Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. selvisi: EGR!
Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. selvisi: EGR!
Terve. Passatti näyttää temppuilevan salakavalasti. Lähdin tuossa kotipihaa pitemmälle reissulle ja matkaa oli taitettavana 300km. Ensimmäiset 10km ok, mutta sen jälkeen autoon tuli joku ihme nykimishäiriö. Tasakaasulla nyki ja kierrosten ylitettyä 2200 alkoi kiihdyttämään kunnolla. Ohittaminen teki kyllä tiukkaa kun joutu pykältämään ja samalla antamaan koneelle tenkua. Noh ajattelin että loppumatka taittuu pitämällä kierrokset yli tuon rajan. 100km ajeltuani vika oli kadonnut ja loppumatka meniki suupielet korvissa ajellessa. Mikähän ihme häiriö volskuun tuli. Autossa on tippiaski ja pysähdyin ja kokeilin kaikki vaihteet neki ok. Vika esiinty vain kiihdyttäessä. Epäilin ajaessa että olisko ruiskutuksessa joku vika. Suodatinki vaihdettu puolivuotta sitten. Oisko suodatin sitten päästäny vesihelmiä läpi. Tuntu ihan kuin auto kävisi 3 pytyllä. Turbo vihelsi ihan normaalisti, eli ei mitään letkuja irti. Tippiaski ei vuoda öljyä niin seki pitäisi olla ok. EGR venttiili tuossa on supsuttanu viimiset 2 vuotta niin tuskin siinäkään vikaa. Oisko pöllyävä lumi tehny tepposet? Eikö näissä TDI malleissa ole ahtopaineputken jäätymisen kanssa ollu ongelmia? Nyt ei kylläkään pakkasta ollu kun -5 ja auto edellisen yön lämpösessä tallissa. Auto siis farkku Passat -02 1.9TDI PWD tiptronic autom.
Last edited by Sipowitz on 20.12.2012 23:31, edited 2 times in total.
- Carpowerful
- Posts: 48
- Joined: 15.11.2011 20:52
- Location: Keitele
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika.
Itselläni oli vähä samaa oiretta, kun meinas putsaria tukkia pöllyävässä lumessa, sitten ajoin parista kunnon dyynistä läpi, niin puutu ihan kokonaan annoin pyöriä vähä aikaa parkissa ja tuas matka jatku. Mutta kun perille pääs niin piti laittaa putsari uunin pankolle lepäämään. Tuo sinun vika kyllä viittais enemmän johonkin muuhun, mutta mahdollinen kuitenkin on.
VW Passat 1,9TDI 96kw 4-Motion Highline -03
http://aijaa.com/Q1Jc0y" onclick="window.open(this.href);return false;
http://aijaa.com/Q1Jc0y" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika.
Nythän se myrkyn lykkäsi. Emäntä aamulla lähti töihin ja riipasi passatin tulille. Lumien puhistelun jälkeen oli peruuttanu ja auto oli kuulemma hyytyny siihen. Noh uudestaan käyntiin ja menoksi eipä päässy kun muutaman metrin ja sama hyytyminen. Kolmannella kerralla auto ei enää temppuillu ja pääsi ajamaan sillä töihin. Töistä lähtiessä auto oli käynnistynyt normaalisti ja käynyt vähän aikaan jolloin ajotietokoneeseen oli kissan kokosilla kirjaimilla tullut STOP merkki. Auto sammuksiin ja soittoa mulle. Noh paikalle saavuttua katoin että tikku kuiva! Noh lisäsin litran verran ja annoin olla varttitunnin ja tsekkasin uudelleen niin oli hitusen ylärajan yli<--- tämä ilmeisesti johtu siitä että auto oli ollu käynnissä eikä olleet vaeltunee pohjalle niin siksi näytti että tikku kuiva. Auto käyntiin ja käy 10-20 sek jolloin hyytyen sammuu. Uudelleen käyntiin ja sama homma. Noh sain passatin ajettua kotio pumppaamalla kaasua ja ajamalla mahdollisimman isoilla kierroksilla. Tuossa pihassa se seisoo lääkäriä ootellessa. Kun vain tietäis mistä lähtis vikaa etsimään. PA-suodatin vaihdettu alle vuosi sitten eikä pitäisi kyllä STOP valo herjata jos siellä jäätymistä. Jäähytin nesteet oli ok. Mikä piru tuota romua vaivaa? sen tiedän että vikakoodin lukuun menee heti huomena.
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika.
Mitä muita valoja se sytytti kun se stop tuli ruutuun?
