Passat 3BG ei nosta moottorin lämpöjä
Passat 3BG ei nosta moottorin lämpöjä
Eli ilmeni tossa kun eilen lähdin öljynvaihtohuollosta niin tovin ajelun jälkeen sellainen ongelma että huomasin moottorinlämpötilan laskevan tuntuvasti. Ensiksi ihmettelin kun alko tulla viileempää autossa ja sitten huomasinkin että eihän lämpötilamittari näytä kun sen pienimmän mahdollisen eli 50 astetta. Ja siellä se pysyi koko loppumatkan, kunnes pysähdyin pihaan ja annoin auton käydä tyhjäkäyntiä niin nosti nipinnapin lämmöt 65 asteeseen. Liikkeelle lähtiessä tippui taas välittömästi sinne nolliin.
Tänään sitten auton seistessä yön yli kokeiltiin taas ja sama homma näyttäs olevan edelleen. Kylmänä käynnistäessä huomasin myös että se hanttimiehenpuoleinen propelli lähti tuulettamaan täysillä, kuuluuko tuon ihan noin toimia?? Mistä lähtis vikaa etsimään?
Ja autohan on siis VW Passat 3BG vuosimallia 2003 ja 2.0 96kw bensa ALT koneella.
Tänään sitten auton seistessä yön yli kokeiltiin taas ja sama homma näyttäs olevan edelleen. Kylmänä käynnistäessä huomasin myös että se hanttimiehenpuoleinen propelli lähti tuulettamaan täysillä, kuuluuko tuon ihan noin toimia?? Mistä lähtis vikaa etsimään?
Ja autohan on siis VW Passat 3BG vuosimallia 2003 ja 2.0 96kw bensa ALT koneella.
VW Passat variant Highline -04 1.8T
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Termostaatti olis varmaan se ihan eka juttu. Tuuletin saa pyöriä vaikka kuinka jos ei syylärin läpi vesi kierrä niin ei se kauheasti pysty jäähdyttämään. Mutta jos termari on auki koko ajan niin varmasti neste on viileää.
Onkos se hanttimiehen propelli se visko- vai sähkötoiminen? Sähkötoimiselle on kai lämpötila ja mahdollisesti myös ilmastointiohjaus, viskohan pyörii viskokytkimen tekemällä vedolla ja taitaa aina jonkinverran kuitenkin.
Onkos se hanttimiehen propelli se visko- vai sähkötoiminen? Sähkötoimiselle on kai lämpötila ja mahdollisesti myös ilmastointiohjaus, viskohan pyörii viskokytkimen tekemällä vedolla ja taitaa aina jonkinverran kuitenkin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Ajossa lämmöt tippuu ihan sinne nolliin juu mutta eise nosta paikalla ollessakaan enää sinne normaaliin 90 tienoille mihin normaalisti. Eli siis termostaatti vaihtoonko? Ja tuo propellin pyöriminen heti kylmäkäynnistyksessäkin on normaalia ja se pyörii sen 10-15min verran ainakin.
Millainen homma olis vaihtaa itse tuo termostaatti?
Millainen homma olis vaihtaa itse tuo termostaatti?
VW Passat variant Highline -04 1.8T
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Selvä se! Kysyn vielä tutulta korjaamolta jos vaihtais edullisesti niin ei tarttis tuolla pakkases väsätä
Tuntuu että soppaakin kului vähän normia enemmän maantieajossa tänään kun ajelin. Mutta kaippa se on suoraan tohon verrattavissa kun moottori ei lämpeä niin kai sitä enemmän kuluttaakin. Olin havaitsevani noin 0,5-1,5l lisäkulutuksen maantieajossa.

VW Passat variant Highline -04 1.8T
Ei kait termari nyt kerta laakista hajoa ja vieläpä öljynvaihdossa? Onko nyt aivan varmasti lämpötila-anturi tai piuhat ok? Jos sen keulan muuraa pahvilla ajoviiman estämiseksi, niin kyllä se niitä lämpöjä pikuhiljaa pitäisi nostaa, vaikka termari auki olisikin. Omassa kotterossa kait termari falskaa, kun ei enää muutamalla plus asteellakaan jaksa lämpöjä nostaa. Mutta maskilla lämmöt nousee normaalisti. Pistä pahvit keulaan ja aja sen verran, että normaalisti olisi kone lämmin. Sitten parkkihalliin lämpimään ja odota heti. Kone uudestaan käyntiin, itsellä ainakin tuolloin on lämmöt normaalit ja tippuvat vasta ulos ajettaessa alas.
Tosiaan vika tuli aivan yhtääkkiä ja heti tuon öljynvaihtoprosessin jälkeen, en sano että vika liittyisi mitenkään tuohon öljynvaihtoprosessiin. Kaikki toimi aivan loistavasti vielä torstaina ja perjantainakin auto lämpesi ihan niinkuin ennenkin. Perjantaina sitten menin öljynvaihtohuoltoon ja sen jälkeen kaikki tämä alkoi. Voisiko siellä pohjassa olla kenties jotain piuhoja tai vastaavaa minkä voisi öljyjä vaihtaessa sohia pois paikoiltaan? Tuntuu vaan kovin mystiseltä että kaikki toimi aivan moitteetta ja sitten käytännössä heti ku ajoi öljyhuollosta ulos niin ongelmat alkoi, tietysti väkisinkin olen jo epäillyt että huollossa tapahtunu vahingossa jotain 

