 2104 1700i
http://hlehto.kuvat.fi/
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Pitää huomenna tarkistaa noi tulpat. Jos ei muu auta nii asennan toho pilssipumpun
VW Passat Variant 3C 1.9tdi -06
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
"Etuovet ei vuoda". Ihan vaan varmistuksena ettei takaovet sitten vuoda? Siellä on ihan samanlaiset rakenteet kuin etuovissakin.
Omasta juuri liimasin pellit uusiksi kun oli pieniä vuotokohtia vanhassa liimauksessa, senverran että tipan tai kaksi tuli läpi saumasta. Nyt pitää taas.
Kannattaa toi kuskinpuolen nurkkakin putsata ettei vesi jää seisomaan ettei kuskin lattia kohta ui. Siellä on sitä elektroniikkaakin.
Omasta juuri liimasin pellit uusiksi kun oli pieniä vuotokohtia vanhassa liimauksessa, senverran että tipan tai kaksi tuli läpi saumasta. Nyt pitää taas.
Kannattaa toi kuskinpuolen nurkkakin putsata ettei vesi jää seisomaan ettei kuskin lattia kohta ui. Siellä on sitä elektroniikkaakin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Opas: 3B/G Passat lattiamatot kastuvat, syitä ja korjauk
Äsh joku apina oli jättäny sen tutin sinne akun alle paikallee, muistin et revin sen ekan vesiepisodin jälkee pois (tai ainakii mun piti repiä). En usko et se silti on akun alta vuotanu ku ei siellä ollut yhtää roskaa.
Vähä väärin kirjotin aikasemmin siis enää mikää ovi ei vuoda, kuskin ovi vuos mut sen korjasin, muut testattu ja tiiviiksi todettu
Vähä väärin kirjotin aikasemmin siis enää mikää ovi ei vuoda, kuskin ovi vuos mut sen korjasin, muut testattu ja tiiviiksi todettu
VW Passat Variant 3C 1.9tdi -06