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. Ei toimi vielä
Nonniin taas stooria. Eli auto kävi korjaamolla. Vaihtovat suodattimen ja tyhjennettiinpä vielä tankki jos kesälöpöä olisi jääny, sillä samalle asemalle jossa käyn tankilla tuli 2 viikkoa sitten vasta kunnon talvilaatudiesel tätä ennen suodatettavuus ollut vain -15. Oli yön korjaamolla lämpösessä ja aamulla startatessa sama homma... hörähtää käyntiin ja sammuu/yrittää sammua tasaisin viiveajoin. Noh siitä sitten kaasua lipsutellen tankille ja säiliö täyteen polttoainetta jossa suodatettavuus -35. Korjaaja kehoitti pitämään autoa käynnissä pitemmän aikaa, sillä olihan pakkastaki yli 20 raitaa. Auto poksutteli tyhjäkäynnillä 3 tuntia, ensimmäiset 20 min yritti 15 sek välein sammua, mutta pysy kumminki käynnissä. Tästä eteenpäin auto pysy tyhjäkäynnillä käynnissä hyvin ja käynti oli tasaista,,, tarkkakorvaisena kyllä kuulee että yrittää nypyttää hieman vielä, mutta kiekkamittarissa sitä ei huomaa. Mutta auta armias jos kaasupolkimeen koskee ja nostaa kierroksia niin silloin alkaa taas 15sek välein turraamaan ja nykimään ,tätä kestää muutaman sekunnin. Eli kuulostaa että auto käy pätkimis hetkellä 3:lla pytyllä. Minkä pirun tuolle tekee. VIKAKOODIT LUETTU:ei anna mitään vikakoodeja. Vanhassa suodattimessa oli ollut vettä niin onko mahollista että sitä on suodattimen läpi päässy, tai että polttoaineputkistoon on jääny lillumaan vettä. STOP valon syttymisen syy on että kun moottori ei saa polttoainetta minimi määrää enempää niin kone menee vikatilaan ja siksi kehottaa sammuttamaan auton. Laskun kyllä otin korjaamolta ja tässä mietin että vienkö takasin vai alanko ite roplaamaan. Köyhty tässä taas sen verran että ihan V''tuttaa kun sai vielä rikkinäisen auton takasin huollosta. Tämmöset asiat on vielä auki ja jos joku osaisi minulle ne selventää niin ehkä vika löytyy
1. EGR venttiili on jumpsuttanut koko omistus aikani eli 2 vuotta. Nyt ei enää jumpsuta. Voiko EGR vaikuttaa käynti katkomiseen
2. Suuttimien johtosarja on yks vaihtoehto, mutta olisiko kellään kuvia tai hyviä neuvoja miten johtonipun saisi vaihdettua. Onko venttiilikopan pulteilla jokaisella joku oma kireys ja kiristysjärjestys ja pitääkö kopan irrottaessa tiiviste vaihtaa
3. Onko foorumilaisilla ollut vikaa johtosarjan liittimessä, mikä siis sijaitsee venttiilikopan ja kannen ulkopuolella melkoinen ''patukka näyttäis olevan''
4 Polttoainepumpun rele. Kun katkominen on viiveellistä ja näyttäis aikalailla sekunnilleen olevan sama viive niin voisiko vika olla siellä. Näin tarkkaa pätkimis viivettä tuskin olis jos suutin/suuttimen johtosarja olisi rikki. Missä rele on ja mikä numero?
5. Mitä muita liittimiä kannattais käydä läpi? Ilmamäärämittari?
Auttakaa miestä mäessä. Olen autoon ollut tyytyväinen ja on sillä hyvä ajaa mutta tämmöset viat kun iskee niin syö miestä ja varsinki näin joulun alla ku pitäis pukkiaki kuskata.
Viesti menee mitä todennäköisemmin samanlaisena vielä FFP sivuille.
1. EGR venttiili on jumpsuttanut koko omistus aikani eli 2 vuotta. Nyt ei enää jumpsuta. Voiko EGR vaikuttaa käynti katkomiseen
2. Suuttimien johtosarja on yks vaihtoehto, mutta olisiko kellään kuvia tai hyviä neuvoja miten johtonipun saisi vaihdettua. Onko venttiilikopan pulteilla jokaisella joku oma kireys ja kiristysjärjestys ja pitääkö kopan irrottaessa tiiviste vaihtaa
3. Onko foorumilaisilla ollut vikaa johtosarjan liittimessä, mikä siis sijaitsee venttiilikopan ja kannen ulkopuolella melkoinen ''patukka näyttäis olevan''
4 Polttoainepumpun rele. Kun katkominen on viiveellistä ja näyttäis aikalailla sekunnilleen olevan sama viive niin voisiko vika olla siellä. Näin tarkkaa pätkimis viivettä tuskin olis jos suutin/suuttimen johtosarja olisi rikki. Missä rele on ja mikä numero?
5. Mitä muita liittimiä kannattais käydä läpi? Ilmamäärämittari?
Auttakaa miestä mäessä. Olen autoon ollut tyytyväinen ja on sillä hyvä ajaa mutta tämmöset viat kun iskee niin syö miestä ja varsinki näin joulun alla ku pitäis pukkiaki kuskata.