VW Passat variant Highline -04 1.8T
Re: Passat 3BG ei nosta moottorin lämpöjä
Vanhaa ylös nostaen..
Olisi hyvä tietää että kummanko osan vaihto varsinaisesti auttoi vikaan. Termostaatti vaiko anturi?
Näissä kun kuulemma on sinänsä erikoinen sähköinen termostaatti niin vaikuttaako lämpöanturi termostaatin toimintaan?
Olisi hyvä tietää että kummanko osan vaihto varsinaisesti auttoi vikaan. Termostaatti vaiko anturi?
Näissä kun kuulemma on sinänsä erikoinen sähköinen termostaatti niin vaikuttaako lämpöanturi termostaatin toimintaan?
Re: Passat 3BG ei nosta moottorin lämpöjä
Termostaatti oli ainakin sökö että sen vaihtaminen oli ainakin pakko suorittaa. Kyseinen huoltomies vielä näytti termostaatin hajonneen kohdan mutta mä niistä juurikaan sen enempää tiedä
en nyt äkkiseltään muista mikä oli siinä sen anturin vaihdon syy, olisiko sekin sitten sattumalta ollut hajalla?
Mutta termari ny ainakin oli siis mun tapauksessa hajalla.

Mutta termari ny ainakin oli siis mun tapauksessa hajalla.
VW Passat variant Highline -04 1.8T
Re: Passat 3BG ei nosta moottorin lämpöjä
Termostaatin vaihtoa ilmeisesti tiedossa, tänään vag-com näytti max 72c ja auton mittari 70-81c
Vai voisiko vika olla anturissa?
No joka tapauksessa, onko tuo termostaatinkotelo kuinka järkevää uusia? Näyttää kuitenkin lähes uudelta.
Entäs nuo tarviketermarit (febi bilstein) jotka aukeaa siinä 87-88c, täyttä kuraa?
Ja vielä yksi kysymys. Onko millainen homma tuo ilmaus? Tyhjäkäyntiä ja tarkkailua vai?
Kiitos!!
Vai voisiko vika olla anturissa?
No joka tapauksessa, onko tuo termostaatinkotelo kuinka järkevää uusia? Näyttää kuitenkin lähes uudelta.
Entäs nuo tarviketermarit (febi bilstein) jotka aukeaa siinä 87-88c, täyttä kuraa?
Ja vielä yksi kysymys. Onko millainen homma tuo ilmaus? Tyhjäkäyntiä ja tarkkailua vai?
Kiitos!!
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
Re: Passat 3BG ei nosta moottorin lämpöjä
Tilattu wahler merkkinen termari fixukselta 24 eskoa. Vielä kun sais sen vaihdettua
Alkuperäinen on ilmeisesti behrnin valmistama.

Alkuperäinen on ilmeisesti behrnin valmistama.
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
Re: Passat 3BG ei nosta moottorin lämpöjä
Ite vaihdoin termarin, lämpötila-anturi samassa kikkareessa, ei ole siis 10e perus behr termari vaan 70e--->>> riippuen miltä tiskiltä hakee kahden nyrkin kokoinen mötti, jossa termis ja anturi. Itse termostaatti ehjä (jousi), mutta muovikorvat, jossa se on kiinni on lähtenyt koneeseen kiertoon mukaan,pienenpienet palat. Lämpötila-anturi on siinä pohjassa kiinni ja se vain sulaa auki ja ei mene enää ohmitieto perille.Riku wrote:Termostaatti oli ainakin sökö että sen vaihtaminen oli ainakin pakko suorittaa. Kyseinen huoltomies vielä näytti termostaatin hajonneen kohdan mutta mä niistä juurikaan sen enempää tiedäen nyt äkkiseltään muista mikä oli siinä sen anturin vaihdon syy, olisiko sekin sitten sattumalta ollut hajalla?
Mutta termari ny ainakin oli siis mun tapauksessa hajalla.
JA VAIHTO ON SITTEN AIVAN HV TOUHUA, luulisi että noo, konepelti auki ja pari pulttia... keula eteen, urahihna, laturi ja silloinkin vielä kiinalaiset 5niveleiset ranteet ja lottolapun täyttöpäivä niin saihan sen vaihdettua.
Vähemmällä verenvuodolla ja kyyneleillä pääsee kun vaihtaa koko muovimötin, oma tuuri ainakin on niin hyvä, että jos yläpuolta vaihtaa vain termarin ni anturi on ylihuomenna sökö.. ja kun puhutaan kympeistä vielä ja ensimmäinen anturi kesti 9 vuotta/220tkm niin..
Re: Passat 3BG ei nosta moottorin lämpöjä
Pistetään nyt tännekkin, eli termari vaihdettu ja taas lämpeää..Monkelo wrote:Tilattu wahler merkkinen termari fixukselta 24 eskoa. Vielä kun sais sen vaihdettua![]()
Alkuperäinen on ilmeisesti behrnin valmistama.
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016