Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Elikäs on 2xdls cad-11 lankut ollu datalinkin yhessä. Mutta toinen päätti sanoa sopimuksen irti. Mittasin elementtien puhekelat ja ne on kunnossa kyllä. Aloin sitten mittaamaan vahvistimen päästä siitä mihin kaiutinpiuhat tulee kiinni, ehjä vahvari antaa sen n.2.2ohmia ja rikkinäinen antaa n.900ohmia. Virrat tulee päälle kyllä ja syttyy vihree valo et kaikki olis kunnos.. Avasin myös lankun ja ei ainakaan silmällä näyttänyt olevan mitään rikki, mutta tiedä sitte mikä tuli.
Soitettu 2ohmin kuormassa kun datalink ei "kestä" 1ohmin kuormaa manuaalin mukaan, niin en edes testannu.(silloin kun toimi vielä)
Olisko kellää mitää ideaa?
Soitettu 2ohmin kuormassa kun datalink ei "kestä" 1ohmin kuormaa manuaalin mukaan, niin en edes testannu.(silloin kun toimi vielä)
Olisko kellää mitää ideaa?
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
varmaan joku diodi kärvähtäny. tai joku muu
-00 Passat Variant 1.8T
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Mittasit siis kaiutin liitännät johdot irrotettuna kuitenkin?
Eiköhän sieltä jotain rikki ole joka kaiutinlähtöön aika suorassa kontaktissa kun ulostuloresistanssissa noin iso ero on.
Eiköhän sieltä jotain rikki ole joka kaiutinlähtöön aika suorassa kontaktissa kun ulostuloresistanssissa noin iso ero on.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Joo kaiutin piuhat oli irti ja datalinkki kans. No tarttee joku päivä jaksaa ottaa kotiin se autosta ja alkaa mittaamaan enemmänki. Toihan on d-luokan vahvistin ja 1 kanavainen missä on kylläkin kaiutin liitännät tuplana, eli 2 plus ja 2 miinus paikkaa. Ja siin vieres jo lukee 2ohm, mitä siis kuuluu olla ehjänä.
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Lukeeko siinä "Each min 2 ohm"? Ainakin ekat kuvat kuvahaussa googelilla kertoi tommosta, ja toihan tarkottaa kaiutinkuormaa, ei vahvistimen ohmeja.
Mutta toki kahden samanlaisen vahvarin ulostulossa pitäisi olla sama ohmilukema kun kaikki on kunnossa.
Mutta toki kahden samanlaisen vahvarin ulostulossa pitäisi olla sama ohmilukema kun kaikki on kunnossa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Ne voipi olla liimaa. Pysyy painava komponentti paikallaan tärinässä.
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Kuka sulle on näin opettanut ja mihin tämä muka perustuu??Tomppa- wrote:Aloin sitten mittaamaan vahvistimen päästä siitä mihin kaiutinpiuhat tulee kiinni, ehjä vahvari antaa sen n.2.2ohmia ja rikkinäinen antaa n.900ohmia.
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
se perustuu yleismittarin näyttämään lukemaan. ja toi 2ohmin lukema tulee toimivasta lankusta ja 900 tulee tost osittain rikkinäisestä..
ja oli myös autostudiolla pojat ihmeissää ohmi lukemista sillon kun käväsin siellä kyselemässä olisko mitää hajuu..
ja oli myös autostudiolla pojat ihmeissää ohmi lukemista sillon kun käväsin siellä kyselemässä olisko mitää hajuu..
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Saattaa olla että toi keltanen töhnä on konkkien sulaneita sisälmyksiä. Ne päästää sisälmyksensä ulos suhauttamalla jos ne kyrvähtää. Jos näin, nii se on semmosta rapeeta paskaa.
Mut jos siinä ehjässäki on samallaista nii sitte en tiiä.
Mut jos siinä ehjässäki on samallaista nii sitte en tiiä.
-00 Passat Variant 1.8T
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
noh käydää kaverin kans huomen partco:lla jos siel osattais nopeesti sanoo juuta tai jaata..
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Keskustelu on kuin suoraan Suoli24:lta. Pia:n historian tunnen, mutta tuntuu että muilla tuskin on juuri elektroniikan opintoja takana...
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Jos sieltä vaikka pääteaste kyrvähtää niin siellä voi olla ihan yhtä hyvin oikosulku tai ääretön resistanssi kun mittaa noista kajariliitännöistä. Minusta tuo ei oo mikään looginen tapa tehdä vianselvitystä.Tomppa- wrote:se perustuu yleismittarin näyttämään lukemaan. ja toi 2ohmin lukema tulee toimivasta lankusta ja 900 tulee tost osittain rikkinäisestä..
ja oli myös autostudiolla pojat ihmeissää ohmi lukemista sillon kun käväsin siellä kyselemässä olisko mitää hajuu..
Jos sun autoon tulee vika, niin käytkö sie kysymässä varaosatiskillä että mikä sitä vaivaa?Tomppa- wrote:noh käydää kaverin kans huomen partco:lla jos siel osattais nopeesti sanoo juuta tai jaata..