Viesti menee mitä todennäköisemmin samanlaisena vielä FFP sivuille.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. Ei toimi vielä
Jos vesi ois päässyt suodattimelta eteenpäin, niin se olisi kyllä jo tullut myös pois sieltä tässä vaiheessa. Polttoaineen takaisinkierto on suht. runsasta tyhjäkäynnillä.Vanhassa suodattimessa oli ollut vettä niin onko mahollista että sitä on suodattimen läpi päässy, tai että polttoaineputkistoon on jääny lillumaan vettä
Niin, olisko EGR juminut auki? Eli kone saa happea riittävästi tyhjäkäyntiä varten, mut sit jos painat vähänki kaasua ni puhdasta ilmaa ei ole riittävästi ja kone tukehtuu. Tämän teorian pystyy selvittämään Vag-Comilla ihan vaa ilmamääriä seuraamalla.1. EGR venttiili on jumpsuttanut koko omistus aikani eli 2 vuotta. Nyt ei enää jumpsuta. Voiko EGR vaikuttaa käynti katkomiseen
Vanhan johtosarjan voi ottaa pois ihan vaa kylmästi katkomalla sen muovirungon sitä mukaa kun max. mitta mitä se tulee ulos täyttyy. Toki pitää varoa ettei muovinpaloja mene/jää venttiilikoneistoon. Uusi johtosarja pitää varovasti lämmittää jotta sen saa taivuttamalla laitettua paikalleen.2. Suuttimien johtosarja on yks vaihtoehto, mutta olisiko kellään kuvia tai hyviä neuvoja miten johtonipun saisi vaihdettua. Onko venttiilikopan pulteilla jokaisella joku oma kireys ja kiristysjärjestys ja pitääkö kopan irrottaessa tiiviste vaihtaa
Venttiilikopan tiivistettä ei saa kuin tarvikkeena (Elring), mut sitä ei yleensä vaihdeta kuin vasta sitten jos vanha ei enää pidä.
Venttiilikopan ruuvien kiristysmomentti on muistaakseni 10Nm (voin varmistaa tämän tarvittaessa) ja virallinen ohje kehottaa laittamaan pienet tiivistemassa pisteet nokka-akselin ylitysten kohdalle ennen asennusta.
Kiristysjärjestyksessä ei tainnu olla muuta ihmeellistä, kuin et ekaks päätyjen ruuvit kiinni, alkaen keskimmäisestä ja siitä ulospäin edeten (voin tämänkin tarkistaa jos tarves).
Vai olisko mahdollista et siirtopumppu ei toimi kunnolla/laisinkaan.4 Polttoainepumpun rele. Kun katkominen on viiveellistä ja näyttäis aikalailla sekunnilleen olevan sama viive niin voisiko vika olla siellä. Näin tarkkaa pätkimis viivettä tuskin olis jos suutin/suuttimen johtosarja olisi rikki. Missä rele on ja mikä numero?
Sen toiminnan voi tarkastaa siten et nyppää suodattimelle tulevan letkun irti ja laittaa sen astiaan. Sitten vaa vag-comilla pyörittää siirtopumppua ja katso et tuleeko tavaraa tasaisesti. Siirtopumpun tuotolle tais olla jotku ohjearvotkin, mut en pääse niitäkään tarkastamaan ennenku emäntä tulee kotiin meidän talliläpppärin kans.
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. Ei toimi vielä
HOX kaivelin tuossa entisen omistajan jättämiä huoltokuitteja ja 100 tkm sitten autoon on tehty 3300€ remontti joihin kuuluu mm.
1. Pumppusuutinyksikkö x 4
2. Johtosarja pumppusuuttimiin
3. Impulssitunnistin yms muita tunnistimia...
Eli vika ei todennäköisesti ole/voi olla suutinpuolella, tai noh melko heikkoa tekoa on suuttimet ja johtosarjat jos 100tkm välein pitää vaihella.
Alan epäilemään vahvasti tuota EGR vikaa. Aijon huomenissa käyttää venttiilin pois ja putsata sen.
Silti takaraivossa jomottaa potutuksen patti siitä että kone on mennyt STOP tilaan tuon polttoaineen saannin vuoksi, mutta voiko se mennä myös tukehtumisvaaran vuoksi? eli egr on ollut tukossa ja vähän auennut mutta edelleen tukkeutumaisillaan.
1. Pumppusuutinyksikkö x 4
2. Johtosarja pumppusuuttimiin
3. Impulssitunnistin yms muita tunnistimia...
Eli vika ei todennäköisesti ole/voi olla suutinpuolella, tai noh melko heikkoa tekoa on suuttimet ja johtosarjat jos 100tkm välein pitää vaihella.
Alan epäilemään vahvasti tuota EGR vikaa. Aijon huomenissa käyttää venttiilin pois ja putsata sen.
Silti takaraivossa jomottaa potutuksen patti siitä että kone on mennyt STOP tilaan tuon polttoaineen saannin vuoksi, mutta voiko se mennä myös tukehtumisvaaran vuoksi? eli egr on ollut tukossa ja vähän auennut mutta edelleen tukkeutumaisillaan.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. Ei toimi vielä
Jos egr on juminut kiinni, niin se ei aiheuta koneen sammuilua.
