Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Terve,
Jokin moottorin esilämmitin pitäisi autoon hankkia. Oliko nyt niin, että järkevää on hankkia letkulämmitin eikä säteilylämmitintä? Paikallisista puljuista kyselin tarjouksia, ja asennushinnat 500e - 550e välissä. Asennukseen sisältyy lämmitin, ja sisätilanhaaroitin asennettuna. Onko kohtuu hintoja ja onko mitään mitä minun pitäisi tietää ennen työn tilaamista?
Jokin moottorin esilämmitin pitäisi autoon hankkia. Oliko nyt niin, että järkevää on hankkia letkulämmitin eikä säteilylämmitintä? Paikallisista puljuista kyselin tarjouksia, ja asennushinnat 500e - 550e välissä. Asennukseen sisältyy lämmitin, ja sisätilanhaaroitin asennettuna. Onko kohtuu hintoja ja onko mitään mitä minun pitäisi tietää ennen työn tilaamista?
Last edited by Hilleri on 29.7.2014 20:26, edited 1 time in total.
Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Mulla on säteilylämmitin 3BG:ssä ja se ei lämmitä ku ehkä myyjän mieltä!! pakkasilla ei oo mitää merkitystä et onko ollu roikassa vaiko ei.. yhtä kankeesti lähtee käyntii, tosin öljyt saattaa olla _vähä_ notkeemmat mut oma käsitys on et alumiini johtaa hyvin lämpöä joten +-0 hyöty... korjata saa tätä näkemystä..
Eli suosittelisin mielummi letkulämmitintä (asennus tehtävä huolella) mut viel parempi ois eeperi kaukolla...
Eli suosittelisin mielummi letkulämmitintä (asennus tehtävä huolella) mut viel parempi ois eeperi kaukolla...

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Jep, letkulämmitin se pitäisi ollakin. Toisesta huollosta vahvistivat, että "letkulämmittimen saa autoosi". Toisesta paikasta lähettivät infon, että eivät saa selville kumpi sinne pitää asentaa. Tuo jälkimmäinen paikka olisi edullisempi, joten pitää varmaankin painottaa että ei sitä säteilylämmitintä kiitos missään nimessä. Mutta oliko näistä hinnoista jollain sanomista?
Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Onhan toi säteilylämmintin ihan paska verrattuna letkulämppäriin. Mutta itellä ainaki auto lähtee huomattavasti helpommin käyntiin kun se on ollut lämmityksessä kuin että se olis ilman lämmitystä. Kone pyörähtää notkeilla öljyillä helpommin. Hyvä esimerkki hunaja purkissa josta se otetaan lusikalla vs. juokseva hunaja jonka voi kaataa pullosta.
Ja olis tarkotus kokeilla tohon passattiin laittaa säteilylämmittimen kaveriks letkulämppäri.

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Olet oikeassa, varmasti lämmitin edistää asiaa ja auttaa talven käynnistysongelmissa. Vielä jankkaan, että oliko jollain hinnoista jotain hajua vai lähdenkö tuolla 500€ könttösummalla tilaamaan asennusta?
Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Noh, jos vaan yhtään pysyy työkalut kädessä niin tuon tekee ittekki.
Pistokkeen reiän tekeminen puskuriin ja johdon vieminen sopivaa reittiä lämppärille lienee kinkkisemmät hommat. Säästäis ainaki muutaman satasen...

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
No pysyishän ne, mutta helpommalla (ja kalliimmalla) pääsee kun tilailee suoraan ammattimiehiltä takuun kera. Ja nyt siis tilattuna. Vahvistivat, että asennus tehdään letkulla niin olen tyytyväinen. Oliko jotain vinkkejä siihen mihin se pistoke siellä puskurissa kannattaa laittaa että näyttää nätiltä. Jos sitten vinkkais asiasta asentajalle..
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Järkeviä paikkoja tuossa 3c keulassa ei montaa ole. Ite laitan sen yleensä tähän(kuvassa ympyröity punaisella)


Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
^Mun mielestä tohon emännän autoon on tuo pistoke tökätty suht. fiksuun paikkaan.
http://finepixu.kuvat.fi/kuvat/VinkuWau ... 0oikee.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli se on tossa puskurissa kuskinpuoleisen ritilän ja alamaskin välissä.
http://finepixu.kuvat.fi/kuvat/VinkuWau ... 0oikee.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli se on tossa puskurissa kuskinpuoleisen ritilän ja alamaskin välissä.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Juu tuo on toinen vaihtoehto, mutta monta kertaa ei mielellään haluta reijittää maalattuja osia, eli itse puskuria.
Harvoin kun on mainintaa että mihin se nimenomaan halutaan tuo ulkopistoke. Niin on halvempaa uusia ritilä kuin puskuri jos paikka ei asiakasta miellytäkkään.
Auton väri muunmuassa saattaa vaikuttaa siihen mihin se laitetaan. Valkosessa autossa ei oo kovin hyvän näköinen tuo defan musta plugi maalatussa osassa. Eli parempi että hukkaa sen mustien ritilöiden sekaan.
Harvoin kun on mainintaa että mihin se nimenomaan halutaan tuo ulkopistoke. Niin on halvempaa uusia ritilä kuin puskuri jos paikka ei asiakasta miellytäkkään.
Auton väri muunmuassa saattaa vaikuttaa siihen mihin se laitetaan. Valkosessa autossa ei oo kovin hyvän näköinen tuo defan musta plugi maalatussa osassa. Eli parempi että hukkaa sen mustien ritilöiden sekaan.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Ihan offtopic, mutta aika asiallisen näköinen päiväajovaloasennus kyseisessä 3c:ssä.
Pasi Häkli --> etitkö randomilla tuon kuvan netistä vai ihan tarkempaa tietoa asiasta?
Liekkö ihan vaan veistetty tuohon suojaan itse reikä ja taakse joku yleismallin valo.
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Ihan googlen kuvahaulla löysin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Teron emännän auton pistoke on hienossa paikassa. Tuli tosin vaan mieleen, että kun ajatuksissaan lähtee tolpanjohto kiinni peruuttelemaan, niin tossa lähtee huonolla tuurilla muutakin kuin vain piuha irti pistokkeesta. Plugi suoraan eteenpäin, niin pitäisi lähteä "hienosti" itsestään irti 
Tämä tuli mieleen vaan sen takia, kun olen onnistunut repimään yhden sähkötolpan nurin ja toisesta olen peruutellut sisukalut pihalle kun johto on ollut kiinni. Ehkäpä sitä nyt muistaa, kun oikein jälkikäteen tuon lämmittimen ja pistokkeen omasta pussista ostaa..

Tämä tuli mieleen vaan sen takia, kun olen onnistunut repimään yhden sähkötolpan nurin ja toisesta olen peruutellut sisukalut pihalle kun johto on ollut kiinni. Ehkäpä sitä nyt muistaa, kun oikein jälkikäteen tuon lämmittimen ja pistokkeen omasta pussista ostaa..
Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Thänks!Hilleri wrote:Teron emännän auton pistoke on hienossa paikassa.

Kertaakaan en oo johtoa unohtanu napata pois. Kuitenki aina joutuu talvella siivoon auton lumesta tai jäästä ni samalla sitte nyppää pois.

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Niin juu, te olitte se foorumi-pariskunta.Pia wrote:Thänks!Hilleri wrote:Teron emännän auton pistoke on hienossa paikassa.

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Hilleri wrote:Pia wrote:Hilleri wrote:foorumi-pariskunta.

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Nyt on lämmitin asennettu. Kertokaas mitenkäs pystyy toteamaan, että se letkulämmitin siellä oikeasti toimii ja lämmittää. Eli pääseekö sitä päällisin puolin jotenkin toteamaan? Sisätilan lämppärillä on helppo todeta, että virta tulee pistokkeelle ja se ainakin toimii.
Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Pystyykös tuossa 3C:n climasta kattomaa vedenlämpötila?? ja voiha niitä letkuja kokeilla et onko ne lämpimät... näin mutuilua.. 

- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
^Pystyy kattomaan.
Ohje:
-Paina econ + puhallus ylös -nappeja yhtä aikaa nopeasti
-Pyöritä kuskinpuoleista lämmönsäädintä niin kauan et saat pääkanavaksi 19
-Pyöritä puhaltimen säädintä kunnes saat alakanavaksi 2
-Nyt kuskin puoleisessa lämpötila näytössä pitääs olla 192 (huom.kakkonen selvästi pienempi)
-Moottorin lämpötila näkyy apukuskin puoleisesta lämpötila näytöstä
-Poistu painamalla econ-nappia
Ohje:
-Paina econ + puhallus ylös -nappeja yhtä aikaa nopeasti
-Pyöritä kuskinpuoleista lämmönsäädintä niin kauan et saat pääkanavaksi 19
-Pyöritä puhaltimen säädintä kunnes saat alakanavaksi 2
-Nyt kuskin puoleisessa lämpötila näytössä pitääs olla 192 (huom.kakkonen selvästi pienempi)
-Moottorin lämpötila näkyy apukuskin puoleisesta lämpötila näytöstä
-Poistu painamalla econ-nappia
Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
kiitos, testattu. Näytti veden lämmöksi 12 astetta kun auton käynnistin. Eli kaiketi se oli siellä lämmitellyt etukäteen. Täytyy vielä testailla, näppärä koodi.
Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Auto oli tökkelissä tunnin verran. Ulkona oli pakkasta -0,5. Kun auton käynnistin ja tuolla econ+ylös-nappi-yhdistelmällä vedenlämmöt katselin, oli tuloksena 0 astetta. Onko em. tilannetiedoilla vedenlämpötilalukemat ok, vai kuinka paljon tuollainen letkulämmitin pienessä pakkasessa kykenee vettä lämmittämään? Kaiketi tämän voisi yrittää laskea vastuksen tehon, pakkaslukeman ja keston mukaan..
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
^Mun Golffis on 550 wattinen letkulämppäri, joten eiköhän se letkulämppärin teho jossain niillä nurkilla oo sullakin.
Väittäsin et jos koneenlämpötila on ollut lämmityksen alkaessa -0,5 niin kyllä se tunnin lämmityksen jälkeen pitääs olla jo enemmän kuin 0.
Toki onko yöllä ollut sitten pakkasta enemmän? Jos esim yöllä on pakkanen käynyt -10 asteessa, niin se kone on tod.näk. ollut kylmempi kuin -0,5 astetta kun lämmitys on alkanut.
Testaa lämmittimen toimivuus ihan konkreettisesti kokeilemalla lähteekö se lämppäri lämpenemään.
Eli ettit missä se lämppäri on, lyöt kylmän koneen lämmitykseen ja kokeilet lämpeääkö se lämppäri.
Äläkä polta sormias
Väittäsin et jos koneenlämpötila on ollut lämmityksen alkaessa -0,5 niin kyllä se tunnin lämmityksen jälkeen pitääs olla jo enemmän kuin 0.
Toki onko yöllä ollut sitten pakkasta enemmän? Jos esim yöllä on pakkanen käynyt -10 asteessa, niin se kone on tod.näk. ollut kylmempi kuin -0,5 astetta kun lämmitys on alkanut.
Testaa lämmittimen toimivuus ihan konkreettisesti kokeilemalla lähteekö se lämppäri lämpenemään.
Eli ettit missä se lämppäri on, lyöt kylmän koneen lämmitykseen ja kokeilet lämpeääkö se lämppäri.
Äläkä polta sormias

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Onko se letkulämmitin jossain siinä nokalla heti? Enpä ole vielä pellin alle kurkkinut kun asennus on tehty, varmaan olisi syytä katsoa mitä sieltä löytyy. 

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Piuhaa seuraamalla se saattaa jopa löytyä.. 

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Näin voisi olettaaibel wrote:Piuhaa seuraamalla se saattaa jopa löytyä..

Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Auto on ollut piuhan päässä tunnin verran, sisätilanlämppäri huutaa hienosti, mutta itse letkulämppäri ei kyllä mihinkään lämpene. Ei siis ainakaan päällisin puolin, eikä lähtevistä/tulevista letkuistakaan. Tehoa tuossa on 250V liitinhaarassa olevan merkinnän mukaan. Ehkäpä annan vielä tunnin olla ja käyn sitten vielä ihmettelemässä. Ei tuossa ulkonakaan taida olla kuin -2 astetta..
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Olisko vastus pimee lämppäristä. Sen pitäs kyllä lämmetä käteen tuntuvasti ihan minuutissa.
Virheellisellä asennuksella(jos ei ole pystyasennossa) sen saa rikki ja myös jos sitä lämmittää heti kuivana.
Virheellisellä asennuksella(jos ei ole pystyasennossa) sen saa rikki ja myös jos sitä lämmittää heti kuivana.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Pystyssä tuo kököttää. Olisko sitten jätetty ilmaamatta tai jotain. Täytyy huomenna soitella liikkeeseen.Pasi Häkli wrote:Olisko vastus pimee lämppäristä. Sen pitäs kyllä lämmetä käteen tuntuvasti ihan minuutissa.
Virheellisellä asennuksella(jos ei ole pystyasennossa) sen saa rikki ja myös jos sitä lämmittää heti kuivana.
Re: Moottorin esilämmittimet (defa, calix...)
Ja ihan ok se oli asennettu, mutta jostain syystä vastus oli/on rikki. Ensi viikolla menee takuuvaihtoon. En minä ihan hullu ollutkaan kun kuvittelin ettei se lämmitä.
EDIT: vastus vaihdettu ja todettu toimivaksi. Sehän lämpenee toimiessaan polttavaksi melkein heti kun kytkee kiinni. Kiitos kaikille!
EDIT: vastus vaihdettu ja todettu toimivaksi. Sehän lämpenee toimiessaan polttavaksi melkein heti kun kytkee kiinni. Kiitos kaikille!