Toi keltainen töhnä on todellakin liimaa joka pitää kiinni painavempia komponenttaja piirilevyssä. Tätä tarvitaan juuri esim. autokäyttöön tarkoitetussa elektroniikassa,jossa laitteet altistuu tärinälle ja muulle vastaavalle.
Jos elektrolyytti kondensaattori purskauttaa tavarat ulos, niin se yleensä näkyy myös. pullistuneena kantena.
Jos vahvari on todella rikki / palanut, niin kannattaa etsiä piirilevyltä ylikuumentuneen näköisiä puolijohteita tai juuri vaikka pullistuneita konkkia. Jättäisin silti laitteen korjauksen suosiolla ammattilaiselle.
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Ja aika useesti noista paukahtaa sellasia osia joita ei ihan joka elektroniikkaliikkeestä saa. Koulussa aikanaan kaveri yritti korjata spl:n vahvistinta, osaa ei saanu mistää koska oli niin erikoinen ja tehtaalta ei suostuttu kertoon mistä sellasen sais.
Piirilevyn reunoilla on nuo mustat komponentit on vissiin ne kaikkein herkimmät. Niiden jäähdytyspelti on kopassa kiinni, koska ne lämpenee kaikista eniten. Ja ne on juuri niitä joita harvemmin saa mistään. Muista enää mitä triaggeja ne oli.
Piirilevyn reunoilla on nuo mustat komponentit on vissiin ne kaikkein herkimmät. Niiden jäähdytyspelti on kopassa kiinni, koska ne lämpenee kaikista eniten. Ja ne on juuri niitä joita harvemmin saa mistään. Muista enää mitä triaggeja ne oli.
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Fettejä, hankala tutkia ilman että irrottaa ne levystä kokonaan. Kyllähän niitä saa jossain määrin, tai ainakin lähelle vastaavia. Ongelma vaan ettei se vielä välttämättä riitä edes, jotain muutakin voinu poksahtaa samalla.
Ainakin kun yhtä Autostudion iän vanhaa Pro-sarjalaista joskus koitin korjata. Fetit oli poks, mutta ehjien vaihto ei vielä auttanu, ääni särisi ja toiminta oli heikonlaista. Jotain muutakin siis ois pitäny vaihtaa mutta päällisin puolin ei selvinny missä vika ois ollu. Ja korjausbudjetti tuli jo täyteen niiden fettien myötä...
Ainakin kun yhtä Autostudion iän vanhaa Pro-sarjalaista joskus koitin korjata. Fetit oli poks, mutta ehjien vaihto ei vielä auttanu, ääni särisi ja toiminta oli heikonlaista. Jotain muutakin siis ois pitäny vaihtaa mutta päällisin puolin ei selvinny missä vika ois ollu. Ja korjausbudjetti tuli jo täyteen niiden fettien myötä...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
saahan noita.. vaikka bebekista (http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php" onclick="window.open(this.href);return false;) En tiiä kyllä löytyykö iha just samaa mutta jotain kyllä. Tuolta ite tilaillu jos on jotain joskus tarvinnu. Jostai muustaki joskus tilannu mutta en muista enää nimee
-00 Passat Variant 1.8T
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Elfalta saa myös aika hyvin, tosin postit taitaa olla kympin luokkaa mutta samalla tilaa sit muutakin
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Kun ei kuvasta selvää ihan saa että meneekö foliot kaiutin ulostuloon, mutta jos niin eiköhän tuossa ole hiljaisuuden ja ton ohmi-mittauksen tuloksen syy. Noi lienee digipäätteen oleelliset ulostulon suotokelat. Ja jos tommosesta on jalka irti levystä niin tuskin menee signaali kajarille asti.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
sain jalan takas kiinni ja kaveri tuo illalla virtalähteen mulle lainaan niin saan käyntiin ton iha himassa asti, ku ei viittiny kuitenkaa alkaa minkää vanhan koneen powerillakaa leikkimää..
edit. Nyt sain testailtua ilman virtoi ja mitää piuhoja niin oli ~10ohmia, virtojen ja piuhojen kanssa musiikki soidessa ulos tulossa oli elementin kanssa jo miinus puolella ohmit. Ilman virtoja elementti kiinni oli 4ohmia niinku elementin puhekelassaki. nyt taas se viereinen kela lämpenee ja alapuolella olevat transistorit myös sormia polttavaksi..
edit. Nyt sain testailtua ilman virtoi ja mitää piuhoja niin oli ~10ohmia, virtojen ja piuhojen kanssa musiikki soidessa ulos tulossa oli elementin kanssa jo miinus puolella ohmit. Ilman virtoja elementti kiinni oli 4ohmia niinku elementin puhekelassaki. nyt taas se viereinen kela lämpenee ja alapuolella olevat transistorit myös sormia polttavaksi..
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Ja nyt on testi ajot autossa testattu ja vahvistin tuntuu toimivan.
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Ei perk. tuollaisia resistanssi mittauksia saa tehdä koskaan jännitteellisenä!
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Tätä kun luki niin alkoi tehdä mieli mitata pistorasiasta ohmeja
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Kokeile?
Ai no jos et sä kerran uskalla...
Ai no jos et sä kerran uskalla...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Vahvari antaa hiukan liikaa ohmeja.
Ei kannata voi mennä hyvä yleismittari rikki
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007