Korkeintaan moottorin vikavalon syttymisen.
Mut jos egr on jumiutunut auki, niin se sitten voi jo aiheuttaakkin tuon moottorin sammuilun.
Kuten jo aiemmin sanoin, niin vag-comilla näkee ilmamääristä toimiiko se egr, vai ei.
Korkeintaan moottorin vikavalon syttymisen.
Mut jos egr on jumiutunut auki, niin se sitten voi jo aiheuttaakkin tuon moottorin sammuilun.
Kuten jo aiemmin sanoin, niin vag-comilla näkee ilmamääristä toimiiko se egr, vai ei.
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. Ei toimi vielä
Nonni. Vika paikallistettu eli surullisen kuuluisa EGRp*rklestana. Nyppäsin alipaineletkun irti niin jopas muuttu ääni kellossa. Noh työnnin takasin siihen venttiilin kelloon niin sama nykiminen ja rykiminen alko. Olis Vähän kysyttävää.... Eli tulppasin sen letkun mikä tulee siihen kellolle eikä se läpän vipukaan liikkunu joten käytin auki ja putsasin koko venttiilin. Jos ymmärrän oikein niin se letku imee sitä egr venttiilin kelloa jossa on kalvo joka nostaa venttiiliä ja päästää pakokaasuja imusarjaan. Noh tämä alipaine putki kiertää moottorin ja päättyy paisuntasäiliöstä tulevan letkun T haraan ja siinä on ilmeisesti magneetti venttiili. Miten nämä liittyy toisiinsa ja mitä tämä magneetti ventiili tekee. Eli aina kun nyppäsin letkun kellolta irti niin kuulu semmonen naksaus ja kone toimi. Tämä naksaus tuli ilmeisesti sieltä magneettiventtiililtä Sen laipan akselillan liike tulee semmoseen mustaan mötikkään joka näyttää samalta kuin tuo edellämainittu magneetti venttiili. Miten tämä nyt toimii kun alipaine on tulpattu?. Nyt on vähän pelko perseessä tuon tulppauksen kanssa. Eli voiko ilmetä mitään ongelmia jos tuon letkun tulppaa. Miksi sinne imusarjan puolelle pitää levy tulpata, ja jos tulppaa niin mistä se kannattaa tulpata. Imusarjan ja EGR:n väli vai pakosarjalta tulevan putken ja EGR:n liitos. Haluan jostain kumman syystä tuon venttiilin korjata (pelkään katsastusmiestä sen verran paljon jos ei päästä päästöistä läpi) niin onko mahdollista saada uusia kohtuuhintasia EGR venttiileitä jostain?
Tein siis kunnon puhdistuksen ja kokeilin meisselillä tätä ventiiliä se liikkui hyvin mutta silti tuo ei pelaa eli onko siinä kellossa joku häikkä. Onko näitä venttiilejä mahollista korjata esim uusimalla sen kellon, mikä kyllä näyttää prässätyltä.
Tein siis kunnon puhdistuksen ja kokeilin meisselillä tätä ventiiliä se liikkui hyvin mutta silti tuo ei pelaa eli onko siinä kellossa joku häikkä. Onko näitä venttiilejä mahollista korjata esim uusimalla sen kellon, mikä kyllä näyttää prässätyltä.
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. selvisi: EGR!
Mulla on laippa heti ERG venan jälkee.. vaati softauksen ettei sytyttäny häiriövaloa ja päästöistä meni läpitte heittämäl!! Tulppaa ny ihmeessä ettei muuraa imusarjaa iha umpee, ja tulee roimasti alavääntöä lisää.. Jos herjaa valoa ni sitte uutta softaa kehii ja lisää jerkkua.. 

- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. selvisi: EGR!
^Pelkkä egr-venan tukkiminen ehjästä lähtökohdasta ei kyllä lisää vääntöä tippaakaan.
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. selvisi: EGR!
hmm.. kyl mä ainekii huomasin selkeen eron ku laipan laitoin sinne välii.. :O tiiä sit oliko placebo ilmiö.. 

- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. selvisi: EGR!
^Oliskohan egr vuotanu läpi kokoajan ja siitä syystä tulppaus on vaikuttanu vääntöihin.
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. selvisi: EGR!
hyvin todennäköstä... se nimittäi nyki siinä alta 2000rpm tasakaasulla.. mut ei kiinnostanu ruveta sen tarkemmi selvittelemää sitä... 

- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. selvisi: EGR!
Palataas vielä tähän Sipowitz:in aiheeseen.
Varmistetaan nyt ensiksi kuvalla et puhutaan samoista asioista.

Eli tuo musta kello punaisen viivan kohdalla on sammutusläpän alipainekello.
Ja tuon keltaisen viivan kohdalla on EGR:n alipainekello.
Jos nyt siis oikein ymmärsin, niin olet ottanut egr:n alipaineletkun irti ja sen irrotuksella auto rupesi toimimaan.
Ko.letkuhan tulee egr:llä juurikin sellaiselta pieneltä magneettiventtiililtä, jolla ohjataan tuota egr:n alipainekelloa.
Eli kun moottorinohjaus pyytää egr-venaa auki, niin silloin magneettivena aktivoituu ja päästää alipainetta egr:lle tulevaan letkuun, jonka seurauksena egr aukeaa. Alipaineen määrä taas riippuu siitä kuinka paljon egr-venaa halutaan avata.
Nyt sulla on ilmeisesti tilanne jossa tuo magneettiventtiili ei toimi, vaan päästää alipaineen läpi kokoajan ja näin ollen egr-vena on myös auki kokoajan. Tyhjäkäynnillähän tuon venan pitääskin olla käytössä, ellei autoa ole käytetty tyhjää yli 2minuuttia (n. aika, en muista tarkkaa aikaa), riittävän pitkä tyhjäkäynti kun tiputtaa egr:n pois käytöstä.
Eli tee nyt niin, et irrotat alipaineletkun egr-venan alipainekellosta ja tulppaat sen. Käynnistä auto ja anna sen käydä tyhjäkäyntiä 3 minuuttia. Älä koske kaasuun tuona aikana laisinkaan. Kun auto on käynyt 3 minuuttia tyhjäkäyntiä, irrota tulppaus alipaineletkun päästä. Jos letkussa on selvä alipaine niin egr-venan toimintaa ohjaava magneettiventtiili on hajalla. Jos taas letkussa ei ole alipainetta, on vika jossain muualla.
HUOM! Letkun irrotus, tulppaaminen sekä riittävän pitkä tyhjäkäynti voivat aiheuttaa moottorin vikavalon syttymisen.
Tällä ei tosin liene tässä kohtaa merkitystä, jos kerran on halu selvittää miksi kone ei toimi.
Vikavalon mahdollinen syttyminen johtuu ainoastaan siitä, et kone huomaa ettei egr-venttiili toimi.
Sitten tuohon sammutusläppään.
Kuvasta näet kuinka tuo sammutusläpän akselissa on kiinni sen käyttövipu, tuon vivun rajoittimen pitää normaalisti levätä tossa egr-venan rungon päällä olevassa vasteessa (akselin ja kellon kiinnityksen puolivälissä).
Tällöin se sammutusläppä on auki, kuten kuuluukin. Sammutusläppä liikkuu ainoastaan silloin kun moottori sammutetaan ja se palautuu "lepoasentoon" hetki koneen sammutuksen jälkeen.
Egr-venalle tulevan letkun tulppaus ei vaikuta sammutusläpän toimintaan mitenkään.
Mutta suosittelen tarkistamaan et tuo sammutusläppä liikkuu kun sammutat koneen. Jos se toimii niin moottorin sammuttaminen ongelma tilanteessa (esim. öljyllä käyminen) saattaa olla hitusen helpompaa.
Egr:n poistaminen käytöstä ei vaikuta Suomessa suoritettavaan nokitestiin. No ehkä korkeintaan pienentää savuarvoa kunhan huohotusöljy kerkeää hieman putsata imusarjaa. Eli päästöjen takia sun ei tartte murehtia.
Mutta kuten jo aikaasemmin sanoin, niin egr:n tulppaus voi aiheuttaa moottorinvikavalon syttymisen, koska moottorinohjaus näkee ilmamäärä arvoista ettei egr-vena toimi.
Vikavalon syttyminen riippuu moottorikoodista. Joissakin se koneissa se syttyy joissain ei.
Jos vikavalo syttyy ja haluat siitä eroon, niin se onnistuu moottorinohjausta muokkaamalla.
Varmistetaan nyt ensiksi kuvalla et puhutaan samoista asioista.

Eli tuo musta kello punaisen viivan kohdalla on sammutusläpän alipainekello.
Ja tuon keltaisen viivan kohdalla on EGR:n alipainekello.
Jos nyt siis oikein ymmärsin, niin olet ottanut egr:n alipaineletkun irti ja sen irrotuksella auto rupesi toimimaan.
Ko.letkuhan tulee egr:llä juurikin sellaiselta pieneltä magneettiventtiililtä, jolla ohjataan tuota egr:n alipainekelloa.
Eli kun moottorinohjaus pyytää egr-venaa auki, niin silloin magneettivena aktivoituu ja päästää alipainetta egr:lle tulevaan letkuun, jonka seurauksena egr aukeaa. Alipaineen määrä taas riippuu siitä kuinka paljon egr-venaa halutaan avata.
Nyt sulla on ilmeisesti tilanne jossa tuo magneettiventtiili ei toimi, vaan päästää alipaineen läpi kokoajan ja näin ollen egr-vena on myös auki kokoajan. Tyhjäkäynnillähän tuon venan pitääskin olla käytössä, ellei autoa ole käytetty tyhjää yli 2minuuttia (n. aika, en muista tarkkaa aikaa), riittävän pitkä tyhjäkäynti kun tiputtaa egr:n pois käytöstä.
Eli tee nyt niin, et irrotat alipaineletkun egr-venan alipainekellosta ja tulppaat sen. Käynnistä auto ja anna sen käydä tyhjäkäyntiä 3 minuuttia. Älä koske kaasuun tuona aikana laisinkaan. Kun auto on käynyt 3 minuuttia tyhjäkäyntiä, irrota tulppaus alipaineletkun päästä. Jos letkussa on selvä alipaine niin egr-venan toimintaa ohjaava magneettiventtiili on hajalla. Jos taas letkussa ei ole alipainetta, on vika jossain muualla.
HUOM! Letkun irrotus, tulppaaminen sekä riittävän pitkä tyhjäkäynti voivat aiheuttaa moottorin vikavalon syttymisen.
Tällä ei tosin liene tässä kohtaa merkitystä, jos kerran on halu selvittää miksi kone ei toimi.
Vikavalon mahdollinen syttyminen johtuu ainoastaan siitä, et kone huomaa ettei egr-venttiili toimi.
Sitten tuohon sammutusläppään.
Kuvasta näet kuinka tuo sammutusläpän akselissa on kiinni sen käyttövipu, tuon vivun rajoittimen pitää normaalisti levätä tossa egr-venan rungon päällä olevassa vasteessa (akselin ja kellon kiinnityksen puolivälissä).
Tällöin se sammutusläppä on auki, kuten kuuluukin. Sammutusläppä liikkuu ainoastaan silloin kun moottori sammutetaan ja se palautuu "lepoasentoon" hetki koneen sammutuksen jälkeen.
Egr-venalle tulevan letkun tulppaus ei vaikuta sammutusläpän toimintaan mitenkään.
Mutta suosittelen tarkistamaan et tuo sammutusläppä liikkuu kun sammutat koneen. Jos se toimii niin moottorin sammuttaminen ongelma tilanteessa (esim. öljyllä käyminen) saattaa olla hitusen helpompaa.
Egr:n poistaminen käytöstä ei vaikuta Suomessa suoritettavaan nokitestiin. No ehkä korkeintaan pienentää savuarvoa kunhan huohotusöljy kerkeää hieman putsata imusarjaa. Eli päästöjen takia sun ei tartte murehtia.
Mutta kuten jo aikaasemmin sanoin, niin egr:n tulppaus voi aiheuttaa moottorinvikavalon syttymisen, koska moottorinohjaus näkee ilmamäärä arvoista ettei egr-vena toimi.
Vikavalon syttyminen riippuu moottorikoodista. Joissakin se koneissa se syttyy joissain ei.
Jos vikavalo syttyy ja haluat siitä eroon, niin se onnistuu moottorinohjausta muokkaamalla.
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. selvisi: EGR!
No siinähän tuo minun teksti oli suomennettu ymmärrettäväksi Tero Paalasen ansiosta. Kiitoksia. Eli joo asia on justiin näin kun selvennit ja antopa uutta tietoakin. Tulppasin sen alipaineventtiilinletkun eikä ainakaan vielä ole antanut vikakoodia tai häiriö valoa tosin autolla ei ole ajettu ku alle 30km remontin jälkeen. Toivottavasti ei annakaan että pääsisi joulun ylitte. Autoa purkaessa huomasin että venttiilikopan vieressä oli jostain irronnut tuommoinen 7cm halkaisialtaan oleva kuminen tulppa/hattu siinä lukee että FRONT ja toisella puolella koodi 038105278 mistähän lie irronnut.
Nyt vielä kysyttävää tuosta tulppauksesta/laippauksesta. Auto on siis tippiaskilla ja näinollen näyttäis ainakin ALFAMERIN mukaan olevan tuo egr putkisto erilainen verrattuna manuaalilaatikkoon. Manuaalissa pakosarjalta tulee suoraan putki EGR:lle, mutta automaatissa pakokaasut näyttää kulkevan vasta muutaman mutkan kautta EGR:lle. Siksipä tuo venttiili oli melkonen savotta saaha irti koska tuo egr putki tuli sopivasti tielle tuon venttiilin pohjalla niin ei meinannu saaha oikei avainta sinne kuusiokolopultille. Noh manuaalilootan egr:n tukkiminen onnistuu lisäämällä venttiilin ja putken väliin laipan, mutta jotta asia helpottuisi ja välttyisin egr:n käyttämisen pois uudestaan niin onnituuko automaatissa (tiptronic) laippaus tuohon egr putken liitokseen joka olisi suoraan käsillä. Eli laippa tulisi tuolta egr venttiililtä katsottaessa EI ensimmäiseen putken liitokseen, vaan seuraavaan. Tarkotus olisi siis laipata tuo venttiili ja tulpata vielä kaikenlisäksi tuo alipaineletku.
Nyt vielä kysyttävää tuosta tulppauksesta/laippauksesta. Auto on siis tippiaskilla ja näinollen näyttäis ainakin ALFAMERIN mukaan olevan tuo egr putkisto erilainen verrattuna manuaalilaatikkoon. Manuaalissa pakosarjalta tulee suoraan putki EGR:lle, mutta automaatissa pakokaasut näyttää kulkevan vasta muutaman mutkan kautta EGR:lle. Siksipä tuo venttiili oli melkonen savotta saaha irti koska tuo egr putki tuli sopivasti tielle tuon venttiilin pohjalla niin ei meinannu saaha oikei avainta sinne kuusiokolopultille. Noh manuaalilootan egr:n tukkiminen onnistuu lisäämällä venttiilin ja putken väliin laipan, mutta jotta asia helpottuisi ja välttyisin egr:n käyttämisen pois uudestaan niin onnituuko automaatissa (tiptronic) laippaus tuohon egr putken liitokseen joka olisi suoraan käsillä. Eli laippa tulisi tuolta egr venttiililtä katsottaessa EI ensimmäiseen putken liitokseen, vaan seuraavaan. Tarkotus olisi siis laipata tuo venttiili ja tulpata vielä kaikenlisäksi tuo alipaineletku.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. selvisi: EGR!
Osanumeron perusteella se on kampiakselin päästä hihnapyörän keskiön suojakumi.Autoa purkaessa huomasin että venttiilikopan vieressä oli jostain irronnut tuommoinen 7cm halkaisialtaan oleva kuminen tulppa/hattu siinä lukee että FRONT ja toisella puolella koodi 038105278 mistähän lie irronnut.
http://sms.kredosoft.com/images/catalog ... =249105200" onclick="window.open(this.href);return false; <--- osa numero 13
Siellä on vissiin paikallaan tuon näköönen mötikkä? --> http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... c9nqEw.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos tuollanen sieltä löytyy, niin silloin autossasi on egr-cooleri. Eli takaisin kierrätettävät pakokaasut jäähdytetään lämmönvaihtimessa (vaihtimessa kiertää jäähdytysneste) ennenkuin ne menee koneeseen.
Varoituksena voisin kertoa, et koneen lämpeneminen pakkaskeleillä hidastuu tulppaamisen jälkeen, koska jäähdytysnestettä lämmittävä pakokaasu virta poistuu.
No eräs clubilainen joskus sanoi, VAG-dieselillä pärjää, kunhan on penkinlämmittimet ja kuskilla kiivas luonto

Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. selvisi: EGR!
No hihnapyörän keskiön suojakumilta se vaikuttaa. Ei varmaan ole ihan koneen toiminnan kulmakivi. Eli ei varmaan haittaa jos lauhemmilla keleillä (nyt -32) sen sinne työnnän takasin..
Joo tuommonen kuvan mukainen egr putki siellä näyttää olevan josta sitten lähtee oma egr putki ite venttiilille. En nyt oikein saanu selvyyttä siitä että onko ongelmia laipata tuo egr:n toiminta nuiden putkien liitoksesta? Pelkällä tulppauksella auto näyttää vielä pitävän lämpöä -30 asteessa koneen lämmöt on 80-90 astetta. Tietty aavistuksen verran hitaasti nousee tuo lämpö mutta kai se nyt näin pakkasella on ihan päivän selvää. Homma helpottuisi kyllä huomattavasti koska tuo putkien liitos on ihan hyvin näkösällä. Jääkö tämän lämmönvaihdin nyt käyttämättömaksi jos laippaan tuosta putkien välistä?
Mistähän niitä alipaineen magneettiventtiileitä, eli egr:n alipaineputkesta lähtien seuraava musta mötikkä paisarin alapuolella saisi? Ja liekköhän kalliita?
EDIT: Ja haittaako haittaako haittaako
jos annan tuon alipaineletkun olla vain tukossa ja saapi pakokaasu kiertää egr:lle jos haluaa niin pysyypähän lämmöt tottakai siellä paikat nokeentuu mutta eipä tuo ollu iso savotta puhistaa.
Eli venttiilihan toimii ilmeisesti niin että pakokaasujen työnnön voimasta ventiili aukeaa ja sitten alipaineletku työntelee sitä takaisin sillon ku tarvittee?? Näin suomennettuna
Joo tuommonen kuvan mukainen egr putki siellä näyttää olevan josta sitten lähtee oma egr putki ite venttiilille. En nyt oikein saanu selvyyttä siitä että onko ongelmia laipata tuo egr:n toiminta nuiden putkien liitoksesta? Pelkällä tulppauksella auto näyttää vielä pitävän lämpöä -30 asteessa koneen lämmöt on 80-90 astetta. Tietty aavistuksen verran hitaasti nousee tuo lämpö mutta kai se nyt näin pakkasella on ihan päivän selvää. Homma helpottuisi kyllä huomattavasti koska tuo putkien liitos on ihan hyvin näkösällä. Jääkö tämän lämmönvaihdin nyt käyttämättömaksi jos laippaan tuosta putkien välistä?
Mistähän niitä alipaineen magneettiventtiileitä, eli egr:n alipaineputkesta lähtien seuraava musta mötikkä paisarin alapuolella saisi? Ja liekköhän kalliita?
EDIT: Ja haittaako haittaako haittaako

Eli venttiilihan toimii ilmeisesti niin että pakokaasujen työnnön voimasta ventiili aukeaa ja sitten alipaineletku työntelee sitä takaisin sillon ku tarvittee?? Näin suomennettuna

Last edited by Sipowitz on 22.12.2012 11:06, edited 1 time in total.
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. selvisi: EGR!
Justii katoin ETKAsta ni AVB, AVF ja AWX koneille näyttää tomaatille ja manuaalille samallaiset egr putket missä on juurikin Paalasen linkittämän näköne cooleri..
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. selvisi: EGR!
Yleensä se laippa laitetaan pakosarjan ja egr:n putken väliin, mut saman asian se tekee vaikka laitat sen laipan egr-venttiilin ja imusarjan väliin. Ja tuo lämmönvaihdin jää ns. turhaksi jo pelkästään sillä et tulppaat egr:n alipaineletkun. Ei sieltä silloinkaan mene pakokaasuja läpi koska egr ei aukea.
Eli jo pelkkä alipaineletkun tulppaus poistaa egr:n käytöstä. Laipan laittaminen egr:n putkiston väliin ei mielestäni ole pakollista mutta ei siitä haittaakaan ole.
Noita ohjainventtiilejä saa ihan varaosa liikkeistä, sekä tietenkin marmoritiskiltä.
Hinnat taitaa pyöriä siellä 40-60 euron välillä.
Eli jo pelkkä alipaineletkun tulppaus poistaa egr:n käytöstä. Laipan laittaminen egr:n putkiston väliin ei mielestäni ole pakollista mutta ei siitä haittaakaan ole.
Noita ohjainventtiilejä saa ihan varaosa liikkeistä, sekä tietenkin marmoritiskiltä.
Hinnat taitaa pyöriä siellä 40-60 euron välillä.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. selvisi: EGR!
Kattoitko ko.asian vagcat.com sivustolta löytyvästä ns.nettietkasta? Se ainakin näyttää egr-cooleria kaikkiin malleihin vaikka todellisuudessa tuota egr-cooleria ei kaikissa malleissa ole.ibel wrote:Justii katoin ETKAsta ni AVB, AVF ja AWX koneille näyttää tomaatille ja manuaalille samallaiset egr putket missä on juurikin Paalasen linkittämän näköne cooleri..
Esim. velipoijalla on -03 AVF-koneinen Passatti, ja siinä ei ole tuota egr-cooleria, vaan ainoastaan pelkkä putki pakosarjalta egr-venttiilille.
EDIT: Niin ja nuo etkan kuvathan on ainoastaan viitteellisiä. Osanumeroita tutkimalla huomaa jotta pääsääntöisesti tuota egr-cooleria tarjotaan ainoastaan automaattivaihteistolla oleviin malleihin tuon ikäluokan autoissa.
-
- VCF Member
- Posts: 71
- Joined: 1.3.2010 22:26
- Location: Alajärvi
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. selvisi: EGR!
Ei ollu cooleria,eikä oo enää koko putkeakaan. 

Passat Variant 3BG TDI -03
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. selvisi: EGR!
^^ ookkei.. joo ei tuoho iha sokeesti kannata luottaa.. mut ei pysty sanomaa etteikö siel oo kun ei oo nähny... 

Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. selvisi: EGR!
Vielä kerran haittaako haittaako ja miksi miksi? Eli miksikä nuihin automaatteihin on tuo egr putkisto tehty erilaiseksi kun mitä manuaalissa on? Liittyykö jotenki automaattivaihteistoon nuo erkit...
Auto näyttää nyt pelaavan ilman vikakoodeja tai vikatiloja. Hitaasti lämpeää 90 mutta toimii. Keskikulutus näyttää saavuttavan normaalirajan 6,7l/100km hitaasti tietenki koneen lämmetessä hitaammin.
Auto näyttää nyt pelaavan ilman vikakoodeja tai vikatiloja. Hitaasti lämpeää 90 mutta toimii. Keskikulutus näyttää saavuttavan normaalirajan 6,7l/100km hitaasti tietenki koneen lämmetessä hitaammin.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Passat 3BG 1.9 TDI Pwd -02 mystinen vika. selvisi: EGR!
^Vielä kerran...
Ei haittaa vaikka tulppaat egr:n.
Vuosikatsastuksessa suoritettava savuarvon mittaus suoritetaan kaasu pohjaan painettuna, joten siihen se ei vaikuta mitenkään koska egr on jokatapauksessa kiinni täyskaasulla.
Ei haittaa vaikka tulppaat egr:n.
Vuosikatsastuksessa suoritettava savuarvon mittaus suoritetaan kaasu pohjaan painettuna, joten siihen se ei vaikuta mitenkään koska egr on jokatapauksessa kiinni täyskaasulla.